Krievijas Primorskas termināls Latvijai neesot nemaz tik briesmīgs
Krievijas masu informācijas līdzekļu tēzes par to, ka Baltija par 25% dzīvo uz Krievijas tranzīta rēķina un pēc jauno Krievijas ostu stāšanās ierindā vairs nesaņems 2 miljardus USD par kravu sūtīšanu caur Baltijas ostām, patiešām rada nomācošu iespaidu. Latvijai astronomiskā summa klausītājam uzdzen bezcerību. Un kā vēl! Viss Latvijas budžets ir tikai kādi 1,5 miljardi latu.
Taču ir viena visai būtiska detaļa: patiesībā Krievija tik daudz nemaksā. Daudz reālāka liekas 500 miljonu USD summa, turklāt visām trim valstīm. Taču arī tā nav tā nauda, kas tieši ieplūst Latvijas budžetā. Maksu par pakalpojumiem vispirms ņem transporta kompleksa uzņēmumi, kas savukārt dod darbu Latvijas iedzīvotājiem un maksā nodokļus Latvijas valstij un, protams, gūst peļņu no šīs nodarbes.
Šīs firmas tomēr galvenokārt strādā ar naftas produktiem, bet Primorskas termināls paredzēts jēlnaftai. Ventspilī jēlnaftas un naftas produktu attiecība ir apmēram 50 pret 50, un to tranzītu cauri Latvijas ostām ietekmē nevis Primorskas naftas termināla nodošana, bet gan Krievijas dzelzceļa tarifi.
Stāstījumam par Primorsku var būt šāds secinājums: jaunā naftas termināla nodošana apdraud ne tik daudz Latvijas vienkāršos iedzīvotājus kā lielos naftas tirgus spēlmaņus. Bet ja Valsts ieņēmumu dienestam beidzot izdotos ieviest kārtību nodokļu ievākšanā Latvijas degvielas tirgū, tad tas dotu daudz lielāku piesvaru pensijām un budžetnieku darba algām nekā “Primorskas zaudējumi`”.
“ČAS”