Ministru kabineta noteikumi Nr.84
Rīgā 2002.gada 26.februārī (prot. Nr.9 3.§)
Pasažieru regulāro autopārvadājumu iekšzemes maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 32.panta piekto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka pasažieru regulāro autopārvadājumu (turpmāk — pārvadājumi) iekšzemes maršrutu un iekšzemes maršrutu reisu atklāšanas, grozīšanas un slēgšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā izsniedzamas un anulējamas atļaujas pārvadājumu veikšanai attiecīgajā maršrutā (turpmāk — atļauja).
2. Ievērojot šo noteikumu 40.punkta nosacījumus, jaunus iekšzemes maršrutus (turpmāk — maršruts) un iekšzemes maršrutu reisus (reiss ir autotransportlīdzekļa kustība maršrutā no viena galapunkta līdz otram) (turpmāk — reiss) atklāj, maršrutus un reisus groza un slēdz, kustības sarakstus apstiprina, kā arī atļaujas pārvadātājam izsniedz un anulē:
2.1. Satiksmes ministrija — tālsatiksmes maršrutiem;
2.2. attiecīgā rajona padome (pēc kustības saraksta saskaņošanas ar Satiksmes ministriju) — rajona maršrutiem;
2.3. attiecīgās republikas pilsētas dome — pilsētas maršrutiem vai attiecīgā rajona padome — rajona pilsētas maršrutiem, saskaņojot ar attiecīgās pilsētas domi.
3. Maršrutu identifikācijai Satiksmes ministrija nosaka tālsatiksmes un rajona maršrutu kodus. Pilsētas maršrutu numerāciju nosaka attiecīgās republikas pilsētas dome vai rajona padome.
4. Lai vispusīgi izskatītu priekšlikumus jaunu maršrutu vai reisu atklāšanai un esošo maršrutu vai reisu grozīšanai vai slēgšanai, šo noteikumu 2.punktā minētās institūcijas (turpmāk — institūcija) var izveidot konsultatīvās padomes (komisijas). Konsultatīvās padomes (komisijas) galvenais uzdevums ir izskatīt pieteikumus par priekšlikumiem veikt izmaiņas braukšanas nosacījumos, atklāt, grozīt un slēgt maršrutus (reisus), kā arī sniegt ieteikumus institūcijai — atļaujas izsniedzējai. Konsultatīvās padomes (komisijas) lēmumiem ir ieteikuma raksturs.
5. Institūcija atbilstoši savai kompetencei ir tiesīga pieprasīt informāciju par maršrutu vai reisu. Pārvadātāja pienākums ir laikus un pilnā apjomā izpildīt institūcijas prasības, kā arī paziņot institūcijai par izmaiņām maršrutā vai reisā vai grozījumiem atļaujas saņemšanai iesniegtajos dokumentos.
6. Institūcija slēdz ar pārvadātāju maršruta apkalpošanas līgumu. Līgumā paredz maršruta grozīšanas, tarifa piemērošanas un informācijas nodrošināšanas kārtību un pakalpojumu sniegšanas kvalitātes prasības un norāda izmantojamo autotransportlīdzekļu ietilpību, minimālo pakalpojumu apjomu maršrutā vai reisā, valsts (pašvaldības) atbalstu nerentablo maršrutu apkalpošanai, līguma grozīšanas un tā darbības izbeigšanas kārtību, kā arī citus nosacījumus pēc pušu ieskatiem.
7. Ja šo noteikumu 26.punktā minētajos gadījumos atļauju anulē vai maršrutu (reisu) ierosina slēgt, institūcija, ievērojot šo noteikumu 40.punkta nosacījumus, izvērtē tā lietderību un, ja maršruts (reiss) ir nepieciešams, šo noteikumu IV nodaļā noteiktajā kārtībā izvēlas pārvadātāju.
8. Atbilstoši pasažieru plūsmai maršruti savstarpēji jāsaskaņo un jāveido, izvēloties taisnāko ceļu starp pieturvietām, kā arī maršruta sākumpunktu un galapunktu. Grozījumus maršrutā drīkst izdarīt ne biežāk kā divas reizes gadā (izņemot pilsētas maršrutus).
