Ministru kabineta rīkojums Nr. 242-r
Rīgā 1994. gada 10. maijā (prot. Nr. 25 21. §)
Par Valsts īpašuma fondu
1. Saskaņā ar likumu "Par Valsts īpašuma fondu" izveidot Valsts īpašuma fondu uz Finansu ministrijas Valsts uzņēmumu departamenta un Valsts saimniecības departamenta bāzes.
Valsts īpašuma fonds ir Finansu ministrijas Valsts uzņēmumu departamenta un Valsts saimniecības departamenta saistību un tiesību pārņēmējs.
2. Apstiprināt pievienotos Valsts īpašuma fonda statūtus.
3. Valsts īpašuma fondam līdz 1994. gada beigām izveidot informatīvo datu bāzi par valsts uzņēmumiem un valsts uzņēmējsabiedrībām un sniegt Ministru kabinetam pārskatu par to divas reizes gadā.
Ministru prezidents V. BIRKAVS
Finansu ministrs U. OSIS
Apstiprināti
ar Ministru kabineta
1994. gada 10. maija rīkojumu Nr. 242-r
VALSTS ĪPAŠUMA FONDA STATŪTI.
Vispārīgie noteikumi
1. Valsts īpašuma fonds (turpmāk tekstā — «Fonds») ir patstāvīga valsts institūcija, kas dibināta saskaņā ar likumu «Par Valsts īpašuma fondu».
2. Fonds savā darbībā ievēro likumus, Ministru kabineta lēmumus, rīkojumus un noteikumus, kā arī šos statūtus un darbojas Finansu ministrijas pārraudzībā.
3. Fonds pārzina visu Latvijas Republikas valsts īpašumu, izņemot to, kas ar likumiem un Ministru kabineta noteikumiem un rīkojumiem nodots citu institūciju pārvaldē.
Valsts institūcijas, kuru valdījumā nodoti valsts uzņēmumi un valsts uzņēmējsabiedrības, sniedz Fondam informāciju par minētā valsts īpašuma pārvaldīšanu un izmantošanu.
4. Fonda darbības mērķis ir apzināt un uzskaitīt visu Latvijas Republikas valsts īpašumu, racionāli pārvaldīt Fondam nodoto valsts īpašumu un veikt citas darbības, kas nepieciešamas valsts īpašuma saglabāšanai un efektīvai apsaimniekošanai. Informācija par Fonda darbību tiek publicēta presē.
5. Fondam ir juridiskas personas tiesības, norēķinu konts bankā un zīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu.
6. Fonda pilns nosaukums — Latvijas Republikas Valsts īpašuma fonds.
II. Fonda funkcijas un uzdevumi
7. Fonds nodrošina visa valsts īpašuma — valsts uzņēmumu, valsts uzņēmējsabiedrību, valsts kapitāla daļu uzņēmējsabiedrībās un atsevišķu valsts nekustamo īpašumu — apzināšanu un uzskaiti, kā arī Fonda pārziņā nodotā valsts īpašuma pārvaldīšanu un apsaimniekošanu.
