• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 1993. gada 14. septembra rīkojums Nr. 42-r "Par G-24 kredītu izmantošanu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 2.10.1993., Nr. 83 https://www.vestnesis.lv/ta/id/59837

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta rīkojums Nr.44-r

Par kredīta piešķiršanu zemnieku saimniecībām

Vēl šajā numurā

02.10.1993., Nr. 83

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: rīkojums

Numurs: 42-r

Pieņemts: 14.09.1993.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Ministru kabineta rīkojums Nr. 42-r
Rīgā 1993. gada 14. septembrī (prot. Nr. 8, 2. §)

Par G-24 kredītu izmantošanu

Apstiprināt pievienotos G-24 kredītu izmantošanas nosacījumus.

Ministru prezidents V. BIRKAVS

Finansu ministrs U. OSIS

 

APSTIPRINĀTI
ar Ministru kabineta
1993. gada 14. septembra rīkojumu Nr. 42-r

G-24 KREDĪTU IZMANTOŠANAS NOSACĪJUMI

1. Vispārīgie nosacījumi

G-24 kredīti1 paredzēti Latvijas maksājumu bilances (importa) finansēšanai, un tie var tikt izlietoti enerģijas, izejvielu, iekārtu, tehnoloģijas u. tml. iegādei pasaules tirgū2 atbilstoši Ekonomikas ministrijas izstrādātajām tautsaimniecības jomu prioritātēm.

G-24 kredīti tiek piešķirti Valdībai un deponēti Latvijas Bankā, kura ir Valdības finansu aģents.

Galvenā ārvalstu palīdzības un kredītu izmantošanas koordinējošā institūcija Latvijā ir Finansu ministrijas Ārējo ekonomisko sakaru departaments (tālāk tekstā «departaments»),

Kredīta piešķiršanas termiņš atsevišķiem kredīta pieprasītajiem ir līdz trim gadiem. Kredīta maksimālais apjoms vienam kredīta pieprasītājam ir 3 miljoni ASV dolāru. Izņēmuma gadījumos, ja kredīts nodrošina lielu tautsaimniecisku efektu, to pēc attiecīga Ekonomikas un finansu komitejas un Ministru kabineta akcepta saņemšanas var piešķirt lielākā apjomā un uz ilgāku laiku. Kredīti ar valsts garantijām tiek izsniegti pēc kredīta pieprasījuma projekta (tālāk tekstā — «projekts») izskatīšanas Ekonomikas un finansu komitejā un pēc Ministru kabineta akcepta saņemšanas.

2. Kredītu sadales mehānisms

Kredītus sadala Latvijas Bankas, Finansu ministrijas un Ekonomikas ministrijas kopīgā komisija (tālāk tekstā — «komisija»), kura izskata visus iesniegtos projektus vienlaicīgi, ievērojot Ekonomikas ministrijas noteiktās prioritātes, un sadala naudu attiecīgo projektu īstenošanai. Komisijā strādā seši cilvēki, un tajā ietilpst pa diviem pārstāvjiem no Ekonomikas ministrijas, Finansu ministrijas un Latvijas Bankas. Komisijas pārstāvjus ar pavēli norīko attiecīgo institūciju vadītāji. Komisiju vada finansu ministrs.

Projektiem pēc to iesniegšanas ir šāds nosacīts sadalījums:

1) projekti, kurus garantē valsts, kā arī projekti par vairāk nekā 3 miljoniem ASV dolāru (tālāk tekstā — «pirmās grupas projekti») ;

2) projekti, kuros paredzētā summa nepārsniedz 3 miljonus ASV dolāri; un kurus garantē komercbankas (tālāk tekstā — «otrās grupas projekti»).

Lai komisija izskatītu pirmās grupas projektus, ir nepieciešams saņemt komercbankas līdzgarantijas, pozitīvu Ekonomikas ministrijas un Finansu ministrijas atzinumu, kā arī Ekonomikas un finansu komitejas atzinumu un Ministru kabineta akceptu. Pirmās grupas projektus apkopo un iesniedz komisijai Finansu ministrija.

Lai komisija izskatītu otrās grupas projektus, it nepieciešams saņemt komercbankas garantijas. Otrās grupas projektus apkopo un iesniedz komisijai Latvijas Banka.

Komisijas vārdā Ekonomikas ministrija kopīgi ar Latvijas Banku sniedz paziņojumu presē par kredīta realizācijas kārtību.

Minētajā ziņojumā ir ietverta šāda informācija:

1) projektu iesniegšanas termiņš,

2) Latvijas Bankas noteiktās komercbankas, kurām ir tiesības garantēt G-24 kredītus,

3) Ekonomikas ministrijas noteiktās prioritātes un kritēriji, kuri tiks ņemti vērā, izvērtējot projektus,

4) projektu iesniegšanas un izskatīšanas kārtība,

5) rezultātu paziņošanas kārtība.

