• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Satiksmes ministrijas 2003. gada 11. februāra noteikumi Nr. 2 "Grozījumi Satiksmes ministrijas 2002.gada 3.septembra noteikumos Nr.23 "Noteikumi par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un valsts tehnisko apskati"". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 25.02.2003., Nr. 30 https://www.vestnesis.lv/ta/id/71778

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

LZA Terminoloģijas komisijas lēmums Nr.15

Par angļu valodas apzīmētāju top-down un bottom-up atveidi latviešu valodā metožu nosaukumos

Vēl šajā numurā

25.02.2003., Nr. 30

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Satiksmes ministrija

Veids: noteikumi

Numurs: 2

Pieņemts: 11.02.2003.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Satiksmes ministrijas noteikumi Nr.2

Rīgā 2003.gada 11.februārī

Grozījumi Satiksmes ministrijas 2002.gada 3.septembra noteikumos Nr.23 “Noteikumi par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un valsts tehnisko apskati”

Izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 4.panta trešo daļu un Ministru kabineta 1999.gada 19.janvāra noteikumu Nr.15 “Ceļu satiksmes noteikumi” 176.punktu

Izdarīt Satiksmes ministrijas 2002.gada 3.septembra noteikumos Nr.23 “Noteikumi par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli un valsts tehnisko apskati” (“Latvijas Vēstnesis”, 2002., Nr.129) šādus grozījumus:

1. Izteikt noteikumu 1.pielikuma 107.1.apakšpunktu šādā redakcijā:

“107.1. Autobusi, kuru pilna masa pārsniedz 10t un kravas automobiļi, kuru pilna masa pārsniedz 12t, saskaņā ar Autopārvadājumu likumu un Ministru kabineta 2002.gada 23.decembra noteikumu Nr.548 “Prasības transportlīdzekļu aprīkošanai ar ātruma ierobežotājierīci un šīs ierīces lietošanas kārtība” prasībām jāaprīko ar ātruma ierobežotājierīci.”.

2. Izteikt noteikumu 1.pielikuma 107.3. un 107.4.apakšpunktu šādā redakcijā:

“107.3. Uz transportlīdzekļa viegli pieejamā vietā uzstāda pārbaudes plāksnīti (uzlīmi), kur norāda ātruma ierobežotājierīces pārbaudi veikušā uzņēmuma nosaukumu un adresi, maksimālā ātruma iestatījumu (km/h) un datumu, kad šis ātrums iestatīts vai veikta tā pārbaude. Ātruma ierobežotājierīci pārbauda ne retāk kā reizi divos gados.

107.4. Ātruma ierobežotājierīcei un tās pievadam jābūt noplombētam, ja ražotājs paredzējis šādu iespēju, uzņēmumā, kuram satiksmes ministra noteiktā kārtībā ir izsniegta atļauja uzstādīt, regulēt (iestatīt) un pārbaudīt ātruma ierobežotājierīces.”.

3. Izteikt noteikumu 1.pielikuma 1105.1.apakšpunktu šādā redakcijā:

“1105.1. Sākot ar 2004.gada 1.janvāri, ar speciālu ierīci, kas fiksē laiku, kad transportlīdzeklis tiek izmantots ar iedegtu bākuguni un ieslēgtu skaņas signālu, kā arī braukšanas ātrumu, jābūt aprīkotiem transportlīdzekļiem, kam operatīvā transportlīdzekļa statuss piešķirts pēc 2004.gada 1.janvāra, un ar 2005.gada 1.janvāri — transportlīdzekļiem, kam operatīvā transportlīdzekļa statuss piešķirts līdz 2003.gada 31.decembrim.”.

4. Izteikt noteikumu 1.pielikuma 12.grupu “Transportlīdzekļi bīstamu kravu pārvadājumiem” šādā redakcijā:

12. grupa. Transportlīdzekļi bīstamu kravu pārvadājumiem

Lai saņemtu sertifikātu par transportlīdzekļa atbilstību bīstamu kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (turpmāk — ADR sertifikāts), transportlīdzekļa un aprīkojuma tehniskajam stāvoklim jāatbilst šo noteikumu 1.pielikuma 1. — 8. un 12. grupas punktu prasībām.

