Esam bagāti ar pašražotu labu pārtiku
Vakar tika izvērtēti kvalitatīvāko Latvijas pārtikas preču ražotāji
Vakar, 19. septembrī, Rīgas Latviešu biedrības namā svinīgi tika atzīmēta preču zīmes “Kvalitatīvs Latvijas produkts” jeb tā sauktās “ karotītes” gada jubileja. Preču zīmes īpašniece ir sabiedriskā organizācija “Mārketinga padome”, kurā apvienojušās 14 dažādas pārtikas ražošanas asociācijas.
“Mārketinga padome” direktore Ingūna Gulbe, uzrunājot klātesošos, teica:
— Pagājis gads, kopš piešķiram kolektīvo preču zīmi “Kvalitatīvs Latvijas produkts” jeb vienkārši “karotīti”. Viens no priekšnoteikumiem “karotītes” piešķiršanai — produktos ir jābūt vismaz 75 procentiem Latvijā audzētas pamatizejvielas, un tam jāatbilst visām kvalitātes prasībām. Šobrīd par “karotītes” īpašniekiem var saukt 26 uzņēmumu 156 produktus. Ir saņemts vairāk pieteikumu, bet, izvērtējot produktu atbilstību nolikumam, daudziem tika atteikts. Šiem uzņēmumiem jāpārskata un jāmaina savu produktu receptūras, lai tie atbilstu visām kvalitātes prasībām.
Pagājušajā gadā Eiropu piemeklēja daudzas un dažādas sērgas, tieši tāpēc aktuāli varētu būt Latvijā ražotie drošie un veselīgie produkti. Tāpēc mēs iesakām pēc iespējas vairāk lietot Latvijā ražotos produktus, jo tā, pirmkārt, mēs pasargājam savu veselību, otrkārt, atbalstām vietējos ražotājus un, treškārt, katrs izdotais lats par vietējiem produktiem paliek tepat un vairo mūsu visu labklājību.
Rīgas Latviešu biedrības namā preču zīmes “Karotīte” gada jubilejā: visi apbalvotie kopā — Jānis Bāliņš, Juris Lūsis, Helēna Krūmiņa un Līvija Lūse (augšējā attēlā); zemkopības ministrs Atis Slakteris Foto: Māris Kaparkalējs,“LV” |
I.Gulbe atzīst, ka šīs preču zīmes izveidošana ir attaisnojusies. Cilvēki atpazīst “karotīti” un ir iecienījuši produktus ar šo zīmi. Kā liecina Tirgus un sabiedriskās domas pētījuma centra “SKDS” aptaujas, gandrīz 80 procenti patērētāju dod priekšroku Latvijā ražotajiem produktiem, īpaši tiem, ko rotā šī zīme.
SIA “Mārketinga padome” regulāri rīko dažādus reklāmas pasākumus un konkursus, tādējādi rūpējoties par zīmes atpazīstamību. Šopavasar akcijā “Ar karotīti pēc Latvijas zelta”, kad tika nominēti garšīgākie “karotītes” produkti, piedalījās vairāk nekā 11 tūkstoši cilvēku.
Pašlaik “Kvalitatīva Latvijas produkta” konkursos jau piedalās daudzi jauni pārtikas preču ražotāji. To produkcija tiek nopietni pārbaudīta, galvenokārt izvērtējot izejvielu un produktu izcelsmi un atbilstību kvalitātes kritērijiem. Ar “karotītes” ideju tika iepazīstināti arī starptautiskās izstādes “Rīga Food 2002” apmeklētāji un dalībnieki.
Pirmie uzņēmumi, kam piešķirta “karotīte”, bija SIA “Pūres cehs”, “Ogres maiznieks”, zemnieku saimniecība “Lāči”, akciju sabiedrība “Ruks”, Cēsu gaļas kombināts un Saldus gaļas kombināts. Vieni no jaunākajiem “karotītes” produktiem ir “Jelgavas cukurs”, “Ādažu čipsi” un “Alojas kartupeļu ciete”.
