Ministru kabineta noteikumi Nr.344
Rīgā 1996.gada 3.septembrī (prot. nr.44 2.§)
Valsts hidrometeroloģijas pārvaldes nolikums
Izdoti saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta 3.punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Valsts hidrometeoroloģijas pārvalde (turpmāk tekstā — "Pārvalde") ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pakļautībā esoša valsts iestāde, kas īsteno valsts politiku hidrometeoroloģijas jomā, veic praktiskos hidrometeoroloģiskos novērojumus, kā arī nodrošina vides kvalitātes novērojumu veikšanu.
2. Pārvalde savā darbībā ievēro Satversmi, likumus, citus tiesību aktus, starptautiskos līgumus un šo nolikumu.
3. Pārvalde savus uzdevumus veic sadarbībā ar citām valsts pārvaldes, kontroles, uzraudzības un pašvaldību institūcijām, sabiedriskajām organizācijām, mācību un zinātniskajām iestādēm, kā arī ar attiecīgajām starptautiskajām organizācijām.
4. Pārvalde ir juridiska persona, un tai ir zīmogs ar papildinātā Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un pilnu Pārvaldes nosaukumu, kā arī budžeta konts Valsts kases norēķinu centrā.
5. Pārvaldes finansu līdzekļus veido valsts budžeta līdzekļi, kā arī ieņēmumi par sniegtajiem pakalpojumiem un līgumdarbiem.
II. Pārvaldes uzdevumi un funkcijas
6. Pārvaldei ir šādi uzdevumi un funkcijas:
6.1. veikt valsts hidrometeoroloģisko novērojumu tīkla stacijās un posteņos atmosfēras, iekšzemes ūdeņu, Baltijas jūras un Rīgas jūras līča Latvijas Republikas ekonomiskās zonas hidrometeoroloģiskos, okeanogrāfiskos, ģeofiziskos un agrometeoroloģiskos novērojumus un — kopīgi ar vides aizsardzības institūcijām — arī vides kvalitātes novērojumus, ieskaitot vides kvalitātes novērojumus starptautisko, nacionālo un reģionālo projektu un programmu ietvaros;
6.2. veikt atmosfēras piezemēs slāņu meteoroloģiskos, aktinometriskos, ozonometriskos, siltumbilances, aeroloģiskos, radiometeoroloģiskos, hidroloģiskos, okeanogrāfiskos, jūras hidrometeoroloģiskos, agrometeoroloģiskos novērojumus, atmosfēras, iekšzemes ūdeņu, sniega segas, nokrišņu piesārņojuma un piesārņojošo vielu pārrobežu pārneses novērojumus, kā arī Latvijas Vides datu centra metodiskajā vadībā un uzraudzībā veikt radiācijas fona novērojumus;
6.3. nodrošināt valsts hidrometeoroloģisko novērojumu tīkla nepārtrauktu un kvalitatīvu darbu;
6.4. sniegt valsts varas, pārvaldes un pašvaldību institūcijām, kā arī citām juridiskajām un fiziskajām personām vispārīgo meteoroloģisko, hidroloģisko, okeanogrāfisko un vides kvalitātes informāciju, kā arī prognozes, brīdinājumus un konsultācijas. Specializēto papildu apkalpošanu un darbus saskaņa ar līgumiem finansē pasūtītāji;
6.5. laikus brīdināt valsts varas, pārvaldes un pašvaldību institūcijas, kā ari citas juridiskās un fiziskās personas par bīstamām un stihiskām hidrometeoroloģiskajām parādībām, kas var izraisīt ekstremālas situācijas, postījumus un avārijas;
6.6. nodrošināt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju un tās pakļautībā esošās institūcijas ar nepieciešamajiem meteoroloģiskajiem, hidroloģiskajiem, okeanogrāfiskajiem un ides kvalitātes novērojumu datiem un informāciju;
6.7. sagatavot un sniegt nepieciešamos datus un informāciju valsts varas, pārvaldes un pašvaldību institūcijām, starptautiskajām organizācijām, nacionālajiem, reģionālajiem, kā arī globālajiem datu un zinātniskās pētniecības centriem;
