• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par mārketinga efektivitāti. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 14.06.2002., Nr. 90 https://www.vestnesis.lv/ta/id/63219

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par naudīgajiem kokapstrādātājiem

Vēl šajā numurā

14.06.2002., Nr. 90

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par mārketinga efektivitāti

To, ka bez mārketinga mūsdienās vairs neiztikt, šķiet, sapratis ikviens uzņēmuma vadītājs. Taču izpratne par to, ar ko tad jānodarbojas cilvēkam, kurš uzņēmumā atbild par mārketingu, ir atšķirīga, turklāt ir pat tā, ka vietām ar mārketingu saprot tikai reklāmu. Mārketinga robežas ir ļoti plašas, un reklāma ir tikai daļa no mārketinga, uzsver speciālisti.

“Mārketings drīzāk ir tas, kas ir pirms un pēc reklāmas,” saka SIA “Cido pārtikas grupa” mārketinga direktors Dmitrijs Tairovs. Vaicāts par mārketinga kompetences robežām, viņš saka tā: “Tā kā mārketings ir biznesa sastāvdaļa, tā mērķis ir pelnīt naudu.” Mārketings pelna naudu dažādos veidos – sākot ar jaunu produktu izstrādi un brenda vērtības celšanu līdz biznesa stratēģijas izstrādei. Mārketinga dienests ir vienība, kas savu funkciju plašuma dēļ savieno plānus un faktus; idejas, ražošanu un pārdošanu; patērētāju un fabriku.

“Mārketings ir pats pamats,” saka reklāmas aģentūras “Rapp Collins Latvia” izpilddirektore Alda Staprāns–Mednis. Viņa skaidro, ka pagājušā gadsimta pirmajā pusē, kad pieprasījums bija lielāks nekā piedāvājums, viss bija vienkāršāk – ražoja un pārdeva. Dažiem vajadzēja piepalīdzēt ar reklāmu, lai patērētāji pirktu, citiem pirka tāpat. Mārketings šo procesu faktiski skata no otras puses. Tā pamats ir to identificēt vai prognozēt un tad darīt pieejamas tās preces un pakalpojumus, kas patērētājam vai sabiedrībai ir vajadzīgi, ko viņi grib, ko gribētu, bet vēl nezina, ka grib tādus, kas celtu viņu labklājību un dzīves līmeni, ļautu justies labāk un būt vairāk apmierinātiem.

“Mārketinga departaments atbild par to, ko ražos vai kādus pakalpojumus attīstīs, kas tos patērēs un cik tas maksās, pa kādiem kanāliem un kā tos komunicēs,” skaidro A. Staprāns–Mednis. Strādājot mārketingā, jābūt informētam un elastīgam – kad redz, kā mainās situācija tirgū, mainās konkurence, jābūt gatavam apmesties otrādi – ļoti ātri un asi reaģēt.

“Pārdošana, klientu apkalpošana, produktu attīstības departaments, – visas šīs funkcijas uzņēmumos parasti ir atdalītas. Principā tām jābūt pakļautām mārketinga departamentam vai jābūt vismaz daļai no tā. Diemžēl tas tā nav visos uzņēmumos. Taču pasaulē daudz tiek strādāts pie mēģinājumiem šīs funkcijas apvienot,” stāsta viņa. Mārketings ir dārgs resursu ziņā, jo tas aizņem daudz laika. Ar resursiem te jāsaprot pētījumi – formāli vai neformāli – ne tikai par to, kas interesē patērētāju. Tā ir arī konkurentu situācijas analīze, viņu piedāvājumu izvērtēšana un mēģinājumi prognozēt viņu rīcību. Tieši tirgus pētīšanā ir lielākās mārketinga izmaksas, reklāma jau ir pēc tam.

Lai izvēlētos kādu preci tirgot, ir precīzi jāzina, kas būs tās pircējs. Katra reklāmas rullīša pamatā ir rūpīgs mērķauditorijas vēlmju un vajadzību izpētes darbs. Viena pati reklāma nedod pietiekamu rezultātu, ja tā netiek organizēta kompleksi ar citiem mārketinga mix elementiem. Un visbeidzot mārketinga speciālistu pienākums ir kampaņas rezultātu izvērtēšana.

 

“DIENAS BIZNESS”

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!