Par patēriņa cenām martā
Vidējais patēriņa cenu līmenis 2001. gada martā, salīdzinot ar februāri, pieauga par 0,5%. Precēm cenas palielinājās par 0,9%, bet pakalpojumiem samazinājās par 0,8%.
Salīdzinot ar iepriekšējā gada martu, patēriņa cenas pieauga par 1,4%, tai skaitā precēm — par 1,2%, bet pakalpojumiem — par 2%.
Patēriņa cenu vidējo līmeni martā ietekmēja lietoto automašīnu, pārtikas produktu un apģērbu cenu kāpums. Martā, salīdzinot ar februāri, pārtikas produkti padārdzinājās par 0,8%, apģērbs — par 1,1%, lietotās automašīnas — par 17,7%. Lietoto automašīnu cenu svārstības var novērot katru gadu, mainoties sezonām.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, cenas pieauga gaļai — par 1,2%, desām un žāvējumiem — par 1,4%, zivīm un zivju izstrādājumiem — par 1,8%, dārzeņiem — par 5%. Medikamentu cenas pieauga vidēji par 0,3%.
Martā bija vērojams pakalpojumu cenu līmeņa kritums. Vidēji par 14,3% pazeminājās mobilo telefonu sarunu tarifs, par 5,1% — vilcienu biļešu cenas. Martā lētāk varēja iegādāties transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas polises.
Preces un pakalpojumi, kas cenu līmeņa pārmaiņas martā ietekmēja visvairāk, (% punkti)
+ |
– |
||
Lietotas automašīnas |
0,28 |
Sarunas pa mobilo telefonu |
–0,14 |
Dārzeņi |
0,09 |
Apdrošināšana |
–0,04 |
Gaļa |
0,05 |
Vilcienu biļetes |
–0,02 |
Desas un žāvējumi |
0,05 |
Bezalkoholiskie dzērieni |
–0,02 |
Apģērbi |
0,04 |
Tabulā atspoguļotas cenu pārmaiņas visās patēriņa grupās:
(procentos)
Grupas |
2001. g. marts pret: . |
|
2001. g. |
2000. g. |
|
februāri |
martu |
|
Kopā |
0,5 |
1,4 |
Uztura produkti |
0,8 |
2,0 |
Alkoholiskie dzērieni un tabaka |
01, |
1,2 |
Apģērbs un apavi |
0,6 |
–1,2 |
Dzīvokļa īre, ūdens, elektrība un apkure |
0,0 |
3,7 |
Mājas iekārtošana un uzturēšana |
0,4 |
0,0 |
Veselības aprūpe |
0,3 |
3,1 |
Transports |
2,7 |
–1,0 |
Sakari |
–3,0 |
–4,2 |
Atpūta un kultūra |
0,2 |
1,5 |
Izglītība |
0,1 |
3,3 |
Viesnīcas un sabiedriskā ēdināšana |
–0,1 |
1,1 |
Pārējās preces un pakalpojumi |
0,5 |
0,5 |
Igaunijā 2001. gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenas pieauga par 0,4%. Lielākā ietekme uz cenu indeksu bija pārtikas produktu, degvielas un apģērbu cenu kāpumam, kā arī sakaru pakalpojumu cenu kritumam. Salīdzinot ar iepriekšējā gada martu, patēriņa cenas Igaunijā pieauga par 5,8%.
Lietuvā 2001. gada martā, salīdzinot ar februāri, patēriņa cenas pieauga par 0,5%. To ietekmēja pārtikas produktu un degvielas cenu kāpums. Salīdzinot ar iepriekšējā gada martu, Lietuvā patēriņa cenas pieauga par 0,6%.
Centrālās statistikas pārvaldes
Patēriņa cenu indeksu statistikas daļa