8. Lai nodrošinātu šo statūtu 7. punktā noteikto funkciju izpildes efektivitāti, Fonds veic uzdevumus un darbojas šādās jomās: 8.1. valsts īpašuma apzināšana, uzskaite un reģistrēšana:
1) izveido valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību informatīvo datu bāzi;
2) uzskaita valsts kapitāla dalās uzņēmējsabiedrībās;
3) izveido valsts nekustamo īpašumu datu bāzi;
4) uzskaita iznomāto valsts īpašumu un tā nomas līgumus; ;
5) veido pārņemamās bezīpašnieka un bezmantinieka mantas datu bāzi;
6) iesniedz Zemesgrāmatu nodaļās pieteikumus par valsts īpašuma tiesību uz nekustamajiem īpašumiem nostiprināšanu; 8.2. valsts īpašuma izmantošanas lietderības analīze: 1) valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību darbības efektivitātes analīze;
2) uzņēmējsabiedrībās ieguldīto valsts kapitāla dalu izlietošanas efektivitātes analīze;
3) iznomātā valsts īpašuma izmantošanas efektivitātes analīze; 8:3. jautājuma ierosināšana par valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību dibināšanu, privatizēšanu un likvidēšanu:
1) gatavo attiecīgus Ministru kabineta tiesību aktu projektus par valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību dibināšanu un likvidēšanu;
2) nodod Privatizācijas aģentūrai valsts uzņēmumus un valsts uzņēmējsabiedrības likumā noteiktajā kārtībā;
8.4. valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību pārveidošana: 1) pārveido valsts uzņēmumus valsts uzņēmējsabiedrībās;
2) sadala un apvieno valsts uzņēmumus un valsts uzņēmējsabiedrības;
8.5. valsts uzņēmumu un citu valsts īpašumu iznomāšana bez izpirkuma:
1) iznomā valsts uzņēmumus, to daļas, kā arī atsevišķu valsts īpašumu;
2) reģistrē valsts uzņēmumu noslēgtos nomas līgumus;
3) prasa atcelt nomas līgumus, kurus noslēguši valsts uzņēmumi, ja šie līgumi ir pretrunā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem; 8.6. valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību sanācija:
1) izsniedz atļaujas valsts uzņēmumiem un valsts uzņēmējsabiedrībām valsts mantas ieķīlāšanai;
2) investē Fonda līdzekļus valsts uzņēmumos un valsts uzņēmējsabiedrībās;
3) veic valsts budžeta līdzekļu iesaistīšanas plānošanu un to izlietošanas kontroli;
4) veicina valsts dotāciju un ārvalstu banku kredītu izsniegšanu valsts uzņēmumiem un valsts uzņēmējsabiedrībām;
5) piedalās ārvalstu investīciju iesaistīšanā valsts uzņēmumos un valsts uzņēmējsabiedrībās to darbības uzlabošanai;
6) veic citus pasākumus, kas saistīti ar valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību sanāciju;
8.7. darbības ar valsts nekustamo īpašumu:
1) dod atļaujas valsts uzņēmumiem norakstīt un pārdot nekustamos pamatlīdzekļus likumā noteiktajā kārtībā;
2) veic darbības, lai atļautu valsts uzņēmumiem izdarīt ieguldījumus uzņēmējsabiedrībās saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem;
3) nodod valsts nekustamo īpašumu lietošanā valsts institūcijām, budžeta iestādēm, valsts uzņēmumiem un valsts statūtsabiedrībām, kā arī ārvalstu vēstniecībām un pārstāvniecībām;
4) veic valsts uzņēmumu denacionalizācijas darbības saskaņā ar likumu;
5) gatavo priekšlikumus valsts īpašuma nodošanai pašvaldībām; 8.8. pārvaldes un izpildu institūciju veidošana:
1) ieceļ amatā un atbrīvo no amata valsts uzņēmumu vadītājus;
2) ieceļ amatā un atbrīvo no amata valsts pilnvarniekus;
3) veido vadošo kadru datu bāzi;
4) kontrolē un analizē valsts uzņēmumu vadītāju un valsts pilnvarnieku darbu;
5) ieceļ valsts uzņēmējsabiedrību pārvaldes un izpildu institūcijas, kā arī, ja nepieciešams, atceļ tās;
6) piedalās valsts uzņēmumu vadītāju kvalifikācijas celšanas organizēšanā;
7) organizē valsts pilnvarnieku kvalifikācijas paaugstināšanu;
8.9. valsts uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību revīzija:
