Par strīdu iepriekšēju ārpustiesas izskatīšanu
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (Regulatora) padome ir apstiprinājusi noteikumus “Par strīdu iepriekšēju ārpustiesas izskatīšanu Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā” (Noteikumi). Tie reglamentē kārtību, kādā Regulatorā tiek saņemti un izvērtēti iesniegumi, ierosināta strīda izskatīšana, izskatīts strīds pēc būtības un pieņemti lēmumi par strīda izšķiršanu.
Likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” noteikts, ka “Regulators kā obligāta iepriekšēja ārpustiesas instance izskata no sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas attiecībām izrietošos strīdus un citus strīdus jautājumos, kas ar šo likumu nodoti regulatora kompetencē, izņemot strīdus par parāda piedziņu no lietotāja par saņemtajiem sabiedriskajiem pakalpojumiem. Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēja un lietotāja strīdus par parāda piedziņu no saņēmēja par saņemtajiem sabiedriskajiem pakalpojumiem izskata tiesa likumā noteiktajā kārtībā”.
Saskaņā ar Noteikumiem Regulators izskatīs strīdus starp:
— sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju un sabiedrisko pakalpojumu lietotāju;
— diviem vai vairākiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem;
— telekomunikāciju uzņēmumiem starpsavienojumu, īpašās piekļuves un nomāto līniju jautājumos;
— starp telekomunikāciju uzņēmumiem un telekomunikāciju pakalpojumu lietotājiem, ja strīds saistīts ar telekomunikāciju pakalpojumu lietotāju pretenzijām.
Tikai pēc iesnieguma saņemšanas Regulatora speciālisti izvērtēs, vai ir pamats ierosināt strīda izskatīšanu un vai iesniegumā sniegtā informācija atbilst šādām strīda pazīmēm:
— vismaz viena no strīdā iesaistītajām pusēm ir sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs valsts regulējamā nozarē;
— strīda priekšmets ir saistīts ar regulējamo sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu valsts regulējamās nozarēs.
Regulators arī pārbaudīs, vai ir iesniegti materiāli un dokumenti, kas pamato strīda jautājumu, kā arī vai strīdā iesaistītās puses pirms iesnieguma sniegšanas komisijā ir veikušas līgumā, nozares speciālajā likumā vai citos normatīvajos aktos noteiktos pasākumus strīda noregulēšanai izlīguma veidā, bet vienošanās starp pusēm nav panākta.
Ja iesniegumā komisijai ietvertās ziņas neatbildīs visām strīda pazīmēm, iesniedzējam tiks sagatavota atbilde likumā “Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldības institūcijās” noteiktajā kārtībā un termiņos.
Ja iesniegumā komisijai ietvertās ziņas atbildīs visām strīda pazīmēm, Regulatora padome divu nedēļu laikā pieņems lēmumu par strīda ierosināšanu (ierosināt strīda izskatīšanu pēc būtības) vai neierosināšanu (neuzsākt strīda izskatīšanu).
Ja tiks pieņemts lēmums par strīda izskatīšanas ierosināšanu, tiks noteikts arī termiņš, kādā strīds izskatāms. Mēneša laikā (no izskatīšanas sākšanas) strīds tiks izskatīts, ja tas nebūs komplicēts un tā izskatīšana neprasīs papildu materiālu vai informācijas vākšanu un apkopošanu, papildu apstākļu noskaidrošanu vai ekspertu atzinuma saņemšanu.
Trīs mēnešu laikā strīds tiks izskatīts, ja tas būs komplicēts un tā izskatīšana prasīs papildu materiālu vai informācijas vākšanu un apkopošanu, papildu apstākļu noskaidrošanu vai ekspertu atzinuma saņemšanu, kā arī citas darbības strīda taisnīgai un objektīvai izskatīšanai.
Savukārt sešu mēnešu laikā tiks izskatīti strīdi starp publisko telekomunikāciju tīklu operatoriem starpsavienojumu un īpašās piekļuves jomā.
Padome var lemt arī par nepieciešamību pieaicināt neatkarīgus ekspertus atzinuma sniegšanai, kā arī par papildu informācijas pieprasīšanu no lietas dalībniekiem, citām personām vai institūcijām.
Par strīda izskatīšanas ierosināšanu Regulators paziņos visiem lietas dalībniekiem trīs darba dienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas, norādot strīdus būtību un viņu tiesības saņemt komisijā informāciju par ierosināto strīdu, sniegt paskaidrojumus un iesniegt jebkura veida informāciju un dokumentus savu interešu aizsardzībai un objektīvai strīda izskatīšanai.
Padome pirms lēmuma pieņemšanas par strīda izšķiršanu var uzklausīt iesaistītās puses vai viņu pārstāvjus, lai iztaujātu par strīda būtību, iebildumiem, kā arī piedāvātu iespēju vienoties par izlīgumu.
Padome, izskatot strīdu, iepazīstinās puses ar iesniegumiem, dokumentiem un citu informāciju, kuru tā, izskatot strīdu, saņēmusi, kā arī ar ekspertu atzinumiem un citiem lietas materiāliem.
Padome lietā par strīda izšķiršanu pieņems lēmumu un noteiks tā izpildes kārtību un termiņus. Padomes lēmums stāsies spēkā divdesmit piektajā dienā pēc tā pieņemšanas.
Padomes lēmumu lietā par strīda izšķiršanu varēs apstrīdēt un pārsūdzēt tiesā — likumā noteiktajā kārtībā mēneša laikā pēc lēmuma pieņemšanas.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas preses dienests