• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Frakciju viedokļi. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 17.10.2002., Nr. 150 https://www.vestnesis.lv/ta/id/67431

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Saeimas paziņojums

Par G. Rutki

Vēl šajā numurā

17.10.2002., Nr. 150

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

 

Frakciju viedokļi

Pēc 2002.gada 10.oktobra sēdes

Latvijas Radio tiešajā raidījumā

 

K.Lībane (savienības “Latvijas ceļš” frakcija): Tiešām jāsaka, ka šonedēļ aizejošās, bet vēl joprojām strādājošās Saeimas deputāti strādāja daudz, jo, protams, ir likumprojekti, kas ir svarīgi un ir jāpabeidz. Ja mēs tos atstātu nākamajai Saeimai, lai tā pieņemtu tos izskatīšanā, būtu jāsāk no pirmā lasījuma. Un, protams, katram cilvēkam gribas pabeigt savus iesāktos darbus, pabeigt pēc iespējas labi. Tāpēc arī šodien centīšos būt īsa un lakoniska. Pievērsīšos tikai vienam, man šķiet, pašam svarīgākajam jautājumam. Šodien Saeima ar pārliecinošu balsu vairākumu apstiprināja Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieku. Šis nebija pirmais kandidāts. Konkursa komisija, valdība un pat Saeima bija vētījusi jau vairākus kandidātus. Un šis bija patiešām vispārliecinošākais. Šis arī ir tas jautājums, kurā ir izcēlušās zināmas domstarpības starp esošajiem Saeimas deputātiem un jaunievēlētajiem Saeimas deputātiem, kuri par deputātiem kļūs tikai mazliet mazāk kā pēc mēneša. Repšes kungs nācis klajā ar paziņojumu, ka šai Saeimai it kā neesot morālu tiesību apstiprināt šo te Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja vadītāju. Es šeit gribētu Repšes kungam iebilst un paskaidrot visiem tiem, kas mani šobrīd dzird: 20.gadsimta sākumposmā tie cilvēki, tie, ko mēs saucam par Satversmes tēviem, ļoti labi juristi, kuri lika pamatus Latvijas valstij 20.gadsimta sākumā, ja viņi būtu gribējuši, ka katra nākamā Saeima sāk strādāt no vēlēšanu nakts vai no nākamā rīta pēc vēlēšanām, tad tieši tā viņi Satversmē un citos likumos arī būtu ierakstījuši. Kā citās normālās parlamentārās valstīs viņi iecerēja, ka esošā Saeima strādā vēl mēnesi ar visām pilnvarām un iespējām lemt likumus, iecelt amatpersonas un tā tālāk. Un tas, ka konkrētajā gadījumā Repšes kungs pēc mēneša būs Saeimas deputāts, protams, ir ļoti jauki un labi, bet viņam nebūtu nekādas tiesības norādīt, kas šai Saeimai ir vai nav jādara. Protams, viņa viedoklis, kā jebkura Latvijas pilsoņa viedoklis, ir vērā ņemams. Jūs varat man ticēt, ka šodien Saeima izdarīja izvēli pēc labākās sirdsapziņas. Mums šis kandidāts likās pieņemams un cienījams, un mēs ceram, ka viņš godam vadīs šo biroju.

V.Lauskis (Latvijas Sociāldemokrātiskās strādnieku partijas frakcija): Es gribētu šodien runāt par trim lietām.

Pirmā. Tikko beidzās vēlēšanas, un es gribētu pateikt paldies visiem pilsoņiem, kuri atdeva balsis par sociāldemokrātiem. Es priecājos, ka mūsu partija strādāja 7.Saeimā. Man ir gandarījums par 8.Saeimu, lai viņi turpina iesākto darbu, bet mūsu frakcija darbu beidz. Es domāju, ka nodotās balsis ļauj pateikt – cilvēki uzticas labajām partijām, un lai viņām veicas! 8.Saeima pēc tam nevarēs pateikt, ka kāds no sociāldemokrātiem viņiem traucē realizēt savas ieceres. Ir vismaz 80% to cilvēku, kuri šodien ir maznodrošināti, bet kuriem ir tik daudz problēmu. Lai viņiem veicas, šīs problēmas risinot.

Otrs jautājums. Mēs, vakar atsākot parlamentā darbu pēc vēlēšanām, pieņēmām likumu, ka ar nākamā gada 1.janvāri tomēr nestājas spēkā pievienotās vērtības nodoklis par siltuma apgādi. Tas ir labi. Uz diviem gadiem tas ir pārcelts. Līdz ar to Latvijas cilvēki var būt šinī ziņā gandarīti. Tikai ar 2005.gada 1.janvāri būs pievienotās vērtības nodoklis.