9. Tālsatiksmes un rajona maršruti sākas un beidzas autoostā, kas ir katra maršruta galapunkts. Vietās, kur nav autoostas, maršruta galapunktu izvietojumu nosaka attiecīgā pašvaldība.
10. Apdzīvotā vietā pasažieru iekāpšana autobusā un izkāpšana no tā notiek autoostā. Ja apdzīvotā vietā autoostas nav, pasažieri iekāpj autobusā un izkāpj no tā pieturvietās. Apdzīvotā vietā pieturvietas (ārpus autoostas) pēc saskaņošanas ar attiecīgo pašvaldību nosaka institūcija — atļaujas izsniedzēja.
11. Jautājumos, kas saistīti ar autoostas izmantošanu, līniju būves valdītāja un pārvadātāja attiecības regulē līgums. Līgumā paredz kārtību, kādā izvietojama informācija, ja tiek atklāts, grozīts vai slēgts maršruts vai reiss, biļešu pārdošanas kārtību un citus nosacījumus pēc pušu ieskatiem.
12. Maršrutu var atklāt, ja attiecīgā autoceļa tehniskais stāvoklis un inženieraprīkojums atbilst likumā “Par autoceļiem” un Ceļu satiksmes likumā noteiktajām prasībām un autoceļa valdītājs nodrošina to uzturēšanu atbilstoši minētajām prasībām. Institūcija informē autoceļu valdītāju par izmaiņām attiecīgajos maršrutos.
13. Ja autoceļš netiek pienācīgi uzturēts vai tiek atklāts maršruts pa autoceļu, kur pirms tam regulāru pārvadājumu maršrutu nav bijis, vai nav bijis ilgāk par gadu, satiksmes ministrs vai attiecīgās pašvaldības amatpersona izveido maršruta apsekošanas komisiju. Komisija sastāda aktu par autoceļa (tā posma) tehnisko stāvokli un nosaka veicamos pasākumus.
14. Pilsētas un rajona maršruta (tā posma) apsekošanai izveido komisiju šādā sastāvā:
14.1. attiecīgās republikas pilsētas vai attiecīgā rajona pašvaldības pārstāvis (komisijas priekšsēdētājs);
14.2. ielu (autoceļu) valdītāja pārstāvis;
14.3. Latvijas Autoceļu direkcijas attiecīgās nodaļas pārstāvis;
14.4. ja maršruts šķērso dzelzceļa sliežu ceļus pa viena līmeņa pārbrauktuvi, — dzelzceļa infrastruktūras valdītāja pārstāvis;
14.5. ja nepieciešams, — pārvadātājs vai viņa pilnvarots pārstāvis.
15. Tālsatiksmes maršruta (tā posma) apsekošanai satiksmes ministrs apstiprina komisiju šādā sastāvā:
15.1. Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta pārstāvis (komisijas priekšsēdētājs);
15.2. Latvijas Autoceļu direkcijas pārstāvis;
15.3. ja maršruts šķērso dzelzceļa sliežu ceļus pa viena līmeņa pārbrauktuvi, — dzelzceļa infrastruktūras valdītāja pārstāvis;
15.4. attiecīgās pašvaldības pārstāvis;
15.5. ja nepieciešams, — pārvadātājs vai viņa pilnvarots pārstāvis, kā arī citas ieinteresētās personas.
16. Ja ir paredzēts attiecīgā autoceļa remonts, autoceļa valdītājs divus mēnešus vai, ja remonts paredzēts pilsētas teritorijā, mēnesi pirms darbu uzsākšanas informē par to attiecīgo institūciju. Institūcija pieņem lēmumu par jauna maršruta atklāšanu, maršruta grozīšanu vai slēgšanu.
II. Atļaujas izsniegšana un anulēšana
17. Atļauju var saņemt pārvadātājs, kuram ir licence pasažieru komercpārvadājumu veikšanai.
18. Institūcijas izsniegta atļauja ir pamats pārvadājumu veikšanai attiecīgajā tālsatiksmes, rajona vai pilsētas maršruta reisā.
