Ministru kabineta noteikumi Nr. 8
Rīgā 1994. gada 4. janvārī (prot. Nr. l 5. §)
Par grozījumiem un papildinājumiem 1991. gada 5. novembra likumā «Par pašvaldību īpašumā esošo tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas un sadzīves pakalpojumu objektu privatizāciju»
Izdoti saskaņā ar Satversmes 81. pantu
Izteikt 1991. gada 5. novembra likumu «Par pašvaldību īpašumā esošo tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas un sadzīves pakalpojumu objektu privatizāciju» (Ziņotājs, 1991, 46) šādā redakcijā:
LATVIJAS REPUBLIKAS LIKUMS
PAR PAŠVALDĪBU ĪPAŠUMĀ ESOŠO TIRDZNIECĪBAS, SABIEDRISKAS ĒDINĀŠANAS UN SADZĪVES PAKALPOJUMU OBJEKTU PRIVATIZĀCIJU
I.
NODAĻA
VISPĀRĪGIE NOTEIKUMI
1. pants
Likums nosaka pašvaldību īpašumā esošo tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas un sadzīves pakalpojumu objektu privatizācijas tiesiskos un ekonomiskos pamatus.
2. pants
Šis likums nav piemērojams tiem pašvaldību īpašuma objektiem, uz kuriem tiek atjaunotas bijušo īpašnieku vai viņu mantinieku īpašuma tiesības atbilstoši likumiem «Par namīpašumu atdošanu likumīgajiem īpašniekiem» (Ziņotājs, 1991, 46), «Par namīpašumu denacionalizāciju Latvijas Republikā» (Ziņotājs, 1991, 46) un «Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem» (Ziņotājs, 1993, 14).
Kārtību, kādā zemesgabals, uz kura atrodas pašvaldību īpašumā esošie tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas un sadzīves pakalpojumu objekti, piešķirams lietošanā vai privatizējams, nosaka citi likumi.
II. NODAĻA
PRIVATIZĀCIJAS OBJEKTI
3. pants
Par privatizācijas objektiem saskaņā ar šo likumu var būt pašvaldību īpašumā esošie tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas un sadzīves pakalpojumu objekti.
Pašvaldību īpašumā esošo privatizējamo objektu sarakstu sastāda pašvaldības un publicē to rajona vai pilsētas laikrakstā, norādot iebildumu, priekšlikumu un pieteikumu iesniegšanas termiņu. Laiks no publikācijas dienas līdz iebildumu, priekšlikumu un pieteikumu iesniegšanas dienai nedrīkst būt mazāks par divām nedēļām. Pašvaldības par privatizējamiem objektiem un to privatizācijas rezultātiem reizi mēnesī informē Ekonomikas ministriju.
4. pants
Pirkuma (nomas) līguma priekšmets ir privatizējamā objekta kustamā un nekustamā manta.
Ēkas un neapdzīvojamās telpas, kurās atrodas privatizējamais objekts, pašvaldības ir tiesīgas iznomāt, nodot nomā ar izpirkumu vai pārdot. Ja jaunais īpašnieks izpilda nomas līguma nosacījumus, var izskatīt jautājumu par ēkas vai neapdzīvojamo telpu pārdošanu viņam.
III.
NODAĻA
PRIVATIZĀCIJAS PROCESA ORGANIZATORI
5. pants
Pašvaldību īpašumā esošos objektus privatizē pašvaldības. Privatizācijas procesa realizācijai pašvaldības izveido īpašuma privatizācijas komisijas (turpmāk tekstā — «privatizācijas komisija»), kas darbojas saskaņā ar likumu «Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas komisijām» (Ziņotājs, 1992, 13/14).
6. pants
Privatizācijas komisija noskaidro precīzu objekta bijušo un pašreizējo statusu, nosaka privatizējama objekta nosacīto cenu un objekta privatizācijas paņēmienu un divu nedēļu laikā paziņo par to pašvaldībai, kura pieņem attiecīgu lēmumu. Savus lēmumus par privatizējamiem objektiem pašvaldība publicē rajona vai pilsētas laikrakstā.
Privatizācijas komisija iepazīstina iespējamos pretendentus pircējus (nomniekus) ar pašvaldības apstiprinātiem privatizācijas nosacījumiem, kas ir pirkuma (nomas) līguma neatņemama sastāvdaļa.
