LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU PADOMES LĒMUMS Nr. 325
Par Muitas tarifu padomes nolikumu
Latvijas Republikas Ministru Padome nolemj:
1. Apstiprināt pievienoto Muitas tarifu padomes nolikumu.
2. Noteikt, ka Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumu projekti par muitas tarifu grozījumiem jāsaskaņo ar Muitas tarifu padomi.
Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I. GODMANIS
Latvijas Republikas Ministru Padomes Valsts kancelejas vadītājs V. ZEIKATS
Rīgā 1993. gada 19. jūnijā
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1993. gada 19. jūnija lēmumu Nr. 325
MUITAS TARIFU PADOMES NOLIKUMS
Muitas tarifu padome izveidota, pamatojoties uz Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992. gada 28. maija lēmumu Nr. 198 «Par precu izvedmuitas pagaidu tarifiem».
Līdz likuma par muitas nodokli pieņemšanai Muitas tarifu padome ir pilnvarota izstrādāt un iesniegt Latvijas Republikas Ministru Padomei Valdības lēmumu un rīkojumu projektus par jaunu muitas tarifu apstiprināšanu un apstiprināto izvedmuitu un ievedmuitu tarifu likmju grozījumiem.
I. Muitas tarifu padomes sastāvs
1. Muitas tarifu padomes priekšsēdētājs ir ārējās tirdzniecības ministra pirmais vietnieks, priekšsēdētāja pirmais vietnieks ir finansu ministra vietnieks, priekšsēdētāja vietnieki — rūpniecības un enerģētikas ministra vietnieks un lauksaimniecības ministra vietnieks. Muitas tarifu padomes sēdes vada priekšsēdētājs vai viņa pirmais vietnieks.
2. Muitas tarifu padomes sastāvu, tās sekretariātu un nolikumu apstiprina ārējās tirdzniecības ministrs.
II. Muitas tarifu padomes uzdevumi
Muitas tarifu padomei ir šādi uzdevumi:
3. Izstrādāt priekšlikumus muitas tarifu politikai (priekšlikumi par vispārējiem ievedmuitas un izvedmuitas tarifiem, sezonas ierobežojumiem un citi priekšlikumi).
4. Izstrādāt priekšlikumus par atsevišķu preču ievedmuitas un izvedmuitas tarifu likmēm un to piemērošanas termiņiem (uz sezonu, uz noteiktu laiku, pastāvīgi) nolūkā:
I) veicināt preču ražošanas attīstību Latvijā, mērķtiecīgi ierobežojot ārvalstu ražotāju konkurētspējas Latvijas tirgū, ja šāda ierobežošana ir attaisnojama vai pieļaujama, ņemot vērā:
— Latvijas Republikas tirdzniecības līgumus un starptautiskās vienošanās,
— konkrēto preču ražošanas izmaksas un to samazināšanas perspektīvas,
— patērētāju vajadzību apmierināšanas sagaidāmo pasliktināšanos,
— citus valsts attīstībai un prestižam svarīgus apsvērumus;
2) veicināt preču ražošanas attīstību Latvijā, mērķtiecīgi ierobežot to preču importu, kuru ražošanu ir mērķtiecīgi organizēt Latvijā, kā arī stimulējot to preču eksportu, kuras ir konkurētspējīgas ārvalstu noieta tirgos;
3) panākt nacionālo resursu labāku izmantošanu vai taupīšanu;
4) gūt ienākumus valsts budžetā.
III. Muitas tarifu padomes pienākumi
Muitas tarifu padomei ir šādi pienākumi:
5. Izstrādāt un iesniegt Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumu projektus, kuri attiecas uz jaunu muitas tarifu noteikšanu un piemērošanu.
6. Izstrādāt un iesniegt Latvijas Republikas Ministru Padomei priekšlikumus par muitas tarifu likmju grozījumiem, ja Šādi grozījumi ir operatīvi nepieciešami, pamatojoties uz antidempinga vai straujas tirgus konjunktūras maiņas apsvērumiem,
7. Izskatīt un izmantot savā darbā ministriju, valsts iestāžu vai organizāciju un uzņēmumu (juridisko personu) prasības par jaunu muitas tarifu noteikšanu vai esošo grozīšanu.
8. Izstrādāt atzinumus vai priekšlikumus Latvijas Republikas Ministru Padomei, ministrijām vai citām iestādēm gadījumos, kad ekonomiskās problēmas, kas izraisījušas 7. punktā minētās prasības, pēc Muitas tarifu padomes ieskatiem, nav risināmas ar muitas tarifu palīdzību.
IV. Muitas tarifu padomes tiesības
Muitas tarifu padomei ir Šādas tiesības:
9. Pieprasīt no valsts iestādēm (ministrijām, Valsts statistikas komitejas, Finansu ministrijas Muitas departamenta, Ekonomisko reformu ministrijas Monopoldarbības uzraudzības komitejas) darbam nepieciešamās ziņas un atzinumus.