19. Atļaujā ir šāda informācija:
19.1. atļaujas izsniedzējs;
19.2. atļaujas saņēmējs;
19.3. atļaujas sērija un numurs;
19.4. atļaujas derīguma termiņš;
19.5. maršruta nosaukums un kods (numurs);
19.6. reisa numurs;
19.7. reisā norīkotā autotransportlīdzekļa atiešanas laiks no viena galapunkta un pienākšanas laiks otrā galapunktā;
19.8. nedēļas dienas, kad tiek veikts reiss;
19.9. papildinformācija.
20. Institūcija nosaka pārvadājumu uzsākšanas dienu. Institūcija atļauju pārvadātājam izsniedz pēc tam, kad pretendents, kurš ieguvis tiesības veikt pārvadājumus attiecīgajā maršrutā (reisā), izpilda institūcijas noteiktās prasības pārvadājumu uzsākšanai un iesniedz normatīvajos aktos noteikto informāciju (piemēram, līgumu par līniju būvju izmantošanu un informācijas izvietošanu, informāciju par biļešu tirdzniecību, informāciju par autobusiem, uzņēmuma vadītāja parakstītu apliecinājumu par uzņēmuma maksātspēju).
21. Institūcija 10 dienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas paziņo par atļaujas izsniegšanu, tās derīguma termiņu, kā arī pārvadājumu uzsākšanas dienu:
21.1. Satiksmes ministrija — ieinteresētajām pašvaldībām (attiecīgajai republikas pilsētas domei vai rajona padomei), līniju būvju valdītājiem un citām ieinteresētām personām;
21.2. rajona padome — Satiksmes ministrijai, ieinteresētajām pašvaldībām, līniju būvju valdītājiem un citām ieinteresētām personām.
22. Republikas pilsētas dome vai rajona padome reizi ceturksnī līdz nākamā mēneša desmitajam datumam pēc pārskata perioda sniedz Satiksmes ministrijai attiecīgu informāciju par pārvadājumiem pilsētā.
23. Atļauju izsniedz uz pieciem gadiem, izņemot šo noteikumu 24.punktā un III nodaļā minētos gadījumus. Institūcijas uzskaita izsniegtās atļaujas.
24. Lai nodrošinātu stabilus un nepārtrauktus pārvadājumus, īpašos gadījumos, ja pastāv draudi satiksmes pārtraukšanai (piemēram, dabas katastrofa, sabiedriskie pasākumi, uzņēmuma maksātnespēja) un ja uz šiem gadījumiem nav attiecināmi šo noteikumu 44.punkta nosacījumi, institūcija var izsniegt vienreizējas vai īstermiņa atļaujas, nepiemērojot šo noteikumu IV nodaļas nosacījumus par atklāta konkursa procedūras piemērošanu.
25. Ja visiem reisiem maršrutā atļauju derīguma termiņš beidzas vienlaikus un pārvadātājs izsaka vēlēšanos turpināt pārvadājumus maršrutā, kā arī ja pārvadātājs nav izdarījis šo noteikumu 26.punktā minētos pārkāpumus un ir uzsācis ilgtermiņa saistības ritošā sastāva atjaunošanai, lai paaugstinātu sniegto pakalpojumu kvalitāti, institūcija pagarina izsniegto atļauju derīguma termiņu uz trim gadiem.
26. Institūcija ir tiesīga anulēt atļauju šādos gadījumos:
26.1. ja pārvadātājs bez attaisnojoša iemesla mēneša laikā pēc atļaujā norādītā datuma nav uzsācis pārvadājumus attiecīgajā maršrutā vai reisā;
26.2. ja pārvadātājs sistemātiski neveic vismaz piecus procentus (vai vairāk) no noteiktā reisu skaita mēnesī, nepilda pārvadāšanas noteikumus vai citas normatīvajos aktos noteiktās prasības, kas reglamentē pasažieru pārvadājumus;
26.3. ja pārvadātājs atļaujas saņemšanai iesniegtajos dokumentos ir sniedzis nepatiesu vai maldinošu informāciju (piemēram, par uzņēmuma maksātspēju, par autobusiem).
