Par pirmajiem pilsonības kampaņas rezultātiem
Šī gada 16. februārī ar informatīvo dienu Sedā, kur iedzīvotāju apmeklējums attiecībā pret iedzīvotāju skaitu pilsētā bija visaugstākais visā Latvijā, noslēdzās projekts “Sabiedrības informēšanas un izpratnes veicināšanas par pilsonības jautājumiem kampaņa”, kurš tika sākts pagājušā gada novembrī pēc Naturalizācijas pārvaldes, Tieslietu ministrijas Sabiedrības integrācijas departamenta, EDSO misijas Latvijā un ANO Attīstības programmas iniciatīvas.
Par projekta galvenajiem mērķiem tika izvirzīti sabiedrības informēšana par pilsonības jautājumiem un nepilsoņu rīcības stimulēšana izdarīt savu izvēli attiecībās ar valsti, kā arī veicināt sabiedrības izpratni par pilsonības un naturalizācijas jautājumiem kopumā.
Projekta sākumā, par godu Latvijas Republikas proklamēšanas gadadienai Latvijas skolās tika rīkota Pilsonības diena ar mērķi sekmēt skolēnu pilsoniskās apziņas veidošanos un nostiprināšanos. Naturalizācijas pārvaldes ierosinātā Pilsonības diena pilnībā vai ar atsevišķu elementu iesaisti notika aptuveni 80% skolu visā Latvijā, tostarp mazākumtautību skolās. Atsevišķās skolās pilsonības jautājumi tika izzināti un skaidroti pat nedēļu. Pilsonības dienas programmā ietilpa speciālas vēstures stundas, konkursi, ekskursijas un citas aktivitātes, kurās skolēni varēja meklēt atbildes uz sev būtiskiem jautājumiem, kā arī paust savas zināšanas.
Projekta ietvaros Latvijas iedzīvotāji speciālās informatīvajās teltīs varēja iepazīties ar Latvijas pilsonības iegūšanas nosacījumiem, saņemt informāciju par pārbaužu kārtību un saturu, kā arī nepieciešamajiem dokumentiem.
Īpašu interesi izraisīja pārbaužu testu paraugi, ar kuru palīdzību apmeklētāji varēja pārbaudīt savas zināšanas latviešu valodā, Latvijas vēsturē un Satversmes zināšanas. Interesentus klātienē personiski konsultēja Naturalizācijas pārvaldes darbinieki un jauniešu kluba “Māja” pārstāvji. Šīs aktivitātes priekšrocība bija personiskais kontakts ar iedzīvotājiem. Teltīs konsultanti pārliecinājās par iedzīvotāju interesi un vienlaikus novēroja informētības nepietiekamību, kā arī uzzināja iemeslus, kādēļ nepilsoņi nesteidzas (atturas) iegūt Latvijas pilsonību. Īpaši atsaucīgi bija Sedas iedzīvotāji, pēc viņu teiktā, šādi apmeklējumi ir ļoti vajadzīgi. Ņemot vērā informatīvās dienas apmeklētāju viedokļus, Naturalizācijas pārvalde Sedā izveidoja pastāvīgu konsultāciju punktu.
20 informatīvo telšu izbraukumu laikā pavisam tās apmeklējuši 1523 cilvēki, taču šis skaitlis atspoguļo tikai to interesentu skaitu, kas reģistrēti pēc informatīvo materiālu izsniegšanas.
100 000 nepilsoņiem personiski tika nosūtītas vēstules ar informatīvu bukletu, kurā vienkārši un saprotami skaidrotas Latvijas pilsonības iegūšanas iespējas un kārtība, kā arī pilsonības zaudēšanas jautājums. Par informatīvo brošūru, kuras noformējuma pamatā tika izmantots Latvijas pilsoņa pases pirmā vāka dizains, pasākumos, kuros Naturalizācijas pārvalde tikusies ar iedzīvotājiem, saņemtas pozitīvas atsauksmes. Cilvēki bijuši patīkami pārsteigti un gandarīti, ka valsts, skaidrojot viņu tiesības, bija tos uzrunājusi personiski. Informatīvie bukleti bija arī vieni no uzziņas avotiem, kuri visbiežāk tika nosaukti telefonaptaujā, kuras mērķis bija noskaidrot interesentu informācijas avotus.
Centrālajos un reģionālajos masu saziņas līdzekļos tika izvietota informatīva reklāma, kuras uzdevums bija informēt Latvijas iedzīvotājus par tiesībām, ko sniedz Latvijas pilsonība, kā arī par to, kur interesentiem meklēt papildu informāciju — piezvanot uz bezmaksas tālruņa numuru 8002050.
