• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par grozījumiem likumā "Par pašvaldību budžetiem". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 4.07.2002., Nr. 100 https://www.vestnesis.lv/ta/id/64176

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par pirmajām jaunā parauga pasēm

Vēl šajā numurā

04.07.2002., Nr. 100

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par grozījumiem likumā “Par pašvaldību budžetiem”

Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga vakar, 3.jūlijā, nosūtīja vēstuli Saeimas priekšsēdētājam Jānim Straumem, lūdzot Saeimu otrreiz caurlūkot 2002.gada 27.jūnijā Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi likumā “Par pašvaldību budžetiem””.

 

2002.gada 27.jūnijā Saeima pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par pašvaldību budžetiem””.

Kopš minētā likuma pieņemšanas esmu saņēmusi 23 Latvijas pašvaldību, kā arī Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Lielo pilsētu asociācijas un Latvijas Pilsētu savienības lūgumus atgriezt norādīto likumu otrreizējai caurlūkošanai.

Savukārt Finansu ministrija savā vēstulē, atbalstot 2002.gada 27.jūnija likumu “Grozījumi likumā “Par pašvaldību budžetiem””, atsaucas uz Latvijas Republikas un Starptautiskā valūtas fonda ekonomiskās politikas memoranda izpildi. Latvijas saistības šā memoranda ietvaros uzliek mūsu valstij par pienākumu uzlabot pašvaldību budžeta disciplīnu, kā arī pašvaldību budžetu kontroli un uzraudzību.

Atbalstot Finansu ministrijas vēlmi nostiprināt finansu disciplīnu pašvaldībās un nodrošināt valsts kopbudžeta fiskālā deficīta kontroli, vēlos norādīt arī uz nepieciešamību efektīvi un aktīvi izmantot jau noteiktās finansu ministra un tā vadītās ministrijas tiesības un pilnvaras pašvaldību budžetu sakārtošanā un uzraudzībā, kas jau paredzētas likumos “Par pašvaldību budžetiem”, “Par pašvaldību finansu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību”, “Par budžetu un finansu vadību” un tikko pieņemtajā Valsts pārvaldes iekārtas likumā, kā arī pastāvīgi izvērtēt iespēju grozīt un papildināt valdības normatīvos aktus, piemēram, Noteikumus par pašvaldību aizņēmumiem un galvojumiem, lai precizētu gan pašvaldību tiesības izmantot dažādus aizņēmumu veidus, gan uzņemties finansiālas saistības.

Tāpat uzskatu, ka nav pieļaujamas situācijas, kurās pašvaldības iesaistās riskantos un neizdevīgos finansiālos darījumos, pieļaujot pašvaldību fiskālā deficīta nesamērīgu pieaugumu, kas pārsniedz ikgadējā valsts budžeta likumā atļautos limitus un tādējādi negatīvi ietekmē valsts budžetu kopumā un sekojoši arī valsts ekonomisko attīstību. Tādēļ ir svarīga likumā “Par pašvaldību finansu stabilizēšanu un pašvaldību finansiālās darbības uzraudzību” noteikto kritēriju ievērošana attiecībā uz pašvaldību saistību uzņemšanās ierobežošanu un kontroli.

Lai objektīvāk noteiktu pašvaldību aizņēmumu un ilgtermiņa finansu saistības, kurām iestājies atmaksas termiņš kārtējā saimnieciskajā gadā, ierosinu likuma “Par pašvaldību budžetiem” 22.panta 5.daļā paredzēt izmaiņas, kas ļautu precīzāk noteikt šo saistību apjomu no pašvaldību budžeta jau šo budžetu plānošanas procedūrā.

Vēlos vērst Saeimas uzmanību uz to apstākli, ka pašvaldībām ir nepieciešams nodrošināt savu funkciju un pienākumu izpildi, kā arī spēju piesaistīt finansu līdzekļus operatīvi. Šā iemesla dēļ jaunā likuma 22.panta plaši interpretējamā redakcija var izraisīt situāciju, kurā ikviens pašvaldības darījums, līgums vai saistība, kas pārsniedz viena saimnieciskā gada ietvarus, būs jāsaskaņo ar valdības institūcijām. Tas var būtiski ierobežot pašvaldību patstāvību un nonākt pretrunā ar likumu “Par pašvaldībām” un likumu “Par 1985.gada 15.oktobra Eiropas vietējo pašvaldību hartu”, kā arī neparedzēti sarežģīt un birokratizēt gan pašvaldību, gan valsts institūciju un pašas Finansu ministrijas darbu.

Attiecībā uz 2002.gada 27.jūnijā pieņemto likuma “Par pašvaldību budžetiem” 22.panta 2.daļas redakciju uzskatu, ka ir nepieciešams izvērtēt, par kāda veida darījumiem ir runa, un noteikt to likumā, tādējādi respektējot tiesiskās paļāvības principa ievērošanu likumdošanā pašvaldību jomā un neatstājot šo jautājumu vienīgi Ministru kabineta kompetencē.

Tāpat uzskatu, ka ir nepieciešams precizēt likuma 22.panta 1.daļas redakciju, izslēdzot tajā paredzēto pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt arī pašvaldību aizņēmumu, līzinga darījumu un finansu saistību apjomus, jo tas varētu būtiski ierobežot pašvaldību saimniecisko darbību un funkciju izpildi.

Pamatojoties uz Latvijas Republikas Satversmes 71.pantu, nosūtu 2002.gada 27.jūnijā Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi likumā “Par pašvaldību budžetiem”” otrreizējai caurlūkošanai.”

Valsts prezidenta preses dienests

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!