• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par valsts pilnvarnieku un valsts uzņēmumu vadītāju vienotu motivācijas sistēmu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 11.05.2000., Nr. 169/170 https://www.vestnesis.lv/ta/id/6060

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts prezidente: - darba vizītē Kanādā

Vēl šajā numurā

11.05.2000., Nr. 169/170

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Par valsts pilnvarnieku un valsts uzņēmumu vadītāju vienotu motivācijas sistēmu

Šīs nedēļas Ministru kabineta darba sēdē otrdien, 9. maijā, tika izskatīts jau iepriekšējā Ministru kabineta darbības laikā apspriest sāktais jautājums par valsts pilnvarnieku un valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju vienotu motivācijas sistēmu.

Ar Finansu ministrijas Tautsaimniecības analīzes un fiskālās politikas departamenta Valsts sektora darba samaksas nodaļas sagatavoto ziņojumu ( kuru "LV" publicē pilnībā zemāk ) Ministru kabineta locekļus sēdē iepazīstināja finansu ministrs Gundars Bērziņš un šo pārskatu sagatavojušās nodaļas vadītāja Inga Ošiņa.

Pēc tam Ministru kabineta locekļi, pieņemot sagatavoto informāciju zināšanai, nolēma uzdot Finansu ministrijai līdz šī gada 1. jūlijam apkopot citu ministriju priekšlikumus šī ziņojuma sakarā un iesniegt Ministru kabinetā konceptuālai izskatīšanai priekšikumus par valsts pilnvarnieku un valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju vienotu motivācijas sistēmu.

"LV" informācija

Informatīvs ziņojums

Par priekšlikumiem par valsts pilnvarnieku un  valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju vienotu motivācijas sistēmu

I. Esošā situācija un pastāvošās problēmas

Izvērtējot esošo situāciju, var secināt, ka pašreiz pastāv ievērojamas atšķirības gan valsts pilnvarnieku, gan valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju atalgojumu apmēros, kā arī papildu labumu saņemšanā. Šobrīd nav noteikta vienota kārtība, kas regulētu šos jautājumus.

Nav sakārtots jautājums par valsts pilnvarnieku atlīdzību. Jāatzīmē, ka likuma "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļu pārvaldi uzņēmējsabiedrībās" 21.pants nosaka, ka pilnvarnieku atlīdzība tiek izmaksāta Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā un apmērā. Tai pašā laikā, pastāvot šādam deleģējumam likumā, Ministru kabineta noteikumi nav izstrādāti. Pēc Finansu ministrijas rīcībā esošās informācijas, savu atlīdzības noteikšanas kārtību valsts pilnvarniekiem ir izstrādājusi Privatizācijas aģentūra un Satiksmes ministrija, nosakot pilnvarnieku atlīdzību saskaņā ar formulu. Daudzos gadījumos valsts pilnvarnieku atlīdzība tiek noteikta, par pamatu izmantojot minimālo darba algu. Šāda nostāja nav atbalstāma, jo šobrīd tiek risināts jautājums par minimālās darba algas atsaisti no citām izmaksām.

Saskaņā ar augstāk minēto ir izveidojusies situācija, ka atsevišķās uzņēmējsabiedrībās ir iecelti pilnvarnieki, kuri nesaņem atlīdzību, savukārt citās uzņēmējsabiedrībās pilnvarnieku atlīdzība sasniedz ievērojamus apmērus (skat. pielikumu). Pie kam jāņem vērā, ka personu var iecelt par pilnvarnieku vairākās uzņēmējsabiedrībās (likums "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļu pārvaldi uzņēmējsabiedrībās" nosaka, ka valsts institūcijas var iecelt valsts amatpersonu par pilnvarnieku vienlaikus ne vairāk kā trijās uzņēmējsabiedrībās). Bez tam pilnvarnieku var ievēlēt uzņēmējsabiedrības padomē, valdē vai citā izpildinstitūcijā, šajā gadījumā atalgojumu par attiecīgo pienākumu pildīšanu uzņēmējsabiedrība izmaksā no saviem līdzekļiem. Tai pat laikā likums nosaka ierobežojumu: pilnvarniekam pilnvarojuma līguma laikā un trīs gadus pēc pilnvarojuma līguma izbeigšanās ir aizliegts saņemt jebkāda veida atalgojumu, materiālās vērtības vai dāvanas no uzņēmējsabiedrības, tās pārvaldes institūcijas vai izpildinstitūcijas locekļiem vai amatpersonām.

