Satiksmes ministrijas noteikumi Nr. 1
Rīgā 2003. gada 11. februārī
Grozījumi Satiksmes ministrijas 2002.gada 5.marta noteikumos Nr.14 “Transportlīdzekļu pārbūves noteikumi”
Izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 4.panta trešo daļu
Izdarīt Satiksmes ministrijas 2002.gada 5.marta noteikumos Nr.14 “Transportlīdzekļu pārbūves noteikumi” (Latvijas Vēstnesis, 2002., Nr.41) šādus grozījumus:
1. Noteikumu 2.pielikumā:
1.1. papildināt ar jaunu 1.10.apakšpunktu šādā redakcijā:
“1.10. Gāzes (SNG un SDG) barošanas sistēmas demontāža * * * l”
1.2. papildināt ar jaunu 2.15.apakšpunktu šādā redakcijā:
“2.15. Gāzes (SNG un SDG) barošanas sistēmas demontāža * * * ”
1.3. papildināt ar jaunu 3.8.apakšpunktu šādā redakcijā:
“3.8. Gāzes (SNG un SDG) barošanas sistēmas demontāža * * * ”
1.4. papildināt ar jaunu 4.6.apakšpunktu šādā redakcijā:
“4.6. Hidromanipulatora demontāža * * * ”
2. Noteikumu 3.pielikumā:
2.1. izteikt 1.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
“1.2. veikt izmaiņas stūres iekārtas konstrukcijā, izņemot tās pašas markas cita modeļa stūres pastiprinātāja uzstādīšanu, ja šādas pārbūves rezultātā tiek nodrošināta stūres iekārtas atbilstoša darbība;”;
2.2. izteikt 3.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
“3.2. veikt izmaiņas stūres iekārtas konstrukcijā, izņemot tās pašas markas cita modeļa stūres pastiprinātāja uzstādīšanu, ja šādas pārbūves rezultātā tiek nodrošināta stūres iekārtas atbilstoša darbība;”;
2.3. papildināt ar jaunu 3.15. un 3.16.apakšpunktu šādā redakcijā:
“3.15. veikt vienlaicīgi kabīnes un rāmja nomaiņu;
3.16. pagarināt rāmi gadījumā, ja iepriekš veikta rāmja saīsināšana.”;
2.4. izteikt 4.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
“4.2. veikt izmaiņas stūres iekārtas konstrukcijā, izņemot tās pašas markas cita modeļa stūres pastiprinātāja uzstādīšanu, ja šādas pārbūves rezultātā tiek nodrošināta stūres iekārtas atbilstoša darbība;”.
3. Noteikumu 4.pielikumā:
3.1. papildināt 1.4. un 1.5.apakšpunktu ar šādu tekstu:
“* sašķidrinātās naftas gāzes blīvums r = 0,85g/cm3.”;
3.2. izteikt 1.9.apakšpunktu šādā redakcijā:
“1.9. Gaismas ierīcēm jābūt uzstādītām atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.48 vai ES direktīvas 76/756/EEC prasībām. Šīs prasības tiek uzskatītas par izpildītām, ja ir ievērotas spēkā esošo noteikumu par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un valsts tehnisko apskati (turpmāk – tehniskās apskates noteikumi) 1.pielikuma 201.-213.punkta prasības.”;
3.3. izteikt 1.11.apakšpunktu šādā redakcijā:
“1.11. Transportlīdzeklim nomainīto vai uzstādīto agregātu, iekārtu, sistēmu, ierīču, mehānismu, mezglu, salikšanas vienību un detaļu tehniskajam stāvoklim jāatbilst tehniskās apskates noteikumos noteiktajām prasībām.”;
3.4. papildināt 3.1.apakšpunktu ar šādu tekstu:
“Transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 2001.gada 1.janvāra, motora maiņas gadījumā atļauts uzstādīt tikai tādus motorus, kuri sertificēti saskaņā ar ANO EEK Noteikumu Nr. 83.03 un Nr.49.02B vai ES direktīvu 71/220/EEC, ietverot ar direktīvu 96/69/EC izdarītos grozījumus, vai 88/77EC, ietverot ar direktīvu 91/542B/EEC izdarītos grozījumus, prasībām.”;
3.5. papildināt 3.3.apakšpunktu ar šādu tekstu:
“Pārejas kronšteinus metināt pie automobiļa rāmja ir aizliegts.”;
3.6. izteikt 4.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
“4.2. Gadījumos, kad kravas tilpne tiek stiprināta pie virsrāmja, pirmajam (aiz vadītāja kabīnes) virsrāmja stiprinājuma elementam jābūt elastīgam, bet pēdējam nekustīgam. Elastīgo stiprinājuma elementu skaita attiecība pret nekustīgajiem visā virsrāmja sijas garumā jābūt 1 : 3. Ja virsrāmim ir tikai trīs stiprinājuma vietas visas virsrāmja sijas garumā, pieļaujamā attiecība ir 1 : 2. Stiprinājuma elementiem jānodrošina kravas tilpnes noturēšana šķērsvirzienā.”;
3.7. aizstāt 4.5. un 5.9.apakšpunktā skaitli “(0,6)” ar skaitli “(0,45)”;
3.8. izteikt 8.4.apakšpunktu šādā redakcijā:
“8.4. Gadījumos, ja, veicot pārbūvi, tiek uzstādīti citas markas un modeļa sēdekļi vai tiek mainīts sēdvietu izvietojums, atļauts izmantot tikai rūpnieciski ražotus sēdekļus un to stiprinājuma elementus. Sēdekļu stiprinājuma elementiem jānodrošina sēdekļu drošs stiprinājums. Automobiļiem, kas izgatavoti pēc 2001.gada 1.janvāra, sēdekļiem un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētiem atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.17 vai ES direktīvas 74/408/EEC prasībām.”;
3.9. izteikt 8.6.apakšpunktu šādā redakcijā:
“8.6. N1 kategorijas transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 1993.gada 1.janvāra, priekšējās rindas sēdvietām ir jābūt aprīkotām ar drošības jostām, kas sertificētas un marķētas atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.16 vai ES direktīvas 77/541/EEC prasībām. Malējām sēdvietām jābūt aprīkotām ar trīspunktu drošības jostām, bet vidējā sēdvieta var būt aprīkota ar divpunktu drošības jostu.
Transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 2001.gada 1.janvāra, drošības jostu stiprinājuma vietām jābūt sertificētām atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.14 vai ES direktīvas 76/115/EEC noteiktām prasībām.
N1 kategorijas transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 2003.gada 1.janvāra, visām sēdvietām, kas vērstas braukšanas virzienā, jābūt aprīkotām ar sertificētām un marķētām drošības jostām. Priekšējās rindas malējām sēdvietām jābūt aprīkotām ar trīspunktu drošības jostām, bet vidējā sēdvieta ar divpunktu drošības jostu.
N2 un N3 kategoriju transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 2003.gada 1.janvāra, priekšējās rindas sēdvietām ir jābūt aprīkotām ar drošības jostām. Pārējo sēdvietu aprīkošana ar drošības jostām ir brīvprātīga, tomēr, ja tās ir uzstādītas, tām jāatbilst augstākminētajām prasībām.”;
3.10. izteikt 9.5.apakšpunktu šādā redakcijā:
“9.5. Automobiļiem, kas izgatavoti pēc 2001.gada 1.janvāra, sēdekļiem un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētiem atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.17 vai ES direktīvas 74/408/EEC prasībām.”;
3.11. izteikt 9.8.apakšpunktu šādā redakcijā:
“9.8. M1 kategoriju transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 1993.gada 1.janvāra, sēdvietām jābūt aprīkotām ar drošības jostām, kas sertificētas un marķētas atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.16 vai ES direktīvas 77/541/EEC prasībām. Malējām sēdvietām jābūt aprīkotām ar trīspunktu drošības jostām, bet vidējās sēdvietas ar divpunktu drošības jostu.
Transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 2001.gada 1.janvāra, drošības jostu stiprinājuma vietām jābūt sertificētām atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.14 vai ES direktīvas 76/115/EEC noteiktām prasībām.
Transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 2003.gada 1.janvāra, visām sēdvietām jābūt aprīkotām ar sertificētām un marķētām trīspunktu drošības jostām.”;
3.12. izslēgt 10.3.apakšpunktā vārdus un skaitļus “izņemot šo noteikumu 5.7.1. un 5.7.7.apakšpunktos noteiktās prasības.”;
3.13. izteikt 10.7. un 10.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
“10.7. Automobiļiem, kas izgatavoti pēc 2001.gada 1.janvāra, sēdekļiem un to stiprinājuma vietām jābūt sertificētiem atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.17.07 vai Nr.80.01, vai ES direktīvas 74/408/EEC (ietverot ar direktīvu 96/37/EC izdarītos grozījumus) prasībām.
10.8. M2 kategorijas transportlīdzekļiem ar pilnu masu līdz 3,5t, kas izgatavoti pēc 1993.gada 1.janvāra, priekšējās rindas sēdvietām jābūt aprīkotām ar drošības jostām, kas sertificētas un marķētas atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.16 vai ES direktīvas 77/541/EEC prasībām. Malējām sēdvietām jābūt aprīkotām ar trīspunktu drošības jostām, bet vidējā sēdvieta ar divpunktu drošības jostu.
B klases* autobusiem ar pilnu masu līdz 3,5t, kas izgatavoti pēc 2001.gada 1.janvāra, visām sēdvietām jābūt aprīkotām ar drošības jostām, kas sertificētas un marķētas atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.16 vai ES direktīvu 77/541/EEC prasībām. Drošības jostu stiprinājuma vietām jābūt sertificētām atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.14 vai ES direktīvas 76/115/EEC prasībām.
B klases autobusiem ar pilnu masu līdz 3,5t, kas izgatavoti pēc 2003.gada 1.janvāra, visām priekšējās rindas sēdvietām jābūt aprīkotām ar trīspunktu drošības jostām.