Vienīgais, kas, protams, mūs sarūgtina, ka arī šeit varēja pieiet daudz elastīgāk un varbūt vēl pamēģināt labot tās kļūdas, kuras jau ir pielaistas. Varēja padomāt gan par pārejas periodu, kad to pielietot, gan arī par procentu likmēm, kuras ir pielietojamas. Bet es piekrītu šoreiz jau aizejošās valdības premjerministram, ka savā laikā, aizverot attiecīgo sadaļu ar Eiropas Savienību, pēc finansu ministra aprēķiniem, Latvijas valdība kļūdījās. Tanī laikā tika motivēts, ka, pielietojot 5% pievienotās vērtības nodokļa attiecīgajam pakalpojumam, tas ir vairāk, nekā pielietojot 18%. Es domāju, ka šī pretruna ir skaidra pat 3.klases skolniekam. Diemžēl valdība, modelējot un modificējot, apkrāpa daudzus cilvēkus, un šī sadaļa ar Eiropas Savienību jau ir aizvērta.

Un tre™ais. Es priecājos, ka tomēr parlaments šodien nobalsoja par Gunta Rutka apstiprinājumu par KNAB direktoru. Lai 8.Saeimai veicas, apkarojot tik nopietnu korupcijas līmeni valstī! Ēnu ekonomika ir ļoti nopietna. Un es domāju, ka 8.Saeima saņems sev uzreiz mantojumā jau vienu konkrētu sakārtotu struktūru un struktūras direktoru, kurš palīdzēs viņiem šos jautājumus risināt.

A.Požarnovs (apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija): Šodien es gribētu runāt par diviem jautājumiem – par pievienotās vērtības nodokli un par veselības aprūpes sakārtošanas likumprojektu paketi.

Par pievienotās vērtības nodokli. Sociāldemokrāti bija sagatavojuši galīgi nepareizu likumprojektu un piedāvāja atbrīvot no pievienotās vērtības nodokļa tikai apkuri. Bet ņemot vērā to, ka katlumājās nevar nošķirt, cik daudz naudas līdzekļu aiziet par apkuri un cik daudz par silto ūdeni, tad Budžeta un finansu (nodokļu) komisija sagatavoja šo te jauno likumprojektu, kas tika nobalsots, ka no PVN līdz 2005.gadam tiek atbrīvota siltuma apgāde, kas ietver sevī gan apkuri, gan silto ūdeni. Tā kā idejas, protams, ir labas, bet jāstrādā ir profesionāli, un man ir prieks, ka komisijā strādā profesionāli cilvēki, kas izlaboja sociāldemokrātu sagatavoto likumprojektu.

Otrs. Par veselības aprūpi. Šodien Saeima nodeva komisijām likumprojektus – “Veselības aprūpes finansēšanas likums”, “Psihiatriskās palīdzības likums”, “Grozījumi Ārstniecības likumā”, “Veselības aizsardzības likumu” un vakar nodeva komisijām tēvzemiešu sagatavoto likumprojektu “Veselības aprūpes finansēšanas likums”.

Šajā jautājumā es gribu teikt, ka tikko ir beigušās nākamās Saeimas vēlēšanas, un mēs varam redzēt, ka tie likumi, kas ir speciāli un mākslīgi bremzēti ilgu laiku un tika izmantoti kā politiskais arguments, lai kritizētu veselības aprūpes sistēmu, šobrīd diezgan viegli Saeimā iet cauri. Jo pirms vēlēšanām tiešām bija izveidojusies tāda situācija, ka bija Saeimas speciālā plenārsēde, kura uzdeva Labklājības ministrijai sagatavot noteiktus likumprojektus, bet valdībā viņi tika bremzēti, lai tēvzemiešus varētu kritizēt par to, ka veselības aprūpē ir problēmas.

To pašu es varu teikt arī par darba algām. Tika pieņemts lēmums, ka mediķiem ir jāpaaugstina darba algas, bet brīdī, kad vajadzēja iedot konkrēto finansējumu, izrādījās, ka nauda atradās tikai Valsts obligātās veselības apdrošināšanas aģentūras rezerves fondā. Tā nauda tika novirzīta darba algu paaugstināšanai, ko šajā mēnesī ārsti un medicīnas māsas saņem, taču no budžeta papildus naudas summas nepiešķīra. Tādēļ arī valdība ir pieņēmusi tādu lēmumu, ka ar šo summu paaugstināt darba algas pusotru mēnesī. Tajā brīdī, kad tiks gatavoti budžeta grozījumi, es ceru, ka šis politiskais arguments tiks noņemts – vairs neviens uz streikiem negatavosies un par vēlēšanām nerunās, un partijas nekritizēs, un tad šim jautājumam pieies objektīvi, un valdība atradīs līdzekļus, lai uz atlikušo gadu varētu paaugstināt darba algas ārstiem un medicīnas māsām. Gribu izteikt gandarījumu par to, ka medicīniskā likumdošana šobrīd bez tādiem īpašiem speciāliem bremzējošiem elementiem ir aizgājusi savu ceļu.

