Ministru kabineta noteikumi Nr.271
Rīgā 2002.gada 25.jūnijā (prot. Nr.26, 4.§)
Noteikumi par tonnāžas nodokļa maksātāja statusa piešķiršanu iekšzemes uzņēmumam
Izdoti saskaņā ar likuma
“Par uzņēmumu ienākuma
nodokli” 2.1 panta otro daļu
1. Noteikumi nosaka kritērijus, pēc kuriem iekšzemes uzņēmuma veiktās darbības atzīstamas par kuģu stratēģisko vadīšanu, komerciālo vadīšanu, tehnisko vadīšanu un apkalpes komplektēšanas vadīšanu, kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests iekšzemes uzņēmumam piešķir tonnāžas nodokļa maksātāja statusu, un dokumentus, kurus iekšzemes uzņēmums iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā tonnāžas nodokļa maksātāja statusa iegūšanai un nodokļa administrēšanas nodrošināšanai.
2. Ja iekšzemes uzņēmums veic ieguldījumus kuģos, pērk vai pārdod kuģus, pieņem lēmumu par minētajiem jautājumiem un par to, kādā veidā tiek īstenoti pārējie vadīšanas veidi, kā arī veic pēc ekonomiskā satura un būtības līdzīgas darbības, tā veiktās darbības uzskatāmas par minēto kuģu stratēģisko vadīšanu.
3. Ja iekšzemes uzņēmums fraktē kuģus un slēdz attiecīgos līgumus, pieņem lēmumu par kravu un pasažieru pārvadājumiem, organizē kuģu iekraušanu, izkraušanu un kravu plūsmas, apstiprina kuģu aģentus un stividorus, pieņem lēmumu par minēto darbību veikšanu, kā arī veic pēc ekonomiskā satura un būtības līdzīgas darbības, tā veiktās darbības uzskatāmas par minēto kuģu komerciālo vadīšanu.
4. Ja iekšzemes uzņēmums nodrošina kompetentu personālu, kas uzrauga kuģa uzturēšanu un vispārējo piemērotību kuģošanai, kuģa remontu (ieskaitot dokos) un kapitālo remontu organizēšanu un uzraudzīšanu, kuģa pārbūvi un uzturēšanu nepieciešamo standartu līmenī, kā arī apgādes, rezerves daļu, degvielas piegādes un kuģu tehniskā stāvokļa vērtētāju un tehnisko konsultantu apstiprināšanu, drošas vadības sistēmas (ISM) ieviešanu, uzturēšanu un attīstīšanu, kā arī veic pēc ekonomiskā satura un būtības līdzīgas darbības, tā veiktās darbības uzskatāmas par minēto kuģu tehnisko vadīšanu.
5. Ja iekšzemes uzņēmums veic kuģa apkalpes atlasi un piesaistīšanu kuģim, nodrošina, lai tiktu ievērotas kuģa reģistrācijas valstī piemērojamās starptautiskās un Latvijas normatīvo aktu prasības par apkalpju komplektēšanu, kvalifikāciju, sertifikāciju, darba tiesiskās attiecības reglamentējošie normatīvie akti un koplīguma saistības, nodrošina sociālās apdrošināšanas un nodokļu likumu ievērošanu un izpildi, transportē kuģa apkalpi, kā arī veic pēc ekonomiskā satura un būtības līdzīgas darbības, tā veiktās darbības uzskatāmas par minēto kuģu apkalpes komplektēšanas vadīšanu.
