Par uzņēmējdarbības vides sakārtošanu
Lai sekmētu godīgu konkurenci un ierobežotu nelegālu uzņēmējdarbību, no 2002.gada 22.aprīļa Valsts ieņēmumu dienesta (VID) teritoriālajās iestādēs un VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldē tiks pārtraukta apritē esošo stingrās uzskaites preču pavadzīmju–rēķinu veidlapu pārdošana un uzsākta jauno paaugstinātas aizsardzības pret viltošanu preču pavadzīmju–rēķinu veidlapu pārdošana. Šādā veidā tiks samazināti nelegāli darījumi un attīrīta uzņēmējdarbības vide no uzņēmējiem, kas izvairās no nodokļu nomaksas.
Lai neradītu zaudējumus uzņēmējiem un dotu iespējas izmantot veco pavadzīmju uzkrājumus, no 22.aprīļa līdz 1.jūlijam ir noteikts pārejas periods, kad nodokļu maksātāji darījumus varēs noformēt gan uz jaunā veida veidlapām, gan uz atlikumā palikušajām līdzšinējā veida veidlapām.
No 1.jūlija darījumus varēs noformēt tikai uz jaunā veida veidlapām. Līdzšinējā veida veidlapas tiks uzskatītas par nederīgām darījumu noformēšanai.
Jauno pavadzīmju ieviešanas nepieciešamību noteica vairāki apstākļi. Pirmkārt, VID saņēma sūdzības no uzņēmējiem par līdzšinējo pavadzīmju slikto kvalitāti (prasībām neatbilstošs papīrs, nepareizi uzdrukāts teksts, iedrukātais teksts pēc apdrukāšanas izsmērējas), kuras nebija derīgas lietošanai.
Otrkārt, līdzšinējās pavadzīmes bija samērā viegli viltot. Pēc LR Iekšlietu ministrijas Valsts policijas Ekspertīžu centra atzinuma, līdz šim apgrozībā esošās preču pavadzīmju–rēķinu veidlapas ir vāji aizsargātas, un to aizsardzības līdzekļus ir viegli imitēt. Bieži vien viltojumi tika izgatavoti ar lāzerprinteru uz līdzīga papīra.
Treškārt, viltotu pavadzīmju izmantošana palielināja ēnu ekonomikas apjomu valstī, izkropļoja konkurenci, ļāva realizēt kontrabandas preci iekšējā tirgū un nodarīja zaudējumus patērētājiem. Viltotu pavadzīmju izmantotāji nemaksāja valstij nodokļus, kas ļāva viņiem realizēt preces par dempinga cenām, deformējot tirgu. Tāpat šie darboņi ar viltojumu palīdzību varēja legalizēt iekšējā tirgū kontrabandas preci. Šādos gadījumos zaudētāji bija ne tikai uzņēmumi, kuri tirgoja līdzīgu preci, jo nespēja konkurēt ar lētāko kontrabandas preci, bet arī uzņēmumi, kuri ar viltotām pavadzīmēm legalizēto kontrabandas preci iepirka, jo kontrabandas preci tiesībsargājošās institūcijas varēja konfiscēt un uzņēmums zaudēja par šo preci iztērētos līdzekļus, kā arī preču pircēji varēja uzņēmumam izvirzīt pretenzijas par preču kvalitāti un pieprasīt kompensāciju.
Ar katru viltoto preču pavadzīmi iespējams veikt kādu nelegālu darījumu, kur darījumu vērtība var svārstīties no 10 latiem līdz 1 miljonam latu. Ir konstatēts, ka pagājušā gada laikā 955 tūkstošus pavadzīmju izmantoja aptuveni tūkstotis fiktīvu uzņēmumu par iespējamo darījumu vērtību vismaz 907 miljoniem latu.
Stingrās uzskaites preču pavadzīme–rēķins veic divas funkcijas. Pirmā — tā ir dokuments, kas apliecina preču kustību, otrā pavadzīmes funkcija ir apliecināt akcīzes un pievienotās vērtības nodokļu samaksu. Pavadzīme ir svarīgs dokuments, lai uzņēmums varētu aprēķināt pievienotās vērtības nodokļa priekšnodokli. Līdz ar to pavadzīmes izmantošana ir izdevīga tikai tiem, kas godprātīgi maksā nodokļus. Nodokļu nemaksātāji, krāpnieki, nelegālie uzņēmumi nav ieinteresēti jaunu, drošu un neviltojamu pavadzīmju ieviešanā, jo tā rezultātā viņi zaudēs savus nelikumīgos ienākumus.
Jaunās pavadzīmes sakarā ar paaugstināto aizsardzības līmeni sadārdzināsies orientējoši par nepilniem 25%, taču ieguvums no jaunajām pavadzīmēm būs nelegālo darījumu apjoma samazināšanās, ēnu ekonomikas ierobežošana un godīgas uzņēmējdarbības veicināšana. Šīs pavadzīmes izspiedīs no tirgus nelegālos darboņus, un godprātīgajiem uzņēmējiem būs iespēja paplašināt savu tirgus daļu un palielināt apgrozījumu.
Jaunās pavadzīmes (“Preču pavadzīme–rēķins”, “Kokmateriālu transporta pavadzīme–rēķins”, “Preču pavadzīme–rēķins alkoholam”, “Preču pavadzīme — rēķins degvielai”) paredzēts laist apritē no šā gada 22. aprīļa. Tās varēs iegādāties visās VID teritoriālajās iestādēs un VID Lielo nodokļu maksātāju pārvaldē.
Jebkurš interesents var izteikt savu viedokli par pavadzīmēm Valsts ieņēmumu dienestam, nosūtot to pa e–pastu uz adresi komunikacija@vid.gov.lv.
Dita Kļaviņa, VID Komunikāciju daļas vadītāja