Lai saņemtu Latvijas Republikas sertifikātu par transportlīdzekļa atbilstību bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumiem ar autotransportu (turpmāk — ADR LV sertifikāts), transportlīdzekļa un aprīkojuma tehniskajam stāvoklim jāatbilst šo noteikumu 1. — 8. un 12. grupas, izņemot 1201. un 1207. punktu, un 1202.2. un 1206.5. apakšpunktu prasībām. Šis izņēmums attiecināms uz transportlīdzekļiem, kas Latvijā pirmo reizi reģistrēti līdz 2003.gada 1.janvārim un ir spēkā līdz 2005.gada 1.janvārim.

Sertifikācija jāveic EX/II, EX/III, FL, OX un AT tipu transportlīdzekļiem (turpmāk — ADR transportlīdzekļi), kas paredzēti attiecīgu bīstamo vielu pārvadāšanai (skat. 12.1.tabulu). Konkrētajam ADR transportlīdzekļa tipam izvirzītās prasības 12.1.tabulā norādītas ar zīmi “X”.

Nenoņemamās cisternas (cisternautomobiļi) un noņemamās cisternas, kas izgatavotas līdz 1995.gada 1.janvārim un paredzētas vielas ar ANO Nr.3256 pārvadāšanai, bet neatbilst ADR prasībām, kas stājās spēkā 1995.gada 1.janvārī, drīkst tikt izmantotas līdz 2004.gada 31.decembrim.

Nenoņemamās cisternas (cisternautomobiļi) un noņemamās cisternas, kas paredzētas vielas ar ANO Nr.2401 pārvadāšanai un izgatavotas līdz 1999.gada 1.janvārim atbilstoši 211322 margināla prasībām, kas bija spēkā līdz 1998.gada 31.decembrim, bet neatbilst ADR prasībām, kas piemērojamas no 1999.gada 1.janvāra, drīkst tikt izmantotas līdz 2004.gada 31.decembrim.

Nenoņemamās cisternas (cisternautomobiļi) un noņemamās cisternas, kas paredzētas vielas ar ANO Nr.3257 pārvadāšanai un izgatavotas līdz 1997.gada 1.janvārim, bet neatbilst ADR prasībām, kas piemērojamas no 1997.gada 1.janvāra, drīkst tikt izmantotas līdz 2006.gada 31.decembrim.

Nenoņemamās cisternas (cisternautomobiļi) un noņemamās cisternas, kas paredzētas vielu ar ANO Nr.1092, 1098, 1135, 1143, 1182, 1199, 1238, 1251, 1605, 1647, 1695, 1809, 2295, 2337, 2407, 2438, 2477, 2487, 2488, 2558, 2606, 2644, 2646, 2686, 3023, 3289 un 3290 pārvadāšanai un kas izgatavotas līdz 1997.gada 1.janvārim atbilstoši ADR prasībām, kas bija spēkā līdz šim datumam, bet neatbilst prasībām, kas stājās spēkā pēc šī datuma, vairs nedrīkst tikt izmantotas.

Baterijtransportlīdzekļi, kas neatbilst ADR B pielikuma 9.2.2.apakšpunkta prasībām, drīkst tikt lietoti līdz 2005.gada 1.janvārim.

Cisternas (cisternautomobiļi), noņemamās cisternas un baterijtransportlīdzekļi, kas izgatavoti līdz 2003.gada 1.janvārim atbilstoši ADR prasībām, kas bija spēkā līdz 2001.gada 30.jūnijam, bet neatbilst prasībām, kas stājās spēkā 2001.gada 1.jūlijā, drīkst tikt izmantoti. Piesaiste cisternas kodam konstrukcijas tipa apstiprinājumā un attiecīgajos marķējumos jāveic līdz 2009.gada 1.janvārim.

