• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par mūsu Kuģniecības cenu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 18.06.2002., Nr. 91 https://www.vestnesis.lv/ta/id/63428

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par rudenī gaidāmo mūzikas festivālu

Vēl šajā numurā

18.06.2002., Nr. 91

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Par mūsu Kuģniecības cenu

KALVITIS.JPG (16756 bytes)
Foto: A.F.I.

Ekonomikas ministrs Aigars Kalvītis:

Diemžēl politisku apsvērumu noteikta Kuģniecības cena iepriekšējos privatizācijas mēģinājumos ir bijusi viens no klupšanas akmeņiem, kādēļ izsoles nav izdevušās. Uzņēmuma cena, kas balstīta uz “mums gribas, lai tas maksātu dārgi”, bet, nerūpējoties, vai vispār būs kāds, kas par to gribēs kaut ko maksāt, kur nu vēl dārgi maksāt, nav tas veids, kā pasaulē pieņemts piesaistīt investorus. Starp tiem politiķiem, kuri uzstājas kā Kuģniecības cenas eksperti, ar īpaši augstu Kuģniecības novērtējumu priekšvēlēšanu laikā izceļas tie, kuri vēl tikai plāno sākt savu politisko karjeru. Grūti, protams, viņiem ko pārmest, jo vēlētāju balsis jāpiesaista, bet atbildība par privatizācijas veiksmi vai neveiksmi nav jāuzņemas.

Pie otras Kuģniecības vērtētāju grupas es gribētu pieskaitīt uzņēmumu novērtēšanas un akciju pārdošanas ekspertus, kas akciju cenu nevis nosapņo, bet izrēķina, balstoties uz dažādām uzņēmumu novērtēšanas metodēm un apzināto investoru interesi.

Līdz ar to rodas jautājums, kuras grupas vērtējumam lai uzticamies. Kā lai objektīvi novērtē vienu no Latvijas lielākajiem uzņēmumiem, kura peļņas atdeve šogad solās būt salīdzinoši neliela. Visus iepriekšējos gadus, izņemot pagājušo, uzņēmums ir strādājis ar zaudējumiem. Kā sabalansēt emocionālo aspektu - “tas taču mūsu lielākais uzņēmums” - ar racionāliem ekonomiskiem kritērijiem? Man kā ekonomistam pamatotāks tomēr šķiet ekspertu Kuģniecības novērtējums, kuri vienas akcijas pārdošanas cenas koridoru ir ieteikuši Ls 0,30-0,45 robežās. Protams, vienmēr mūs var vajāt gluži cilvēciska vēlme pārdot vēl un vēl dārgāk, bet diemžēl uz šādu vēlmju pamata nav iespējams būvēt normālu uzņēmuma privatizāciju. Šo tēzi iepriekšējie neveiksmīgie Kuģniecības pārdošanas mēģinājumi ļoti uzskatāmi pierādījuši.

Eksperti, šajā gadījumā birža un starptautiskā banka, ne tikai grib par Kuģniecības akcijām pēc iespējas augstāku cenu, bet arī vēlas visas šīs akcijas pārdot. Savukārt politiķi - Kuģniecības vērtētāji, kas sauc pēc augstākas cenas, īpaši neuztraucas, vai izdosies Kuģniecības akcijas pārdot, vai arī atkal Kuģniecības privatizācija izgāzīsies, un Latvija vēl vienu reizi kļūs par apsmieklu Eiropas finanšu aprindās. Šādi izgāzta privatizācija ļautu mest akmeni Privatizācijas aģentūras dārziņā, kura beidzot sākusi izvairīties no jebkādas iepīšanās politiskajās spēlēs un nodarboties ar saviem tiešajiem pienākumiem.

 

“DIENA”

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!