6.8. savas kompetences ietvaros veikt darbus saskaņā ar apstiprinātajām valsts programmām un starptautisko līgumu prasībām;
6.9. organizēt un nodrošināt specializētā globālā telekomunikāciju tikla funkcionēšanu Pārvaldes atbildības zonā atbilstoši starptautiskajām (Pasaules meteoroloģijas organizācijas) prasībām;
6.10. nodrošināt ieinteresētās juridiskās un fiziskās personas ar gaisa kuģu lidojumu veikšanai nepieciešamo speciālo informāciju;
6.11. tiesību aktos noteiktajā kārtībā un atbilstoši apstiprinātajām koncepcijām un programmām informātikas jomā veidot valsts nozīmes datorizēto hidrometeoroloģiskās informācijas sistēmu;
6.12. kopīgi ar citām valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām veidot valsts vides kvalitātes informācijas fondu un nodrošināt Pārvaldes apkopoto vides kvalitātes datu iekļaušanu vienotā vides datu informatīvajā sistēmā;
6.13. nodrošināt vienotu un salīdzināmu mērījumu metodiku izmantošanu novērojumu veikšanai valsts hidrometeoroloģisko novērojumu tīklā;
6.14. koordinēt un metodiski vadīt ar hidrometeoroloģiskajiem novērojumiem saistītus darbus (pētījumus);
6.15. piedalīties to tiesību aktu projektu sagatavošanā, kuri saistīti ar hidrometeoroloģijas un vides piesārņojuma novērojumu jomu;
6.16. sagatavot instrukcijas un tehnisko un metodisko norādījumu projektus hidrometeoroloģisko novērojumu veikšanai un noteiktā kārtībā iesniegt tos Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā;
6.17. sadarboties ar starptautiskajām organizācijām hidrometeoroloģijas jomā;
6.18. Pārvaldes kompetences ietvaros īstenot un nodrošināt starptautisko līgumu izpildi;
6.19. sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju organizēt hidrometeoroloģisko novērojumu veikšanai nepieciešamo speciālistu sagatavošanu, to kvalifikācijas paaugstināšanu un novērtēšanu;
6.20. katru gadu iesniegt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā Pārvaldes iepriekšējā gada darbības pārskatu.
III. Pārvaldes tiesības
7. Pārvaldei ir tiesības:
7.1. pārstāvēt valsti starptautiskajās hidrometeoroloģijas organizācijās;
7.2. izsniegt hidrometeoroloģisko instrumentu metroloģiskās pārbaudes apliecības (sertifikātus) saskaņā ar Latvijas standartizācijas un metroloģijas centra standartiem un norādījumiem;
7.3. pieprasīt un saņemt no juridiskajām un fiziskajām personām Pārvaldes uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju;
7.4. publicēt specializētus informatīvos izdevumus, sniegt masu informācijas līdzekļos informāciju par Pārvaldes kompetencē esošajiem jautājumiem, organizēt un vadīt seminārus un konferences, kā ari veikt izglītošanas darbu Pārvaldes kompetences ietvaros;
7.5. slēgt līgumus, veikt līgumdarbus un sniegt citus maksas pakalpojumus fiziskajām un juridiskajām personām saskaņā ar tiesību aktiem. Valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām pakalpojumi tiek sniegti pēc vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra apstiprināta cenrāža un līgumdarbi tiek veikti par līgumcenu, kuru apstiprinājis vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs; pārējiem pakalpojumi tiek sniegti un līgumdarbi tiek veikti par līgumcenu pēc savstarpējas vienošanās. Iegūtos papildu līdzekļus Pārvalde izmanto saskaņā ar kārtējā gada likumu par valsts budžetu;
7.6. saskaņā ar noslēgtajiem līgumiem pārbaudīt sniegtās hidrometeoroloģiskās informācijas izmantošanu un vienoties par kārtību, kādā informācijas saņēmēji to nodod citiem patērētājiem.
