Grozījumi likumā “Par dzīvojamo telpu īri”
Saeimas dok. Nr.4956, likumprojekts Nr.1394
Saeimas deputātu grupas (J.Sokolovskis, O.Tolmačovs, M.Mitrofanovs, M.Lujāns, J.Urbanovičs)
2002. gada 19. septembrī iesniegts Saeimas izskatīšanai
Izdarīt likumā “Par dzīvojamo telpu īri” šādus grozījumus:
Izteikt likuma Pārejas noteikumu 4. punktu šādā redakcijā:
“4. Ja dzīvoklis atrodas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā mājā un īrnieks dzīvokli lietojis līdz īpašuma tiesību atjaunošanai, dzīvojamās telpas īres maksa tiek noteikta, pusēm rakstveidā vienojoties, iekļaujot īres maksā attiecīgās dzīvojamās mājas apsaimniekošanasizdevumu daļu, kas ir proporcionāla attiecīgās izīrētās dzīvojamās telpas platībai, un peļņu. Ja vienošanās nav panākta, dzīvokļa īres maksu nosaka izīrētājs un tā laika posmā līdz 2010. gada 31. decembrim nedrīkst būt augstāka par attiecīgās pašvaldības domes (padomes) noteikto maksimālo apmēru. Šis maksimālais apmērs nedrīkst pārsniegt 0,24 latus par vienu kvadrātmetru īrētās dzīvokļa platības.”
Aizstāt likuma Pārejas noteikumu 5. punktā vārdus un skaitļus “līdz 2004. gada 31. decembrim” ar vārdiem un skaitļiem “līdz 2010. gada 31. decembrim”.
Papildināt likuma Pārejas noteikumus ar 14. punktu šādā redakcijā:
“14. Pašvaldību domes (padomes) līdz 2003. gada 1. janvārim nosaka maksimālo pieļaujamo dzīvokļu īres maksas apmēru denacionalizētajās vai likumīgajam īpašniekam atdotajās mājās, kas atrodas to administratīvajā teritorijā, ņemot vērā likuma Pārejas noteikumu 4. punkta normas.”
Par likumprojektu
1. Kādēļ likumprojekts ir vajadzīgs?
1. Pašreizējās situācijas raksturojums.
Saskaņā ar spēkā esošo likuma “Par dzīvojamo telpu īri” Pārejas noteikumu 4. punkta redakciju, sākot ar 2005. gada 1. janvāri, valsts nenosaka maksimālo īres maksas apmēru, ja dzīvoklis atrodas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā mājā un īrnieks dzīvokli ir lietojis līdz īpašuma tiesību atjaunošanai. 2002.—2004. gadā denacionalizētās vai likumīgajam īpašniekam atdotās mājas īpašnieks var pakāpeniski paaugstināt īres maksu, bet pēc 2005. gada 1. janvāra viņš ir tiesīgs noteikt īres maksu pēc sava ieskata. Šī norma paredz pārāk īsu termiņu, kurā valsts garantē īrnieku interešu aizsardzību.
2. Likumprojekta būtība.
Likumprojekts paredz ilgākā laika posmā noteikt maksimālo īres maksas apmēru par vienu kvadrātmetru īrētās platības, ja dzīvoklis atrodas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā mājā un īrnieks dzīvokli ir lietojis līdz īpašuma tiesību atjaunošanai.
2. Kāda var būt likumprojekta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekts pozitīvi ietekmēs sociālo situāciju sabiedrībā, samazinās sociālo spriedzi, kas radusies pēc īrniekiem nelabvēlīgu grozījumu pieņemšanas likumā “Par dzīvojamo telpu īri” 2001. gada 5. jūlijā. Dzīvokļu īrnieki denacionalizētās vai likumīgajam īpašniekam atdotās mājās jutīs lielāku valsts atbalstu viņu attiecībās ar izīrētāju.
3. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?
Piedāvātie grozījumi samazinās pašvaldību izdevumus, jo saskaņā ar likuma 28.4 panta 2. daļu pašvaldība ierāda īrniekam un viņa ģimenes locekļiem dzīvojamo telpu, ja īrnieks atbilst kādai no likuma 36.1 panta pirmajā daļā minētajām īrnieku kategorijām, bet tiek izlikts no dzīvokļa, kas atrodas denacionalizētā vai likumīgajam īpašniekam atdotā mājā. Ja likums ilgāku laiku ierobežos maksimālo īres maksu apmēru, samazināsies izliekamo personu skaits, kam ir jāierāda dzīvojamā telpa.
4. Kāda var būt likumprojekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Piedāvātie grozījumi uzliek pašvaldību domēm (padomēm) pienākumu noteikt maksimālo pieļaujamo dzīvokļu īres maksas apmēru denacionalizētajās vai likumīgajam īpašniekam atdotajās mājās, kas atrodas to administratīvajā teritorijā.
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts garantē ANO Starptautiskā pakta par ekonomiskajām, sociālajām un kultūras tiesībām 11. panta pirmajā daļā norādīto cilvēktiesību ievērošanu.
6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu?
Konsultācijas nav notikušas.
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Likuma izpildi nodrošinās pašvaldības, pašvaldību īres valdes un tiesas savas kompetences ietvaros likumā “Par dzīvojamo telpu īri” noteiktajā kārtībā.