Kad pašvaldības tiek atstumtas no veselības aprūpes plānošanas
11.decembrī Latvijas Pašvaldību savienības Veselības un sociālo jautājumu komiteja izskatīja jautājumu par Valsts obligātās veselības apdrošināšanas (VOVAA) rīcību, neslēdzot līgumus par valsts obligātās veselības apdrošināšanas līdzekļu administrēšanu 2002.gadā ar trim reģionālajām pašvaldību slimokasēm — Pierīgas slimokasi, Rīgas novada slimokasi un Viduslatvijas slimokasi. Šī lēmuma rezultātā pašvaldības tiek izstumtas no veselības aprūpes nodrošināšanas plānošanas kā reģionālā, tā valsts līmenī. Latvijas Pašvaldību savienības komiteja VOVAA argumentus, uz kuru pamata slimokasēm ir atteikts valsts pasūtījums 2002.gadā, novērtē kā juridiski nekorektus un neloģiskus.
Pierīgas slimokases piedāvājums tika noraidīts tādēļ, ka slimokase nav apliecinājusi savu kvalifikāciju, jo, pēc VOVAA komisijas viedokļa, Pierīgas slimokases teritorijas iedzīvotāju skaits neatbilst MK 1997. gada 21. oktobra noteikumu Nr.360 “Slimokasu izveides un darbības noteikumi” 4.punktam “Slimokases darbība aptver vienotu teritoriju ar iedzīvotāju skaitu, ne mazāku par 200 000”. Šī kritērija izvērtēšanā VOVAA komisija balstījusies uz LR Centrālās statistikas pārvaldes datiem, kur norādīts, ka iedzīvotāju skaits teritorijā ir 198 480, taču nav izprotams, kāpēc VOVAA komisija nav vērtējusi Pierīgas slimokases iesniegto LR Iekšlietu ministrijas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Iedzīvotāju reģistra departamenta izziņu, kurā ir norādīts, ka iedzīvotāju skaits Pierīgas slimokases teritorijā ir 200 110, tātad atbilstošs minētajiem MK noteikumiem Nr.360.
Jāatzīmē, ka Saeima pirms diviem gadiem izdarīja grozījumus likumā “Par pašvaldību finansu izlīdzināšanu”, kurā Centrālās statistikas pārvaldes datus aizstāja ar Iekšlietu ministrijas Pilsonības un imigrācijas departamenta datiem. No tā var secināt, ka arī likumdevējs uzskata šos datus par precīzākiem.
VOVAA direktore I.Bluķe Rīgas rajona padomes ārkārtas sēdē 2001. gada 11. decembrī to paskaidroja tā, ka bieži vien Iekšlietu ministrijas struktūras sniegtie dati esot mainīgi, tādēļ tiek izmantoti Centrālās statistikas pārvaldes dati, kas esot precīzāki. Šis arguments neiztur nekādu kritiku, jo pati VOVAA, kas administrē visus veselības aprūpei atvēlētos līdzekļus (aptuveni 140 miljonu latu), veic minēto līdzekļu sadali, izmantojot tieši LR Iekšlietu ministrijas Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Iedzīvotāju reģistra departamenta datus, kas, pēc I.Bluķes sniegtās informācijas, izrādās, ir mainīgi un neprecīzi. Kā tādā gadījumā vērtējams VOVAA darbs, ja šī atbildīgā institūcija var veikt valsts budžeta līdzekļu sadali, balstoties uz datiem, kas, pēc direktores domām, ir mainīgi un neprecīzi?
Rīgas novada slimokases gadījumā neizpratni un neuzticību VOVAA lēmuma pamatotībai un korektumam rada fakts, ka VOVAA 2001.gadā, veicot līgumā paredzēto slimokasu darbības izvērtēšanu (sešos un deviņos mēnešos), atzina Rīgas novada slimokasi par labāko valstī.
Rīgas novada slimokase izmantojusi savas tiesības un pārsūdzējusi VOVAA komisijas lēmumu Finansu ministrijā, Labklājības ministrijā un iesniegusi materiālus Valsts kontrolei, lai tiktu izvērtētas VOVAA darbības arī slimokasu izvērtēšanas procesā.
Viduslatvijas slimokases piedāvājums tika noraidīts tādēļ, ka slimokase nav apliecinājusi savu kvalifikāciju, jo, pēc VOVAA komisijas viedokļa, Viduslatvijas slimokases teritorija nav vienota un tas neatbilst MK 1997. gada 21. oktobra noteikumu Nr.360 “Slimokasu izveides un darbības noteikumi” 4.punktam “Slimokases darbība aptver vienotu teritoriju ar iedzīvotāju skaitu, ne mazāku par 200 000”. Nav saprotams, uz kādu normatīvu dokumentu balstījās VOVAA komisija, pieņemot šo lēmumu, jo nevienā normatīvajā dokumentā nav definēta vienota teritorija, kā arī jāpiebilst, ka VOVAA jau 1997.gada un 2000.gada nogalē izvērtēja visas slimokases, pirms slēgt ar tām valsts pasūtījuma līgumu, un tad Viduslatvijas slimokase tika atzīta par piemērotu arī teritorijas ziņā. Pēkšņi tikai šogad VOVAA iebilda un norādīja, ka Viduslatvijas slimokasei it kā nav vienotas teritorijas kā pietiekami būtisku argumentu, lai ar šo slimokasi neslēgtu līgumu.
Viss iepriekš minētais norāda uz to, ka VOVAA ir nolēmusi mainīt valstī izveidoto un ar MK 1997. gada 21. oktobra noteikumiem Nr.360 “Slimokasu izveides un darbības noteikumi” reglamentēto veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanas un apmaksas organizatorisko sistēmu, pilnīgi centralizējot veselības aprūpei atvēlēto līdzekļu sadali pretēji minētajos noteikumos noteiktajam.