M2 klases autobusiem ar pilnu masu virs 3,5t un M3 klases autobusiem, kas izgatavoti pēc 2003.gada 1.janvāra, vadītāja vietai jābūt aprīkotai ar trīspunktu drošības jostu. Pārējo autobusu sēdvietu aprīkošana ar drošības jostām ir brīvprātīga, tomēr, ja tās ir uzstādītas, tām jāatbilst augstākminētajām prasībām.
* autobusi, kuros ir ne vairāk kā 22 pasažieru sēdvietas un kuri nav paredzēti stāvošu pasažieru pārvadāšanai.”;
3.14. papildināt 11.4.apakšpunktu ar šādu tekstu:
“Uzstādot citas markas, modeļa sēdekļus vai mainot sēdvietu izvietojumu, atļauts izmantot tikai rūpnieciski ražotus sēdekļus un to stiprinājuma elementus. Automobiļiem, kas izgatavoti pēc 2001.gada 1.janvāra, atļauts uzstādīt tikai tādus sēdekļus, kas sertificēti atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.17 vai ES direktīvas 74/408/EEC prasībām.”;
3.15. izteikt 11.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
“11.5. M1 kategoriju transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 1993.gada 1.janvāra, sēdvietām jābūt aprīkotām ar drošības jostām, kas sertificētas un marķētas atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.16 vai ES direktīvas 77/541/EEC prasībām. Malējām sēdvietām jābūt aprīkotām ar trīspunktu drošības jostām, bet vidējās sēdvietas ar divpunktu drošības jostu.
Transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 2001.gada 1.janvāra, drošības jostu stiprinājuma vietām jābūt sertificētām atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr.14 vai ES direktīvas 76/115/EEC noteiktām prasībām.
Transportlīdzekļiem, kas izgatavoti pēc 2003.gada 1.janvāra, visām sēdvietām jābūt aprīkotām ar sertificētām un marķētām trīspunktu drošības jostām.”;
3.16. izteikt 13.1.apakšpunktu šādā redakcijā:
“13.1. Mācību automobilim jābūt aprīkotam ar papildus sajūga un bremžu pedāli braukšanas mācību instruktoram. Papildus (dublējošām) vadības ierīcēm jābūt mehāniski (ar svirām, stiepņiem, trosēm) saistītām ar automobiļa pamatvadības ierīcēm un jānodrošina automobiļa pamatvadības un dublējošās vadības ierīču neatkarīgu darbību.”;
3.17. izteikt 13.5., 13.6. un 13.7.apakšpunktu šādā redakcijā:
“13.5. Automobilim jābūt aprīkotam ar normatīvajiem aktiem atbilstošu pazīšanas zīmi. Šai zīmei jābūt no iekšpuses apgaismotai un novietotai vertikālā plaknē perpendikulāri transportlīdzekļa garenasij uz transportlīdzekļa kabīnes vai salona jumta. Pazīšanas zīmei jābūt droši nostiprinātai. Vienā līmenī ar pazīšanas zīmi jebkurā plaknē aizliegts izvietot jebkuru papildus informāciju. Citu informāciju atļauts piestiprināt zem pazīšanas zīmes, šī informācijas bloka augstums no transportlīdzekļa kabīnes vai salona jumta nedrīkst pārsniegt 100 mm un tā nedrīkst būt izgaismota.
13.6. Ārpus salona labajā un kreisajā pusē jābūt novietotiem atpakaļskata spoguļiem apmācamajai personai (izņemot A1, A2 un A kategoriju transportlīdzekļiem) un dublējošiem atpakaļskata spoguļiem labajā un kreisajā pusē braukšanas mācību instruktoram C1, C, D1, D, BE, C1E, CE, D1E un DE kategoriju transportlīdzekļiem.
13.7. B kategorijas transportlīdzekļa salonā jābūt uzstādītam rūpnieciski izgatavotam dublējošam atpakaļskata spogulim (ne mazākam kā to paredzējis izgatavotājs) braukšanas mācību instruktoram.”;
3.18. izslēgt 16.3.apakšpunktā vārdus iekavās “(puspiekabes)”;
3.19. izteikt 16.5.apakšpunktu šādā redakcijā:
“16.5. Gadījumos, kad kravas tilpne tiek stiprināta pie virsrāmja, pirmajam (aiz vadītāja kabīnes) virsrāmja stiprinājuma elementam jābūt elastīgam, bet pēdējam nekustīgam. Elastīgo stiprinājuma elementu skaita attiecība pret nekustīgajiem visā virsrāmja sijas garumā jābūt 1:3. Ja virsrāmim ir tikai trīs stiprinājuma vietas visas virsrāmja sijas garumā, pieļaujamā attiecība ir 1:2. Stiprinājuma elementiem jānodrošina kravas tilpnes noturēšana šķērsvirzienā.”.
4. Noteikumu 3.8.–3.15.apakšpunktā noteiktie grozījumi stājas spēkā ar 2003.gada 1.aprīli.
Satiksmes ministrs R. Zīle
Autosatiksmes departamenta direktora vietnieks J.Kancēvičs