Par PHARE 2002 programmu
Piektdien, 26. jūlijā, Briselē apstiprināta ES PHARE 2002. gada Nacionālā programma, kuras ietvaros kopumā 18 projektiem un pārrobežu sadarbībai Latvija saņems 35,36 miljonus eiro.
Briselē atbalstīti projekti sabiedrības integrācijas un pilsoniskas sabiedrības veicināšanas sektorā, tirgus uzraudzības jomā nepārtikas un pārtikas preču sektoros, Datu valsts inspekcijas, ārējās tirdzniecības statistisko pakalpojumu sniegšanas atbalsta projekti, arī projekti policijas, muitas darba uzlabošanai, nacionālās nodarbinātības stratēģijas īstenošanas atbalstam, vides uzraudzības uzlabošanai u.c. (skat. sarakstu pielikumā).
Nacionālais palīdzības koordinators ministrs R.Zīle:
“Prieks par apstiprināto programmu ir dalīts, jo atsevišķu ministriju dēļ šogad neesam apguvuši visu iespējamo naudu. Lai arī ziņa par iespējamo papildu finansējumu tika saņemta vēlu, tas nevar būt attaisnojums faktam, ka programmēšanas gaitā dažādu iemeslu dēļ tika noraidīti desmit Latvijai nozīmīgi projekti. Tas vieš bažas — cik gatavas atsevišķas iestādes būs tuvāko gadu laikā iestāšanās gadījumā apgūt daudzkārt lielāko ES naudu reģionu attīstībai, nodarbinātībai, jaunu darba vietu radīšanai.”
Eiropas Komisija par iespēju apgūt papildu finansējumu 17,3 miljonu eiro apmērā Latviju informēja 2001. gada 13. decembrī. Lai arī formālais pamats — Rīcības plāns jeb indikācijas, kam iespējams izmantot šo naudu, tika saņemtas tikai šī gada martā, Latvija jau iepriekš bija sākusi plānot ievērojamu skaitu rezerves projektu. Diemžēl, tā kā laikus nebija sakārtota likumdošana, kā arī atsevišķas institūcijas nespēja sagatavot kvalitatīvus projektus, reizēm nav bijusi skaidri definēta par konkrēto jomu atbildīgā institūcija un vērojamas būtiskas starpinstitūciju koordinācijas problēmas, programmēšanas gaitā tika noraidīti desmit no iepriekš pieteiktajiem projektiem.
“Tādējādi no papildu finansējuma projektu finansēšanai ir izmantoti tikai 5,5 miljoni eiro. Šāda situācija, pretendējot uz ES struktūrfondu naudu, turpmāk nav pieļaujama,” uzsvēra R.Zīle, piebilstot, ka arī nākamā gada PHARE programmas finansu iespējas ir lielākas nekā parastie 30 miljoni eiro.
Programmēšanas gaitā tika noraidīti:
1. Kā neatbilstošs PHARE programmas nosacījumiem — Valdības politikas plānošanas kapacitātes stiprināšanas projekts.
2. Kā nekvalitatīvi izstrādāts (ar atkārtoti vērā neņemtiem EK vairākkārt izteiktajiem komentāriem, ar vāju pamatojumu saistībā ar Accession Partnership) — EM iesniegtais projekts Mazo un vidējo uzņēmumu atbalsta programmas ieviešanai, kas bija domāts valsts institūcijas stiprināšanai, kura atbild par MVU politiku.
3. Kā neatbilstošs programmas nosacījumiem — sākotnēji pieteiktais Vientuļu robežas pārejas punkta kontroles infrastruktūras attīstības projekts (izvērtējot transporta plūsmu šajā punktā, konstatēts tās nenozīmīgais apjoms).
4. Līdz ar ZM lēmumu projekta pieteikuma izstrādi atlikt, līdz valdība pieņems koncepciju par dzīvnieku atkritumproduktu savākšanas un iznīcināšanas sistēmas izveidi, tika izņemts no programmas Dzīvnieku atkritumproduktu savākšanas un iznīcināšanas sistēmas izveides projekts (EK to noraidījusi arī nākamā gada programmā, tā kā uzskata, ka finansējums būs nokavējies — rūpnīca jāsāk celt 2004. gadā).
5. Projekta nepietiekamās kvalitātes dēļ uz nākamā gada programmu ieteikts pārcelt Medicīnas iekārtu tirgus uzraudzības sistēmas izveides projektu.
6. Projekta nepietiekamās kvalitātes dēļ uz nākamā gada programmu ieteikts pārcelt projektu “Atbalsts cilvēku un veterināro medicīnas produktu vienotās tirgus uzraudzības sistēmas izveidei”.
7. Projekta nepietiekamās kvalitātes dēļ, kā arī tāpēc, ka no nacionālajiem līdzekļiem pirms projekta īstenošanas nepieciešams veikt situācijas izvērtējumu un sniegt investīciju nepieciešamības novērtējumu, uz nākamā gada programmu ieteikts pārcelt pieteikumu “ES Darba drošības un veselības aizsardzības prasību ieviešanā iesaistīto institūciju tehniskā aprīkojuma nodrošināšana”.