Nenoņemamās cisternas (cisternautomobiļi) un noņemamās cisternas, kas izgatavotas līdz 2003.gada 1.jūlijam atbilstoši ADR prasībām, kas bija spēkā līdz 2002.gada 31.decembrim, bet neatbilst ADR A pielikuma 6.8.2.1.7.apakšpunkta un 6.8.4.(b) apakšpunkta īpašā nosacījuma TE15 prasībām, kas piemērojamas ar 2003.gada 1.janvāri, drīkst tikt izmantotas.

Pastiprinātas šķiedrplastikāta cisternas, kas izgatavotas līdz 2002.gada 1.jūlijam un kuru konstrukcijas tips apstiprināts līdz 2001.gada 1.jūlijam saskaņā ar ADR pielikuma B.1.c nosacījumiem, kas bija spēkā līdz 2001.gada 30.jūnijam, drīkst tikt izmantotas līdz to norakstīšanai ar nosacījumu, ka visas līdz 2001.gada 30.jūnijam spēkā bijušās ADR prasības tiek izpildītas. Tomēr pēc 2001.gada 1.jūlija nedrīkst tikt apstiprināts neviens līdz 2001.gada 30.jūnijam spēkā bijušajām ADR prasībām atbilstošs konstrukcijas tips.

Transporta vienības, kas paredzētas cisternkonteineru vai multimodālo cisternu ar ietilpību lielāku par 3000 litriem pārvadāšanai un pirmo reizi reģistrētas līdz 1997.gada 1.jūlijam, bet neatbilst ADR B pielikuma 9.1.2. un 9.2.2. apakšpunktu prasībām, drīkst tikt izmantotas līdz 2004.gada 31.decembrim. Līdz tam šīm transporta vienībām jāatbilst 10283 margināla prasībām, kas bija spēkā līdz 1996.gada 31.decembrim, un tām drīkst izsniegt līdz 2001.gada 30.jūnijam spēkā bijušā ADR pielikumā B.3. dotajam paraugam atbilstošu sertifikātu.

Noņemamo cisternu, cisternkonteineru un multimodālo cisternu pārvadāšanai paredzēti transportlīdzekļi, kas reģistrēti un izmantoti līdz 1995.gada 1.janvārim vielas ar ANO Nr.3256 pārvadāšanai, kas neatbilst visām ADR B pielikuma 9.2.2., 9.2.3., 9.2.5. un 9.7.6. apakšpunktu prasībām, drīkst tikt izmantoti līdz 2004.gada 31.decembrim. Ja saskaņā ar ADR B pielikuma 9.1.2.1.2.apakšpunkta prasībām nepieciešams atbilstības sertifikāts, tajā jāatzīmē, ka transportlīdzeklis ticis apstiprināts saskaņā ar ADR A pielikuma 1.6.5.2.apakšpunkta nosacījumiem.

Noņemamo cisternu, cisternkonteineru un multimodālo cisternu pārvadāšanai paredzēti transportlīdzekļi, kas reģistrēti un izmantoti līdz 1997.gada 1.janvārim vielas ar ANO Nr.3257 pārvadāšanai, kas neatbilst visām ADR B pielikuma 9.2.2., 9.2.3., 9.2.5. un 9.7.6. apakšpunktu prasībām, drīkst tikt izmantoti līdz 2006.gada 31.decembrim. Ja saskaņā ar ADR B pielikuma 9.1.2.1.2.apakšpunkta prasībām nepieciešams atbilstības sertifikāts, tajā jāatzīmē, ka transportlīdzeklis ticis apstiprināts saskaņā ar ADR A pielikuma 1.6.5.3.apakšpunkta nosacījumiem.

Līdz 2002.gada 31.decembrim spēkā bijušās ADR prasības attiecībā uz bāzes transportlīdzekļu uzbūvi drīkst tikt piemērotas līdz 2003.gada 30.jūnijam.

Transportlīdzekļu, kas reģistrēti vai kuru ekspluatācija uzsākta līdz 2003.gada 1.janvārim, un kuru elektroiekārta neatbilst ADR B pielikuma 9.2.2., 9.3.7. vai 9.7.8. apakšpunktu prasībām, bet atbilst līdz 2001.gada 30.jūnijam piemērojamajām prasībām, drīkst tikt izmantoti.

