• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Latviešu valodas attīstības valsts programmas (2003-2013) koncepcija. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 7.03.2002., Nr. 37 https://www.vestnesis.lv/ta/id/59641

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Centrālās statistikas pārvaldes lēmums Nr.7

Par Latvijas Republikas Administratīvo teritoriju un teritoriālo vienību klasifikatora ATVK grozījumiem

Vēl šajā numurā

07.03.2002., Nr. 37

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Latviešu valodas attīstības valsts programmas (2003–2013) koncepcija

Pieņemta Valsts valodas komisijas 2002.gada 27.februāra sēdē un iesniegta izskatīšanai Ministru kabinetā

Latviešu valodas attīstības valsts programma ir stratēģiska ilgtermiņa programma, kas aptver kompleksus uzdevumus latviešu valodas juridiskās aizsardzības sistēmas sakārtošanā, latviešu valodas izpētē, bagātināšanā, literārās valodas standartizācijā un normu kodifikācijā, kā arī valodas apguves un sabiedrības lingvistiskās kompetences mērķtiecīgā attīstīšanā.

Programmas mērķis ir valsts valodas politikas juridisko, pedagoģisko un lingvistisko aspektu attīstības pamatprincipu izstrāde, latviešu valodas lingvistiskās kvalitātes un konkurētspējas garantēšana, nodrošinot valsts valodas funkcionēšanas juridisko pamatojumu, latviešu valodas vispusīgu izpēti un zinātniski pamatotu literārās valodas standartizāciju un normu kodifikāciju, attīstot izteiksmes iespējas latviešu valodā visās sabiedrības dzīves jomās, nodrošinot latviešu valodas apguvi kā latviešu, tā Latvijas minoritāšu vidū, kā arī izplatot zinātniskus un informatīvus materiālus par valodas politiku un latviešu valodu.

Programma nosaka atbildīgo institūciju kompetenci un nepieciešamo finansiālo segumu latviešu valodas — Latvijas Republikas valsts valodas — ilgtspējas nodrošināšanai.

Nepieciešamības pamatojums. Multilingvisms, globālās informācijas apmaiņas sistēmas, ekonomiskās integrācijas tendences mūsdienu pasaulē rada aizvien lielāku valodu konkurenci un izzušanas draudus pat valodām ar samērā lielu runātāju skaitu. Valodu konkurences apstākļos lielākas izredzes saglabāties būs valodām, kas spēs sekot mūsdienu zinātnes un tehnikas attīstībai, kurās varēs izteikt domu un jūtu nianses. Saskaņā ar 21. gadsimta domāšanu ikviena valoda ir unikāls cilvēces kultūras mantojums, etnosu identitātes pamats. Valodas saglabāšana un attīstība mūsdienās nenotiek stihiskā pašplūsmā, bet valstīm jāizstrādā konsekventa valodas politika un jāveic mērķtiecīgi pasākumi valodu saglabāšanai un attīstīšanai.

Latviešu valoda ir Latvijas Republikas valsts valoda un sabiedrības integrācijas valoda. Tāpēc Latvijas valsts atbildība sabiedrības priekšā, nodrošinot latviešu valodas attīstīšanu, ir īpaša. Tā ir Latvijas valsts kompetence un pienākums, jo Latvija ir vienīgā valsts pasaulē, kas var uzņemties atbildību par latviešu valodas saglabāšanu.

Tuvākajā desmitgadē, kad aktīvi risināsies Latvijas sabiedrības integrācija un Latvijas integrācija Eiropas Savienībā, latviešu valodas loma palielināsies. Pieaugs latviešu valodas apguvēju un lietotāju skaits, latviešu valoda būs potenciālā ES oficiālā valoda. Tikai attīstīta, izkopta valoda spēs būt par sabiedrības integrācijas līdzekli un Eiropas Savienības darba valodu. Valsts valodas kvalitātes mērķtiecīgas uzturēšanas nepieciešamība atzīta par svarīgu uzdevumu gandrīz visās pasaules valstīs. Līdzīgas programmas ir daudzās Eiropas valstīs (piem., katalāņu valodas attīstības programma, lietuviešu valodas programma), vairākās valstīs (Polijā, Dānijā, Armēnijā, Igaunijā) norisinās darbs pie to izstrādes.