27. Veicot pārvadājumus attiecīgajā maršrutā, pie autovadītāja atrodas atļaujas oriģināls vai attiecīgās institūcijas izsniegta kopija. Atļauja vai tās kopija ir derīga tikai kopā ar licences kartīti pasažieru komercpārvadājumu veikšanai. Atļauju nedrīkst nodot citam pārvadātājam.
III. Eksperimentālie pārvadājumi
28. Lai apsekotu pasažieru plūsmu un analizētu maršruta darbības ekonomiskos rādītājus, institūcija var atklāt eksperimentālos pārvadājumus jaunā maršrutā vai reisā (turpmāk — eksperimentālie pārvadājumi).
29. Eksperimentālo pārvadājumu veikšanai attiecīgā institūcija rīko konkursu, kurā tiek ņemtas vērā šo noteikumu IV nodaļā noteiktās prasības. Eksperimentālo pārvadājumu veikšanai esoša maršruta jaunā reisā tiek piemēroti šo noteikumu 44.punkta nosacījumi.
30. Uz eksperimentālajiem pārvadājumiem nav attiecināms šo noteikumu 41.6.apakšpunkts un 42.punkts.
31. Eksperimentālo pārvadājumu veikšana attiecīgajā maršrutā nedod pārvadātājam priekšrocības iegūt tiesības veikt pārvadājumus attiecīgajā maršrutā.
32. Eksperimentālo pārvadājumu veikšanai attiecīgā institūcija izsniedz atļauju un nosaka tās derīguma termiņu. Derīguma termiņš nedrīkst būt īsāks par trim mēnešiem un ilgāks par sešiem mēnešiem. Ja ir nepieciešams eksperimentālos pārvadājumus turpināt, izsniegto atļauju kopējais derīguma termiņš nedrīkst būt ilgāks par sešiem mēnešiem.
33. Par eksperimentālajiem pārvadājumiem pārvadātājs sniedz pārskatu institūcijai tās noteiktajā kārtībā. Pārskatā atspoguļo sociāli ekonomiskās lietderības analīzes rezultātus (ieņēmumu un izdevumu atšifrējums, pasažieru plūsmas apjoms un pārvadājumu sociālā nozīme).
34. Izvērtējot eksperimentālo pārvadājumu sociāli ekonomiskās lietderības analīzes rezultātus un maršruta lietderību, institūcija pieņem lēmumu par pārvadājumu veikšanu attiecīgajā maršrutā. Ja institūcija pieņem lēmumu par pārvadājumu nepieciešamību, bet pārvadātājam, kuram izsniegta atļauja eksperimentālo pārvadājumu veikšanai, ir beidzies atļaujas derīguma termiņš, tas tiek pagarināts līdz konkursa noslēgumam un jauna pārvadājumu uzsākšanas termiņa noteikšanai.
IV. Jauna maršruta vai reisa atklāšana
35. Jauns pilsētas maršruts ir maršruts, kas būtiski atšķiras no jau esošā maršruta un dublē to ne vairāk kā par 25 procentiem.
36. Jauns rajona maršruts ir maršruts, kas būtiski atšķiras no jau esošā maršruta un dublē to ne vairāk kā par 70 procentiem.
37. Tālsatiksmes maršruta piederību pie jauna maršruta institūcija nosaka, izvērtējot tā funkcionālo nozīmi un ievērojot, ka jaunais maršruts būtiski atšķiras no jau esošā maršruta un dublē to ne vairāk kā par 50 procentiem.
38. Jauns reiss, ievērojot šo noteikumu 35., 36. un 37.punktā minētos nosacījumus, ir reiss, kas atšķiras no jau esoša (piemēram, atšķirīgi pienākšanas un atiešanas laiki, grozīta maršruta shēma un mainās vismaz viens — pienākšanas vai atiešanas — laiks).
