Jons Ivanausks aizrāvies ar vēsturi, novadpētniecību un folkloru. Žurnālā “Novadpētniecība” viņš izlasījis Žeimeļa vidusskolas skolotāja, novadpētnieka Joza Šļāva rakstus par senās Zemgales arheoloģisko, vēsturisko un etnisko mantojumu un, dzīvojot Jonišķos, 1995.gadā ļoti nopietni sācis pievērsties zemgaliskajiem pētījumiem.
Dzejnieku interesē Zemgales vēsturiskā mantojuma saglabāšana, viņš uzskata, ka Zemgales vēstures apzināšana ir ļoti svarīga ne tikai vēsturniekiem, bet arī katram pilsonim. Šo uzskatu viņš centies paust un stiprināt arī dzejas formā, jo sevišķi grāmatās “Acīs — Lietuva, sirdī — Zemgale” (1998) un “Zemgales patvērumā” (2001). Pēdējos gados Jons Ivanausks rakstījis daudz un steidzies uzrakstīto tūlīt nodot lasītājiem, varbūt liekas, ka dažus mazākus krājumus varēja apvienot, tagad arī šis uzdevums izpildīts — 2002. gadā izdota izlase “Zemgales izlūkošana”. Jons Ivanausks sarakstījis un izdevis arī citus dzejas krājumus: “Un svētību sajūtu” (1998), “Ceļā uz Emausu” (1998), “Pat vārdu nejautāju” (1999), “Kā laternu atstāj mani” (2000), “Kur karaļa viesistaba” (2000), “Tev un Tēvzemei” (2000), “Saule kauju ar uzvaru veica” (2001). Īpašu ievērību pelna dzejas krājums “Tev un Tēvzemei” un autoru kopkrājums “Dzejolis staigā pa klusumu”, kuros katru dzejoli var lasīt abās dzīvajās baltu valodās, un ne tikai valodniekiem ir aizraujoši salīdzināt, kā lietuviešu autora zemgaliskā vīrišķība atspoguļojas tulkotājas sievišķīgākā uztverē latviešu valodā.
Kopš 1999.gada Jons Ivanausks un tulkotāja Dzintra Irbīte ir Lietuvas “Žiemgalas” biedrības locekļi, piedalās zinātniskās konferencēs: 2000.gadā Pakrojā konferencē “Zemgales akadēmija — 1”, bet šogad Žagarē konferencē “Zemgales akadēmija — 2”. Jons Ivanausks bija arī viens no pirmajiem lietuviešiem, kas iedvesmoja mūs šā gada 7.maijā pēc 70 gadu pārtraukuma atdzīvināt Jelgavā senu tradīciju – latviešu un lietuviešu Dzejas dienu, īpaši pieminot izcilā lietuviešu dzejnieka Mairoņa 140. dzimumdienu. Pasākumā skanēja arī Jona Ivanauska dzeja un Dzintras Irbītes tulkojumi. Kavējoties atmiņās par jauko sadarbību, vēlam lietuviešu zemgaliskajam dzejniekam Jonam Ivanauskam radošus turpmākos gadus.
Dr.habil.philol. Dace Markus — “Latvijas Vēstnesim”
Linas Žutautienes zīmējumi
Saule kauju ar uzvaru veica
Dzeltenīgā rudeņa ekvinokcija
Glāstīja gurdenas karavīru sejas,
Kad pēkšņi
Pie bezvārda upītes
Viņi pamanīja
Lācīgu krustnešu pulku.
Todien uz Rīgu atgriezās
Mestrs Folkevins,
48 bruņinieki
Un bariņš karavīru
Divi tūkstoši apbruņotu vīru,
Kas veiksmīgi
Laupījuši žemaišos.
Nu pienāca liktenīgā
Atmaksas stunda:
Kaujā krita zobenbrāļi,
Lietuviešiem palīgā
Nāca dzeltenīgā saule,
Zemgaļiem kaujā palīdzēja
Neizskatīga upīte Mūsa.
Zobenbrāļi laupījuši,
Mūsas krastā nonākuši,
Zemgalieši bēgļus ķēra
Asus šķēpus pacēluši.
Folkevīns ar zelta piešiem
Dziļās dūņās iegrima,
Pretinieku karavīri
Simtiem galvas zaudēja.
Šurp kas viņus vilināja,
Ticība vai koka krusts?
