Par to, kas nepieciešams, lai izlemtu, kā balsot referendumā
Edvīns Inkēns, Saeimas Eiropas lietu komisijas priekšsēdētājs, Latvijas pārstāvis Eiropas konventā
Ziņojuma tēzes otrajā nacionālajā konventā par Eiropas nākotni Latviešu biedrības namā Rīgā 22.augustā. Darba grupa “Referenduma par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā sagatavošana”
1. Sabiedrības attieksmei referendumā par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā (ES) jābūt apzinātai, balstītai uz zināšanām un informāciju.
2. Lai sabiedrību veiksmīgi informētu, līdz referendumam ir jāīsteno komunikāciju kampaņa par pozitīvajiem un negatīvajiem aspektiem attiecībā uz Latvijas iespējamo iestāšanos ES.
3. Īstenojot sabiedrības informēšanu un veidojot diskusiju, jāizmanto valsts pārvaldes centrālo institūciju pieredze, zināšanas un cilvēku resursi, kā arī jāiesaista nevalstiskās organizācijas (NVO).
4. Komunikāciju kampaņai jābūt aktīvai un orientētai uz informatīvo materiālu piegādi. Kampaņas galvenā mērķauditorija ir tā sabiedrības daļa, kura vēl nav izšķīrusies par balsojumu referendumā un kuras balsojumu nosaka nepilnīgas zināšanas ES jautājumos.
5. Nepieciešamo finansu līdzekļu projekts ir jāsagatavo jau šīs valdības darbības laikā.
6. Finansu līdzekļu izlietošanas pārraudzībā jāpiedalās arī NVO.
7. Finansu līdzekļi ir jānovirza nevis “par” vai “pret” viedokļu pārstāvjiem, bet gan vispusīgas, patiesas un objektīvas informācijas sagatavošanai un izplatīšanai, kā arī diskusijas veidošanai.
8. Nozīmīga resursu daļa ir jāvelta masu saziņas līdzekļu žurnālistu izglītošanai par ES jautājumiem, kā arī to NVO pārstāvju izglītošanai, kas pārstāv specifiskas sabiedrības grupas. Valsts administrācijas skolai ir jāapmāca ministriju atbildīgie ierēdņi veidot dialogu ar sabiedrību par ES jautājumiem.
9. Sabiedrībai ir jāizskaidro, kas notiktu, ja Latvijas iedzīvotāji referendumā nobalsotu pret iestāšanos ES.
10. Saeimai pēc iespējas īsākā laikā ir jāpieņem nepieciešamie normatīvo aktu grozījumi, lai referendumam par Latvijas iestāšanos ES noteiktu tiesisko pamatu un norisi.