39. Priekšlikumu par jauna maršruta vai reisa atklāšanu var iesniegt juridiska vai fiziska persona. Šādā gadījumā institūcijā iesniedz pieteikumu uz noteikta parauga veidlapas (1.pielikums). Jauna maršruta vai reisa atklāšanas ierosinātāja var būt arī institūcija.
40. Pārvadājumu sociālekonomisko lietderību un sabiedriskā transporta pietiekamību novērtē, ņemot vērā:
40.1. sabiedrības intereses;
40.2. iespēju izmantot citus transporta un pārvadājumu veidus un to atbilstību noteiktajām prasībām;
40.3. noteiktos tarifus un nosacījumus, ko var noteikt lietotājiem;
40.4. pārvadājumu efektivitāti un maršrutu mijiedarbības samērīgumu.
41. Šo noteikumu 39.punktā minētajam pieteikumam pievienojami šādi dokumenti:
41.1. maršruta vai reisa nepieciešamības sociāli ekonomiskais pamatojums (esošās un iespējamās pasažieru plūsmas apjoma un finansiālo rādītāju analīzes rezultāti, kā arī pārvadājumu sociālā nozīme);
41.2. maršruta shēma, kurā norādītas visas pieturvietas (arī tehniskās pieturvietas) un attālumi starp tām;
41.3. kopējais kustības saraksts pilsētas maršrutā (2.pielikums) vai autobusu kustības saraksts rajona vai tālsatiksmes maršrutā (3.pielikums);
41.4. pasažieru un bagāžas pārvadāšanas tarifa tabulas projekts (izņemot pilsētas maršrutus);
41.5. dzelzceļa infrastruktūras valdītāja atzinums, ja jaunais maršruts šķērso dzelzceļa sliežu ceļus pa viena līmeņa pārbrauktuvi, kur regulāra autobusu satiksme nenotiek;
41.6. ar attiecīgā maršruta vai reisa izpēti saistīto izdevumu aprēķins, ja pieteikuma iesniedzējam ir radušies šādi izdevumi.
42. Institūcija, pamatojoties uz šo noteikumu 41.6.apakšpunktā minēto izdevumu aprēķinu, nosaka atmaksājamo izdevumu apmēru. Atmaksājamos izdevumus sedz no konkursa uzvarētāja līdzekļiem institūcijas noteiktajā kārtībā.
43. Pārvadājumu veikšanas tiesības jaunā maršrutā tiek piešķirtas konkursa kārtībā. Konkursu organizē un tā materiāltehnisko nodrošinājumu (piemēram, dalības maksa, piedāvājuma nodrošinājums) nosaka attiecīgā institūcija. Paziņojumu par konkursu pārvadājumu veikšanai tālsatiksmes maršrutā Satiksmes ministrija publicē laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”. Paziņojumu par konkursu pārvadājumu veikšanai rajona vai pilsētas maršrutā attiecīgā institūcija publicē vismaz vienā vietējā laikrakstā un laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
44. Jauna reisa apkalpošanu esošajā maršrutā piedāvā pārvadātājam, kas veic pārvadājumus attiecīgajā maršrutā. Ja attiecīgajā maršrutā pārvadājumus veic vairāki pārvadātāji, jaunā reisa apkalpošanai pārvadātāju izvēlas slēgtā konkursā. Ja pārvadātājs, kas veic pārvadājumus attiecīgajā maršrutā, atsakās apkalpot reisu vai nespēj nodrošināt institūcijas noteikto prasību izpildi, pārvadātāju jaunā reisa apkalpošanai esošajā maršrutā izvēlas konkursa kārtībā.
45. Rajona padome jauna maršruta vai reisa atklāšanu saskaņo ar Satiksmes ministriju un nosūta tai autobusu kustības sarakstu (3.pielikums), tarifa tabulas projektu un maršruta shēmu, kurā norādītas visas pieturvietas un attālumi starp tām. Pirms lēmuma pieņemšanas par tālsatiksmes maršruta vai reisa atklāšanu Satiksmes ministrija noskaidro ieinteresēto pašvaldību viedokli.