Vienoti kritēriji nepastāv arī valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju atalgojuma noteikšanā.

Saskaņā ar likumu "Latvijas Republikas likums par valsts uzņēmumu" valsts uzņēmuma vadītāju (direktoru) ieceļ amatā ministrija, un ministrs noslēdz ar viņu darba līgumu, kurā nosaka līguma termiņu, direktora tiesības, pienākumus un darba samaksu. Likumā noteikts, ka vadītāja darba samaksas un materiālās stimulēšanas noteikumus atkarībā no uzņēmuma tīrās peļņas nosaka Valsts īpašuma fonds vai valsts institūcija Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Šāda kārtība nav izstrādāta. Bez tam vēršam uzmanību, ka likumā nav izdarīti grozījumi pēc tam, kad stājās spēkā 1996.gada 17.jūnija likums "Par likuma "Par Valsts īpašuma fondu" atzīšanu par spēku zaudējušu", saskaņā ar kuru likums "Par Valsts īpašuma fondu" ir zaudējis spēku.

Jāatzīmē, ka šobrīd spēkā ir Ministru padomes 1992.gada 29.janvāra lēmums Nr.27 "Par grozījumiem valsts uzņēmumu direktoru (pārvaldnieku) darba samaksā", saskaņā ar kuru valsts uzņēmumu direktoriem (pārvaldniekiem) ir noteikts mēneša amatalgas maksimālais apmērs, kas nedrīkst pārsniegt deviņkārtīgu minimālās mēneša amatalgas apmēru. Izņēmuma gadījumos ar Ministru kabineta rīkojumu var tikt noteikta lielāka mēneša amatalga.

Savukārt valsts uzņēmējsabiedrībās atkarībā no to formas (statūtsabiedrība (akciju sabiedrība, sabiedrība ar ierobežotu atbildību)) saskaņā ar spēkā esošo likumdošanu pilnsapulcei ir tiesības noteikt valdes, padomes un revīzijas komisijas locekļu un dalībnieku sapulcei - izpildinstitūcijas (valdes, direkcijas, administrācijas u.c.) darbinieku atalgojumu.

Akciju sabiedrības padome pārstāv akcionāru intereses pilnsapulču starplaikā, tās sastāvu ieceļ pārvaldošā valsts institūcija, atsevišķos gadījumos - Ministru kabinets. Padomes locekļi ievēl padomes priekšsēdētāju un vienu vai vairākus vietniekus. Noteikt, ka padomes locekļi var saņemt daļu no akciju sabiedrības peļņas, akcionāru pilnsapulce var tikai ar akciju turētāju piekrišanu un tā noteiktajā apmērā.

Likums "Par akciju sabiedrībām" nosaka, ka par padomes locekli nevar būt ne valdes, ne revīzijas komisijas loceklis, ne arī akciju sabiedrības zvērināts revidents, kā arī viena persona vienlaikus nevar būt par padomes locekli vairāk nekā sešās akciju sabiedrībās.

Akciju sabiedrību darbību vada valde, kuru ievēl pilnsapulce. Valde var ievēlēt rīkotājdirektorus (direktors, pārvaldnieks) uzņēmējsabiedrības operatīvai vadīšanai. Tādā gadījumā valdes priekšsēdētājs (prezidents) slēdz darba līgumu ar rīkotājdirektoru, kura tiesības un pienākumus, atalgojumu un citus noteikumus nosaka valde. Sabiedrības operatīvo vadību var veikt arī valdes priekšsēdētājs.

Sabiedrības ar ierobežotu atbildību darbību vada izpildinstitūcija (valdes, direkcijas, administrācijas u.c.), kuru ievēl dalībnieku sapulce. Sabiedrības operatīvās darbības veikšanai sapulce var iecelt pati vai piešķirt izpildinstitūcijai tiesības ievēlēt pārvaldniekus (direktorus). Tādā gadījumā sapulce nosaka pārvaldnieku tiesības, pienākumus, atbildību un atalgojumu.

Nepastāvot vienotiem pamatprincipiem darba samaksas noteikšanā, pilnsapulcei (dalībnieku sapulcei) ir pilnīga rīcības brīvība šajā jautājumā.