Nozīmīgs pētījums un pašlaik notiekošā konkursa viens no galvenajiem kritērijiem ir tas, ka, lietojot “karotītes” zīmi, par 100 procentiem ir palielinājies pārdošanas apjoms. I.Gulbe uzsvēra, ka “karotītei” ir liela nozīme daudzējādā ziņā. Vispirms — ražotājiem, atzīmējot savu produkciju, pēc tam — pircējiem, kas pērk šos produktus un lieto.
Preču zīmi atbalsta Zemkopības ministrija. Atklājot svinīgo pasākumu, zemkopības ministrs Atis Slakteris teica:
— Latviešu tradīcijās trīs lietas ir labas lietas. Arī šeit jāmin trīs lietas — ražotājs, pārstrādātājs un pircējs. Un faktiski visu mūsu ražotāju likteni nosaka pircējs.
Vēlot veiksmīgu turpmāko darbību, ministrs simboliski dāvāja lielo karoti Mārketinga padomes direktorei Ingūnai Gulbei, bet mazo — valdes priekšsēdētājam Aivaram Žimantam.
Jāpiebilst, ka liela atsaucība tika saņemta no zemniekiem, kas bija gatavi ziedot daļu subsīdiju naudas šīs idejas īstenošanai.
Latvijas Lauksaimniecības universitātes rektors Pēteris Bušmanis savā uzrunā īpaši uzsvēra, ka šī zīme ļoti nepieciešama patērētājiem, kam jāizvēlas starp daudziem simtiem produktu. Un šeit orientēties palīdz “karotīte”. Latvijā ražotie produkti ir sava veida garantija veselīgam dzīvesveidam. Latvijas lauku nākotne ir pārtikas kvalitātē, nevis kvantitātē.
Šogad tika izsludināts konkurss “Veiksmīgākais preču zīmes “Kvalitatīvs Latvijas produkts” ieguvējs“. Tas ir ilglaicīgs pasākums, kurš tiek rīkots visa gada garumā. Viens no konkursa kritērijiem ir pārtikas ražošanas kāpinājums, pateicoties “zaļās karotītes” preču zīmei. Septembrī beidzas tā pirmais posms. Todien balvas saņēma konkursa pirmā posma uzvarētāji. Pirmo vietu par Cēsu gaļas kombināta ražoto “Luksa
Foto: Māris
Kaparkalējs, “LV” |
desu” piešķīra akciju sabiedrībai “Ruks” ; otro vietu par “Cūkgaļas ruleti” ieguva akciju sabiedrība “Jelgavas gaļas kombināts” un trešo par rjaženku “Vasara” — akciju sabiedrība “Lazdonas piensaimnieks”.
Izsakot pateicību tiem Latvijas tirgotājiem, kas organizēja “karotītes” produktu tirdzniecības akcijas, atzinības raksts “”Karotītes” produktu tirgotājs Nr.1" tika pasniegts veikalu tīklam “Elvi”.
Valsts prezidente Vaira Vīķe — Freiberga pasākuma dalībniekiem bija atsūtījusi apsveikumu.
Pasākumu kuplināja “Iļģi” . Tā dalībniekiem un viesiem bija iespēja degustēt Latvijas kvalitatīvos produktus
Ingrīda Rumbēna, “LV” nozares redaktore
Valsts prezidente Vaira Vīķe–Freiberga:
Ir pagājis gads, kopš Latvijā audzētiem un ražotiem produktiem ir sava kvalitātes zīme. “Karotīte” tautā jau ir pamanīta, atpazīta un atzinīgi novērtēta. “Karotītes” dzimšanas dienā vēlos sveikt projekta autorus, kā arī itin visus ražotājus, kuri saņēmuši zināmu uzticības un atzinības novērtējumu savam darbam. Novēlu, lai šis projekts, kas ir veiksmīgi sevi pierādījis un sācis darboties Latvijā, īsteno savu ilgtermiņa mērķi, palīdzot uzlabot Latvijas produktu konkurētspēju vietējā tirgū un arī ārpus Latvijas.
Kvalitātes zīmes ieviešana ir nozīmīga mūsu tautsaimniecībai, ko veicina Latvijas zemniecības un pārtikas pārstrādes nozares attīstība, kā arī lauku vides sakārtošana.
Vēlu veiksmi turpmākajā darbā un arvien lielāku “karotītes” produktu klāstu mūsu veikalu plauktos!