Par izaicinājumu uzņēmīgam cilvēkam
Foto: A.F.I. |
Autotirdzniecības celmlauzis Viktors Kulbergs:
Maija beigās savu lolojumu “Auto Rīga” pārdevām norvēģu kompānijai “Moller Group”. Šo situāciju zināmā mērā var salīdzināt ar 1989. gadu, kad nodibinājām “Auto Rīga” un Latvijā sākām diametrāli pretēju biznesu Motormuzejam, kura radītājs un direktors es biju, sākām tirgot VW un “Audi”, kas bija pirmās Latvijā pārstāvētās rietumvalstu markas. Daudzi neticēja, ka tolaik astronomiski dārgie VW un “Audi” spētu konkurēt ar žiguļiem, moskvičiem un volgām, kas bija galvenie pārvietošanās līdzekļi Latvijā.
Vērojot makroekonomiskos procesus pasaulē, ikviens būs pamanījis globalizācijas vilni, kas daļēji jau skāris arī Latviju un visdrīzākajā laikā skars ikvienu no pašmāju uzņēmējiem, arī autotirgotājus. Protams, varētu ar nacionālo pašlepnumu, sakodis zobus, turēt “Audi” biznesu zobos, bet agri vai vēlu globalizācijas vilnis mani noslaucītu. “Moller Group” izteica ļoti izdevīgu piedāvājumu, ko atbalstīja arī “Audi AG”, un rezultātā ieguvējas ir visas iesaistītās puses. Nedomāju, ka pareizāk būtu ar prievīti un pastalās stāvēt grāvja malā un lielīties ar nacionālās identitātes uzņēmumu, kuru Eiropas milži būtu izkonkurējuši.
Es plānoju ar savu pieredzi turpināt darboties autobiznesā. Esmu gatavs sākt darbu ar itāļu ražojumiem “Fiat” un “Alfa Romeo”. Jāatzīst, ka dažādu apstākļu dēļ Latvijas tirgū šīs itāļu markas ir nepelnīti neievērotas un pagaidām nevar lepoties ar labiem pārdošanas rādītājiem. Tomēr esmu pārliecināts, ka pēc pāris gadiem šī situācija būs kardināli atšķirīga. Nenoliedzami šo abu marku popularitātes atgūšanai (salīdzinot, kāda tā bija Latvijā 1920.-1940. gadā) būs jāiegulda milzu darbs un arī mazliet līdzekļu, tomēr es saredzu šīm markām potenciālu. Man patīk izaicinājumi. Mūsu uzdevums ir izskaust klientu greizo priekšstatu par “Fiat”, kas daudziem saistās ar žiguļiem. Tas laiks ir bijis vairāk nekā pirms 30 gadiem. “Fiat” nav stāvējis uz vietas. Ja vēl kāds nezina - M. Šūmahera formulas priekšgalu rotā “Fiat” firmas zīme, jo apjūsmotais “Ferrari” pieder “Fiat” koncernam. Tās tehnoloģijas, kas pārbaudītas Formulas I trasēs, pārceļo uz “Fiat” koncerna modeļiem. Tikai pāris spilgtākie modeļi - “Fiat Stilo”, “Alfa Romeo 156”, “Alfa Romeo 147” u.c., kuri ir konkurētspējīgi ar jebkuru cita ražotāja auto.
Tos procesus, kas šobrīd notiek mūsu autotirgū, mēreni izsakoties, var dēvēt par valstiski atbalstītu tuvredzīgu attīstības izkropļojumu. Joprojām ar skaudību raugāmies uz Igauniju, kur gadā no kopējā reģistrēto automobiļu skaita jaunie auto sastāda apmēram 70%, turpretī Latvijā šis skaitlis ir tikai 15%. Joprojām sūkstāmies, ka lielākais vairums Latvijā ekspluatēto automobiļu ir 14-15 gadus veci, fiziski un morāli novecojuši grausti, kas piesārņo apkārtējo vidi un apdraud satiksmes drošību. Paši pie šīs skaudrās situācijas esam vainīgi, gan likumdevēji ar kroplu nodokļu politiku, gan lietotāji ar tuvredzīgu domāšanu. Citiem vārdiem sakot, skaitām naudu šodien, bet ar rītdienas izdevumiem, kas jāiegulda šajos graustos, nemaz nerēķināmies.
Kaut arī valdība par vienu no galvenajām prioritātēm ir uzstādījusi, ka bez bagātnieku un nabago sociālajiem slāņiem Latvijā ir pēdējais laiks veicināt bieza vidusslāņa izveidošanos, kas Eiropas Savienības komisāriem rādītu valsts attīstību pozitīvā gaisotnē, taču reālajos darbos notiek gluži pretējais.
Spilgts piemērs ir pirms pāris gadiem pieņemtais akcīzes nodoklis vieglajām automašīnām, ko citādi kā par Saeimas deputātu analfabētismu nevar nosaukt. Vai tas nav absurds, ka mazās klases automobiļiem, kuri būtu pa kabatai vidusslānim, īpaši jaunajai paaudzei, “plakans” 250 latu akcīzes nodoklis ir noteikts tāds pat kā dārgajiem džipiem un luksusauto. Atgādināsim, ka likums tika pieņemts uz populismu balstītiem principiem, Saeimai ignorējot šīs nozares speciālistu un Finanšu ministrijas viedokli. Te nu ir rezultāts. Pēdējais laiks ir pārskatīt šo likumu un pieņemt patiešām efektīvu nodokļu likumu, kas veicinātu jaunu automobiļu iegādi, nevis turpināt pārvērst Latviju par Eiropas lūžņu izgāztuvi, par ko paši vēl piemaksājam. To pašu var teikt par degvielas tirgu. Šodien Latvijā nav pieņemts ES prasībām atbilstošas degvielas kvalitātes standarts un tā ievērošanas prasības.
“DIENAS BIZNESS”