Saskaņā ar augstāk minēto nepieciešams noteikt vienotu pieeju valsts pilnvarnieku, valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju motivēšanā, paredzot gan pamatprincipus, gan zināmus ierobežojumus.

 

II. Problēmas risinājums

Izstrādājot priekšlikumus par valsts pilnvarnieku un valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju vienotu motivācijas sistēmu, jāņem vērā, ka jēdziens "motivācija" nozīmē darbinieka apzinātu ieinteresētību veikt noteiktu darbu. Motivācija ir dinamisks process, kurš, pielietojot psiholoģiskās, sociālās, ekonomiskās un tiesiskās metodes un līdzekļus, sekmē indivīda un organizācijas izvirzīto mērķu sasniegšanu. Par motivācijas sistēmas elementiem ir uzskatāma darba alga, prēmijas, papildu labumi, kā arī sociālā vide.

2.1. Priekšlikumi par valsts pilnvarnieku motivācijas sistēmu

Pamatojoties uz likuma "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļu pārvaldi uzņēmējsabiedrībās" 21.pantu, saskaņā ar kuru pilnvarnieku atlīdzība tiek noteikta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā, ir jāizstrādā Ministru kabineta noteikumi par valsts pilnvarnieku darba samaksu.

Valsts pilnvarnieku atlīdzība saistāma ar uzņēmuma lielumu, kā arī uzņēmuma darbības ilgtermiņa rezultātiem.

Atlīdzības noteikšanai lietojama vienota formula, ietverot tajā tādus rādītājus kā, piemēram:

- valsts kapitāla daļas īpatsvars pamatkapitālā;

- pilnvarnieku skaits uzņēmējsabiedrībā.

Bez tam valsts pilnvarnieku atlīdzībai ir jānosaka zināmi ierobežojumi:

- atlīdzības minimālais un maksimālais apmērs vai arī tikai maksimālais apmērs;

- atlīdzības ierobežojums par gada darba rezultātiem.

Šobrīd pielietojamās formulās pilnvarnieku atlīdzības noteikšanai, piemēram, Privatizācijas aģentūras un Satiksmes ministrijas izstrādātajās, tiek izmantoti tādi rādītāji kā pašu kapitāls, pamatkapitāls, pašu kapitāla pieaugums, valsts kapitāla daļas īpatsvars pamatkapitālā (procentos) u.c. Pie kam pilnvarnieka atlīdzību nosaka, minimālajai mēnešalgai piemērojot koeficientu, kuru aprēķina, izmantojot iepriekš minētos rādītājus.

Privatizācijas aģentūra

PAA = A X Damin

PAA - pilnvarnieka atlīdzības apmērs;

Damin - valdības noteiktā min. mēnešalga;

A - koeficients - minimālo mēnešalgu skaits - noapaļo uz leju līdz veselam skaitlim, bet ne mazāk kā viena minimālā mēnešalga.

Pk x Vd

A =

S x 300

Pk - pašu kapitāls (milj, Ls) atbilstoši auditētam iepriekšējā gada pārskatam;

Vd - valsts kapitāla daļa statūtsabiedrības pamatkapitālā (procentos);

S - attiecīgajā statūtsabiedrībā iecelto pilnvarnieku skaits.

2. Ja valsts kapitāla daļa ir 100%, pilnvarniekiem izmaksājamā atlīdzība palielināma, piemērojot koeficientu 2.

3. Divi vai vairāk pilnvarnieki ieceļami statūtsabiedrībās, kuru pašu kapitāls pārsniedz 10 milj. latu, ja statūtos nav noteikts citādi.

4. Mainoties valsts kapitāla daļai pamatkapitālā, kā arī pašu kapitāla apmēram, divu nedēļu laikā veicamas izmaiņas pilnvarojuma līgumos, izņemot gadījumus, kad izmaiņu apjoms nepārsniedz 5% no pamatkapitāla vai pašu kapitāla.