10. Pieprasīt no kompetentām valsts iestādēm muitas tarifu noteikšanas (grozījumu) pieprasījumu vai priekšlikumu novērtējumus,
11. Ja nepieciešams, pieaicināt neatkarīgus ekspertus kvalificētu novērtējumu iegūšanai.
12. Iesniegt priekšlikumus Valdībai par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu nepieciešamās informācijas (piemēram, iespiestie materiāli, disketes, kompaktdiski, ieskaitot starptautisko organizāciju — ANO, EK — izdevumus) iegādei par muitas tarifu politiku un tarifu likmēm citās valstīs.
13. Ja nepieciešams, uzaicināt piedalīties sēdēs ekspertus un ieinteresētās amatpersonas.
14. Muitas tarifu padomes priekšsēdētājs, viņa vietnieks vai priekšsēdētāja cita pilnvarota persona pārstāv padomi starpvalstu sarunās, kurās tiek risināti muitas tarifu politikas jautājumi.
V. Muitas tarifu padomes darba kārtība
15. Muitas tarifu padomes sēdes notiek ne retāk kā divas reizes mēnesi,
16. Muitas tarifu padomes sekretariāts pieņem priekšlikumus par jaunu muitas tarifu noteikšanu vai esošo grozīšanu un, ja nepieciešams, nodod tos analizēšanai ekspertiem.
Muitas tarifu padomē iesniegtajiem priekšlikumiem par grozījumiem muitas tarifos jābūt ekonomiski pamatotiem (jānorāda preces deviņzīmju kods saskaņā ar kombinēto nomenklatūru, preces nosaukums, piedāvātā tarifa likme, statistikas dati par konkrētās preces ieveduma vai izveduma apjomiem, preces realizācijas cena, tās ražošanas pašizmaksa un rentabilitāte un citi dati, ņemot vērā 4. punktā mīnētos uzdevumus). Nepieciešamības gadījumā no priekšlikumu iesniedzējiem var tikt pieprasīti papildmateriāli. Priekšlikumus, kuru novērtēšanai nav iesniegti nepieciešamie dati, Muitas tarifu padomes sēdē neizskata, un tie tiek atdoti atpakaļ iesniedzējam.
17. No ekspertiem saņemtos atzinumus padomes sekretariāts sagatavo izskatīšanai sēdē ne vēlāk ka trīs dienas pirms Muitas tarifu padomes sēdes.
18. Muitas tarifu padomes sēdes izziņo padomes sekretariāts, pirms kārtējas sēdes paziņojot par to Muitas tarifu padomes locekļiem un uzaicinātajām personām.
19. Ja pirmo reizi izskatot iesniegto pieprasījumu, rodas nepieciešamība pēc papilddatiem vai sīkākas problēmu analīzes, Muitas tarifu padome izveido darba grupu no Muitas tarifu padomes locekļu vidus. Pēc darba grupas ieskatiem, tās darbā uz līguma pamata var tikt iesaistīti neatkarīgie eksperti, kurus izvēlas Muitas tarifu padome. Ekspertīzes izdevumus sedz tarifu grozījumu pieprasītāji.
20. Darba grupas sagatavotos materiālus izskata Muitas tarifu padomes sēdēs, kurās tiek pieaicināti tarifu grozījumu vai jaunu tarifu noteikšanas pieprasītāju iestāžu un organizāciju pārstāvji, ka arī, ja nepieciešams, neatkarīgie eksperti.
21. Muitas tarifu padomes lēmuma pieņemšanai nepieciešamais minimālais klātesošo Muitas tarifu padomes locekļu skaits nedrīkst būt mazāks par divām trešdaļām no Muitas tarifu padomes locekļu skaita.
22. Muitas tarifu padomes lēmumi tiek pieņemti sēžu laikā, atklāti balsojot. Lēmums atzīstams par pieņemtu, ja par to balsojusi ne mazāk kā puse no klātesošajiem Muitas tarifu padomes locekļiem.
23. Muitas tarifu padomes sekretariāts padomes pieņemtos lēmumus noformē protokola veidā.
Sēžu protokolus paraksta Muitas tarifu padomes priekšsēdētājs un sekretārs, bet priekšsēdētāja prombūtnes laikā — priekšsēdētāja pirmais vietnieks.
24. Muitas tarifu padomes sekretariāts, ievērojot Muitas tarifu padomes sēdē pieņemtos lēmumus, sagatavo Latvijas Republikas Ministru Padomes lēmumu projektus par jaunu muitas tarifu apstiprināšanu vai muitas tarifu politikas noteikšanu.
25. Muitas tarifu padomes sēdes ir atklātas. Tajās kā klausītāji var piedalīties visi interesenti.
Latvijas Republikas Ministru Padomes Valsts kancelejas vadītājs V. ZEIKATS