EX/II un EX/III transportlīdzekļiem jābūt aprīkotiem ar kompresijas aizdedzes motoriem (ADR B pielikuma 9.2.4.4. apakšpunkts).

 

12.1. tabula

TAB12.1-1 COPY.GIF (86007 bytes)

TAB12.1-2 COPY.GIF (80660 bytes)

TAB12.1.-3 COPY.GIF (82106 bytes)

TAB12.1.4 COPY.GIF (78466 bytes)

1201. Izgatavotāja sertifikāts

Lai saņemtu ADR sertifikātu, jāuzrāda transportlīdzekļa izgatavotāja vai tā pilnvarotā pārstāvja Latvijā izsniegts sertifikāts (apliecinājums) par to, ka konkrētais transportlīdzeklis un tā aprīkojums izgatavots atbilstoši Eiropas valstu nolīguma par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR) prasībām attiecībā uz konkrēto ADR transportlīdzekļa tipu, kā norādīts 12.1.tabulā. Sertifikātam jāsatur visa nepieciešamā informācija ADR sertifikāta aizpildīšanai. Sertifikāts nav jāuzrāda, ja tehniskās kontroles inspektoru rīcībā jau ir nepieciešamā informācija.

 

1202. Bīstamās iekārtas atbilstības apliecinājums

1202.1. ADR transportlīdzekļa bīstamajai iekārtai (cisternai, noņemamai cisternai, tvertņu baterijai u.c.) jābūt derīgam kompetentas un noteiktā kārtībā Ministru kabineta pilnvarotas inspicējošās institūcijas izsniegtam apliecinājumam par transportlīdzekļa bīstamās iekārtas atbilstību attiecīgu bīstamu vielu pārvadājumiem. ADR transportlīdzekļa bīstamās iekārtas atbilstības pārbaudes jāveic ar ADR nolīgumā paredzēto periodiskumu.

1202.2. Visām tilpnēm viegli pieejamā vietā jābūt pastāvīgi piestiprinātai korozijas izturīgai metāla plāksnītei, uz kuras neizdzēšamā veidā jābūt norādītai vismaz šādai informācijai(6.8.2.5.1.):

— atbilstības novērtējuma numuram;

— izgatavotāja nosaukumam vai zīmei;

— sērijas numuram;

— izgatavošanas gadam;

— pārbaudes spiedienam;

— tilpumam (ja tilpne sastāv no vairākām sekcijām – katras sekcijas), paredzētajai darba temperatūrai (ja tā ir augstāka nekā +50°C vai zemāka nekā —20°C);

— sākotnējās un pēdējās periodiskās pārbaudes datumam (mēnesim un gadam), pārbaudi veikušā eksperta zīmogam;

— tilpnes un aizsargapvalka (ja tāds ir) materiālam ar atsauci uz materiālu standartu, ja tāds ir.

1202.3. Ja ADR transportlīdzekļa bīstamā iekārta tikusi bojāta ceļu satiksmes negadījumā, jāveic papildu pārbaude par tās attiecīgās iekārtas un tās aprīkojuma atbilstību attiecīgās klases bīstamu vielu pārvadāšanai.

 

1203. Bremžu iekārta

Apliecinājumu par lēninātāja atbilstību bīstamu kravu pārvadāšanai paredzētam transportlīdzeklim izvirzītajām prasībām transportlīdzekļa izgatavotājs vai tā pilnvarotais pārstāvis Latvijā iekļauj 1201.1.apakšpunktā paredzētajā sertifikātā.

 

1204. Iekšdedzes autonomais sildītājs

1204.1. Iekšdedzes autonomā sildītāja un tā izplūdes sistēmai jābūt konstruētai, novietotai, aizsargātai un norobežotai tā, lai izslēgtu iespēju kravai uzkarst vai aizdegties. Šī prasība tiek uzskatīta par izpildītu, ja sildītāja degvielas tvertne un izplūdes sistēma izpilda līdzīgas transportlīdzekļu degvielas tvertnēm un izplūdes sitēmām izvirzītās ADR B pielikuma 9.2.4.3. un 9.2.4.5.apakšpunktu prasības.

