Grozījumi likumā “Par aģitāciju radio un televīzijā pirms pašvaldību vēlēšanām”
Saeimas dok. Nr. 4518; likumprojekts Nr.1107
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas 2002. gada 16. maijā iesniegts Saeimas izskatīšanai 2. lasījumā
Izdarīt likumā “Par aģitāciju radio un televīzijā pirms pašvaldību vēlēšanām” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 8.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt likuma nosaukumu šādā redakcijā:
“Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms pašvaldību vēlēšanām”.
2. Aizstāt 1. pantā vārdus “rajona padomes” ar vārdiem “novada domes” un vārdus “rajons vai” — ar vārdiem “novads vai”.”
3.2. pantā:
aizstāt panta 2. punktā vārdus “rajonu padomju” ar vārdiem “novadu domju”;
papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
“Priekšvēlēšanu aģitācija šā likuma izpratnē ir kādas politiskās organizācijas, politisko organizāciju apvienības, vēlētāju apvienības vai arī kāda deputāta kandidāta reklamēšana masu informācijas līdzekļos vai citādā veidā, ja tā satur tiešu vai netiešu aicinājumu balsot par vai pret kādu politisko organizāciju, politisko organizāciju apvienību, vēlētāju apvienību vai arī deputāta kandidātu.”
4. Aizstāt 4. pantā vārdus “rajona vai” ar vārdiem “novada vai” un vārdus “rajona padomes” — ar vārdiem “novada domes”.
5. Izteikt 7. pantu šādā redakcijā:
“7. pants. Ja Latvijas Radio vai Latvijas Televīzija kādai politiskajai organizācijai, politisko organizāciju apvienībai, vēlētāju apvienībai vai kādam deputāta kandidātam piešķīrusi raidlaiku priekšvēlēšanu aģitācijai papildus šā likuma 5. pantā minētajam raidlaikam, tai jādod iespēja uzstāties tikpat ilgi, iespējami līdzvērtīgā laikā un par tādu pašu samaksu arī visām pārējām politiskajām organizācijām, politisko organizāciju apvienībām, vēlētāju apvienībām vai citu nosaukumu deputātu kandidātu sarakstos esošajiem kandidātiem, ja viņi to vēlas.
Ja komerciālā raidorganizācija kādai politiskajai organizācijai, politisko organizāciju apvienībai, vēlētāju apvienībai vai kādam deputāta kandidātam piešķīrusi raidlaiku priekšvēlēšanu aģitācijai, tai jādod iespēja arī citām politiskajām organizācijām, politisko organizāciju apvienībām, vēlētāju apvienībām vai citu nosaukumu deputātu kandidātu sarakstos esošajiem kandidātiem, ja viņi to vēlas, uzstāties tikpat ilgi, iespējami līdzvērtīgā laikā un par samaksu, kas atbilst raidlaika cenai dienā, kurā iesniegts attiecīgās politiskās organizācijas, politisko organizāciju apvienības, vēlētāju apvienības vai deputāta kandidāta rakstveida pieteikums raidorganizācijai par raidlaika izmantošanu priekšvēlēšanu aģitācijai. Šāds pienākums komerciālajai raidorganizācijai ir tikai tad, ja politiskās organizācijas, politisko organizāciju apvienības vai deputāta kandidāta pieprasīto raidlaiku priekšvēlēšanu aģitācijai var piešķirt, ievērojot Radio un televīzijas likuma un šā likuma 7. panta ceturtās daļas noteikumus, kas reglamentē maksimālo reklāmas laika apjomu.
Pirms katras šajā pantā paredzētās priekšvēlēšanu aģitācijas vai uzreiz pēc tās jāpaziņo, kura politiskā organizācija, politisko organizāciju apvienība, vēlētāju apvienība vai kurš deputāta kandidāts tieši vai ar trešās personas starpniecību šo priekšvēlēšanu aģitāciju ir apmaksājis.
Sākot ar 40. dienu pirms vēlēšanu dienas, raidorganizācijām ir tiesības palielināt Radio un televīzijas likumā paredzēto reklāmas laika apjomu par 10 procentiem, atvēlot to priekšvēlēšanu aģitācijai.”
6. Izteikt 8. pantu šādā redakcijā:
“8. pants. Citu nosaukumu deputātu kandidātu sarakstos esošajiem kandidātiem, kas vēlas izmantot šā likuma 7. pantā garantēto uzstāšanās iespēju, raidlaiku piešķir pēc tam, kad saņemta samaksa par to. Samaksu apliecinošie dokumenti jāsaglabā likumā “Par grāmatvedību” noteikto termiņu.
Raidorganizāciju amatpersonas, kas nav ievērojušas šā likuma 7. un 8. panta prasības, saucamas pie likumā paredzētās atbildības.”
7. Aizstāt 9. pantā vārdus “radio vai televīzijas uzņēmumā (uzņēmējsabiedrībā)” ar vārdu “raidorganizācijā”.
8. 11. pantā:
aizstāt vārdus “Radio un televīzijas uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības)” ar vārdu “Raidorganizācijas”;
izteikt panta trešo daļu šādā redakcijā:
“Valodas lietošanu priekšvēlēšanu aģitācijā raidorganizācijās reglamentē Radio un televīzijas likums.”.
9. Papildināt likumu ar 17., 18. un 19. pantu šādā redakcijā:
“17. pants. Katras preses izdevumā publicētās priekšvēlēšanu aģitācijas ietvaros jānorāda, kura politiskā organizācija, politisko organizāciju apvienība, vēlētāju apvienība vai kurš deputāta kandidāts tieši vai ar trešās personas starpniecību šo priekšvēlēšanu aģitāciju ir apmaksājis.
18. pants. Raidorganizācijas veic priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika uzskaiti.
Divu nedēļu laikā pēc vēlēšanu dienas raidorganizācijas iesniedz Nacionālajai radio un televīzijas padomei priekšvēlēšanu aģitācijas pārskatu, kurā norāda katras politiskās organizācijas, politisko organizāciju apvienības vai vēlētāju apvienības saraksta priekšvēlēšanu aģitācijas raidlaika apjomu, līdzekļus, kas iegūti par attiecīgās priekšvēlēšanu aģitācijas pārraidīšanu, kā arī politisko organizāciju, politisko organizāciju apvienību, vēlētāju apvienību, deputāta kandidātu vai citas personas, kas šo priekšvēlēšanu aģitāciju ir apmaksājušas.
19. pants. Preses izdevumi veic attiecīgajā preses izdevumā publicētās priekšvēlēšanu aģitācijas uzskaiti, norādot tajā katras politiskās organizācijas, politisko organizāciju apvienības vai vēlētāju apvienības saraksta priekšvēlēšanu aģitācijas apjomu, līdzekļus, kas iegūti par attiecīgo priekšvēlēšanu aģitāciju, kā arī politisko organizāciju, politisko organizāciju apvienību, vēlētāju apvienību, deputāta kandidātu vai citas personas, kas šo priekšvēlēšanu aģitāciju ir apmaksājušas.”