Par Tautsaimniecības padomes sēdi
Ceturtdien, 31.janvārī, Ekonomikas ministrijā (EM) notika Tautsaimniecības padomes (TSP) sēde, kurā apspriesta Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas harta, kā arī degvielas kvalitātes normatīvu ieviešana Latvijā.
Harta, ko izstrādājusi Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK), nosaka regulēšanas sistēmas sekmīgai funkcionēšanai un izvirzīto mērķu sasniegšanai nepieciešamo ilgtermiņa stratēģiju un metodoloģiju.
Tautsaimniecības padome pēc hartas autoru uzklausīšanas pauda atbalstu, ka ir nepieciešams dokuments, kurā tiek noteikta sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas stratēģija. Tajā pašā laikā TSP uzskata, ka jāprecizē hartas normas par institucionālo un finansiālo neatkarību, jāparedz tajā sadarbības mehānisms ar tām EM nozaru ekspertu padomēm, kas ir regulēšanas procesa dalībnieki, kā arī vairākas citas normas. Tāpat TSP uzskata, ka jāsvītro no dokumenta punkts, kurš paredz, ka “Satversmē jānostiprina regulatora neatkarība no valsts pārvaldes institūcijām un ir nepieciešams veicināt Regulatora likumdošanas iniciatīvu, nodrošināt pilnīgu Regulatora finansiālo patstāvību un Regulatora pārstāvja piedalīšanos MK sēdēs”. Tautsaimniecības padomes locekļi neuzskata, ka SPRK būtu jāpiešķir bezmaz vai Ministru kabineta līmeņa tiesības un statuss.
Apspriežot degvielas kvalitātes normatīvu ieviešanu, nevienam no diskusijas dalībniekiem nebija šaubu, ka Latvijā ir jāievieš ES standartiem atbilstoši degvielas kvalitātes normatīvi. Jau ir pieņemti EM izstrādātie MK noteikumi Nr.332 “Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novēršanu”, kuros šie standarti noteikti. Diskusijas objekts ir tikai termiņš — 2003. vai 2004.gads.
Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociācija un vairākas degvielas tirgotāju kompānijas (“Statoil”, “Neste” un “Shell”) uzskata, ka šie normatīvi jāievieš no 2003.gada. LPAA norāda, ka šo standartu neieviešana reāli apdraud jaunu automobiļu ar EURO 3 un EURO 4 dzinējiem tirgošanu Latvijā. Savukārt pārējie Degvielas tirgotāju asociācijas biedri un Finansu ministrija jeb Valsts ieņēmumu dienests, kam jākontrolē šo noteikumu izpilde, uzskata, ka normatīvi reāli varētu stāties spēkā tikai no 2004.gada. Galvenais šķērslis, lai tos ieviestu agrāk, ir kontroles sistēmas nepietiekamā kapacitāte.
Tautsaimniecības padome, uzklausot visu ieinteresēto pušu argumentus, nolēma ierosināt, ka MK noteikumiem Nr.332 “Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novēršanu” jāstājas spēkā ne vēlāk kā 2003.gada 1.janvārī un valdībai jāizstrādā degvielas kvalitātes kontroles noteikumi. Turklāt, izskatot 2002.gada budžeta grozījumus, noteikti jāparedz papildu līdzekļi Valsts ieņēmumu dienestam, lai varētu praktiski nodrošināt šo noteikumu kontroli. Arī Ekonomikas ministrija uzskata: ja šo kontroli neizdosies nodrošināt, tad degvielas kvalitātes standartu ieviešana tikai vēl vairāk izkropļos konkurenci un neatbilstošas kvalitātes degviela tiks tirgota kā visām prasībām atbilstoša, protams, par augstāku cenu.
Kaspars Paupe, EM Informācijas tehnoloģiju un sabiedrisko attiecību departamenta direktors