Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas rīkojums Nr.161
Rīgā 2002. gada 30. septembrī
Par kritērijiem un prasībām brīvprātīgām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmām
Pamatojoties uz likuma “Par dabas resursu nodokli” 16.1 pantu:
1. Apstiprinu Prasības un kritērijus brīvprātīgām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmām (1.–6. pielikums).
2. Vides aizsardzības departamentam nodrošināt Rīkojuma un tā pielikumu publicēšanu laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un ievietošanu ministrijas interneta mājaslapā.
3. Atzīt par spēku zaudējušu vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 2001.gada 11.septembra rīkojumu Nr.155 “Par kritērijiem un prasībām brīvprātīgām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmām”.
4. Kontroli pār šī rīkojuma izpildi un šī rīkojuma 1. punktā minēto prasību un kritēriju piemērošanu uzdodu valsts sekretāra vietniekam E. Cilinskim.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs V. Makarovs
1. pielikums
Kritēriji un prasības brīvprātīgai izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmai
I. Prasības brīvprātīgai izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmai
1. Brīvprātīgas izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programma (turpmāk — Programma), kuru dabas resursu nodokļa atvieglojumu (turpmāk — nodokļa atvieglojumu) saņemšanai iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (turpmāk — ministrija) uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), jāizstrādā atbilstoši šajā nodaļā aprakstītajām prasībām. Programmai jāsatur informācija, kas nepieciešama programmas novērtēšanai atbilstoši II nodaļā aprakstītajiem programmas vērtēšanas kritērijiem.
2. Ja Programma nesatur pilnīgu informāciju atbilstoši noteiktajām prasībām, ministrijai ir tiesības pieprasīt no programmas iesniedzēja papildu nepieciešamo informāciju.
3. Programmai jābūt izstrādātai piecu kalendāro gadu laika posmam.
4. Ja nodokļa maksātāja izlietoto iepakojumu veido gan izejvielu, gan preču iepakojums, programmā jāparedz un jāreģenerē gan izejvielu, gan preču izlietotais iepakojums.
5. Programmas ietvaros ir jāparedz un jāveic izlietotā iepakojuma reģenerācija lielākos apjomos, nekā to nosaka normatīvie akti par izlietotā iepakojuma reģenerācijas normām visos programmas kalendārajos gados.
6. Gadījumā, ja programmu realizē Ministru kabineta 2002. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 270 “Dabas resursu nodokļa atvieglojumu piemērošanas kārtība uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri realizē brīvprātīgu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmu” 3.2. vai 3.3. apakšpunktā minētie uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), programmas ietvaros ir jāparedz un jāveic visu veidu iepakojuma reģenerācija lielākos apjomos, nekā to nosaka normatīvie akti par izlietotā iepakojuma reģenerācijas normām.
7. Programmai jāietver:
7.1.Dati par plānotiem izlietotā iepakojuma un reģenerētā (pārstrāde un enerģijas atgūšana) iepakojuma apjomiem saskaņā ar 2. pielikumu, kas satur informāciju par iepakojuma materiālu plānoto izlietojumu, plānotajiem reģenerācijas apjomiem, ieskaitot visus reģenerācijas veidus, arī eksportu reģenerācijai (pa iepakojuma veidiem atbilstoši likumā “Par dabas resursu nodokli” un Ministru kabineta 2002. gada 2. aprīļa noteikumos Nr. 139 “Noteikumi par izlietotā iepakojuma reģenerācijas apjomiem un termiņiem, ziņojuma sniegšanas kārtību un veidlapas paraugu” noteiktajai klasifikācijai):
7.1.1. plānotie izlietotā iepakojuma apjomi (Iij ; tonnas gadā, katram programmas gadam plānotais; i — iepakojuma materiāla veids, j — programmas darbības gads);
7.1.2. plānotie reģenerētā un/vai reģenerācijai eksportētā izlietotā iepakojuma apjomi (Rij ; tonnas gadā, katram programmas gadam plānotais; i — iepakojuma materiāla veids, j — programmas darbības gads). Apjoms Rij iekļauj apjomus, kas plānoti gan pārstrādei, gan reģenerācijai ar enerģijas atgūšanu.