1) organizē un kontrolē revīzijas darbu valsts uzņēmumos un valsts uzņēmējsabiedrībās;
2) pārbauda valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību grāmatvedības dokumentus, darījumus ar pamatlīdzekļiem, finansu disciplīnas ievērošanu, naudas un materiālo vērtību izmantošanu, valsts īpašuma saglabāšanu un norēķinus ar budžetu;
3) pārbauda valsts uzņēmumu pārveidošanas uzņēmējsabiedrībās likumību;
4) piedzen zaudējumus sakarā ar nelikumīgiem darījumiem; 8.10. atsevišķu valsts nekustamo īpašumu pārvalde:
1) apzina, izprasa no sveša valdījuma un pārņem valsts nekustamo īpašumu (izņemot valsts uzņēmumiem un valsts statūtsabiedrībām nodoto, kā arī likumīgā privatizācijas ceļā nodoto vai likumīgi iznomāto īpašumu);
2) izīrē un iznomā valsts nekustamo īpašumu;
3) piedalās Latvijas teritorijā esošo Krievijas Federācijas bijušo militāro objektu pārņemšanā un priekšlikumu izstrādāšanā par to turpmāko izmantošanu;
4) realizē likumdošanas aktos noteiktās valsts pirmpirkuma tiesības uz nekustamiem īpašumiem, sagatavo priekšlikumus par nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts un sabiedrības vajadzībām;
5) pārzina valsts īpašuma pārvaldīšanas kapitālu;
6) sagatavo priekšlikumus par valsts nekustamā īpašuma atjaunošanu no šiem mērķiem paredzētajiem līdzekļiem;
8.11. bezīpašnieka un bezmantinieka mantas, kā arī valstij piederošās kapitāla daļas pārņemšana valsts valdījumā:
1) apzina nekustamo mantu, kas līdz 1940. gada 17. jūnijam Zemesgrāmatās bija reģistrēta kā valsts vai juridisko personu īpašumi, kuri saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem pāriet valsts īpašumā. Sagatavo priekšlikumus par šādas mantas izprasīšanu un pārņemšanu no sveša valdījuma un veic minētās darbības;
2) veic valstij piederošo kapitāla daļu pārņemšanu valsts valdījumā;
8.12. ar valsts īpašuma pārvaldi saistītu citu darbību veikšana, kas nav pretrunā ar likumiem un citiem tiesību aktiem, kā arī šiem statūtiem.
9. Fonds var nodot valsts īpašuma objektus pārvaldīt citām juridiskām personām.
10. Valsts īpašuma pārvaldīšanai Fonds var ierosināt veidot valsts uzņēmumus un valsts statūtsabiedrības.
11. Fonda darbiniekiem aizliegts strādāt algotu darbu, saņemt atlīdzību par vienreizējiem pakalpojumiem un piedalīties personiski vai ar trešo personu starpniecību:
11.1. uzņēmējsabiedrības, bankās un individuālos uzņēmumos, kuriem ir darījumi vai citas civiltiesiskas saistības ar Fondu;
11.2. valsts uzņēmumos un valsts statūtsabiedrībās, kuri ir Fonda valdījumā.
Šis aizliegums neattiecas uz Fonda darbiniekiem, kas iecelti par valsts pilnvarniekiem vai valsts uzņēmējsabiedrību pārvaldes un izpildu institūciju, kā arī privatizācijas un likvidācijas komisiju locekļiem.
III. Fonda padome
12. Fonda darbības uzraudzību veic pēc finansu ministra priekšlikuma Ministru kabineta izveidota Fonda padome 7 locekļu sastāvā. Padomes priekšsēdētāju ieceļ Ministru kabinets. Padome no padomes locekļu vidus ievēlē divus priekšsēdētāja vietniekus.
13. Padome veic šādus uzdevumus:
13.1. apstiprina Fonda īstermiņa un ilgtermiņa darbības plānus;
13.2. izskata Fonda budžetu un iesniedz to apstiprināšanai Ministru kabinetā;
13.3. ieceļ zvērinātu revidentu un kontrolē Fonda budžeta izpildi;
13.4. izskata un apstiprina Fonda gada pārskatu, sagatavo ziņojumu par Fonda aizvadīto darbības gadu un publicē to, izstrādā turpmākās darbības plānu un iesniedz Ministru kabinetam un Finansu ministrijai;
13.5. apstiprina un izdara grozījumus Fonda struktūrā;
13.6. apstiprina Fonda darbinieku štatu sarakstu un darba samaksas kārtību;
13.7. pārbauda Fonda un tā amatpersonu darbību;
13.8. apstiprina valsts uzņēmumu vadītāju un valsts pilnvarnieku iecelšanu.
