Par investīcijām pievilcīgo Baltiju
Foto: A.F.I. |
AS “Carlsberg Breweries” (Dānija) prezidents un izpilddirektors Nils S. Andersens:
Nupat parakstījām vienošanos ar alus darītavas “Aldaris” prezidentu Vitāliju Gavrilovu par turpmāku sadarbību. Pirmkārt, “Aldaris” jau ir mūsu alus ražošanas grupas “Baltic Beverages Holding AB” partneris, jo BBH pieder “Aldara” akcijas. Otrkārt, tāpēc, ka “Aldaris” ir līderis kvalitātes sektorā un “Carlsberg” politika ir vienmēr pievērsties kvalitātes jautājumiem.
Mums patiktu, ja pēc kāda laika Latvijā mēs varētu iekarot 5% no tirgus. Tas varētu notikt piecu līdz septiņu gadu laikā. Protams, ka tas ir saistīts ar valsts ekonomisko situāciju – jo tā būs straujāka un cilvēkiem būs vairāk līdzekļu, jo vairāk tiks pirkts alus. Mēs ar ļoti lielu interesi skatīsimies, kādi būs rezultāti Latvijā.
Latvijas tirgum ir raksturīgs viens liels līderis, runājot par kvalitāti, un tas ir “Aldaris”. Šeit ir arī daudzas citas alus brūvētavas, kas cenšas ieņemt noteiktu tirgus daļu dažādos veidos – gan ar cenas politiku, gan pārdodot alu lielās plastmasas pudelēs un ekonomējot uz to. Kvalitātes ziņā daži no šiem aliem nav nemaz slikti, bet citi ir slikti. Starp šīm mazajām kompānijām dažas ir profesionālas, kas strādā ļoti labi, un nevajag tās nenovērtēt. Zinu, ka alus pārdošana plastmasas pudelēs strauji pieaug un, iespējams, ka nākotnē labu alu varēs nopirkt arī šajās pudelēs. Taču patlaban alus, kas tiek pārdots plastmasas pudelēs, ir sliktas kvalitātes, un mēs šeit runājam galvenokārt pat cenu konkurenci. Gribu uzsvērt, ka “Carlsberg” alus ietilpst augstākajā segmentā un mēs necenšamies aizņemt visu tirgu.
Nē, mēs neplānojam savas rūpnīcas celtniecību Baltijā. Reģionā ir tādas kompānijas kā “Aldaris”, “Saku”, “Svyturys” – tās ir stipras kompānijas ar labu vārdu. Mūsu uzdevums ir tām palīdzēt, jo tās darbojas visai mazos un ierobežotos tirgos, un šeit šie konkurences jautājumi var būt ļoti svarīgi. Visas šīs alus darītavas ir modernas, un tās ražo pasaules kvalitātes alu.
Tā kā mēs investējam šajā reģionā, uzskatām, ka šī vide ir pietiekami pievilcīga. Uzskatām, ka šeit turpinās laba ekonomiskā attīstība, un, iestājoties Eiropas Savienībā, tā varētu kļūt vēl labāka, un šis reģions kļūs dažādām investīcijām vēl pievilcīgāks. Arī tas, ka mēs nākam no Skandināvijas, kur tirgi ir nelieli, ļauj mums labāk saprast šīs mazās valstis, un mēs šeit jūtamies ļoti ērti. Mēs lepojamies, ka esam palīdzējuši Baltijas valstīm un varam šajā procesā iesaistīties optimāli.
Simboliski, ka “Carlsberg” alus ienāk Latvijā dienā, kad Dānija pārņem Eiropas Savienības prezidentūru. Viens no Dānijas prezidentūras uzdevumiem būs sekmīgi pabeigt ES paplašināšanās procesu, lai Latvija un citas kandidātvalstis varētu iestāties ES. Es ļoti lepotos, ja to izdotos paveikt Dānijas prezidentūras laikā.
Uz mani atstāja lielu iespaidu tas, ka šeit ir notikusi modernizācija. Tas lielā mērā saistās ar cilvēku attieksmi, vadības attieksmi pret modernizāciju un situācijas uzlabošanu. Latvijā desmit gados ir notikušas lielas izmaiņas – gan valstī kopumā, gan “Aldarī”. Šis progress apliecina to, ka tautai ir talants un vēlēšanās panākt šo progresu. Es visu dzīvi esmu pavadījis Rietumeiropā, un dažreiz mani pārņem skaudība, skatoties, kā cilvēki strādā Polijā un Austrumeiropā. Viņi cīnās un entuziasma pilni meklē veidus, kā attīstīt savu rūpniecību. Viņi ļoti strauji uztver jaunas idejas.
Protams, man patīk “Carlsberg” alus. Iespējams, tas ir pats labākais alus pasaulē. Viesojoties citur, lietoju arī citu alu, un, piemēram, Latvijā man garšo “Aldara” alus. Uzskatu, ka šis alus tirgus ir ļoti interesants.
“DIENAS BIZNESS”