Programmas juridiskais pamatojums. Programmas pamatojums ir “Valsts valodas likums”. “Valsts valodas likumā” (1999) noteikts:

“24. pants. (1) Valsts un pašvaldību institūcijām ir pienākums nodrošināt materiālo bāzi latviešu valodas izpētei, kopšanai un attīstīšanai.

(2) Valsts nodrošina valsts valodas politikas izstrādi, ietverot tajā latviešu valodas zinātnisku izpēti, aizsardzību un mācīšanu, sekmējot latviešu valodas lomas palielināšanu tautsaimniecībā, kā arī veicinot indivīda un sabiedrības izpratni par valodu kā nacionālu vērtību.”

Valsts valodas funkciju, apguves un kvalitātes nodrošināšanas ideja ietverta arī “Latvijas sabiedrības integrācijas programmā”.

Programmas specifika. Latviešu valodas izpētes un attīstības programma nedublē jau esošās programmas, kas saistītas ar valodas politiku. Latviešu valodas apguves valsts programma (1995) paredzēta latviešu valodas kā otrās valodas apguvei. Latvijas sabiedrības integrācijas programmā (2000) arī nav paredzēti pasākumi tieši latviešu valodas izpētei, standartizācijai un normu kodifikācijai. Atšķirībā no minētajām programmām saskaņā ar Eiropas Padomes un Eiropas Savienības pamatnostādnēm Latviešu valodas izpētes un attīstības valsts programmas finansējums jārod galvenokārt no Latvijas valsts budžeta, jo valsts valodas kvalitātes nodrošināšana tiek uzskatīta par pašas valsts pienākumu un goda lietu. Papildus valsts budžetam atsevišķus programmas ietvaros veicamos pasākumus var finansēt pašvaldības, privātpersonas, nacionālās kultūras biedrības, privāti un sabiedriski fondi, ārvalstu donori u.c.

Programmas izstrādes teorētiskais pamatojums. Valoda nav uzskatāma par slēgtu autonomu sistēmu, tā atspoguļo vēsturisko realitāti, sabiedrības politisko, ekonomisko un kultūras situāciju. Programmas zinātnisko pamatu tāpēc veido modernā sociolingvistikas teorija un latviešu valodas un tās funkcionēšanas vēstures izpēte.

Programmas struktūra. Programmu paredzēts veidot kā daudzpakāpju struktūru, kurā stratēģisko pamatuzdevumu ietvaros tiktu detalizēti konkrēti uzdevumi, kas savukārt aptvertu dažāda līmeņa pasākumu kopumu. Saistībā ar katru uzdevumu paredzēts norādīt arī atbildīgās institūcijas un amatpersonas, plānotos izpildes termiņus un paredzētās izmaksas.

Programmas izstrādē un īstenošanā paredzēts aptvert šādus posmus: problēmu formulēšana un uzdevumu izvirzīšana; uzdevumu izpildes stratēģijas noteikšana, uzdevumu realizācija, rezultātu novērtēšana un programmas koriģēšana pēc atgriezeniskās saites metodes.

Programmas saturs.

Ievads (programmas mērķis un struktūra)

I daļa

1. Valodas politikas definējums. Valodas politikas instrumentārijs.

2. Valodas politikas izstrādes pamatnosacījumi.

3. Valodas situācija un valodas politika Latvijā; īss vēsturisks atskats.

4. Latvijas pašreizējās valodas situācijas raksturojums.

II daļa

1. Latvijas valodas politikas stratēģiskās pamatnostādnes.

1. pamatvirziens (juridiskais) — Valsts valodas juridiskās aizsardzības un Valsts valodas likuma izpildes kontroles pilnveidošana.

