Informācija
Par komisijām nododamajiem likumprojektiem
Pieci LSDSP frakcijas deputāti iesnieguši izskatīšanai Saeimā likumprojektu “Grozījums likumā “Par pievienotās vērtības nodokli”” (reģ.nr.1199).
Likuma grozījumi paredz pievienotās vērtības nodokļa 9% likmes piemērošanu Latvijas lauksaimniecības produktiem.
Pieci Sociāldemokrātu savienības frakcijas deputāti iesnieguši izskatīšanai Saeimā likumprojektu “Grozījumi Advokatūras likumā” (reģ.nr.1196).
Likumprojekts nosaka, ka par zvērinātiem advokātiem var uzņemt personas, kas ieguvušas augstāko juridisko izglītību kādā no Latvijā akreditētajām augstskolām ar Latvijā akreditētām juridiskajām mācību programmām. Likumprojekta iesniedzēji norāda, ka patlaban spēkā esošā norma, kas paredz, ka par zvērinātu advokātu var kļūt LU vai kādas citas augstskolas, kura pēc LU Juridiskās fakultātes atzinuma pielīdzināma LU, beidzējs, ierobežo Satversmē garantētās cilvēktiesības, kā arī rada negodīgu konkurenci starp augstāko juridisko izglītību sniedzošām Latvijā akreditētajām augstskolām.
Pieci Sociāldemokrātu savienības frakcijas deputāti iesnieguši izskatīšanai Saeimā likumprojektu “Grozījumi Notariāta likumā” (reģ.nr.1195).
Grozījumi noteic, ka par zvērinātiem notāriem var uzņemt personas, kas ieguvušas augstāko juridisko izglītību kādā no Latvijā akreditētajām augstskolām ar Latvijā akreditētām juridiskajām mācību programmām.
Pieci Sociāldemokrātu savienības frakcijas deputāti iesnieguši izskatīšanai Saeimā likumprojektu “Grozījumi Prokuratūras likumā” (reģ.nr.1194).
Likumprojekts nosaka, ka par prokurora amata kandidātu var būt Latvijas Republikas pilsonis, kas ieguvis augstāko izglītību kādā no Latvijā akreditētajām augstskolām ar Latvijā akreditētām juridiskajām mācību programmām, ir stažējies prokuratūrā un ir nokārtojis kvalifikācijas eksāmenu.
Ministru kabinets iesniedzis izskatīšanai Saeimā Tieslietu ministrijas izstrādāto likumprojektu “Grozījumi likumā “Par tiesu varu”” (reģ.nr.1198).
Grozījumi nepieciešami, lai Latvijas tiesu sistēma atbilstu tiesiskuma kritērijiem, nodrošinātu efektīvu tiesvedību un tiesas darba organizāciju, kā arī novērstu korupcijas iespējamību tiesās.
• Likumprojektā ietverta norma, kas paredz, ka tiesu varu īsteno atbilstoši tiesiskuma principam. Tā kā šis princips un Kopenhāgenas kritērijs nav skaidri minēts Satversmē, tas jāiekļauj likumā “Par tiesu varu”.
• Likumprojekts paredz izslēgt tiesas procesa nepārtrauktības principu, kas dos iespēju samazināt neizskatīto lietu skaitu tiesās un paātrinās tiesvedības procesu.
• Likumprojektā ietverti jauni principi attiecībā uz lietu sadali tiesās.
• Likumprojekts paredz likumu papildināt ar pantu, kas regulē tiesnešu tiesības ieņemt citus amatus tiesā, valsts pārvaldes iestādē vai starptautiskā institūcijā.
• Likumprojekts paredz paaugstināt tiesneša amata kandidātiem vecuma cenzu no 25 uz 28 gadiem, kā arī darba stāžu no 2 uz 3 gadiem.
• Likumprojekts paredz samazināt tiesu piesēdētāju skaitu, nosakot, ka tiesas piesēdētājs savus pienākumus tiesā varēs pildīt vienu mēnesi gadā.
Ministru kabinets iesniedzis izskatīšanai Saeimā Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādāto likumprojektu “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” un ar to saistītos grozījumus Vispārējās izglītības likumā, Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Krimināllikumā:
• Likumprojekts “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” (reģ.nr.1203).
Starptautiskā praksē vērojama tendence pēc iespējas samazināt tādu gadījumu skaitu, ka bērns tiek iesaistīts tiesvedībā un/vai ievietots slēgta tipa iestādēs. Tā vietā tiek piemēroti dažādi alternatīvi līdzekļi, ar kuru palīdzību iespējams panākt daudz pozitīvāku rezultātu. Likumprojekts paplašina audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu veidus, tā dodot iespēju to piemērotājiem (tiesai, tiesnesim, pašvaldības administratīvajai komisijai) izvēlēties vispiemērotāko sodu atbilstošajam pārkāpumam. Tas paredz audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu arī par administratīva rakstura pārkāpumiem. Piemērojot audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus, bērns netiek šķirts no savas līdzšinējās dzīvesvietas, viņam ir iespēja regulāri uzturēt attiecības ar saviem ģimenes locekļiem.
• Likumprojekts “Grozījumi Vispārējās izglītības likumā” (reģ.nr.1202).
Tas paredz, ka uzņemšanas kārtību sociālās korekcijas izglītības iestādēs nosaka Ministru kabinets.
• Likumprojekts “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” (reģ.nr.1201).
Latvijas Administratīvo pārkāpuma kodeksa grozījumi paredz iespēju piemērot audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus par nepilngadīgu personu izdarītajiem administratīviem pārkāpumiem, nosakot, ka nepilngadīgajiem no 11 līdz 14 gadu vecumam iespējams piemērot audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus par administratīvā pārkāpuma izdarīšanu. Likuma grozījumi arī nosaka, ka personas, kas ir tiesīgas izskatīt administratīvos pārkāpumus, var izlemt jautājumu par materiālu nosūtīšanu izskatīšanai pašvaldības administratīvajai komisijai audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanai.
• Likumprojekts “Grozījums Krimināllikumā” (reģ.nr.1200).
Likumprojekts paplašina audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu veidus atbilstoši likumprojektā “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” noteiktajiem audzinoša rakstura piespiedu līdzekļiem.
Saeimas preses dienests