3. Ekonomikas ministrija:

1) nosaka prioritātes un kritērijus, kurus ievērojot tiks sadalīti kredīti;

2) izvērtē pirmās grupas projektu kredīta pieprasītāju iesniegtos biznesa plānus, veic to ekonomisko analīzi un iesniedz atzinumu Finansu ministrijai;

3) sniedz paziņojumu presē par kredītu realizācijas mehānismu.

4. Finansu ministrija:

1) pēc Ekonomikas ministrijas atzinuma saņemšanas departaments veic pirmās grupas projektu kredīta pieprasītāju iesniegtā biznesa plāna finansiālo analīzi un nosaka, kāda veida garantijas nepieciešamas kredīta saņēmējam;

2) izvērtē starptautisko organizāciju un ārvalstu kredītu piedāvājumus, sagatavo materiālus un priekšlikumus Valdībai par to izlietojumu;

3) koordinē ministriju, Latvijas Bankas un citu valsts pārvaldes institūciju darbību ārvalstu kredītu izmantošanā un to atmaksāšanā ārvalstu kreditoriem;

4) koordinē Latvijas un ārvalstu ekspertu darbību ar ārvalstu kredītiem saistīto programmu izstrādāšanā un realizēšanā, kā arī attiecīgās tehniskās palīdzības sniegšanā;

5) veic ārvalstu kredītu izlietošanas uzraudzību saskaņā ar akceptētajiem biznesa plāniem, ne retāk kā vienu reizi ceturksnī iesniedz Ekonomikas un finansu komitejai pārskatus par kredītu izmantošanu;

6) apkopo un iesniedz komisijai pirmās grupas projektus;

7) apkopo informāciju par komisijas izsniegtajiem kredītiem un divu nedēļu laikā pēc kredītu izsniegšanas sniedz ziņojumu Ekonomikas un finansu komitejai.

5. Latvijas Banka:

1) nodrošina komercbanku atlasi, ņemot vērā to finansiālo stāvokli un kredītspēju operācijām ar ārvalstu kredītiem;

2) pēc Ekonomikas un finansu komitejas akcepta piešķir komercbankām kredītus saskaņā ar to refinansēšanas iesniegumiem;

3) regulē kredītu procentu likmes un kontrolē to ievērošanu komercbankās. Kredītu likmes aprēķina: B + I,B+KB = P; B — bāzes likme, par kuru kredītus saņem Valdība3, LB= 0,5% (Latvijas Bankas izdevumi par kredīta apkalpošanu), KB = līdz 6% (komercbanku izdevumi par kredīta apkalpošanu (1,0%) un riska procenti (0,5%));

4) uzkrāj atmaksātos kredītus atsevišķā fondā un līdz to galīgai atmaksāšanai kreditoriem izsniedz kredītus citiem kredītu pieprasītājiem saskaņā ar vispārējo kredītu piešķiršanas kārtību;

5) likumdošanas aktos paredzētajā kārtībā piedzen parādus no komercbankām kredītu neatmaksāšanas gadījumā;

6) veic G-24 kredītu (arī procentu) atmaksāšanu kreditoriem saskaņā ar noslēgtajiem starpvalstu kredīta līgumiem. Līgums tiek noslēgts arī starp Valdību, ko pārstāv Finansu ministrija, un Latvijas Banku;

7) apkopo un iesniedz komisijai otrās grupas projektus.

6. Komercbankas:

1) sastāda refinansēšanas iesniegumus, pamatojoties uz uzņēmumu kredīta pieprasījumiem un to iesniegtajiem importa līgumiem un biznesa plāniem, un iesniedz tos Latvijas Bankai. Komercbankas, izstrādājot refinansēšanas līgumus, ņem vērā Ekonomikas ministrijas noteiktās prioritātes;

2) pēc ārvalstu kredītu saņemšanas no Latvijas Bankas izsniedz tos kredītu pieprasītājiem saskaņā ar 5., 3. apakšpunkta procentu nosacījumiem;

3) ne vēlāk kā katra ceturkšņa pirmā mēneša 20. datumā pēc Finansu ministrijas apstiprinātā parauga iesniedz departamentam informāciju par iepriekšējā ceturkšņa ārvalstu kredītu apgrozījumu;

4) nes komerciālo risku par kredītu iespējamo neatmaksāšanu un atbild par tiem ar saviem aktīviem, likumdošanas aktos paredzētajā kārtībā patstāvīgi piedzen parādus no kredītu neatmaksātajiem.

___________________________
1 G-24 kredīti ietver Eiropas kopienas (kredīta līgums parakstīts 1993. gada 8 janvāri Briselē), Zviedrijas, Somijas, Japānas, Austrijas u. c. bilalerālos kredītus. Kredītu līgumu slēgšana tiek gatavota.

2 G-24 kredītu līgumi neierobežo Latvijas izvēli slēgt importa kontraktus ar citām valstīm vai firmām.

3 Bāzes procentu likme ir mainīga starptautiskā finansu tirgus likme, un tā ir atkarīga no konkrētā kredīta summas piešķiršanas datuma.

Finansu ministrs U. OSIS

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!