Grozījums Krimināllikumā
Saeimas dok. Nr. 4202; likumprojekts Nr. 1210
Aizsardzības
ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta
2002. gada 26. februāra sēdē akceptēts (prot. Nr. 9, 8.§)
un 28. februārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt likumu ar 89.1 un 89.2 pantu šādā redakcijā:
“89.1 pants. Izvairīšanās no mobilizācijas
(1) Par tīšu izvairīšanos no mobilizācijas, ja to izdarījusi persona, kura pakļauta mobilizācijai civilās aizsardzības pasākumu veikšanai, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar piespiedu darbu.
(2) Par tādu pašu darbību, ja to izdarījis rezerves karavīrs vai rezervists, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar arestu.
89.2 pants. Mobilizācijas darbību kavēšana un mobilizācijas pieprasījuma neizpildīšana
(1) Par kompetentas valsts iestādes rīkojuma izpildes tīšu kavēšanu mobilizācijas laikā vai par pašvaldības rīkojuma izpildes tīšu kavēšanu, veicot civilās aizsardzības pasākumus, vai par citu mobilizācijas darbību vai mobilizācijas pieprasījuma tīšu neizpildīšanu —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz sešdesmit minimālajām mēnešalgām.
(2) Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarījusi persona, kura ir atbildīga par mobilizācijas gatavības nodrošināšanu, vai ja ar minētajām darbībām radīts būtisks kaitējums, vai tās izraisījušas smagas sekas, —
soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz pieciem gadiem vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām.”
Likums stājas spēkā 2003.gada 1.decembrī.
Par likumprojektu
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums.
Sagatavots Mobilizācijas likumprojekts, kura 19.pantā paredzēta atbildība par tā pārkāpšanu. Mobilizācijas likumprojekts būtu skatāms vienlaicīgi ar likumprojektu Grozījumi Krimināllikumā, kur noteikta atbildība par konkrētiem nodarījumiem un tiem piemērojamās sankcijas.
2. Tiesību akta projekta būtība.
Likumprojekts nepieciešams, lai reglamentētu kriminālatbildību par Mobilizācijas likuma pārkāpumiem.
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojkets šo jomu neskar.
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Likumprojekts šo jomu neskar.
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
Konsultācijas nav notikušas.
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde?
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses — vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošās institūciju funkcijas.
Valsts institūcijas un to funkcijas saglabājas kā līdz šim.
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo.
Likumprojekts šo jomu neskar.
Aizsardzības ministrs Ģ.V. Kristovskis