7.2. Izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas stratēģijas apraksts, ietverot mērķu uzstādījumus, apzinātās problēmas, veiktās stratēģiskās analīzes (piemēram, SVID analīze), nākotnes vīziju, ieskaitot ISO standartu un vides pārvaldības sistēmu ieviešanu, iesaistīšanos dažādās kopdarbības sistēmās u.c..
7.3. Stratēģijas realizācijas plāns. Stratēģijas realizācijas pasākumu apraksts izlietotā iepakojuma reģenerācijas normu izpildei un pārsniegšanai un nodrošinājums (rīcības plāns stratēģijas realizācijai, mehānisms šī plāna īstenošanas uzraudzībai, indikatīvo rādītāju monitorings u.c).
7.4. Izejvielu iepakojuma apsaimniekošanas sistēmas apraksts (dalītas savākšanas un šķirošanas ieviešana un citi ar to saistītie aspekti).
7.5. Preču iepakojuma apsaimniekošanas sistēmas apraksts (dalītas savākšanas un šķirošanas ieviešana un ar to saistīto jautājumu risināšana).
7.6. Teritoriālās darbības sistēmas apraksts, dažādu teritoriālās kopdarbības mehānismu efektīva izmantošana, pēc iespējas pilnīgi aptverot iesniedzēja klientūru no teritoriālā viedokļa.
7.7. Sabiedrības izglītošanas un motivēšanas pasākumu apraksts, ietverot darbu ar iedzīvotājiem (patērētājiem un to grupām), tirgotājiem, profesionālām organizācijām (asociācijām, savienībām), pašvaldībām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas jautājumos.
8. Programmai jāpievieno:
8.1. parakstīts un apzīmogots pārskats par plānotajiem dabas resursu nodokļa aprēķiniem par iepakojumu gadam, norādot sadalījumu pa ceturkšņiem saskaņā ar 3. pielikumu programmai kopā un atsevišķi katram uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) — dabas resursu nodokļa maksātājam;
8.2. līdzekļu plānotais procentuālais izlietojums.
9. Programmai jābūt parakstītai un apzīmogotai no iesniedzēja puses.
10. Gadījumā, ja programmu iesniedz Ministru kabineta 2002. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 270 “Dabas resursu nodokļa atvieglojumu piemērošanas kārtība uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri realizē brīvprātīgu izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmu” 3.2. vai 3.3. apakšpunktā minētie uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), programmai jāpievieno šī uzņēmuma:
10.1. reģistrācijas apliecības notariāli apliecināta kopija;
10.2. statūtu notariāli apliecināta kopija;
10.3. Uzņēmumu reģistra izziņa par dalībnieku sastāvu un par paraksttiesīgajām personām.
II. Kritēriji brīvprātīgām izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmām
Lai aprēķinātu dabas resursu nodokļa atvieglojumu apmērus uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) — nodokļa maksātājiem —, kas realizē brīvprātīgas izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas, Iepakojuma apsaimniekošanas padome veic iesniegto programmu vērtēšanu, izmantojot šādu kritēriju sistēmu:
1.kritērijs: vidējais svērtais izlietotā iepakojuma reģenerācijas mērķu pārsnieguma indekss.
Reģenerācijas normu pārsnieguma kvantitatīvā vērtējuma (izlietotā iepakojuma reģenerācijas un/vai eksporta reģenerācijai, ieskaitot visus reģenerācijas veidus ar materiālu pārstrādi un enerģijas atgūšanu) indekss.