14. Ministru kabinets izveido pirmo Fonda padomi uz trim gadiem, bet turpmāk var izveidot Fonda padomi arī uz citu termiņu.
15. Fonda padomei ir tiesības:
15.1. ierosināt finansu ministram un Ministru kabinetam atcelt no amata Fonda ģenerāldirektoru, kā arī padomes locekļus;
15.2. ierosināt atcelt no amata jebkuru Fonda darbinieku, ja tā darbībā konstatēti likumpārkāpumi;
15.3. izdarīt grozījumus Fonda struktūrā;
15.4. iepazīties ar jebkuru Fonda dokumentu un pieprasīt Fonda ģenerāldirektoram atcelt to, ja šis dokuments ir pretrunā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem;
15.5. uzaicināt piedalīties bez balsstiesībām padomes sēdēs speciālistus un konsultantus;
15.6. izsaukt uz sēdi Fonda ģenerāldirektoru un jebkuru citu Fonda darbinieku.
16. Fonda padomes sēdes sasauc padomes priekšsēdētājs vai viņa vietnieks ne retāk kā reizi ceturksnī. Sēdes sasauc arī pēc viena vai vairāku padomes locekļu, kā arī Fonda ģenerāldirektora ierosinājuma.
17. Fonda padomes sēdes vada priekšsēdētājs vai viņa vietnieki.
18. Katram Fonda padomes loceklim sēdēs ir viena balss. Sēdes ir lemttiesīgas, ja tajās piedalās vairāk par pusi no padomes locekļiem, arī padomes priekšsēdētājs vai viņa vietnieki.
Lēmumu pieņem ar balsu vairākumu. Balsīm līdzīgi daloties, izšķirošā ir padomes priekšsēdētāja (vai vietnieka, kas vada sēdi) balss.
19. Fonda padomes sēdes protokolē. Protokolu paraksta visi padomes locekļi. Padomes sekretāra funkcijas izpilda viens no padomes locekļiem.
20. Fonda padomes locekli atcel no amata, ja viņš bez svarīga iemesla nav piedalījies trīs sēdēs pēc kārtas vai arī ja viņš kļuvis par Fonda darbinieku.
21. Fonda padomes locekļu darba atlīdzības apmēru nosaka valsts īpašuma valsts ministrs, un šo atlīdzību maksā no Fonda budžeta līdzekļiem.
22. Ierobežojumi Fonda padomes locekļu darbībai:
22.1. padomes loceklis nevar būt Fonda darbinieks;
22.2. padomes loceklim nav tiesību balsot par lēmumu, kurā viņš ir ieinteresēts, ja padomes loceklim pieder uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības vai kapitāla dalās un tiem ir darījumi vai citas civiltiesiskas saistības ar Fondu. Lēmumu par attiecīgas personas ieinteresētības apstiprināšanu pieņem sēdes vadītājs.
Padomes locekļa laulātā intereses, kā arī pirmās un otrās pakāpes radinieku intereses uzskatāmas par attiecīgā padomes locekļa interesēm.
IV. Fonda ģenerāldirektors
23. Fondu vada ģenerāldirektors, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets pēc finansu ministra ieteikuma.
Darba līgumu ar Fonda ģenerāldirektoru slēdz finansu ministrs.
