• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par kontrabandas apkarošanas un nodokļu iekasēšanas rezultātiem. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 27.11.2002., Nr. 173 https://www.vestnesis.lv/ta/id/68822

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par Uzņēmumu reģistra galvenā valsts notāra vietas izpildītāju

Vēl šajā numurā

27.11.2002., Nr. 173

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par kontrabandas apkarošanas un nodokļu iekasēšanas rezultātiem

Vakar, 26.novembrī, valdība uzdeva finanšu ministram ierosināt disciplinārlietu par Valsts ieņēmumu dienesta (VID) ģenerāldirektora Andreja Sončika darbību, kas, pēc valdības domām, ir neapmierinoša. Uz disciplinārlietas izmeklēšanas laiku A.Sončiks tiks atstādināts no amata, viņa pienākumus pildīs VID ģenerāldirektora pirmā vietniece, Galvenās nodokļu pārvaldes direktore Nellija Jezdakova.

Kā galvenos iemeslus VID un līdz ar to tās ģenerāldirektora nepamierinošajam darbam vakardienas valdības sēdē ministri minēja nesamērīgi lielos kontrabandas apjomus valstī un nepietiekamo nodokļu iekasēšanu, kā rezultātā valsts kasei garām aizplūst simtiem miljonu latu. Finanšu ministrs Valdis Dombrovskis iepazīstināja Ministru kabineta (MK) locekļus arī ar Ģenerālprokuratūras vēstuli, kurā tā lūdz finanšu ministru pārbaudīt VID amatpersonu rīcību saistībā ar SIA „Dinaz nafta” nodokļu parāda lietu, kuras rezultātā valsts kasē nav nonācis teju miljons latu. Arī šis bija viens no iemesliem valdības lēmumam par disciplinārlietas ierosināšanu un A.Sončika atstādināšanu no amata.

Lai arī MK vakardienas sēdes darba kārtība pēdējo reizi tika precizēta īsi pirms valdības sēdes sākuma un tajā tika iekļauti daudzi papildus izskatāmie jautājumi, lemt par VID ģenerāldirektora darbības izvērtēšanu nebija paredzēts. Ministri pie lēmuma par disciplinārlietas ierosināšanu un A.Sončika atstādināšanu nonāca, noklausoties VID ģenerāldirektora informāciju par valsts budžeta izpildes gaitu 2002.gada oktobrī.

Pēc A.Sončika sniegtā ziņojuma ministri gandrīz stundu uzdeva viņam dažādus jautājumus, galvenokārt par iemesliem, kas traucē kontrabandas apkarošanu, sekmīgāku nodokļu iekasēšanu, pietiekami efektīvu un operatīvu audita veikšanu uzņēmumos. Lai arī VID ģenerāldirektors sniedza atbildes uz visiem jautājumiem, ne vienmēr tās ministrus apmierināja. Par kopējo noskaņu samērā precīzi liecina izglītības un zinātnes ministra Kārļa Šadurska piezīme, ka VID ģenerāldirektora atbildes būtu pieņemamas tad, ja kontrabandas apjoms valstī būtu aptuveni 5 līdz 7 procenti, nevis tādos apjomos, ko nenoliedz arī VID ģenerāldirektors, – nelegālā alkohola īpatsvars tiek lēsts aptuveni 30 procentu apmērā no visa valsts apritē esošā alkohola, 30 procentu robežas no valstī apritē esošā šo preču īpatsvara sasniedz arī gaļas un cigarešu kontrabanda.

Atbildot uz ministru jautājumiem, kas tiek darīts, lai kontrabandas un nelegālās tirdzniecības apjomus mazinātu, A.Sončiks norādīja, ka VID ir izstrādājusi rīcības programmu, kurā ietverti konkrēti priekšlikumi. A.Sončiks arī informēja valdību par to, ka pēdējā tikšanās reizē ar Valsts policijas vadību ir runāts jau par konkrētiem veicamajiem pasākumiem. VID ģenerāldirektors minēja arī ierosināto un vēl izmeklēšanā esošo lietu skaitu par dažādiem nodokļu un muitas likumdošanas pārkāpumiem. Šīs lietas A.Sončiks minēja kā preventīvus pasākumus, kuru rezultātā novērsti vairāki desmiti miljonu latu lieli zaudējumi valsts budžetam. A.Sončiks norādīja arī uz nepilnībām likumdošanā un atzina, ka VID trūkst resursu pietiekami veiksmīgas darbības nodrošināšanai. Piemēram, pēc VID ģenerāldirektora domām, būtu jāmaina Maksātnespējas likums, jo teju puse no visiem nodokļu parādiem tiekot klasificēti pēc šī likuma un nonāk administratoru rīcībā, kas apgrūtina to iekasēšanu. A.Sončiks minēja arī nepietiekamo auditoru skaitu, tādēļ tikai viens procents no nodokļu maksātājiem tiekot pakļauts auditam. Auditoru pieprasījums esot aptuveni 2,5 reizes lielāks nekā piedāvājums.