IV. Pārvaldes struktūra
8. Pārvaldes struktūru un štatu sarakstu saskaņā ar noteikto štata vienību skaitu un darba samaksas fondu apstiprina vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs.
9. Pārvaldes darbu vada vadītājs, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs.
10. Pārvaldes vadītājs ir personīgi atbildīgs par Pārvaldes darbu, tās uzdevumu un funkciju izpildi.
11. Pārvaldes vadītājs:
11.1. plāno un organizē Pārvaldes darbību;
11.2. koordinē Pārvaldes sadarbību ar citām valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām;
11.3. nodrošina Pārvaldes materiāltehniskās bāzes attīstību un saglabāšanu, organizē darbinieku apmācību un kvalifikācijas celšanu;
11.4. veic citus Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas noteiktos uzdevumus. 12. Pārvaldes vadītājam ir tiesības:
12.1. bez īpašas pilnvaras pārstāvēt Pārvaldi citās institūcijās, kā arī starptautiskajās hidrometeoroloģijas organizācijās;
12.2. savas kompetences ietvaros izdot rīkojumus;
12.3. noteikt pienākumu sadali Pārvaldes struktūrvienībās;
12.4. tiesību aktos noteiktajā kārtībā pieņemt darbā un atlaist no darba Pārvaldes darbiniekus;
12.5. tiesību aktos noteiktajā kārtībā rīkoties ar Pārvaldes materiālajiem un finansu līdzekļiem;
12.6. slēgt saimnieciskos, sadarbības un citus līgumus;
12.7. prēmēt un citādi stimulēt vai disciplināri sodīt Pārvaldes darbiniekus.
13. Pārvaldes vadītājam ir vietnieks (vietnieki), kura funkcijas tiek noteiktas ar Pārvaldes vadītāja rīkojumu.
14. Pārvaldes struktūrvienības ir pakļautas Pārvaldes vadītājam, un to kompetence ir noteikta
Pārvaldes vadītajā apstiprinātajos struktūrvienību nolikumos.
15. Pārvaldes struktūrvienību darbu vada struktūrvienību vadītāji, kuri katru mēnesi sniedz Pārvaldes vadītājam pārskatu par attiecīgās struktūrvienības uzdevumu izpildi.
16. Struktūrvienības vadītājs organizē un vada attiecīgās struktūrvienības darbību, sadala pienākumus, dod rīkojumus darbiniekiem, kā arī kontrolē pienākumu izpildi.
V. Pārvaldes iekšējā kārtība
17. Katram Pārvaldes darbiniekam ir jāpilda tiešās priekšniecības rīkojumi.
18. Par uzdevuma izpildi attiecīgajā jomā ir atbildīgs tas Pārvaldes darbinieks, kura tiešajos pienākumos saskaņā ar darba līguma nosacījumiem vai darba pienākumu aprakstu ietilpst šī uzdevuma izpilde. Ja uzdevuma izpildē piedalās dažādu kvalifikāciju darbinieki, atbildīgs par uzdevumu izpildi ir tas darbinieks, kura pienākums ir pieņemt lēmumu.
19. Pārvaldes darbinieku pienākumus, kā arī kvalifikācijas prasības tiesību aktos noteiktajā kārtībā nosaka Pārvaldes vadītājs vai tā pilnvarota amatpersona nolikumos, darba līgumos un darba pienākumu aprakstos.
20. Pārvaldes darbinieki ir atbildīgi par šajā nolikumā, darba līgumos un darba pienākumu aprakstos noteikto funkciju izpildi.
VI. Pārvaldes likvidācija
21. Lēmumu par Pārvaldes likvidāciju pieņem Ministru kabinets.
VII. Noslēguma jautājumi
22. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru Padomes 1991.gada 14.novembra lēmumu nr.317 "Par Latvijas Republikas Ministru Padomes Hidrometeoroloģijas pārvaldes nolikumu" (oficiāls izdevums AP MP, 1991, 13.nr.).
Ministru prezidents A.Šķēle
Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrs,
Ministru prezidenta biedrs A.Gorbunovs