24. Fonda ģenerāldirektors:
24.1. organizē, vada un pārrauga Fonda darbību;
24.2. apstiprina valsts uzņēmumu un valsts uzņēmējsabiedrību statūtus;
24.3. apstiprina valsts uzņēmumu vadības paraksta paraugus;
24.4. pārstāv Fondu attiecībās ar trešajām personām;
24.5. iecel amatā un atbrīvo no amata valsts uzņēmumu vadītājus, valsts pilnvarniekus uzņēmējsabiedrībās (ievērojot šo statūtu 13.8. apakšpunktu) un Fonda darbiniekus, kā arī izveido valsts statūtsabiedrību pārvaldes un izpildu institūcijas;
24.6. izdod rīkojumus par visiem Fonda kompetencē esošiem jautājumiem;
24.7. slēdz saimnieciskus un darba līgumus Fonda vārdā;
24.8. izstrādā Fonda budžeta projektu un iesniedz to izskatīšanai Fonda padomei;
24.9. iesniedz ceturkšņa pārskatu Fonda padomei, bet gada pārskatu — Ministru kabinetam un finansu ministram;
24.10. rīkojas ar Fonda naudas līdzekļiem;
24.11. atver bankās norēķinu kontu;
24.12. izsniedz pilnvaras;
24.13. veic citas darbības, kas saistītas ar Fondam noteiktajiem uzdevumiem un funkcijām.
25. Fonda ģenerāldirektoram jāsaņem iepriekšēja padomes piekrišana, lai risinātu šādus jautājumus:
25.1. grozījumi Fonda statūtos vai jaunu statūtu projekta iesniegšana Ministru kabinetā;
25.2. Fonda ārkārtas izdevumi, kas nav paredzēti Fonda budžetā, ja tie pārsniedz 5000 latu;
25.3. priekšlikumu iesniegšana Ministru kabinetam par jaunu valsts uzņēmumu un valsts statūtsabiedrību dibināšanu;
25.4. Fonda līdzekļu investēšana valsts uzņēmumos un valsts statūtsabiedrībās.
26. Fonda ģenerāldirektors ir atbildīgs par Fonda darbību.
27. Fonda ģenerāldirektors, slēdzot darba līgumus, var iesaistīt Fonda darbā konsultantus un aģentus noteiktu darbu izpildei. Darba samaksas noteikumus apstiprina Fonda padome.
28. Fonda ģenerāldirektors nav tiesīgs:
28.1. būt par Fonda padomes locekli;
28.2. strādāt citu algotu darbu (Fonda ģenerāldirektors var ieņemt mācību spēka amatu izglītības iestādēs, kā arī veikt zinātnisko, publicistisko un māksliniecisko darbību);
28.3. lemt jautājumus, kuros ir ieinteresēts pats, laulātais, kā arī pirmās un otrās pakāpes radinieki, ja viņiem pieder uzņēmumi, uzņēmējsabiedrības vai kapitāla daļas un tiem ir darījumi vai citas civiltiesiskas saistības ar Fondu vai Fonda valdījumā esošiem valsts uzņēmumiem un valsts uzņēmējsabiedrībām. Fonda ģenerāldirektoram par to nekavējoties jāziņo Fonda padomei, kura pieņem lēmumu vai nodod šā jautājuma izlemšanu citai Fonda amatpersonai.
V. Fonda budžets
29. Fonda budžetu apstiprina Ministru kabinets.
30. Fonda ieņēmumus un izdevumus nosaka Ministru kabineta noteikumi.
Ja Fonda ieņēmumi pārsniedz fonda izdevumus, tie ieskaitāmi valsts budžetā.
31. Fonds var veikt informatīvus, juridiskus un citus pakalpojumus, kas nav pretrunā ar likumu un šiem statūtiem. Samaksas apmēru par pakalpojumiem nosaka Fonda ģenerāldirektors.
32. Fonds izstrādā gada pārskatu likumā «Par uzņēmumu gada pārskatiem» noteiktajā kārtībā.
VI. Dibināšana, pārveidošana un likvidācija
33. Lēmumu par Fonda dibināšanu, pārveidošanu un likvidāciju pieņem Ministru kabinets.
Finansu ministrs U. OSIS