Satiksmes ministrija

PAA = A X Damin

PAA - pilnvarnieka atlīdzības apmērs;

Damin - valdības noteiktā min. mēnešalga;

A - koeficients - noapaļo: līdz 0,5 atmet, bet virs 0,5 noapaļo uz augšu:

(Pk + P) x Vd

A =

K x Pk

Pk - pamatkapitāls uz iepriekšējā pārskata gada beigām;

Vd - valsts kapitāla daļas īpatsvars pamatkapitālā (procentos);

K - pamatkapitāla lieluma koeficients; nosakāms, ņemot vērā pamatkapitāla lielumu:

1) <=1 milj. Ls, k=25;

2) 1 līdz 10 milj. Ls, k=15;

3) 10 līdz 50 milj. Ls, k=12,5;

4) >50 milj. Ls, k=8.

P - pašu kapitāla pieaugums:

Pp - Pk - R

P =

2

Pp - pašu kapitāls uz iepriekšējā pārskata gada beigām;

R - uz iepriekšējā pārskata gada beigām uzkrātās rezerves, kuras nav radušās iepriekšējā pārskata gada saimnieciskās darbības rezultātā.

Piezīme: Pašu kapitāla pieauguma absolūtā summa aprēķinos nedrīkst pārsniegt 1/4 no pamatkapitāla.

 

Valsts pilnvarnieku atlīdzības formulas izstrādāšanai un tajā iekļaujamo rādītāju noteikšanai ir nepieciešama informācija par valsts uzņēmējsabiedrību ekonomiskajiem rādītājiem. Modelējot dažādus pilnvarnieku atlīdzības aprēķināšanas variantus, tiks noteikts optimālais.

Ņemot vērā ierobežoto informāciju, Finansu ministrija piedāvā izvērtēšanai pilnvarnieku atlīdzības aprēķināšanas formulas, kurās kā pamatrādītāji izmantoti:

- uzņēmējsabiedrības bilances vērtība;

- neto apgrozījums.

Piedāvājam izvērtēšanai arī ierobežojumus attiecībā uz pilnvarnieku skaitu atkarībā no uzņēmējsabiedrības bilances vērtības (skat. pielikuma 3. tabulu) un atlīdzības ierobežojumus: minimālā, maksimālā atlīdzība, prēmijas (skat. pielikumu).

Formulas:

1) ņemot vērā uzņēmējsabiedrības bilances vērtību

(aprēķinus skat. pielikuma 5.tabulā):

B * Vk

PA =

Psk * K

B - bilances vērtība, milj. Ls;

Vk - valsts kapitāla daļa, procentos;

Psk - pilnvarnieku skaits;

k - koeficients, k=6.

2) ņemot vērā neto apgrozījumu:

1. variants (aprēķinus skat. pielikuma 6. tabulas 1. variantā):

N*Vk

PA =

Psk*k

N - neto apgrozījums, milj. Ls;

Vk - valsts kapitāla daļa, procentos;

Psk - pilnvarnieku skaits;

k - koeficients, k=2.

2. variants (aprēķinus skat. pielikums 6. tabulas 2. variantā):

N*Vk

PA =

Psk

N - neto apgrozījums, milj. Ls;

Vk - valsts kapitāla daļa, procentos;

Psk - pilnvarnieku skaits.

Ņemot vērā to, ka motivācijas sistēma ietver ne tikai darba samaksu, bet arī daudz un dažādus papildu labumus, piemēram, dienesta automašīnu, mobilo telefonu, mācību, kultūras un sporta nodarbību iespējas un apmaksu, jāizvērtē, vai nosakot pilnvarnieka atlīdzības kārtību, pilnvarnieks būtu jāmotivē arī ar šāda veida papildu labumiem.

 

2.1.2. Priekšlikumi par uzņēmējsabiedrību padomes locekļu

un valdes locekļu motivācijas sistēmu

Padomes locekļu un valdes locekļu motivācijas sistēma ietvers atalgojumu, tai skaitā prēmijas par gada darba rezultātiem, ja ir bijusi peļņa. Mēneša amatalga nosakāma, lietojot vienotu formulu.

Jāizvērtē jautājums, vai motivācijas sistēmā ietverami arī papildu labumi (dienesta automašīna, mobilais telefons u.c.).

 

2.1.3. Priekšlikumi par valsts uzņēmumu,

uzņēmējsabiedrību vadītāju motivācijas sistēmu

Valsts uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību vadītāju motivācijas sistēmai jārada vadītāju ieinteresētība saglabāt un vairot valsts uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) vērtību un konkurētspēju. Motivācijas sistēmas pamatā ir darba līgums, kurā iekļauti efektīvas pārvaldīšanas mērķi un stimuli.