Kritērija (K1) vērtību aprēķina pēc šādas metodes vairākos secīgos soļos:
1.1. apkopo programmas iesniedzēja (turpmāk — iesniedzējs) datus par programmas pēdējam gadam plānotajiem izmantotā iepakojuma apjomiem (Ii5 ; tonnas gadā), programmas pēdējam gadam plānotajiem reģenerētā un/vai reģenerācijai eksportētā izlietotā iepakojuma apjomiem (Ri5 ; tonnas gadā) — pa iepakojuma veidiem atbilstoši likumā “Par dabas resursu nodokli” un Ministru kabineta 2002. gada 2. aprīļa noteikumos Nr. 139 “Noteikumi par izlietotā iepakojuma reģenerācijas apjomiem un termiņiem, ziņojuma sniegšanas kārtību un veidlapas paraugu” noteiktajai klasifikācijai;
1.2. aprēķina programmas pēdējam gadam reģenerācijas mērķa rādītājus (tonnas gadā) katram iepakojuma materiāla veidam — Ti5 = Ii5 * ri5 , reizinot iesniedzēja plānotos izmantotā iepakojuma apjomus (Ii5) ar reģenerācijas mērķa koeficientiem (ri5) programmas pēdējam gadam. Reģenerācijas mērķa koeficienti piecu gadu programmām ir noteikti Ministru kabineta 2002. gada 2. aprīļa noteikumos Nr. 139 “Noteikumi par izlietotā iepakojuma reģenerācijas apjomiem un termiņiem, ziņojuma sniegšanas kārtību un veidlapas paraugu”. Programmām, kuru darbības laiks ir ilgāks par 2007. gada 31. decembri, pielieto 2007. gadam noteiktos reģenerācijas mērķa koeficientus, kamēr normatīvajos dokumentos nav noteikts citādi;
1.3. aprēķina starpību Vi5 = Ri5 — Ti5 — plānotos reģenerācijas mērķa pārsniegumus (Vi5, tonnas gadā) katram iepakojuma veidam, atņemot no iesniedzēja plānotajiem reģenerētā un/vai reģenerācijai eksportētā izlietotā iepakojuma apjomiem katram iepakojuma veidam (Ri5) attiecīgos reģenerācijas mērķa rādītājus (Ti5). Visos gadījumos, kad lielums Vi5 ir negatīvs vai vienāds ar nulli (reģenerācijas mērķi attiecīgajam iepakojuma materiāla veidam netiek pārsniegti), šis iepakojuma veids no tālākā aprēķina tiek izslēgts;
1.4. aprēķina attiecību Pi5 = Vi5 / Ti5 — plānoto reģenerācijas mērķu pārsnieguma indeksus, dalot plānotos reģenerācijas mērķa pārsniegumus (Vi5) katram iepakojuma veidam ar reģenerācijas mērķa rādītājiem attiecīgajam iepakojuma materiāla veidam (Ti5);
1.5. aprēķina attiecību Si5 = Ii5 / ²i Ii5 — katra iepakojuma materiāla īpatsvaru (Si5) iesniedzēja plānotajā izmantotā iepakojuma kopējā apjomā;
1.6. aprēķina iesniedzēja izmantoto iepakojuma materiālu ietekmes nozīmīguma koeficientu Ni5 = Si5 * Li katram iepakojuma materiālam, reizinot materiāla īpatsvaru kopējā plānotajā iepakojuma materiālu apjomā (Si5) ar likumā “Par dabas resursu nodokli” katram iepakojuma veidam noteikto nodokļa likmi (Li). Iepakojuma materiāla īpatsvara koeficients (Si5) atspoguļo prioritātes, kādas izriet no konkrētā iesniedzēja darbības specifikas, lielāku nozīmi piešķirot tiem iepakojuma veidiem, kas veido lielāko izlietotā iepakojuma masas daļu; nodokļa likme (Li) atspoguļo valsts vides politikas prioritātes, lielāku nozīmi piešķirot tiem iepakojuma veidiem, kuru radītie atkritumi rada lielāku īpatnējo slodzi uz vidi;
1.7. aprēķina programmai plānoto vidējo svērto reģenerācijas mērķu pārsnieguma indeksu (K1), par svara koeficientiem izmantojot iepakojuma materiālu ietekmes nozīmīguma koeficientus (Ni5) — K1 = ²i (Pi5 * Ni5) / ²i Ni5
2.kritērijs: izstrādātās stratēģijas novērtējums — augstākais iespējamais punktu skaits 15.