8. Projekta nepietiekamās kvalitātes, kā arī nesakārtotas institucionālās sistēmas dēļ uz nākamā gada programmu ieteikts pārcelt projektu “Investīcijas nacionālās nodarbinātības stratēģijas īstenošanā”.
9. Projekta nepietiekamās kvalitātes dēļ (investīcijām projektā trūka atbilstošas stratēģijas pamatojuma un vajadzību novērtējuma) uz nākamā gada programmu ieteikts pārcelt projektu “Tiesu ekspertīzes stiprināšana”.
10. Kā neatbilstošs PHARE programmas nosacījumiem (EK uzskatīja, ka ZM piedāvātās aktivitātes pārsniedz minimālās acquis prasības šinī jomā un līdz ar to nevar tikt finansēts no PHARE programmas) noraidīts projekts “Veterināro sistēmu elementu attīstība”.
Finansu ministrijas preses dienests
PHARE 2002.gada Nacionālā programma
Projekti |
Nozares |
Budžets (EURO) Tabulā minētie skaitļi atbilst EK apstiprināšanai |
||||
ministrija |
iesniegtajiem projektu apmēriem. EK var apstiprināt atšķirīgas summas. |
|||||
Investīcijas |
Institūciju |
Kopā |
Līdzfinansējums |
Kopā |
||
stiprināšana |
PHARE |
|||||
Institūciju stiprināšana/Investīcijas acquis pārņemšanai |
||||||
1. Sabiedrības integrācijas veicināšana Latvijā |
TM, IZM |
2 000 000 |
2 000 000 |
503 000 |
2 503 000 |
|
2. Pilsoniskās sabiedrības attīstība |
||||||
un veicināšana Latvijā |
ĪUMVRLS |
1 100 000 |
1 100 000 |
120 000 |
1 220 000 |
|
3. Tirgus uzraudzība nepārtikas preču sektorā |
EM |
432 500 |
1 118 700 |
1 551 200 |
301 800 |
1 853 000 |
4. Tirgus uzraudzība pārtikas sektorā |
ZM |
225 000 |
393 000 |
618 000 |
119 000 |
737 000 |
5. Datu valsts inspekcijas stiprināšana |
TM |
230 000 |
539 000 |
769 000 |
132 000 |
901 000 |
6. TSE/BSE kontroles stiprināšana |
ZM |
797 100 |
125 100 |
922 200 |
1 143 000 |
2 065 200 |
7. Ārējās tirdzniecības statistisko pakalpojumu |
||||||
stiprināšana |
EM |
150 000 |
800 000 |
950 000 |
138 000 |
1 088 000 |
8. Institūciju stiprināšana nacionālās nodarbinātības |
||||||
stratēģijas īstenošanai |
LM, EM |
900 000 |
1 125 000 |
2 025 000 |
415 000 |
2 440 000 |
9. Vides monitoringa sistēmas attīstīšana |
VARAM |
1 396 000 |
517 000 |
1 913 000 |
525 000 |
2 438 000 |
10. Sagatavošanās Šengenas informācijas sistēmas |
||||||
ieviešanai |
IeM |
750 000 |
1 240 000 |
1 990 000 |
400 000 |
2 390 000 |
11. Integrētas jūras drošības sistēmas attīstība |
IeM |
3 400 000 |
450 000 |
3 850 000 |
1 216 000 |
5 066 000 |
12. Policijas analītiskā darba uzlabošana operatīvajā |
||||||
un stratēģiskajā līmenī |
IeM |
150 000 |
518 000 |
668 000 |
113 000 |
781 000 |
13. Muitas administratīvās kapacitātes stiprināšana, |
||||||
ieviešot muitas darbības stratēģiju un ES savstarpēji |
||||||
savietojamas datu bāzes |
FM VID |
140 000 |
4 681 000 |
4 821 000 |
580 000 |
5 401 000 |
14. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas |
||||||
stiprināšana |
EM |
504 000 |
504 000 |
56 000 |
560 000 |
|
15. Publisko finanšu sistēma |
FM |
2 485 000 |
2 485 000 |
250 000 |
2 735 000 |
|
16. Līdzdalība Eiropas Kopienas programmās |
FM |
2 699 109 |
2 699 109 |
4 819 670 |
7 518 779 |
|
17. Twinning light |
EIB |
1 500 000 |
1 500 000 |
150 000 |
1 650 000 |
|
18. Atbalsts projektu sagatavošanai |
FM |
2 000 000 |
2 000 000 |
200 000 |
2 200 000 |
|
Kopā Nacionālā programma |
8 570 600 |
23 794 909 |
32 365 509 |
11 181 470 |
43 546 979 |
|
Pārrobežu sadarbība |
3 000 000 |
3 000 000 |
||||
Kopā (Nacionālā programma + pārrobežu sadarbība) |
8 570 600 |
23 794 909 |
35 365 509 |
11 181 470 |
46 546 979 |