Tajā pašā laikā VID ģenerāldirektors tā arī nespēja sniegt skaidru atbildi uz to, kāpēc oktobrī un novembrī ir strauji pasliktinājušies akcīzes nodokļa ieņēmumi naftas produktiem. VID ģenerāldirektors to skaidroja ar slānekļa eļļas importa pieaugumu, kas, pēc VID aizdomām, tiek pēc tam realizēta kā dīzeļdegviela, galarezultātā radot akcīzes nodokļa samazinājumu. Satiksmes ministrs Roberts Zīle gan norādīja, ka, pēc viņa rīcībā esošās informācijas, akcīzes nodokļa ieņēmumi no dīzeļdegvielas nesamazinās, samazinās akcīzes nodoklis tieši par neetilēto benzīnu, turklāt dīvaina ir sakritība, ka degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumi samazinās tūlīt pēc vēlēšanām, kaut visu laiku līdz tam ir gandrīz simtprocentīgi atbilduši prognozei. Finanšu ministrs valdību informēja par to, ka degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumu prognozes nepildīšana ir jau hroniska parādība, kas vērojama vairākus gadus. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis minēja asociācijā veiktos aprēķinus, ka valsts degvielas apritē aptuveni 22 procenti benzīna ir nelegālas izcelsmes un 27 procenti ir nelegālās dīzeļdegvielas, kas valstij šā gada 9 mēnešos vien rada aptuveni 18 miljonu latu zaudējumu neiekasētā akcīzes nodokļa veidā. O.Karčevskis gan minēja arī faktu, ka nelegālo naftas produktu aprite gadu no gada samazinās.

Rezumējot ministru jautājumus un VID ģenerāldirektora atbildes, Ministru prezidents Einars Repše tomēr ierosināja atzīt A.Sončika darbību par tādu, kas valdību neapmierina, un ierosināt disciplinārlietu, atstādinot viņu no ieņemamā amata.

Andrejs Sončiks pēc valdības lēmuma uzklausīšanas sarunā ar plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem atzina, ka viņam šāds lēmums ir pārsteigums, bet pieļāva, ka valdība šādu soli bija plānojusi. Viņš uzsvēra, ka galvenais likumā noteiktais VID uzdevums ir nodrošināt valsts budžeta ieņēmumu izpildi. Turpretī valdība uzskatīja, ka akcentējams ir “melnā” biznesa apjoms un problēmas, kas saistītas ar tā samazināšanu. Ieraksta par šo funkciju nav nedz Valsts ieņēmumu dienesta likumā, nedz arī Muitas likumā, norādīja A. Sončiks, piebilstot, ka tas, protams, ir svarīgs uzdevums. “Acīmredzot valdībai šobrīd mazāk interesē budžeta ieņēmumi, vairāk – kādas citas lietas. Es piedāvāju izvērtēšanai informāciju par to, ko VID ir paveicis un ko ieplānojis darīt turpmāk. Bet valdībai tas šobrīd nelikās svarīgi,” secināja A. Sončiks.

Lūgts komentēt faktus, par ko ir pieņemts lēmums ierosināt viņam disciplinārlietu, VID ģenerāldirektors sacīja: “Es saprotu, ka valdībai šķiet svarīga viena no Ģenerālprokuratūras vēstulēm. Tomēr tajā minētie fakti neatbilst patiesībai. Esmu iepazinies ar konkrēto vēstuli un uzskatu, ka tā ir tendencioza. Prokuroriem būs jāpadomā, ko viņi raksta un ko prasa. Protams, ierosināt pārbaudi ir pavisam normāli. Vēstulē ir rakstīts, ka jāierosina VID amatpersonu darbības pārbaude, bet valdībai likās, ka vienīgā amatpersona VID esmu es.”

Komentējot valdības lēmumu novērtēt VID darbu kā neapmierinošu, A. Sončiks sacīja, ka tas bijis negaidīts. VID ģenerāldirektors to saistīja ar ministriem pieejamās informācijas nepilnīgumu. Viņš piedāvājis savu un visas iestādes darbu vērtēt ar konkrētiem nodokļu ieņēmumu izpildes rādītājiem, analīzē ņemot vērā resursus. Katrs, tai skaitā valsts iestādes, var izdarīt tik, cik tam ir cilvēkresursu un līdzekļu. Nodokļu ieņēmumu izpildes rādītājiem ir tendence uzlaboties, uzsvēra A. Sončiks, bet valdība to neņēma vērā. Tā vēlas, lai aprēķinātie, bet vēl nesamaksātie nodokļi tiktu iekasēti šodien un tūlīt.

Atbildot uz jautājumu, vai Finanšu ministrijas nodokļu ieņēmumu prognozes nākamajam gadam ir adekvātas, A. Sončiks atbildēja, ka iekasēto nodokļu apjoms būs atkarīgs no daudziem mikroekonomiskiem un makroekonomiskiem aspektiem, ne vien no VID darba. VID administrē nodokļu iekasēšanu un muitas, nevis uzņēmumu darbību, tāpēc pateikt pilnīgi precīzi, cik latu tiks iekasēts nodokļos konkrētas uzņēmējdarbības rezultātā attiecīgā periodā, nav iespējams.

Savukārt Ministru prezidents E.Repše, komentējot valdības lēmumu, atzina, ka nav nekāds noslēpums, ka valdība nav un nevar būt apmierināta ar nodokļu iekasēšanas un kontrabandas apkarošanas darbu. „Un, cik man bija iespējas spriest vēlēšanu laikā, arī Latvijas sabiedrība ar šo darbu nav apmierināta,” žurnālistiem teica Ministru prezidents. Pēc viņa uzskata, netiek iekasēti miljoni, kas varētu tikt veltīti ļoti spiedīgajām sociālajām vajadzībām un citiem mērķiem. „Vienmēr esmu uzsvēris, ka valsts amatpersonas īstais darba novērtējums ir viņa darba rezultāts. Šodienas situācija arī uzskatāmi ilustrē mūsu likumdošanas neelastīgumu, jo pat no tā, ka valdība visu ministru sastāvā izteica neuzticību amatpersonai, vēl neizriet nekādi tūlītēji organizatoriski secinājumi,” savu viedokli par valdības pieņemto lēmumu izteica E.Repše.

Marika Līdaka,  Liena Pilsētniece, “LV” nozaru redaktores

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!