6. Iekšzemes uzņēmums, kas atbilst likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli” (turpmāk — likums) noteiktajām prasībām un pretendē uz tonnāžas nodokļa maksātāja statusu, līdz kārtējā gada 1.septembrim iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē šādus dokumentus:
6.1. iesniegumu;
6.2. uzņēmuma reģistrācijas apliecību (kopiju);
6.3. licenci kravu un pasažieru pārvadājumiem ar jūras transportu (kopiju);
6.4. par katru īpašumā vai kopīpašumā esošo kuģi — kuģa īpašuma apliecību (kopiju, uzrādot oriģinālu);
6.5. par katru turējumā uz berbouta līguma pamata esošu kuģi — berbouta reģistrācijas apliecību (kopiju, uzrādot oriģinālu);
6.6. katra kuģa starptautisko tilpības apliecību (kopiju, uzrādot oriģinālu);
6.7. kuģa reģistrācijas apliecību (kopiju, uzrādot oriģinālu), ja tādas izsniegšanu paredz Latvijas normatīvie akti;
6.8. notariāli apliecinātas līgumu kopijas par īpašumā, kopīpašumā vai turējumā uz berbouta līguma pamata esošu kuģu stratēģiskās vadīšanas, komerciālās vadīšanas, tehniskās vadīšanas un apkalpes komplektēšanas vadīšanas nodošanu citam Latvijā reģistrētam uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai), ja iekšzemes uzņēmums pats neveic minēto kuģu vadīšanu;
6.9. notariāli apliecinātas līgumu kopijas, kas apliecina, ka uzņēmums veic kuģu stratēģisko, komerciālo, tehnisko vadīšanu vai apkalpes komplektēšanas vadīšanu cita kuģu īpašnieka uzdevumā;
6.10. licenci (kopiju) starpniecības pakalpojumiem jūrnieku iekārtošanai darbā, ja šādu pakalpojumu sniegšana ir uzņēmuma uzņēmējdarbības (komercdarbības) veids, kā arī atbilstošo licenci vai sertifikātu, ja uzņēmuma veiktās likuma 1.panta divpadsmitajā daļā minētās darbības uz kuģa ir licencējamas vai sertificējamas.
7. Noteikumu 6.1.apakšpunktā minētajā iesniegumā:
7.1. atspoguļo iekšzemes uzņēmuma atbilstību tonnāžas nodokļa maksātāja statusa iegūšanai izvirzītajiem kritērijiem, norādot to apliecinošos dokumentus;
7.2. norāda darbības veidus, kurus iekšzemes uzņēmums veic vai ir paredzējis veikt un kas likuma izpratnē uzskatāmi par kuģa izmantošanu starptautiskajos pārvadājumos un ar to saistītās darbībās, norādot dokumentus, kas apliecina tiesības veikt šīs darbības;
7.3. iekļauj jebkuru citu informāciju, kuru iekšzemes uzņēmums, kas pretendē uz tonnāžas nodokļa maksātāja statusa piešķiršanu, uzskata par būtisku.
8. Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde pirms lēmuma par tonnāžas nodokļa maksātāja statusa piešķiršanu pieņemšanas izvērtē saskaņā ar šo noteikumu 6.8.apakšpunktu iesniegto līgumu būtību un, ja nepieciešams, pieprasa papildu informāciju no līgumslēdzējām pusēm.
9. Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālā iestāde 30 dienu laikā pēc šo noteikumu 6.punktā minēto dokumentu saņemšanas pieņem lēmumu piešķirt iekšzemes nodokļu maksātājam tonnāžas nodokļa maksātāja statusu uz 10 taksācijas periodiem vai sniedz motivētu atteikumu.
10. Lēmumā par tonnāžas nodokļa maksātāja statusa piešķiršanu, ņemot vērā likuma 2.1panta trešo daļu un pārejas noteikumu 30. un 31.punktu, norāda to taksācijas periodu (tā sākuma datumu), par kuru tonnāžas nodokļa maksātājs sāk aprēķināt tonnāžas nodokli.
11. Ja Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei lēmuma pieņemšanai nepieciešams saņemt papildu informāciju, Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektors nosaka lēmuma pieņemšanas laika pagarinājumu, kas nepārsniedz 90 dienas.
12. Lai nodrošinātu nodokļa administrēšanu, tonnāžas nodokļa maksātājs 15 dienu laikā informē Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālo iestādi par īpašumā vai kopīpašumā esoša kuģa (tā daļas) atsavināšanu, par atteikšanos no berbouta līguma, berbouta līguma atcelšanu vai izbeigšanos, par atteikšanos no kuģu stratēģiskās vadīšanas, komerciālās vadīšanas, tehniskās vadīšanas, apkalpes komplektēšanas vadīšanas līguma, par kuģu stratēģiskās vadīšanas, komerciālās vadīšanas, tehniskās vadīšanas, apkalpes komplektēšanas vadīšanas līguma atcelšanu vai izbeigšanos, par grozījumiem minētajos līgumos un par jebkurām citām būtiskām izmaiņām, kas saistītas ar kritēriju izpildi tonnāžas nodokļa maksātāja statusa piešķiršanai, kā arī iesniedz attiecīgās izmaiņas apliecinošus dokumentus.
Ministru prezidents A.Bērziņš
Finansu ministrs G.Bērziņš
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2002.gada 3.jūliju.