Eksperta novērtējums par stratēģijas pilnīgumu, izstrādātību (definēti mērķi, apzinātas problēmas, veiktas dažādas stratēģiskās analīzes, piemēram, SVID, izstrādāta nākotnes vīzija, ieskaitot ISO standartu un vides pārvaldības sistēmu ieviešanu, iesaistīšanos dažādās kopdarbības sistēmās):
Kvalitatīvais |
“atzīme” |
K2 (punktos) |
novērtējums |
||
Teicami |
5 |
15 |
Labi |
4 |
10,3 |
Apmierinoši |
3 |
6,4 |
Vāji |
2 |
3,3 |
Ļoti vāji |
1 |
1 |
Nav vispār |
0 |
0 |
3.kritērijs: stratēģijas realizācijas plāna novērtējums — augstākais iespējamais punktu skaits 25.
Eksperta novērtējums, ietverot vērtējumā stratēģijas realizācijas nodrošinājumu (rīcības plāns stratēģijas realizācijai, mehānisms šī plāna īstenošanas uzraudzībai, paredzētais indikatīvo rādītāju monitorings):
Kvalitatīvais |
“atzīme” |
K3 (punktos) |
novērtējums |
||
Teicami |
5 |
25 |
Labi |
4 |
23,0 |
Apmierinoši |
3 |
18,0 |
Vāji |
2 |
7,0 |
Ļoti vāji |
1 |
2,0 |
Nav vispār |
0 |
0 |
4.kritērijs: teritoriālās darbības sistēmas novērtējums — augstākais iespējamais punktu skaits 15.
Eksperta novērtējums, cik adekvāti izstrādāta teritoriālās darbības sistēma, cik efektīvi izmantoti dažādi teritoriāli kopdarbības mehānismi, cik pilnīgi šī programma aptver iesniedzēja klientūru no teritoriālā viedokļa:
Kvalitatīvais |
“atzīme” |
K4 (punktos) |
novērtējums |
||
Teicami |
5 |
15 |
Labi |
4 |
10,3 |
Apmierinoši |
3 |
6,4 |
Vāji |
2 |
3,3 |
Ļoti vāji |
1 |
1 |
Nav vispār |
0 |
0 |
5.kritērijs: izejvielu iepakojuma apsaimniekošanas sistēmas novērtējums — augstākais iespējamais punktu skaits 10.
Eksperta novērtējums, cik adekvāti izstrādāta izejvielu iepakojuma apsaimniekošanas sistēma (dalītas savākšanas un šķirošanas ieviešana):
Kvalitatīvais |
“atzīme” |
K5 (punktos) |
novērtējums |
||
Teicami |
5 |
10 |
Labi |
4 |
6,9 |
Apmierinoši |
3 |
4,3 |
Vāji |
2 |
2,2 |
Ļoti vāji |
1 |
0,7 |
Nav vispār |
0 |
0 |
6.kritērijs: preču iepakojuma apsaimniekošanas sistēmas novērtējums — augstākais iespējamais punktu skaits 25.
Eksperta novērtējums, cik adekvāti izstrādāta preču iepakojuma apsaimniekošanas sistēma (dalītas savākšanas un šķirošanas ieviešana):
Kvalitatīvais |
“atzīme” |
K6 (punktos) |
novērtējums |
||
Teicami |
5 |
25 |
Labi |
4 |
23,0 |
Apmierinoši |
3 |
18,0 |
Vāji |
2 |
7,0 |
Ļoti vāji |
1 |
2,0 |
Nav vispār |
0 |
0 |
7.kritērijs: Sabiedrības izglītošanas un motivēšanas efektivitātes novērtējums — augstākais iespējamais punktu skaits 10.