Iekšdedzes autonomo sildītāju nedrīkst darbināt gāzveida degviela. Tam jābūt ieslēdzamam manuāli, un programmējamas ierīces ir aizliegtas.

Ne iekšdedzes autonomais sildītājs, ne tā degvielas tvertne, barošanas avoti, degšanai vai apsildei paredzētā gaisa ieplūdes atveres un izplūdes gāzu izvads nedrīkst atrasties EX/II, EX/III tipa un bīstamības zīmju modeļiem Nr. 3, 4.1., 4.3., 5.1. vai 5.2. atbilstošu bīstamo kravu pārvadāšanai paredzēto transportlīdzekļu kravas nodalījumos. Tur esošā krava nedrīkst bloķēt apsildes gaisa izvadu.

1204.2. Iekšdedzes autonomajam sildītājam jāpārstāj darboties vismaz šādos veidos:

— ar nodomu izslēdzot to no vadītāja kabīnes;

izslēdzot transportlīdzekļa motoru (šādā gadījumā vadītājs drīkst to iedarbināt atkārtoti) (attiecas tikai uz FL transportlīdzekļiem);

— sākot darboties bīstamo kravu pārvadājošā tranportlīdzekļa barošanas sistēmas sūknim (attiecas tikai uz FL transportlīdzekļiem).

ADR transportlīdzekļu iekšdedzes sildītāju slēdži drīkst atrasties ārpus kravas nodalījuma.

 

1205. Elektroiekārta

1205.1.Transportlīdzekļa, kas paredzēts 1.klases vielu pārvadāšanai, elektroiekārtas spriegums nedrīkst pārsniegt 24 V, ja transportlīdzeklis paredzēts 1. klases bīstamo vielu pārvadašanai. Šāda transportlīdzekļa elektroiekārtai jābūt putekļdrošai vai ugunsdrošai “J” savietojamības grupas gadījumā.

EX/III un FL tipa ADR transportlīdzekļos nav atļauts izmantot spuldzes ar vītņotu cokolu.

FL tipa ADR transportlīdzekļu metāla un ar šķiedrām armētas plastmasas cisternām, kā arī FL baterijtransportlīdzekļu elementiem jābūt savienotiem ar šasiju ar vismaz vienu efektīvu elektrisko savienojumu.

1205.2. Vadi

Vadiem jābūt droši nostiprinātiem un novietotiem tā, lai tie netiktu pakļauti mehāniskai un termiskai iedarbībai. Tiem jābūt adekvāti izolētiem. EX/II un EX/III transportlīdzekļu elektroiekārtai kravas nodalījumā jābūt putekļudrošai. EX/III un FL tipa ADR transportlīdzekļu elektroiekārtas vadiem transportlīdzekļa daļā aiz vadītāja kabīnes, izņemot ABS sensoru vadus, jābūt nodrošinātiem pret nelabvēlīgo ietekmi, kas rodas transportlīdzekļa normālas ekspluatācijas laikā. Šādas aizsardzības piemēri parādīti 12.1.attēlā.

1205.3. Akumulatoru baterija

EX/II, EX/III un FL tipa ADR transportlīdzekļu akumulatoru baterijas spailēm jābūt elektriski izolētām vai nosegtām izolējošā akumulatoru baterijas kastē. Ja akumulatoru baterijas nav novietotas zem motora pārsega, tām jāatrodas vēdināmā kastē.

1205.4. Masas slēdzis

EX/III un FL tipa ADR transportlīdzekļu elektrisko ķēžu atslēgšanas (masas) slēdzim jāatrodas iespējami tuvu akumulatoru baterijai. Slēdža atslēgšanas un ieslēgšanas funkciju veicinošai vadības ierīcei jāatrodas vadītāja kabīnē. Tai jābūt sasniedzamai no vadītāja vietas un skaidri apzīmētai. Vadības ierīcei jābūt pasargātai no netīšas iedarbināšanas ar aizsargvāciņu, dubultslēdzi vai citādā piemērotā veidā. Atļauts uzstādīt papildu vadības ierīces ar nosacījumu, ka tās ir skaidri apzīmētas un nodrošinātas pret nejaušu iedarbināšanu. Slēdža kontaktiem jābūt nodrošinātiem pret īssavienojumu.