Motivācijas sistēmas sastāvdaļas:

- darba līgums, kurā ir noteikta darba samaksa, kas ir galvenais nosacījums vadītāju darba rezultātu uzlabošanai, un kas:

- atbilst vadītāja darba rezultātiem;

- atbilst vadītāju un akcionāru (uzņēmējsabiedrībās) interesēm veicināt uzņēmuma ilgtermiņa attīstību.

Darba līgumā var iekļaut arī tādus motivācijas elementus kā:

- dienesta transports (degvielas izmaksas, automašīnas izmaksas);

- mobilais telefons;

- tiesības, braucot komandējumā, aviotransportā izmantot biznesa klasi;

- papildatvaļinājums par nenormēto darba laiku;

- materiālais pabalsts, aizejot ikgadējā atvaļinājumā;

- dzīvības apdrošināšana;

- veselības izdevumu apmaksa, apdrošināšana.

- darba novērtēšana - katra saimnieciskā gada sākumā institūcija, kuras pārziņā atrodas uzņēmums (uzņēmējsabiedrība), vai akcionāru pilnsapulce (dalībnieku sapulce), kurai ir tiesības lemt par sabiedrības izpildinstitūcijas locekļu atalgojumu, veic vadītāja darba novērtēšanu. Ņemot vērā novērtēšanas rezultātus, var izmainīt darba līguma nosacījumus.

Novērtēšanas mērķis ir:

1) izvērtēt vadītāja darba kvalitāti un iepriekšējā gadā sasniegtos darba rezultātus;

2) precizēt kārtējā gada biznesa plāna mērķus, prioritātes, kā arī katra vadītāja personīgās attīstības mērķus un darbības plānus.

Darba samaksa

Tā kā lielā mērā uzņēmumu darbība ir atkarīga no vadītājiem, tad īpaši nozīmīga ir motivācija atkarībā no sasniegtā rezultāta. Uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju darba samaksas noteikšanai izmantojami šādi rādītāji:

- ienākumu (ieņēmumu) apjoms;

- tīrā peļņa.

Bez tam darba samaksas aprēķināšanai var izmantot arī tādus rādītājus kā:

- realizācijas (ienākumu) apjoma pieauguma tempi;

- tīrās peļņas pieauguma tempi salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu.

Darba samaksas noteikšanas pamatprincipi:

1. Mēneša amatalgas noteikšana.

Varianti:

Variants A. Mēneša amatalga tiek noteikta, lietojot vienotu formulu.

Formulas izstrādāšanai un tajā iekļaujamo rādītāju noteikšanai ir nepieciešama informācija par valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) ekonomiskajiem rādītājiem. Modelējot dažādus mēneša amatalgas aprēķināšanas variantus, tiks noteikts optimālais.

Variants B. Saskaņā ar Ministru kabineta 1996.gada 28.maija noteikumiem Nr.185 "Noteikumi par intelektuālā darba novērtēšanas un kvalifikāciju kategoriju noteikšanas pamatmetodiku" tiek novērtēts vadītāja amats un amatam tiek noteikta kvalifikācijas kategorija. Amatam konkrēto mēneša amatalgu nosaka, reizinot bāzes lielumu ar kvalifikācijas kategorijai atbilstošo koeficientu.

Šajā gadījumā iespējami 2 varianti:

B.1. Tiek veidota valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju mēneša amatalgu skala. Veidojot skalu, jāņem vērā, ka uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības) atš

 

iras gan pēc lieluma, darbības riska, sarežģītības, starptautiskā sadalījuma, noteiktajām prioritātēm.

Problēma - mēneša amatalgu skalas bāzes lieluma noteikšana.

Variants: Bāzes lieluma noteikšanai izmanto formulu, kurā ietverti uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) lielumu raksturojoši rādītāji, t.sk., pamatlīdzekļu bilances vērtība, vidējais strādājošo skaits, neto apgrozījums.

Mēneša amatalgu noteikšanas koeficientu skala saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr.185:

Kvalifikācijas kategorija Koeficients Kvalifikācijas kategorija Koeficients
1. 5,29 8. 1,96
2. 4,61 9. 1,70
3. 4,02 10. 1,48
4. 3,51 11. 1,29
5. 3,04 12. 1,13
6. 2,64 13. 1,00
7. 2,28

B.2. Tiek piemērota valsts budžeta iestāžu darbinieku mēneša amatalgu skala, kura tiks izstrādāta, pamatojoties uz Koncepciju par valsts budžeta iestāžu darbinieku darba samaksas sistēmām (akceptēta Ministru kabineta š.g. 11.janvāra sēdē (protokols Nr.3, 30.§)).

