Izstādē, kas atvērta Latvijas Mākslas muzeja Hēges zālē, sastopas trīs atšķirīgas mākslinieces, trīs spilgtas personības: norvēģu grafiķes Trīne Folmo un Beāte Petersena un latviešu tekstilmākslas meistare Edīte Paula—Vīgnere. Viņu individuālo neatkarību akcentē ekspozīcijas nosaukums “Ego”, bet izstādītos darbus vieno augstais profesionālais līmenis. Idejas autore ir norvēģu diplomāta dzīvesbiedre Hēge Bomane Grundešone, ar kuras iniciatīvu Mākslas muzejs 2000. gadā ieguva šo gaišo izstāžu, konferenču un tikšanos telpu, kas tā arī tiek saukta - par Hēges zāli.
Kā stāsta Edīte Paula—Vīgnere, viss sācies ar Baltijas mākslas festivālu Ziemeļvalstīs, kurā norvēģu žurnālists Pērs Bigness pievērsis uzmanību viņas darbiem, publicējis vairākus rakstus. Minējis arī, ka viņa sen lolo sapni kādreiz nokļūt Norvēģijā. “Un tad Hēge uzaicināja mani sarīkot personālizstādi Norvēģijā. Tika izraudzīti astoņpadsmit darbi, izdots arī katalogs. Izstāde notika Drammenē, vecākā norvēģu teātra telpās. Tas ir senatnīgs nams ar brīnišķīgām stikla nojumēm, kur cilvēks jūtas dabas vidū. Darbi bija labi izgaismoti, kā jau teātrī. Hēge mūs ar dēlu uzņēma savās mājās, rīkoja dažādas tikšanās, jo viņas aicinājums tiešām ir organizēt, tuvināt, sekmēt. Viņa ir arī laba mākslas pazinēja, kolekcionāre. Hēges mājās ieraudzīju Trīnes darbus, tie mani ļoti uzrunāja. Vēlāk radās doma par kopīgas izstādes rīkošanu, pieaicinot arī Trīnes kolēģi Beāti.”
Norvēģu mākslinieces Trīne Folmo un Beāte Petersena uz Rīgu atvedušas savus grafikas darbus. Viņas sevi pieskaita pie norvēģu figuratīvo mākslinieku loka, kas veidojies kā klasiskās glezniecības tradīciju kopēju grupa, bet pēdējos gados sazarojies un kļuvis daudzveidīgāks. Daudzi no šiem māksliniekiem ir slavenā norvēģu gleznotāja Oda Nerdruma skolnieki. Viņa studiju apmeklējusi arī Trīne Folmo. Savā mākslā viņa izmanto arhetipiskus tēlus un pasaules tautu mītus, galvenie motīvi viņas darbos ir sieviete, mīlestība, kaisle. Tā tas ir arī šajā izstādē, kurā Trīne piedalās ar ogles zīmējumiem. Beāte Petersena savu talantu īpaši izkopusi portreta žanrā. Viņas litogrāfijas stāsta par cilvēka izjūtām, vientulību un laimes brīžiem.
Edīte Paula—Vīgnere savai tekstilijai devusi nosaukumu “Atmiņu fragmenti”. Un saka tā: “Tās ir atmiņas no dzīves. Visa dzīve sastāv no fragmentiem. Un tie ir gan krāsaini, gan pelēki.” Savas krāsainās atmiņas no pirmās tekstilmākslas biennāles Pekinā Edīte iešūdinājusi, ietamborējusi un citos viņai vien zināmos veidos iemargojusi kompozīcijā “Rotaļa ar Ķīnas zīdu un monētām”, kas tagad ceļos uz otro biennāli, kurā viņa atkal ir aicināta piedalīties.
Aina Rozeniece, “LV” nozares redaktore