LPS Veselības un sociālo jautājumu komiteja norāda, ka šādu lēmumu VOVAA nav tiesīga pieņemt, jo tas ir tikai Ministru kabineta kompetencē. Taču VOVAA, balstoties uz nekorektiem argumentiem, turpina realizēt voluntāro lēmumu par sistēmas maiņu, tādējādi atstumjot pašvaldības no veselības aprūpes plānošanas un organizatoriskās nodrošināšanas saviem iedzīvotājiem un no lēmumu pieņemšanas par aptuveni 140 miljonu latu sadali un izlietojumu.
LPS Veselības un sociālo jautājumu komiteja uzskata: ja valstī ir nepieciešams mainīt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas sistēmu, šis lēmums jāpieņem vismaz Ministru kabineta līmenī, sagatavojot, pieņemot vai grozot attiecīgus normatīvos aktus valstī noteiktajā kārtībā, risinot šo jautājumu atklāti, izdiskutējot to sarunās starp Latvijas Pašvaldību savienību, ministrijām un Ministru kabinetu.
LPS Veselības un sociālo jautājumu komiteja uzskata, ka juridiski nekorekta un neloģiska ir šāda konkursa rīkošana situācijā, kad:
pašvaldību reģionālās slimokases tika izveidotas ar Ministru kabineta lēmumu tikai ar vienu uzdevumu — administrēt valsts obligātās veselības apdrošināšanas līdzekļus, un šīm kasēm nav atļauts nodarboties ne ar kādām cita veida apdrošināšanām vai finansējumu;
konkursā nepiedalās VOVAA filiāles, bet tikai pašvaldību reģionālās slimokases, lai gan darbības nosacījumi kā vienai, tā otrai institūcijai ir analogi.
Saskaņā ar VOVAA statūtu 17.punktu aģentūras darbības mērķis ir administrēt valsts obligātās veselības apdrošināšanas līdzekļus valsts deleģēto funkciju ietvaros valsts obligātās veselības apdrošināšanas jomā. Tātad VOVAA pamatuzdevums ir rīkoties un kontrolēt valsts budžeta līdzekļu izlietojumu, izpildot valsts deleģēto funkciju, līdz ar to pārstāvot valsts intereses.
Savukārt slimokasu darbības mērķis saskaņā ar MK 1997. gada 21. oktobra noteikumiem Nr.360 “Slimokasu izveides un darbības noteikumi” ir nodrošināt kvalitatīvus un pieejamus veselības aprūpes pakalpojumus slimokases dalībniekiem, veikt attiecīgo pakalpojumu racionālu iegādi no ārstniecības iestādēm un aptiekām. Tātad slimokasu pamatuzdevums ir pārstāvēt savu slimokases dalībnieku intereses.
Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 3.pantu pašvaldībām ir jānodrošina normatīvajos aktos noteikto funkciju izpilde, ievērojot administratīvās teritorijas iedzīvotāju intereses. Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 15.pantu viena no pašvaldību pastāvīgām funkcijām ir nodrošināt veselības aprūpes pieejamību, otra funkcija — nodrošināt pašvaldību pārstāvniecību reģionālajās slimokasēs. Kā arī saskaņā ar MK 1997. gada 21. oktobra noteikumu Nr.360 “Slimokasu izveides un darbības noteikumi” 1. un 2. punktu pašvaldībām jāveido slimokases, jānosaka to darbības mērķi, galvenās funkcijas, tiesības un pienākumi. Pašvaldības atbilstoši minētajiem MK noteikumiem izveidoja un likumīgi reģistrēja slimokases, ievērojot savu administratīvo teritoriju iedzīvotāju intereses.
Nav saprotams, kā VOVAA, uzņemoties veikt sev neraksturīgās funkcijas, reģionālo slimokasu funkcijas, plāno nodrošināt vienlīdz labi gan valsts interešu aizstāvēšanu, gan slimokasu dalībnieku interešu aizstāvēšanu. Nav pieņemams fakts, ka pēc veselības aprūpes un tās finansēšanas sistēmas pilnīgas centralizācijas ieviešanas valstī (VOVAA ar filiālēm bez pašvaldību veidoto slimokasu līdzdalības) izveidojas situācija, ka viena institūcija — VOVAA:
nosaka par valsts līdzekļiem apmaksātās veselības aprūpes pakalpojumu cenas, administrē visus veselības aprūpei atvēlētos valsts budžeta līdzekļus;
pērk un apmaksā veselības aprūpes pakalpojumus;
izvērtē noteikto cenu, pirkto un apmaksāto pakalpojumu un valsts budžeta līdzekļu izlietošanas efektivitāti un racionalitāti.
Uzskatām, ka nedrīkst pieļaut veselības aprūpes un tās finansēšanas sistēmas pilnīgas centralizācijas ieviešanu valstī, it īpaši ja šo lēmumu ir pieņēmusi viena institūcija, pārkāpjot savas kompetences ietvarus, neizdiskutējot un korekti nesagatavojot šo politiski ļoti jutīgo jautājumu lēmuma pieņemšanai Ministru kabinetā.
Uzskatām, ka nekavējoties jāveic darbības situācijas normalizēšanai, kas sekmētu VOVAA nepamatotā lēmuma nekavējošu atcelšanu, jo pašreizējie līgumi starp VOVAA un slimokasēm darbojas līdz 2001.gada beigām. Nedrīkst pieļaut, ka pašvaldības voluntāri tiek atstumtas no veselības aprūpes nodrošināšanas saviem iedzīvotājiem.
Latvijas Pašvaldību savienība