 

1206. Ugunsdrošība

1206.1. Ugunsdzēšanas aparāts

1206.1.1. Katrs bīstamo kravu pārvadājošais transportlīdzeklis (kopā ar piekabi vai bez tās) (turpmāk — transporta vienība) jāapgādā ar vismaz vienu EN 3 standartam atbilstošu 2kg ietilpības pārnēsājamu sausa pulvera (vai ekvivalentas jaudas citas piemērotas slāpējošās vielas) degšanas klašu A, B un C ugunsdzēšanas aparātu, kas piemērots transporta vienības motora vai kabīnes degšanas dzēšanai.

Papildu nosacījumi:

1206.1.2. transporta vienības ar pilnu masu, lielāku nekā 7,5 tonnas, jāaprīko ar vienu vai vairākiem EN 3 standartam atbilstošiem pārnēsājamiem sausa pulvera (vai ekvivalentas jaudas citas piemērotas slāpējošās vielas) degšanas klašu A, B un C ugunsdzēšanas aparātiem, kuru minimālā kopējā ietilpība ir 12kg, turklāt vienam no tiem jābūt ar vismaz 6kg ietilpību;

1206.1.3. transporta vienības ar pilnu masu, kas lielāka nekā 3,5 tonnas, bet nepārsniedz 7,5 tonnas, jāaprīko ar vienu vai vairākiem EN 3 standartam atbilstošiem pārnēsājamiem sausa pulvera (vai ekvivalentas jaudas citas piemērotas slāpējošās vielas) degšanas klašu A, B un C ugunsdzēšanas aparātiem, kuru minimālā kopējā ietilpība ir 8kg, turklāt vienam no tiem jābūt ar vismaz 6kg ietilpību;

1206.1.4. transporta vienības ar pilnu masu, kas nepārsniedz 3,5 tonnas, jāaprīko ar vienu vai vairākiem EN 3 standartam atbilstošiem pārnēsājamiem sausa pulvera (vai ekvivalentas jaudas citas piemērotas slāpējošās vielas) degšanas klašu A, B un C ugunsdzēšanas aparātiem, kuru minimālā kopējā ietilpība ir 4kg.

1206.1.5. Ugunsdzēšanas aparātu ietilpību, kas noteikta 1206.1.1.apakšpunktā, drīkst atņemt no 1206.1.2. — 1206.1.4.apakšpunktos paredzētās minimālās kopējās ietilpības.

1206.1.6. Ugunsdzēšamajiem aparātiem jābūt plombētiem par apliecinājumu, ka tie nav izmantoti, un jāatrodas uz transporta vienības vadītājam viegli pieejamā un no laika apstākļu ietekmes pasargātā vietā. Uz tiem jābūt norādītam derīguma termiņam vai atzīmei par nākošās pārbaudes datumu.

1206.2. Degvielas tvertnes

Jebkādas noplūdes gadījumā degvielai jānonāk uz zemes, nesaskaroties ar karstām transportlīdzekļa daļām vai kravu. Ja tvertne satur benzīnu, iepildīšanas atverei jābūt aprīkotai ar efektīvu liesmu slāpētāju vai aizvērtā stāvoklī tai jābūt hermētiski noslēgtai. Šī prasība neattiecas uz AT tipa ADR transportlīdzekļiem.

1206.3. Motors

EX/II un EX/III tipa transportlīdzekļa motoram jābūt novietotam kravas nodalījuma priekšā. Motors drīkst atrasties arī zem kravas nodalījuma, ja tā izdalītais siltums neapdraud kravu un nepalielina kravas nodalījuma iekšējās virsmas temperatūru augstāk par 80°C.

