• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ar Lieldienu aicinājumu Rīgas Domā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 28.03.2002., Nr. 49 https://www.vestnesis.lv/ta/id/60806

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Gan zinošs, gan darbīgs

Vēl šajā numurā

28.03.2002., Nr. 49

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Ar Lieldienu aicinājumu Rīgas Domā

31. martā labdarības pasākumā notiks trīs Uģa Prauliņa jaunāko skaņdarbu pirmatskaņojumi. Gaidāmajam mūzikas dzīves notikumam veltītā preses konference notika tikko iesvētītajās jaunajās Latvijas Komponistu savienības telpās Baznīcas ielā 37. Skaņražu radošās organizācijas vadītāji Leons Amoliņš un Romualds Kalsons žurnālistus iepazīstināja ar Komponistu savienības iecerēm, kam ceļu pavērušas jaunās iespējas — gaišā un mājīgā mītne pašā pilsētas centrā. Te jau notikuši jauno komponistu jaunrades vakari, jo savienība par svarīgāko darbības virzienu uzskata sabiedrības iepazīstināšanu ar mūzikas dzīves jaunumiem un tieši latviešu mūzikas popularizēšanu.

Lai raksturotu Lieldienu koncerta galvenās aprises, Komponistu savienības projektu vadītāja Ligita Ašme deva vārdu gan jauno skaņdarbu autoram, gan to pasūtītājam — Rīgas Doma zēnu kora diriģentam Mārtiņam Klišānam. Tādējādi rīdzinieki turpina gadsimtiem seno Eiropas muzikālās kultūras tradīciju — pasūtīt komponistiem skaņdarbus īpašiem svētku gadījumiem.

 

Uģis Prauliņš:

— Šajā brīnišķīgajā zēnu korī pats esmu audzis, ar to saistās mani bērnības sapņi. Tēvs man ir stāstījis, ka es kā mazs puika par mūsu repertuāru esot prātīgi spriedis: “Divi labākie latviešu komponisti ir Mocarts un Pauls Dambis.” Tagad, kad pats rakstu mūziku, ar savu kādreizējo kori sadarbojos jau kopš 1992. gada. Pašlaik koris ir tādā formā, ka tam pa spēkam jebkura mūzika un komponists var izmantot visus reģistrus. Šis pasūtījums man bija liels izaicinājums — vajadzēja pašam sev pierādīt, ka spēju to veikt. Mani mūzikā aizrauj arī tematiski ļoti dziļas lietas. Visiem trim darbiem esmu izmantojis kanonizētus garīgos tekstus latīņu valodā. Tajos esmu izteicis noskaņas, kas manī ilgi krājušās. Koncertu ievadīs “Missa Rigensis” (“Rīgas mesa”), kas ir a cappella darbs zēnu korim. Šajā mesā ir kaut kas līdzīgs folkloras elementiem, jo Latvija atrodas uz katolicisma izplatības ziemeļu robežas, tāpēc mūsu reliģiskajā izjūtā var izpausties gan zināms vēsums, gan pagāniska pasaules uztvere. Man šķiet, ka mūzika nav tikai tā, kas skan koncertos. Ir arī mūs no visām pusēm aptverošā, apkārtesošā skaņu pasaule. Kā šīs apkārtesošās mūzikas pieskārienu esmu komponējis vokālo ciklu “Epigrammas” soprānam un taustiņinstrumentiem. To esmu veltījis Latvijas Nacionālās operas solistei Ditai Kalniņai. Oriģinālā pavadījums rakstīts klavierēm, bet, tā kā pirmatskaņojums notiks Domā, esmu izvēlējies elektroniskos mūzikas instrumentus, ar kuriem esmu daudz strādājis, un pavadījumu pats arī spēlēšu. Nobeigumā skanēs “Magnificat” soprānam, korim, zvaniem un ērģelēm. Magnifikāts parasti tiek saukts par cildinājuma dziesmu Dievmātei Marijai, bet patiesībā tā ir Jaunavas Marijas pateicības dziesma Dievam, ko viņa dziedāja, aizgājusi pie savas māsīcas Elizabetes, lai dalītos priekā par to, ka Dievs viņu izredzējis un viņa tikusi aplaimota no Svētā Gara. Būtībā tas ir sākums Jaunajai derībai, pagrieziena punkts cilvēces reliģiskajā apziņā. Šo darbu esmu rakstījis kā gaišu un līksmu pateicības dziesmu Dievam.

 

Mārtiņš Klišāns:

— Rīgas Doma zēnu koris ir piecdesmit gadu jauns. Tas tiešām nav liels vecums, bet pietiekams, lai mums būtu sava vēsture, lielas un bagātas tradīcijas. Un viena no tām ir radoša sadarbība ar komponistiem. Ar Uģi Prauliņu tā aizsākusies jau pirms kādiem desmit gadiem. Personiski man nozīmīgs notikums bija viņa aranžēto Ziemassvētku dziesmu un oriģināldarbu atskaņošana 1996. gadā. Mūsu sadarbība bijusi ļoti ražena. Zēnu kora kompaktdisks ar Uģa Prauliņa mūziku “Odi Et Amo” tika atzīts par 1999. gada labāko albumu, bet 2000. iestudējām viņa oratoriju “Te Deum” solistiem, korim, simfoniskajam orķestrim un ērģelēm. Šim Lieldienu koncertam rakstīto skaņdarbu “Magnificat” Rīgas Doma zēnu koris vasarā dziedās prestižajā mūzikas festivālā “America Fest” Minesotā un pasaules koru simpozijā Mineapolē.

Lieldienu koncerta projekta vadītāja Inga Prauliņa:

— Mūzika tā īsti sāk dzīvot tikai saskarē ar cilvēku. Klausītājs ir līdzdalībnieks mākslas tapšanas brīnumā. Mēs ceram, ka Lieldienu koncertā būs daudz klausītāju, jo sevišķi tāpēc, ka tas ir labdarības pasākums un visi ienākumi tiks ziedoti Lauberes bērnu namam.

Aina Rozeniece, “LV” nozares redaktore

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!