Svešo daba nežēlīga,
Tāpēc dūņās kauli dus.
Viņu dvēseles vēl plandās,
Miera viņsaulē nav tiem,
Varbūt dvēseles vēl šeitan
Ķērc starp melniem kovārņiem.
Rāmi klusās lūgšanās
Brīvību tām dāvāsim,
Dievu lūgsim par sentēviem,
Zemgaļiem un žemaišiem.
Purvā iegrimuši paliek
Svešinieki varoņi
Tās nav Palestīnas klintis —
Apkārt koki, ūdeņi.
Te žemaitis, kam daba droša,
Un apķērīgais zemgalis
Cērt krustnešiem,
Kas dvēseles zvejo
Ar zobenu,
Bet ne ar lūgšanām.
Krusta zīme
Nepasargās,
Laupītājs ja esi tu.
Tērpu maini, grozi dabu,
TAD MĒS MIERU SALĪGSIM.
Saulīte, māmiņa,
Stiprajam
Zemgalim palīdzi,
Saulīte, māmiņa,
Centīgam
Žemaitim palīdzi.
Lai rikšo bez krustnešiem
Zirgi uz Rīgu,
Lai vēsti nes skaudro:
Tāds liktenis naidniekus gaida!
Pati saule uz zemes nolaidās
Un kauju ar uzvaru veica.
Saulīte žēloja
Zemgaļu vīrus
Un arī drosmīgos žemaišus.
Atdzejojusi
Dzintra Elga Irbīte
Un uzvarēja Saule kauju
Dzeltējoša rudens ekvinokcija*
glāstīja izvārgušu sargu vaigus,
kad piepeši
pie bezvārda upītes
viņi pamanīja
klamzīgu krustnešu baru.
Todien uz Rīgu devās
mestrs Folkvins,
četrdesmit astoņi bruņinieki
un pulks neofītu:**
pavisam —
divi tūkstoši bruņotu vīru
pēc veiksmīga
sirojuma Žemaitijā.
Bet klāt bija
katram nolemtais brīdis,
un baltu auglīgā zemē
nogrima zobenbrāļi,
un lietuvjiem talkā
nāca zeltace saule,
un zemgaļiem palīgos —
staignā upīte Mūsa.
Zobenbrāļi citus kāva
Līdz pie Mūsas pašus pļāva,
Bija zemgaļi jo darbīgi —
Bēgošos tie cirta skarbi.
Folkvinu, kas piešiem spožiem,
Vilka akacis kā grožiem,
Dzelžu vīri, jaunkristītie,
Simtiem gūla, nāvē dzīti.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kālab pietrūka tiem gara
Ticības jeb krusta karā?
Ļauniem neatrast pat kapus —
Viņu kauli purvā sapūst.
Viņu dvēsles vēl arvienu
Klīst bez pestīšanas dienas.
Naktīs ķērc tās kraukļa balsī:
Varbūt vērsies debess valstība.
Dvēseles lai gūtu brīvi,
Aizlūgsim par tām, kas dzīvi,
Kā reiz lūdza senči rijās
Zemgalē un Žemaitijā.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Un aprāvās slīkšņā solis
Palestīnas varoņiem,
Nav klintāju te, rets olis,
Tik meži un ūdeņi vien.
Te žemaitis modrs un drosmīgs
Un zemgalis saulei vērts.
Kam krustneši
Par dvēselēm lūdz,
Ja ļaudis
Ar zobenu cērt?
Krusta zīme
Nepasaudzēs,
Ja tu esi laupītājs,
Lai ar kādā tērpā slēpies.
KAROT VISIEM JĀPĀRSTĀJ.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Māmulīt, saulīte,
Zemgalim
Drosulim palīdzi,
Māmulīt, saulīte,
Žemaitim
Karstgalvim talkā ej.
Lai vientuļi tek pa stigu
Zirgi uz Rīgu.
Lai nes asins ziņu uz mājām:
Tāds gals būs visiem sirotājiem!
Riet saule aiz pakalna krauja,
Savu vārdu dodot šai kaujai,
Un svētī saulītes stari
Žemaišu,
Zemgaļu drosmi.
* ekvinokcija — astr. laika moments, kurā Saules diska centrs savā redzamajā gada kustībā šķērso debess ekvatoru un dienas un nakts garums ir vienāds
**neofīts — jauns kādas reliģijas, kādas mācības piekritējs
Atdzejojis Andris Sproģis