2. Prēmijas par gada darba rezultātiem.

Valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāji tiek prēmēti par gada darba rezultātiem, ja ir bijusi peļņa.

 

III. Nepieciešamie pasākumi vienotas motivācijas

sistēmas izstrādāšanā

1) Izmaiņas spēkā esošajā likumdošanā:

- Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību uznēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās". Likums attiecīgajos pantos būtu papildināms ar normu, ka pilnsapulce, valde vai dalībnieku sapulce valsts uzņēmējsabiedrību vadītāju darba samaksu nosaka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem;

- Grozījumi likumā "Latvijas Republikas likums par Valsts uzņēmumu";

- Ministru padomes 1992.gada 29.janvāra lēmuma Nr.27 "Par grozījumiem valsts uzņēmumu direktoru (pārvaldnieku) darba samaksā" atzīšana par spēku zaudējušu.

2) Ministru kabineta noteikumu projekta(u) izstrādāšana par valsts pilnvarnieku un valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju vienotu motivācijas sistēmu.

3) Valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju darba izpildes un kvalitātes novērtēšanas metodikas izstrādāšana, ietverot tajā gan vērtēšanas kritērijus, gan vērtēšanas kārtību.

Pielikums

1.tabula
Valsts pilnvarnieku atlīdzība un valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) vadītāju mēneša amatalga (Ls)
(1999.gada dati izlases kārtībā)
Uzņēmējsabiedrība, Pamat- Valsts pilnvarnieka Vadītāja mēneša
uzņēmums kapitāls atlīdzība mēnesī amatalga
Uzņēmējsabiedrības
VAS "Starptautiskā 3 154 170 500 1250 Valdes
lidosta "Rīga"" Par gada rezultātiem + piemaksa loc.
1% no tīrās peļņas līdz 20% + piem. 1105
par gada rezult.
VAS "Latvijas 95 760 836 7 vid. darba algas 1488-2028 Valdes
Dzelzceļš" (no 01.10.99. līdz (atkarībā no priekšs.
01.01.2000. sama- uzņēmējsab. 1600
zināta par 20%); strādājošo vid.
Par gada rezultātiem algām un darba
0,15% no bilances peļņas rezultātiem)
BO VAS "Priva- 1 765 000 600 2200
tizācijas aģentūra" (+2 mēnešu atalgojuma
apmērā, ja ir peļņa)
BO VAS "Latvijas 1 361 395 440 980 Valdes
Autoceļu direkcija" Par gada rezultātiem loc.
3 mēnešu algu apmērā 250
BO VAS 1 325 503 400 1900
"Latvijas pasts" Par gada rezultātiem
papildu atlīdzība
saskaņā ar pilnvarotāja
apstiprinātu nolikumu
VAS "Valsts nekustamā 12 000 000 250 1200
īpašuma aģentūra"
BO VAS "Lauku 25 000 250 750
attīstības fonds"
BO VAS "Valsts sociālās 1 000 000 200 600
apdrošināšanas aģentūra"
BO VAS "Valsts 112 700 200 600
obligātās veselības
apdrošināšanas aģentūra"
BO VAS "Bērnu klīniskā 1 044 470 200 650
universitātes slimnīca"
BO valsts SIA "Iekšlietu 360 922 Četras 500
ministrijas poliklīnika" minimālās algas
BO valsts SIA "Latvijas 2000 100 420
Koncertdirekcija"
BO valsts SIA "Valsts aka- 2000 50 330
dēmiskais koris "Latvija""
BO valsts SIA "Reaktors" 2000 Bez atlīdzības 250
BO valsts SIA "Teritorijas 2000 Bez atlīdzības 450
attīstības plānošanas centrs"
Valsts uzņēmumi
VU "Valsts tenisa
centrs "Lielupe"" 450
VU "Mācību un treniņu Līdz 9 min. darba
centrs kamaniņu sportā algām atkarībā
un bobslejā "Sigulda"" no peļņas
VU "Rīgas cirks" 300
VU zivsaimniecība "Nagļi" 300
BO VU "Lauku strukturālo 250
programmu aģentūra"
VU zivju audzētava "Dole" 129
VU zivju audzētava "Salaca" 121