2. pamatvirziens (pedagoģiskais) — Latviešu valodas apguve izglītības sistēmas un mūžizglītības ietvaros.

3. pamatvirziens (lingvistiskais) — Latviešu valodas zinātniska izpēte. Latviešu literārās valodas standartizācija un normu kodifikācija.

4. pamatvirziens (informatīvais) — Latviešu valodas popularizēšana un informatīvu materiālu izdošana.

2. Programmas izpildes kontroles mehānismi.

3. Bibliogrāfija.

4. Pielikumi (Latvijas un starptautiskie likumi, statistikas dati u.tml.).

Pamatvirzienu detalizācijas piemērs

3. pamatvirziens — Valsts valodas zinātniska izpēte un kopšana

Atbildīgās institūcijas: LR TM Valsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisija, Terminoloģijas komisija, LU Latviešu valodas institūts, augstāko mācību iestāžu latviešu valodas katedras. Izglītības un zinātnes ministrija.

Pamatuzdevums — nodrošināt latviešu valodas kā integrācijas līdzekļa lingvistisko kvalitāti; attīstīt bagātas izteiksmes iespējas latviešu valodā pilnīgi visās sabiedrības dzīves jomās, nodrošināt latviešu valodas vispusīgu izpēti un zinātniski pamatotu literārās valodas standartizāciju.

1. uzdevums — organizēt mūsdienu prasībām atbilstošu un adekvāti finansētu vispusīgu latviešu valodas gramatiskās un leksiskās sistēmas un valodas funkcionēšanas zinātnisku izpēti.

Pasākums

Atbildīgā institūcija

Izpildes termiņš

Finansējums utt.

2. uzdevums — noteikt prioritātes latviešu valodas zinātniskai izpētei saistībā ar aktuāliem uzdevumiem sabiedrības integrācijā. Regulāri veikt sociolingvistiskus valodas situācijas un valodas attieksmju pētījumus teritoriālā, demogrāfiskā un sociālā aspektā; analizēt Eiropas valstu pieredzi valodu funkcionēšanas un to mijiedarbības regulēšanas jomā.

3. uzdevums — veidot zinātniski praktisko bāzi latviešu valodas kā valsts valodas funkciju nodrošināšanai.

4. uzdevums — nodrošināt pietiekamu finansējumu un vienādot administratīvo pakļautību vēlētajām institūcijām, kas nodarbojas ar valodas politikas lingvistisko aspektu (Latviešu valodas komisija, Terminoloģijas komisija, Vietvārdu komisija).

5. uzdevums — nodrošināt mūsdienu prasībām atbilstošu atjauninātu latviešu valodas normu avotu (vārdnīcas, gramatikas, rokasgrāmatas u.tml.) sagatavošanu un izdošanu, kā arī plašu pieejamību.

6. uzdevums — nodrošināt valodas izpētes un kopšanas speciālistu sagatavošanu Latvijas augstskolās valsts pasūtījuma ietvaros.

7. uzdevums — nodrošināt latviešu terminoloģijas attīstību, veidot terminu datu bāzes, saskaņot Latvijas un Eiropas Savienības terminu standartus.

8. uzdevums — nodrošināt optimālu latviešu valodas tulkojamību ES oficiālajās valodās, veicot Latvijas nacionālo reāliju tulkojuma standartizāciju.

9. uzdevums — pastiprināti ieviest latviešu valodu datorzinātnes un datortehnikas sfērā, lai saglabātu valodu straujas tehnoloģijas attīstības laikmetā.

10. uzdevums — veidot visu valsti aptverošu tehniski un finansiāli nodrošinātu valodas konsultāciju dienesta tīklu.

Piezīme. “Pasākumiem” iespējama dažāda detalizācijas pakāpe.

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!