Eksperta novērtējums, cik adekvāti izstrādāts pasākumu plāns sabiedrības izglītošanai un motivēšanai darbam ar patērētāju (klientu) — ar iedzīvotājiem (patērētājiem un to grupām), tirgotājiem, profesionālām organizācijām (asociācijām, savienībām), pašvaldībām — un cik efektīvs ir tās realizācijas nodrošinājums:
Kvalitatīvais |
“atzīme” |
K7 (punktos) |
novērtējums |
||
Teicami |
5 |
10 |
Labi |
4 |
6,9 |
Apmierinoši |
3 |
4,3 |
Vāji |
2 |
2,2 |
Ļoti vāji |
1 |
0,7 |
Nav vispār |
0 |
0 |
III. Kritēriju izvērtēšana un apkopošana un nodokļa atvieglojuma apmēra noteikšana
1. Programmas kopējo novērtējumu un dabas resursu nodokļa atvieglojuma apmēru uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) — nodokļa maksātājam — nosaka šādi:
1.1. Novērtēšanas sistēmas kvantitatīvā kritērija K1 vērtību aprēķina Padomes pilnvarots loceklis, izmantojot programmētu algoritmu (MS Excel tabulu); tā ieejas rādītājus un rezultātu pārbauda katrs padomes loceklis un ar parakstu apstiprina kā vērtēšanas protokola pielikumu saskaņā ar 4. pielikumu.
1.2. Visiem pārējiem kritērijiem (K2 .. K7) aprēķina vidējo novērtējuma punktu vērtību katram kritērijam atsevišķi, summējot visu padomes locekļu, kas piedalījušies vērtēšanā, piešķirtos kritēriju novērtējumus, izņemot vienu visaugstāko un vienu viszemāko novērtējumu dotajam kritērijam, un dalot kopējo summu ar vērtētāju skaitu, kas samazināts par izslēgto novērtējumu skaitu.
1.3. Vērtējot uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) — nodokļa maksātāja —, kurš patstāvīgi realizē programmu, netiek vērtēti kritēriji K4 un K7, pārējo kritēriju punktu vērtības palielinot attiecīgi 100/75 reizes.
1.4. Dabas resursu nodokļa atvieglojuma apmēru nosaka katram uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) — nodokļa maksātājam — atsevišķi noteiktam laika periodam pa iepakojuma materiālu veidiem procentos, pēc tabulas (5. pielikums), atbilstoši punktos 1.1 līdz 1.3 aprakstītajā kārtībā iegūtajām kritērija K1 vērtībai un kritēriju K2 .. K7 vidējai vērtībai. Iepakojuma veidiem, kas saskaņā ar II nodaļas 1.3. punktu no aprēķiniem ir izslēgti, nodokļa atlaidi nepiemēro.
2. Visiem uzņēmumiem, kas piedalās vienā kopīgi realizējamā programmā, piemēro to nodokļa atvieglojuma apmēru procentos pa iepakojumu materiālu veidiem, kuru ieguvusi attiecīgā programma.
3. Programmas novērtēšanu atbilstoši kritērijiem piemēro programmām, kas tiek iesniegtas pirmo reizi, tiek izmainītas vai, ja jaunu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) — dabas resursu nodokļa maksātāju — iekļaušanas rezultātā programmā pārsniedz programmā plānoto izlietotā iepakojuma apjomus.
4. Kārtējā nodokļa atvieglojuma piešķiršanai atbilstoši šiem kritērijiem akceptētām programmām pēc nodokļa atvieglojuma piešķiršanas termiņa beigām vērtē to praktisko realizācijas atbilstību programmā paredzētajam. Vērtēšanai izmanto pārskatu par izlietotā iepakojuma programmas izpildi, kas sagatavots atbilstoši 6. pielikumam un parakstīts un apzīmogots no iesniedzēja puses. Kārtējā nodokļa atvieglojuma apmērs var būt iepriekšējā apmērā vai atbilstoši programmas izpildes novērtējumam citā apmērā.
