Maize kā svētums, kā darbs, kā mācība
Maize šodien ir kļuvusi par tik pašsaprotamu jēdzienu un pierastu ikdienas dzīves sastāvdaļu, ka reti kuram, plašajā piedāvājuma klāstā meklējot savu iecienīto balto vai rupjo kukulīti, iesāpas sirds par šī pavasara nežēlīgi stipro salnu pieveiktajiem ziemāju un vasarāju laukiem. Esam pieraduši, ka mums netrūkst, ka izvēle kļūst arvien lielāka. Rudzu saldskābmaize, klasiskā rupjmaize, svētku un pilsētas baltmaize, griķu un kliju maize, doniņas, kukulīši, rikas, arī cepumi, kūkas un tortes rindojas veikalu plauktos un tirgus letēs garšīgā un katram pieejamā bagātībā. Tik pierastā, ka vārdi "graudi"un "zemnieks", "dzirnavnieks" un "milti" iineskanas kā eksotika. Kaut maizes ceļš līdz galdam ir tas pats vecu vecais — no grauda zemē caur zemnieka darbu uz dzirnavām, no baltiem miltiem caur cepēja mākslu līdz kukulītim.
To, ka šajā ceļā vienlīdz svarīgi visi posmi, apliecina arī akciju sabiedrības "Rīgas dzirnavnieks" jaunā darbības attīstības filozofija. Realizējot izstrādāto savas produkcijas pārdošanas stratēģiju, "Rīgas dzirnavnieks" veido jaunu attiecību modeli ar klientiem, no piegādātāja kļūstot par partneri. A/s "Rīgas dzirnavnieks" ir lielākais graudu pārstrādes uzņēmums Baltijā, tā piedāvājumā ir 18 produkti, kas paredzēti maizes ceptuvēm un konditorejām, 21 procents no Latvijā izmantotajiem miltiem tapis "Rīgas dzirnavniekā".
Lai veidotu vēl ciešāku sadarbību ar klientiem un nostiprinātu savas pozīcijas miltu produkcijas tirgū, 15.maijā "Rīgas dzirnavniekā" tika atklāta testa ceptuve. Jaunajā ceptuvē būs iespējams veikt miltu kvalitātes pārbaudi, noteikt to piemērotību konkrētu izstrādājumu cepšanai, klienti varēs mācīties strādāt ar "Rīgas dzirnavnieka" piedāvātajiem miltu produktiem, kā arī izstrādāt jaunas receptes. "Klients ir mūsu sadarbības partneris, ir svarīgi palielināt viņa konkurētspēju, jo tādējādi palielināsies arī mūsu apgrozījums. Savukārt, ja augsim mēs, augs arī graudu noiets zemniekiem," atklājot jauno ceptuvi un skaidrojot turpmākās uzņēmuma darbības prioritātes, uzsvēra a/s "Rīgas dzirnavnieks" ģenerāldirektors Andris Sedmalis.
Jaunā testa ceptuve, kurā a/s "Rīgas dzirnavnieks" ieguldījusi aptuveni 40 tūkstošus latu, ir tikai pirmais solis plašas klientu mācību programmas izveidē. Plānots, ka jau rudenī darbu sāks mācību centrs, kura darbībā paredzēts ieguldīt vairāk nekā 100 tūkstošus latu. Mācību projekta ietvaros notiks regulāras nodarbības, kuras vadīs gan pašmāju speciālisti, gan vieslektori, plānoti pieredzes apmaiņas braucieni gan tepat Latvijā, gan ārvalstu uzņēmumu un izstāžu apmeklējumi. Jau no šā gada 1.jūnija aptuveni reizi divos mēnešos iecerēts rīkot cepēju dienas, reizi nedēļā ceptuvē būs atvērto durvju diena klientiem.
To, ka miltu ražotājam kā starpniekam starp graudu audzētāju un cepēju ir svarīgi kļūt par savas produkcijas patērētāja partneri, apliecināja arī a/s "Rīgas dzirnavnieks" lielākā akcionāra Zviedrijas koncerna "Cerealia" prezidents Hokans Alkvists. Viņš pastāstīja, ka Zviedrijas koncernam, kuram 50 procenti darbības notiek ārpus Zviedrijas, Baltija ir ļoti svarīgs tirgus, tāpēc zviedru uzņēmēji ir ieinteresēti reģiona attīstībā un ir gatavi realizēt ilgtermiņa atbalsta projektus, no kuriem viens jau uzsākts a/s "Rīgas dzirnavnieks".
"Graudu audzētājiem ir daudz kreņķu un nelabvēļu — sausums, salnas, pārmērīgs slapjums. Tikai ar "Rīgas dzirnavnieku" viss ir kārtībā," paužot savu viedokli par pārmaiņām uzņēmuma attīstības stratēģijā, apliecināja Olavs Legzdiņš, Latvijas Graudu audzētāju, glabātāju un pārstrādātāju kooperatīvo sabiedrību savienības priekšsēdētājs. "Vairs nevaram paļauties ne uz Dievu, ne uz valdību, vien uz "Rīgas dzirnavnieku", tāpēc esam ieinteresēti šī uzņēmuma attīstībā," skaidroja O.Legzdiņš, solot, ka, par spīti šogad gaidāmajai nelielajai ražai "Rīgas dzirnavniekam" labības pietikšot un tie būšot labākie Latvijā izaudzētie graudi.
Latvijā esot viens no plašākajiem maizes piedāvājumiem pasaulē, un latviešu rupjmaizes kvalitāte un garšas īpašības paverot pavisam reālas iespējas tās eksportam — tās jau bija domas un atziņas, kas izskanēja, baudot jaunās ceptuves pirmo cepumu — dzeltenu rozīņu kliņģeri. Tik saulainu un siltu kā cerība, ka Latvijā maize daudziem tomēr ir svētums un darbs, ne vien ikdienas patēriņa prece.
Liena Pilsētniece, "LV" iekšlietu redaktore
Pirmdien, 15.maijā, a/s "Rīgas dzirnavnieks" tika atklāta jauna
testa ceptuve. Pasākumu atklāja koncerna "Cerealia" prezidents
Hokans Alkvists un a/s "Rīgas dzirnavnieks" valdes loceklis Nils
Orrenius. Par pirmo cepumu bija rūpējušies a/s "Rīgas
dzirnavnieks" maiznieks Edgars Grāvītis un direktors Andris
Sedmalis. Garšīgi!