J.Leja (Sociāldemokrātu savienības frakcija): Es gribu pievērst jūsu uzmanību divām lietām, par kurām jau runāja kolēģi. Viena no tām bija likuma labojums, kas paredz samazināt nodokli iedzīvotājiem visa veida kurināmā un siltumenerģijas patēriņā. Un otrs ir parlamentārās izmeklēšanas komisijas jautājumā par iespējamo valsts amatpersonu iesaisti kontrabandas darījumos Latvijā darba apkopojuma ziņojums, ko sagatavoja komisija, kurā bija visu frakciju deputāti un ko vadīja mūsu kolēģis Pēteris Salkazanovs.

Abus šos jautājumus sasaistu kopā tāpēc, ka viens likuma labojums paredzēja atvieglot iedzīvotājiem nodokļu nastu un otrs paredzēja meklēt ceļus un līdzekļus, kā palielināt valsts budžetu. Un es gribu jums teikt, ka dažkārt tie dati, kurus mēs lasām presē, šausmina, un es novēlu nākamajam parlamentam neatteikties no šīs formas – speciālās izmeklēšanas komisijas, kur komisija arī pati iesaka nākotnē tomēr pieņemt likumu par šādām izmeklēšanas komisijām. Un es domāju, ka tāds noteiktu būtu vajadzīgs, tāpēc ka pirms kāda gada bija uzbrukumi dažādām šīm komisijām un izteikumi presē. Es domāju, ka tie bija tīši uzbrukumi, mēģinot diskreditēt šo komisiju nepieciešamību un stāstot iedzīvotājiem, ka tās tikai patērē naudu. Tās ir galīgas blēņas, jo šīs komisijas darbojas par to pašu algu, kādu viņas saņem arī, ja tāda komisija nebūtu nodarbināta. Ja tur nepieciešami kaut kādi papildu sekretariāta pakalpojumi, tad tā ir cita lieta. Es novēlu nākošajiem parlamentāriešiem turpināt šo darbu pie komisijām, vēl jo vairāk tāpēc, ka ir tādi dati, ka ēnu ekonomikas apjomi ir briesmīgi. To min gan Pasaules bankas pētījumi, to min arī citi novērotāji. Mēs šodien lasām presē, ka ir Eiropas Savienības ieteikums pastiprināt cīņu pret korupciju. Tātad te ir liels darbalauks, un šinī darbalaukā es vēlu panākumus parlamentam, kas sāks darbu jaunā sastāvā jau novembrī.

Tas arī bija galvenais, ko es gribēju šodien teikt, un paldies radioklausītājiem par atbalstu, arī mūsu nelielo atbalstu, iepriekšējās vēlēšanās.

J.Lagzdiņš (Tautas partijas frakcija): Tautas partija ir gandarīta par to, ka Saeima divas dienas ir ražīgi strādājusi. Īpaši liels gandarījums ir, ka beidzot mēs esam iecēluši amatā pēc diezgan ilgas vilcināšanās Korupcijas apkarošanas biroja vadītāju. Tautas partija uzskata, ka aizejošā Saeima rīkojās tālredzīgi, nekavējoties ar šīs nozīmīgās institūcijas vadītāja apstiprināšanu, jo nekavējošu korupcijas apkarošanu prasa ne tikai mūsu valsts iedzīvotāji, ne tikai eksperti, kā mūsu valstī, tā arī Eiropas Savienības un NATO eksperti, bet to prasa nopietnā situācija mūsu valstī. Un atšķirībā no līdzšinējām korupcijas apkarošanas institūcijām Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs ir daudz neatkarīgāka valsts iestāde, finansiāli daudz spēcīgāka, ar daudz plašākām pilnvarām, un mana pārliecība ir tāda: ja jaunais vadītājs enerģiski ķersies pie darba, tad korupcijas novēršana, tās apkarošana varētu sekmēties daudz labāk nekā līdz šim. Es negribētu atbalstīt tos politiskos spēkus, kas šobrīd vēl pagaidām nedarbojas parlamentā, īpaši Jaunā laika vadības viedokli, ka vajadzētu vilcināties ar KNAB biroja vadītāja apstiprināšanu. Ja mēs to neizdarītu šajā Saeimā, tad, redzot to, cik sarežģīti šobrīd veidojas jaunās koalīcijas, un zinot, kāda ir iepriekšējā parlamenta pieredze, ka faktiski pusgadu pēc parlamenta ievēlēšanas notiek tādas politiskas cīņas un ražīgs darbs varbūt tiek atlikts otrajā plānā. Ja mēs to neizdarītu šodien, manuprāt, KNAB vadītāja iecelšana faktiski tiktu atlikta vairāk nekā uz pusgadu, varbūt pat vēl ilgāk. Viss būs atkarīgs no tā, kā jaunais parlaments, jaunā valdība atbalstīs jaunās institūcijas darbu. Un es esmu pārliecināts, ka arī jaunā valdība centīsies sekmēt korupcijas apkarošanu.

Par vēlēšanu rezultātiem. Tautas partija ir gandarīta par to, ka katrs piektais Latvijas vēlētājs ir uzticējies Tautas partijai. Tautas partija ir vienīgā pie varas esošā partija, kura guvusi tik lielu atbalstu un par to mēs esam gandarīti. Un Tautas partijas vārdā gribētu teikt — paldies!

Saeimas preses dienests

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!