2. tabula

Uzņēmumu, uzņēmējsabiedrību klasifikācija

saskaņā ar likumu

"Par uzņēmumu gada pārskatiem"

Mazs uzņēmums, Vidējs uzņēmums, Liels uzņēmums,
uzņēmējsabiedrība uzņēmējsabiedrība uzņēmējsabiedrība
Bilances kopsumma, milj. Ls līdz 0,1 0,1-1,0 vairāk nekā 1,0
Neto apgrozījums, milj. Ls līdz 0,2 0,2-2,4 vairāk nekā 2,4
Vidējais darbinieku skaits, cilv. līdz 25 26-250 vairāk nekā 251
3. tabula
Pilnvarnieku skaita ierobežojums
atkarībā no uzņēmējsabiedrības bilances
Bilances vērtība, milj. Ls Pilnvarnieku skaita ierobežojums, cilv.
līdz 3,0 1
3,0-10,0 līdz 2
10,0-50,0 līdz 3
vairāk nekā 50,0 līdz 4

Pilnvarnieka atlīdzības ierobežojumi: maksimālā atlīdzība - Ls 500 mēnesī; minimālā atlīdzība - Ls 50 mēnesī; paredzēta prēmija vienu reizi gadā par gada rezultātiem, ja ir bijusi peļņa, prēmijas maksimums - līdz trīs pilnvarnieka mēneša atlīdzībām.

4. tabula

Uzņēmējsabiedrību raksturojošie ekonomiskie rādītāji

Uzņēmējsabiedrības nosaukums Bilances kopsumma, Neto apgrozījums, Valsts kapitāla Pašu kapitāls, Pamatlīdzekļi, Pilnvarnieku skaits Maksimālais
milj. Ls milj. Ls daļa, % milj. Ls milj. Ls esošais, cilv. pilnvarnieku skaits
atbilstoši 3. tabulā
noteiktajam
cilvēku skaitam
VAS "Latvijas Dzelzceļš" 123,394959 113,160749 100 97,010606 104,585049 6 4
VAS "Valsts nekustamā īpašuma aģentūra" 17,059127 4,908496 100 15,8385 14,710589 3 3
VAS "Latvijas Hipotēku un zemes banka" 34,252 - 100 6,979 4,275 6 3
BO VAS "Latvijas pasts" 22,436514 15,744915 100 1,538245 2,522187 6 3
BO VAS "Privatizācijas aģentūra" 79,281899 6,22775 100 1,765 2,794901 1 4
VAS "Rīgas tirdzniecības osta" 24,968776 9,501246 100 18,68201 21,657516 7 3
BO VAS "Tiesu namu aģentūra" 1,175904 0,264193 100 1,146654 1,021753 3 1
BO VSIA "Latvijas koncertdirekcija" 0,046666 0,159986 100 -0,017905 0,018852 1 1
SIA "Latgales nafta" - 1,051789 14 - - 1 1

 

5. tabula

Pilnvarnieka atlīdzības aprēķins, kā pamatrādītāju izmantojot uzņēmējsabiedrības bilances vērtību

Formula 1.: [Bilance * valsts kapit. daļa (%) / (pilnvarn. skaits * 300)] * 50, formulas pirmā daļa tiek noapaļota līdz veselam ciparam.

Formula 2.: Bilance * valsts kapit. daļa (%) / (pilnvarn. skaits * 6), kur 6 - koeficients