IV. NODAĻA
OBJEKTU PRIVATIZĀCIJAS PAŅĒMIENI
7. pants
Objektu privatizācijas paņēmieni ir pārdegšana vai noma ar izpirkumu. Šiem paņēmieniem var piemērot šādus papildnosacījumus prioritāšu kārtībā:
1) piedāvājumu konkurss;
2) pretendentu atlase;
3) izsole.
Objekta privatizācijā iespējams izmantot vairākus papildnosacījumus vienlaicīgi.
V. NODAĻA
OBJEKTA PIRCĒJI (NOMNIEKI)
8. pants
Par objekta pircēju (nomnieku) var būt rīcībspējīga fiziskā, kā arī juridiskā persona, kura ir tiesīga iegādāties Latvijā pašvaldību īpašumā esošos tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas un sadzīves pakalpojumu objektus, bet nevar būt valsts vai pašvaldība, to vienpersoniski dibinātie uzņēmumi vai uzņēmējsabiedrības.
9. pants
Pašvaldību īpašuma esošo objektu nevar privatizēt par labu pircējam (nomniekam), kas nav iesniedzis privatizācijas komisijai šādus dokumentus:
1) juridiskā persona:
— reģistrācijas apliecības kopiju;
— statūtu (līguma) apliecinātu kopiju;
— Uzņēmumu reģistrā reģistrētajām juridiskajām personām — Valsts finansu inspekcijas izdotu dokumentu par to, ka juridiskā persona ir samaksājusi likumā paredzētos nodokļus un nodevas;
— maksātspēju apliecinošu dokumentu;
2) fiziskā persona — Valsts finansu inspekcijas izsniegtu izziņu par līdzekļu iegūšanas likumību.
Šī panta pirmajā daļā minētos dokumentus privatizācijas komisija var pieprasīt iesniegt jebkurā privatizācijas posmā un, ja nepieciešams, atkārtoti.
10. pants
Par izsoles ar pretendentu atlasi dalībnieku var kļūt jebkura 8. pantā minētā persona.
Pretendentu atlasi veic privatizācijas komisija, ņemot vērā šādus atlases kritērijus:
1) pretendenta iesniegto objekta izmantošanas koncepciju;
2) pretendenta profesionalitāti.
11. pants
Par atklātās izsoles dalībnieku var kļūt jebkura 8. pantā minētā persona.
12. pants
Ja objekts tiek pārdots vai nomāts ar izpirkumu, piedāvājumu konkursā ar pretendentu atlasi par pircēju (nomnieku) var kļūt jebkura 8. panta minēta persona. Pirkuma (nomas) līgumu slēdz ar to personu (piedāvājumu konkursa dalībnieku), kura privatizācijas komisijas izvirzītos noteikumus apņemas pildīt vislabāk.
Piedāvājumu konkursā pretendentiem jāiesniedz objekta turpmākas izmantošanas (biznesa) plāns atbilstoši piedāvājumu konkursa organizētāja prasībām.
Piedāvājumu konkursa organizēšanas kārtību nosaka privatizācijas komisija saskaņā ar Ministru kabineta izdotajiem noteikumiem.
VI. NODAĻA
PRIVATIZĒJAMĀ OBJEKTA NOVĒRTĒŠANA UN CENA
13. pants
Objekta inventarizāciju veic, to novērtē, kā arī galīgo nosacīto cenu nosaka atbilstoši likumam «Par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) un to mantas novērtēšanas kārtību» (Ziņotājs, 1992, 27/28).
VII.
NODAĻA
PRIVATIZĀCIJAS KARTĪBA
14. pants
Objekta privatizāciju organizē privatizācijas komisija ne vēlāk kā trīs mēnešu laikā no dienas, kad šī likuma 6. panta noteiktajā kārtībā pieņemts lēmums par objekta privatizāciju.
15. pants
Pirms lēmuma par objekta privatizāciju pieņemšanas, privatizācijas komisija noklausās pretendentu piedāvātās objekta izmantošanas koncepcijas. Par to tiek noformēts protokols.