1206.4. Izplūdes sistēma

EX/II, EX/III un FL tipu ADR transportlīdzekļu atgāzu izplūdes sistēmai un atgāzu izplūdes caurulēm jābūt virzītām un aizsargātām tā, lai kravai nerastos sasilšanas vai aizdegšanās draudi. Zem dīzeļdegvielas tvertnes esošajām izplūdes sistēmas daļām jāatrodas vismaz 100 mm attālumā no tās vai jābūt aizsargātām ar termovairogu.

EX/II un EX/III tipa transportlīdzekļa izplūdes sitēmām jābūt konstruētām un izgatavotām tā, lai izdalītais siltums neapdraud kravu un nepalielina kravas nodalījuma iekšējās virsmas temperatūru augstāk par 80°C.

1206.5. Lēninātājs

Ja transportlīdzekļa lēninātājs atrodas aiz vadītāja kabīnes pakaļējās sienas un ievērojami sasilst, starp to un degvielas tvertni vai kravas nodalījumu nekustīgi jānovieto termovairogs, kas novērstu jebkādu degvielas tvertnes vai kravas nodalījuma sasilšanu. Vairogam arī jāaizsargā lēninātāja bremžu iekārta pret jebkādu noplūdi no kravas nodalījuma. Dubultčaulas tipa vairogs uzskatāms par piemērotu aizsardzību. Šī prasība neattiecas uz EX/II tipa ADR transportlīdzekļiem.

 

1207. Ātruma ierobežotājierīce

Mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka nekā 12 t un kuri izgatavoti pēc 1988. gada 1. janvāra, jābūt aprīkotiem ar ātruma ierobežošanas ierīci atbilstoši ANO EEK Noteikumu Nr. 89 jeb ES Direktīvu 92/6/EEC un 92/24/EEC prasībām. Ierobežotāja iestatījumam jābūt tādam, lai transportlīdzekļa faktiskais ātrums nepārsniegtu 90km/h. Ierīces pārbaude veicama uzreiz pēc tā uzstādīšanas un pēc tam ne retāk kā reizi divos gados.

 

1208. Šasija un virsbūve

1208.1. EX/II transportlīdzekļu kravas nodalījumam jābūt segtam vai slēgtam, lai pasargātu kravu no nelabvēlīgiem ārējiem faktoriem un klimatiskiem apstākļiem. Pārsega materiālam jābūt plīsumizturīgam, mitruma necaurlaidīgam un no grūti aizdedzināma materiāla, kā arī jābūt nostiprināmam ar vismaz 20cm pārlaidumu pāri kravas nodalījuma malām un fiksējamam ar slēgierīci. Slēgtam EX/II transportlīdzekļa kravas nodalījumam nedrīkst būt logi, un visām atverēm jābūt aprīkotām ar cieši noslēdzamām durvīm vai pārsegiem.

EX/III transportlīdzekļu kravas nodalījumam jābūt slēgtam. Kravas nodalījuma grīdai un priekšējai sienai jābūt vienlaidu. Visām durvīm jābūt aizslēdzamām un konstruētām tā, lai tās nosegtu eņģes.

1208.2. FL, OX un AT transportlīdzekļa aizmugurē cisternas pilnā platumā jābūt ierīkotam pietiekoši izturīgam buferim, kas aizsargā pret triecieniem no aizmugures. Attālums starp cisternas aizmugures sienu un bufera aizmuguri nedrīkst būt mazāks par 100 mm (šo attālumu mēra no cisternas vai ar pārvadājamo vielu saskarē esošās uz āru izvirzītās ierīces tālākā aizmugures punkta). Transportlīdzekļiem ar paceļamu cisternu, kuras izkraušanas atvere atrodas aizmugurējā daļā un kura paredzēta pulverveida vai granulētu vielu pārvadāšanai, buferis nav nepieciešams, ja cisternas aizmugurē izvirzītās ierīces ir apgādātas ar aizsargierīci, kura aizsargā cisternu tādā pašā veidā kā buferis. Šī prasība neattiecas uz transportlīdzekļiem, ko izmanto bīstamo vielu pārvadājumiem cisternkonteineros, daudzsekciju gāzes konteineros un noņemamās cisternās.