Uzņēmējsabiedrības nosaukums Bilances kop- Valsts kapitāla Pilnvar- Maksim. Pie esošā piln- Pie maks. piln- Pie esošā piln- Pie maks. piln- Esošā
summa, milj. Ls daļa, % nieku skaits, pilnvar- varnieku skaita varnieku skaita varnieku skaita varnieku skaita atlīdzība, Ls
esošais nieku skaits Atlīdzība (formula 1), Ls Atlīdzība (formula 2), Ls
VAS "Latvijas dzelzceļš" 123, 394959 100 6 4 350 500 343 500 7 vid.d.a.mēn.
VAS "Valsts nekustamā īpašuma aģentūra" 17,059127 100 3 3 100 100 95 95 250
VAS "Latvijas Hipotēku un zemes banka" 34,252 100 6 3 100 200 95 190 200-400
BO VAS "Latvijas pasts" 22,436514 100 6 3 50 100 62 125 400
BO VAS "Privatizācijas aģentūra" 79,281899 100 1 4 500 350 500 330 600+ 2 mēn. atalgoj.
apmērā, ja ir peļņa
VAS "Rīgas tirdzniecības osta" 24,968776 100 7 3 50 150 59 139 6 min.d.a. +0,0169%
no neto apgroz.
BO VAS "Tiesu namu aģentūra" 1,175904 100 3 1 50 50 50 50 250
BO VSIA "Latvijas

koncertdirekcija"

0,046666 100 1 1 50 50 50 50 100

 

 

6. tabula, 1. variants

Pilnvarnieka atlīdzības aprēķins, kā pamatrādītāju izmantojot uzņēmējsabiedrības neto apgrozījumu

Formula 1.: [Neto apgrozījums * valsts kapit. daļa (%) / (pilnvarn. skaits * 100)] * 50, formulas pirmā daļa tiek noapaļota līdz veselam ciparam.

Formula 2.: Neto apgrozījums * valsts kapit. daļa (%) / (pilnvarn. skaits * 2), kur 2 - koeficients

Uzņēmējsabiedrības nosaukums Neto apgro- Valsts kapitāla Pilnvar- Maksim. Pie esošā piln- Pie maks. piln- Pie esošā piln- Pie maks. piln- Esošā
zījums, milj. Ls daļa, % nieku skaits, pilnvar- varnieku skaita varnieku skaita varnieku skaita varnieku skaita atlīdzība, Ls
esošais nieku skaits Atlīdzība (formula 1), Ls Atlīdzība (formula 2), Ls
VAS "Latvijas dzelzceļš" 113,160749 100 6 4 500 500 500 500 7 vid. d.a.mēn.
VAS "Valsts nekustamā īpašuma aģentūra" 4,908496 100 3 3 100 100 82 82 250
BO VAS "Latvijas pasts" 15,744915 100 6 3 150 250 131 262 400
BO VAS "Privatizācijas aģentūra" 6,22775 100 1 4 300 100 311 78 600+ 2 mēn. atalgoj.
apmērā, ja ir peļņa
VAS "Rīgas tirdzniecības osta" 9,501246 100 7 3 50 150 68 158 6 min.d.a. +0,0169%
no neto apgroz.
BO VAS "Tiesu namu aģentūra" 0,264193 100 3 1 50 50 50 50 250
BO VSIA "Latvijas koncertdirekcija" 0,159986 100 1 1 50 50 50 50 100
SIA "Latgales nafta" 1,051789 14 1 1 50 50 50 50 200

 

6. tabula, 2. variants

Pilnvarnieka atlīdzības aprēķins, kā pamatrādītāju izmantojot uzņēmējsabiedrības neto apgrozījumu

Formula: Neto apgrozījums * valsts kapit. daļa (%) / pilnvarn. skaits

Uzņēmējsabiedrības nosaukums Neto apgrozījums, Valsts kapitāla Pilnvarnieku Maksim. Pie esošā piln- Pie maks. piln- Esošā
milj. Ls daļa, % skaits, esošais pilnvarnieku varnieku skaita varnieku skaita atlīdzība, Ls
skaits Atlīdzība (formula), Ls
VAS "Latvijas dzelzceļš" 113,160749 100 6 4 500 500 7 vid. d.a. mēn.
VAS "Valsts nekustamā īpašuma aģentūra" 4,908496 100 3 3 164 164 250
BO VAS "Latvijas pasts" 15,744915 100 6 3 262 500 400
BO VAS "Privatizācijas aģentūra" 6,22775 100 1 4 500 156 600 + 2 mēn. atalgoj.
apmērā, ja ir peļņa
VAS "Rīgas tirdzniecības osta" 9,501246 100 7 3 136 317 6 min. d.a. + 0,0169%
no neto apgroz.
BO VAS "Tiesu namu aģentūra" 0,264193 100 3 1 50 50 250
BO VSIA "Latvijas koncertdirekcija" 0,159986 100 1 1 50 50 100
SIA "Latgales nafta" 1,051789 14 1 1 50 50 200

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!