16. pants
Vismaz mēnesi pirms attiecīgā objekta privatizācijas informācija par tās vietu un laiku, tās noteikumi, objekta pilns nosaukums, adrese un svarīgākie ekonomiski tehniskie rādītāji publicējami rajona vai pilsētas laikrakstā. Sludinājumā jānorāda privatizācijas organizētāju telefons un darba laiks.
17. pants
Pašvaldību īpašumā esošo tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas un sadzīves pakalpojumu objektu izsoles organizē saskaņā ar Ministru kabineta izdotajiem noteikumiem.
18. pants
Maksājumus par objekta mantu var veikt uzreiz vai pa daļām, maksājumus izdarot atbilstoši privatizācijas komisijas izstrādātajiem noteikumiem.
Nododot objektu nomā ar izpirkumu, maksājumus par objektu veic atbilstoši noslēgtajam nomas ar izpirkumu līgumam.
Maksājumi izdarāmi latos un privatizācijas sertifikātos.
VIII.
NODAĻA
ĪPAŠUMA PĀRŅEMŠANAS NOSACĪJUMI
19. pants
Privatizējamā objekta pirkuma maksas (izpirkuma maksas) termiņu nosaka attiecīgā līgumā.
20. pants
Pēc līgumā noteiktās pirkuma maksas (izpirkuma maksas) vai tās daļas iemaksāšanas privatizācijas fondā pašvaldība un pircējs (nomnieks) sastāda mantas nodošanas—pieņemšanas aktu. Nepieciešamo licenci par darbības tiesībām un nosacījumiem izsniedz pašvaldība likumā noteiktajā kārtībā.
21. pants
Preču krājumi, palīgmateriāli, izejvielas, iekārtas un pārējie apgrozāmie līdzekļi pircējam (nomniekam) nododami akta parakstīšanas dienā.
22. pants
īpašuma pārņemšanā piedalās pircējs (nomnieks), līdzšinējais objekta pārvaldītājs un privatizācijas komisijas pārstāvis.
23. pants
Pēc pirkuma (nomas) līguma stāšanās spēkā pircējs (nomnieks) stājas visās nepieciešamajās līgumattiecībās (preču piegāde, elektroapgāde, gāzes un ūdens apgāde, telefona sakaru nodrošināšana), lai nodrošinātu objekta saimnieciskās darbības turpināšanu.
24. pants
Objekta pircējs (nomnieks) likumā noteiktajā kārtībā reģistrē savu uzņēmumu Uzņēmumu reģistrā.
Pircējam (nomniekam) jānodrošina grāmatvedības uzskaite un statistisko pārskatu sniegšana atbilstoši spēkā esošajiem likumdošanas aktiem.
25. pants
Pašvaldībai jānodrošina pircēja vai nomnieka tiesības uz privatizētā objekta telpām, noslēdzot attiecīgu nomas līgumu.
IX. NODAĻA
PRIVATIZĀCIJAS PROCESA, PIRKUMA (NOMAS) LĪGUMA UN LICENCES
NOTEIKUMU IEVĒROŠANAS KONTROLE
26. pants
Strīdus sakarā ar šajā likumā minēto objektu privatizāciju izskata tiesa.
27. pants
Pirkuma (nomas) līguma nosacījumu ievērošanu privatizētajā objektā kontrolē pašvaldība.
28. pants
Pirkuma (nomas) līguma nosacījumu neievērošanas gadījumā pašvaldība ir tiesīga līdz brīdim, kad tiesa pieņems lēmumu par strīda izšķiršanu, apturēt privatizētā objekta darbību.
Ja tiesa atzīst pašvaldības prasību par nepamatotu, visus zaudējumus, kas radušies privatizētā objekta darbības apturēšanas rezultātā, sedz pašvaldība.
X. NODAĻA
PRIVATIZĀCIJAS PROCESĀ IEGŪTO LĪDZEKĻU IZLIETOŠANA
29. pants
Privatizācijas procesā iegūtos līdzekļus izlieto saskaņā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem.
XI. NODAĻA
PRIVATIZĒTA UZŅĒMUMA DARBINIEKU DARBA ATTIECĪBAS
30. pants
Privatizētā uzņēmuma darbinieku darba attiecības tiek regulētas saskaņā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem.
Ministru prezidents V.Birkavs
Ekonomikas ministrs, Ministru prezidenta biedrs O. Kehris