 

1209. Informācijas un brīdinošās zīmes

Transporta vienībām, kas pārvadā bīstamās kravas, jābūt atbilstoši marķētām saskaņā ar attiecīgām ADR prasībām.

Transportlīdzekļa priekšā un aizmugurē jāparedz vieta pazīšanas zīmju uzstādīšanai perpendikulāri transportlīdzekļa garenplaknei. Pazīšanas zīmēm jāiekļaujas transportlīdzekļa gabarītizmēros, tās nedrīkst aizsegt valsts reģistrācijas numura zīmes vai ārējās apgaismošanas ierīces.

ADR transporta vienībām priekšpusē, aizmugurē un noteiktos gadījumos arī sānos jābūt aprīkotām ar labi saskatāmām pazīšanas zīmēm – taisnstūra formas vertikāli novietotām, atstarojošām oranžām plāksnēm. Pazīšanas zīmes platums ir 400mm, augstums — ne mazāks par 300mmm, apmales platums — ne lielāks par 15mm (skat. 12.2.attēlu). Ja transportlīdzekļa konstrukcija liedz uzstādīt paredzētā izmēra pazīšanas zīmi, tās izmēri drīkst būt samazināti attiecīgi līdz 300mm, vismaz 120mm un ne vairāk kā 10mm. Pazīšanas zīmēm jāatrodas uz ADR transportlīdzekļa arī tad, ja kravas tilpne nav attīrīta un degazēta.

ADR transporta vienībām sānos, aizmugurē un atsevišķos gadījumos arī piekabes (puspiekabes) priekšā jābūt aprīkotām ar transporta bīstamības zīmēm. Transporta bīstamības zīmei ir romba forma (skat. 12.3.attēlu). Malas garums ir 250mm, malai paralēlā līnija — 12,5mm attālumā no malas un simbola krāsā.

 

1210. Papildu aprīkojums

1210.1. Signāllukturi

Katrai bīstamo kravu pārvadājošai transporta vienībai jābūt aprīkotai ar divām brīdināšanas zīmēm (atstarojošiem konusiem vai trijstūriem, vai mirgojošiem oranžu gaismu izstarojošiem signāllukturiem, kas darbojas neatkarīgi no transportlīdzekļa elektroiekārtas).

1210.2. Virsjaka

Katram bīstamu vielu pārvadājošās transporta vienības apkalpes loceklim jābūt piemērotai spilgtas krāsas jakai vai virsjakai ar atstarojošiem elementiem.

1210.3. Pārnēsājams lukturis

Katram bīstamu vielu pārvadājošās transporta vienības apkalpes loceklim jābūt pārnēsajamam lukturim.”.

5. Izteikt noteikumu 2.pielikuma 107.1.,107.2., 107.3. un 107.4.apakšpunktu šādā redakcijā:

107.1.

Nav

X

107.2.

Nesertificēta

X

107.3.

Nav pārbaudes plāksnītes (uzlīmes) vai tajā nepilnīgi

dati; ātruma ierobežotājierīce nav pārbaudīta;

X

plāksnīti (uzlīmi) izsniedzis uzņēmums, kam nav

attiecīgas atļaujas

107.4.

Nav plombējuma, kur tas ir iespējams

X

6. Izteikt noteikumu 2.pielikuma 12.grupu “Transportlīdzekļi bīstamu kravu pārvadājumiem” šādā redakcijā:

12-1 COPY.GIF (92111 bytes)

12-2 COPY.GIF (116276 bytes)

ATT12.1 COPY.GIF (76416 bytes)

 

12.1.attēls

Vadu aizsardzības piemēri

ATT.12.2 COPY.GIF (172707 bytes)

12.2.attēls

ADR transportlīdzekļa pazīšanas zīmes piemērs

ATT12.3 COPY.GIF (143679 bytes)

12.3.attēls

Transporta bīstamības zīmes piemērs

Satiksmes ministrs R.Zīle

Autosatiksmes departamenta direktora vietnieks J.Kancēvičs

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!