Pilsonības un naturalizācijas temati tika aktualizēti arī radio un televīzijas raidījumos (12 raidījumi “5 minūtes par pilsonību” u.c.). Masu saziņas līdzekļi izrādīja vērā ņemamu uzmanību, tādējādi pastāvīgi informējot iedzīvotājus par pilsonības jautājumiem. Atsevišķi masu saziņas līdzekļi bija ļoti pretimnākoši un izrādīja sevišķu atbalstu. Tā, piemēram, pēc savas iniciatīvas krievu valodā iznākošais dienas laikraksts "Час" sāka publikāciju akciju "Стань гражданином", kurā lasītājiem tika piedāvāti dažādi viedokļi par pilsonības nepieciešamību.
Kopš pagājušā gada decembra beigām vērojams naturalizācijas iesniegumu skaita kāpums, kas šobrīd ir stabilizējies virs 1000 iesniegumiem mēnesī.
Iesniegumu skaita pieaugums nenoliedzami saistīts ar kampaņas aktivitātēm — par to liecina iedzīvotāju zvanu skaits uz reklāmas un informatīvajos materiālos norādīto bezmaksas tālruņa numuru un uzdoto jautājumu loks.
Par nepilsoņu interesi iegūt Latvijas pilsonību vistiešāk pārliecinājās bezmaksas tālruņa līnijas operatori, jo ik dienu saņēma vidēji 100 iedzīvotāju zvanus, kuros galvenokārt izskanēja jautājumi par dokumentu pieņemšanas vietu un to, kādi dokumenti jāiesniedz, kā arī citi ar naturalizācijas procesu saistīti jautājumi. Sarunas laikā operatori vienlaikus veica aptauju, lai noskaidrotu bezmaksas tālruņa numura uzziņas avotu. Vairumā gadījumu iedzīvotāji atsaucās uz televīzijas reklāmu un informatīvajām brošūrām.
Ar astoņsimtās līnijas darbību saistīts arī kāds neparasts notikums. Uz reklāmās norādīto tālruņa numuru piezvanīja kāds 7 vai 8 gadus vecs zēns un lūdza palīdzību, jo Doma laukumā bija apmaldījies. Naturalizācijas pārvaldes darbinieki sazinājās ar Rīgas pašvaldības policijas vienību, kura tobrīd dežurēja krastmalas caurlaižu punktā, un puika tika nogādāts pie vecākiem. Neparasts šķita fakts, ka zēns zvanīja tieši uz šo bezmaksas tālruņa numuru.
Pavisam par naturalizācijas jautājumiem, piezvanot uz bezmaksas tālruni, interesējušies 4583 iedzīvotāji, dažkārt līdz pat 150 dienā. Bezmaksas tālruņa līnija darbosies vēl dažus mēnešus.
Interneta tīkla lapa www.pilsoniba.lv kā specifisks pilsonības jautājumiem veltīts informācijas avots krievu valodā tika izveidots kampaņas ietvaros, tomēr, vērtējot tās apmeklētāju skaitu, — vidēji 1500 nedēļā, mājaslapu nolemts uzturēt arī turpmāk. “On-line” aktivitātēs ietilpa arī interaktīvā sarakste. Lai noskaidrotu atbildes uz sev būtiskiem jautājumiem, interesenti varēja kontaktēties ar Naturalizācijas pārvaldes darbiniekiem, izmantojot elektronisko pastu.
Tagad turpinās kampaņas rezultātu mērīšana un novērtēšana, taču iepriekš minētie rādītāji neapšaubāmi liecina par vērā ņemamiem rezultātiem. Atsevišķas kampaņas laikā īstenotas aktivitātes Naturalizācijas pārvalde centīsies veikt arī turpmāk.
Lai apkopotu un optimālāk novērtētu kampaņas rezultātus, plānots veikt iedzīvotāju aptauju, kuras mērķis ir noskaidrot sabiedrības viedokli par šo projektu.
Lai novērtētu kampaņas vēstījuma izplatību, tiks apkopoti un analizēti masu saziņas līdzekļu monitoringa jeb novērošanas rezultāti.
Kampaņas rezultējošo vērtējumu noteiks speciāli pieaicināta, neatkarīga eksperta slēdziens, taču jau tagad Naturalizācijas pārvalde ir pārliecinājusies, ka informācija ir sasniegusi mērķa auditoriju, un pieprasījums pēc tās liecina, ka šāds projekts bija nepieciešams.
Sarunā ar Valsts prezidenti atzinīgu kampaņas vērtējumu paudis arī EDSO augstais komisārs minoritāšu jautājumos Rolfs Ekeuss, nosaucot to par ”atzīstamu ceļu, kā veicināt naturalizāciju”.
Jolanta Vaļēviča, Naturalizācijas pārvaldes preses sekretāre