Par Latvijas uzņēmēju pasivitāti Lietuvas tirgū
Latvijas uzņēmēji Lietuvas tirgu cenšas iekarot daudz pasīvāk nekā lietuvieši Latvijas tirgu. Tomēr Lietuvas veikalos ir pamanāma AS “Dzintars”, kas tikko atklāja septiņus jaunus veikalus šajā valstī, kā arī “Lauma”, “Laima”, “Spilva”, Rīgas piena kombināts, “Aldaris” un daži citi uzņēmumi ar savu produkciju.
Lietuvas uzņēmēji aktīvi interesējas par iespēju atvērt veikalus Latvijā, savukārt Latvijas uzņēmumi, lai gan tiem ir piedāvāts palīdzēt organizēt prezentācijas, tikšanos ar preses pārstāvjiem, par to neizrāda tikpat kā nekādu interesi. Mūsu uzņēmēju vidū joprojām valda maldīgs priekšstats par Lietuvas tirgu, proti, ka tajā ir ļoti asa konkurence un zemas cenas. Tad jau nav jābrīnās, ka Latvijas eksports uz Lietuvu ir krietni mazāks nekā imports no Lietuvas.
2000. gadā no Latvijas uz Lietuvu izvestas preces par 85 miljoniem latu, bet ievestas par 140 miljoniem latu. Arī 2001. gadā tendence ir līdzīga: deviņu mēnešu laikā (no janvāra līdz septembrim) eksports no Latvijas bija 74,9 miljonu latu vērtībā, imports – 130 miljonu latu. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem, Latvijas eksporta struktūrā Lietuva 2001. gadā ieņem ceturto vietu, dodot astoņus procentus kopējā eksportā, savukārt importā – trešo vietu (8,4 procenti). Analizējot CSP datus par pērnā gada 11 mēnešiem, redzams, ka pēdējo trīs gadu laikā ir jūtams Latvijas eksporta pieaugums uz Lietuvu, lai gan arī imports tajā pašā laikā ir krietni pieaudzis.
“NEATKARĪGĀ RĪTA AVĪZE”