V. Maršruta grozīšana
46. Maršruta grozīšanu atbilstoši savai kompetencei var ierosināt Satiksmes ministrija, attiecīgā pašvaldība vai pārvadātājs. Maršruta grozīšana ir jebkuru izmaiņu izdarīšana braukšanas nosacījumos, izņemot tarifa izmaiņas.
47. Lai izskatītu priekšlikumu par grozījumiem attiecīgajā maršrutā, institūcijā, kura izsniegusi atļauju, papildus šo noteikumu 39.punktā minētajam pieteikumam iesniedz šādus dokumentus:
47.1. kopējā kustības saraksta projektu pilsētas maršrutā (2.pielikums) vai autobusu kustības saraksta projektu rajona vai tālsatiksmes maršrutā (3.pielikums);
47.2. maršruta shēmas projektu (izņemot gadījumus, ja autobusu kustības sarakstā tiek grozīts tikai braukšanas ilgums vai reisu izpildes laiks);
47.3. grozījumu pamatojumu, kurā norāda:
47.3.1. pasažieru plūsmas apjoma un pārvadājumu sociāli ekonomiskās lietderības analīzes rezultātus;
47.3.2. prognozējamos ienākumus no pasažieru pārvadājumiem attiecīgajā maršrutā.
48. Par maršrutos izdarītajiem grozījumiem pārvadātājs paziņo publiski (izvietojot informāciju autoostās, pieturvietās un sabiedrības informācijas līdzekļos) Autopārvadājumu likumā noteiktajā kārtībā.
49. Grozījumus rajona maršrutos rajona padome saskaņo ar Satiksmes ministriju un nosūta tai autobusu kustības sarakstu (3.pielikums), maršruta shēmu (izņemot gadījumus, ja kustības sarakstā tiek grozīts tikai braukšanas ilgums vai reisu izpildes laiks), kurā norādītas visas pieturvietas un attālumi starp tām, un informāciju par pārvadātāju. Pirms lēmuma pieņemšanas par tālsatiksmes maršruta vai reisa grozīšanu Satiksmes ministrija noskaidro ieinteresēto pašvaldību viedokli.
VI. Maršruta vai reisa slēgšana
50. Maršruta vai reisa slēgšanu atbilstoši savai kompetencei var ierosināt Satiksmes ministrija, attiecīgā pašvaldība vai pārvadātājs.
51. Lai izskatītu jautājumu par attiecīgā maršruta vai reisa slēgšanu, institūcijā, kura izsniegusi atļauju, papildus šo noteikumu 39.punktā minētajam pieteikumam iesniedz maršruta vai reisa slēgšanas pamatojumu, kurā ir informācija par pasažieru plūsmu attiecīgajā maršrutā, finansiālie rādītāji par pēdējiem diviem gadiem (ja pārvadājumi ir veikti laikposmā, kas ir mazāks par diviem gadiem, — finansiālie rādītāji par katru mēnesi no pārvadājumu sākšanas dienas).
52. Ja pieņemts lēmums par rajona maršruta vai reisa slēgšanu, rajona padome 10 dienu laikā informē par to Satiksmes ministriju. Pirms lēmuma pieņemšanas par tālsatiksmes maršruta vai reisa slēgšanu Satiksmes ministrija noskaidro ieinteresēto pašvaldību viedokli.
53. Par maršruta vai reisa slēgšanu pārvadātājs paziņo publiski (izvietojot informāciju autoostās, pieturvietās un sabiedrības informācijas līdzekļos) Autopārvadājumu likumā noteiktajā kārtībā.
VII. Noslēguma jautājums
54. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 1999.gada 20.augusta noteikumus Nr.295 “Pasažieru regulāro autopārvadājumu iekšzemes maršrutu atklāšanas, grozīšanas, slēgšanas un atļauju izsniegšanas kārtība” (Latvijas Vēstnesis, 1999, 268./269.nr.).
Ministru prezidents A.Bērziņš
Satiksmes ministrs A.Gorbunovs
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2002.gada 2.martu.