5. Ja, novērtējot programmas izpildi, tiek konstatēta neatbilstība paredzētajam kādā no rādītājiem, ministrija var pieprasīt iesniegt programmas precizējumus vai papildinājumus vai iesniegt jaunu programmu, kas atbilst programmas realizācijas gaitai (pārstrādātu programmu). Šajā gadījumā tiek pārskatīts uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) piešķirtā nodokļa atvieglojuma apmērs.
6. Programmu realizācijas atbilstības novērtēšanai un programmas realizācijai saņemto līdzekļu izlietojuma novērtēšanai ministrija var organizēt auditu uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), kuras realizē programmas.
7. Ja ministrija konstatē programmas rādītāju daļēju neizpildi vai programmas nekvalitatīvu īstenošanu, tai ir tiesības pārskatīt nodokļa atvieglojuma apmēru pirms piešķirtā nodokļa atvieglojuma termiņa beigām.
Vides aizsardzības departamenta direktors R. Bebris
2.pielikums
Vides aizsardzības departamenta direktors R.Bebris
3.pielikums
Vides aizsardzības departamenta direktors R.Bebris
4.pielikums
Iepakojuma apsaimniekošanas padomes vērtēšanas protokols brīvprātīgai izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmai
Vides aizsardzības departamenta direktors R.Bebris
5.pielikums
Dabas resursu nodokļa atvieglojumu apmēri
Vides aizsardzības departamenta direktors R.Bebris
6.pielikums
Pārskats par brīvprātīgās izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas īstenošanu
Uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ___________________________
Pārskata periods ________________________________________
1. Brīvprātīgās izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas īstenošanā iesaistīto uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) — dabas resursu nodokļa maksātāju— kuri saņēmuši dabas resursu nodokļa atvieglojumus, saraksts un īss apraksts
2. Brīvprātīgās izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas īstenošanas apraksts atbilstoši programmas plānam
2.1. Uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) plānotie un faktiskie izlietotā un reģenerētā iepakojuma apjomi
2.2. Stratēģijas īstenošanas apraksts
2.3. Stratēģijas realizācijas plāna izpildes apraksts
2.4. Izejvielu iepakojuma apsaimniekošanas sistēmas ieviešanas un īstenošanas apraksts uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), kuri piedalās programmas īstenošanā
2.5. Preču iepakojuma apsaimniekošanas sistēmas ieviešanas un īstenošanas apraksts
2.6. Teritoriālās darbības sistēmas ieviešanas un īstenošanas apraksts
2.7. Sabiedrības izglītošana un motivēšana, pasākumu īstenošana
3. Izlietotā iepakojuma reģenerācijas procesā iesaistītie izlietotā iepakojuma savākšanas un pārstrādes uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības):
3.1. uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) saraksts, kuri brīvprātīgās izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas īstenošanas gaitā veikuši izlietotā iepakojuma savākšanu, un to savāktais apjoms;
3.2. uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) saraksts, kuri brīvprātīgās izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas programmas īstenošanas gaitā veikuši izlietotā iepakojuma reģenerāciju vai eksportu reģenerācijai (norādot uz kurieni, kam), un to reģenerētais vai reģenerācijai eksportētais apjoms
4. Pārskats par dabas resursu nodokļa aprēķiniem *
* — Pārskatam pievieno uzņēmumu pārskatu par aprēķināto dabas resursu nodokli kopijas par pārskata periodu.
5. Līdzekļu, kas iegūti, saņemot dabas resursu nodokļa atvieglojumu, izlietojums saskaņā ar programmā plānoto
Vides aizsardzības departamenta direktors R.Bebris