• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli naftas produktiem". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 27.02.2003., Nr. 32 https://www.vestnesis.lv/ta/id/71884

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"

Vēl šajā numurā

27.02.2003., Nr. 32

PAR DOKUMENTU

Veids: likumprojekts

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”

Saeimas dok. Nr.377; likumprojekts Nr.173

Finanšu ministrijas izstrādāts, Ministru kabineta

2003. gada 11. februāra sēdē akceptēts (prot. Nr.8, 50.§)

un 17. februārī iesniegts Saeimas izskatīšanai

 

Izdarīt likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 24.nr.; 1998, 13.nr.; 1999, 2., 6., 17., 24.nr.; 2000, 1., 14.nr.; 2001, 7., 24.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:

1. 3.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Ar nodokli apliekamie naftas produkti, kuri ietilpst Latvijas kombinētās nomenklatūras 27., 29. un 38.grupā, noteikti šā likuma pielikumā. Ar nodokli apliekami arī citi produkti (neatkarīgi no tā, kādā Latvijas kombinētās nomenklatūras grupā tie ietilpst), kurus:

1) realizē kā degvielu, tās aizstājējproduktu vai komponentu;

2) izmanto par degvielu, tās aizstājējproduktu vai komponentu;

3) izmanto naftas produktu ražošanā.”;

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

“(3) Likuma pielikumā minēto produktu klasifikāciju apstiprina finanšu ministrs.”

2. Papildināt 16.pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:

“(8) Par citām darbībām ar naftas produktiem, kuras veiktas, neievērojot šā likuma nosacījumus, akcīzes preču noliktavas turētājs atbild saskaņā ar šā likuma 17.panta septīto daļu.”

3. Izteikt 17.panta septīto daļu šādā redakcijā:

“(7) Ja persona veic jebkuras darbības ar naftas produktiem, neievērojot šā likuma nosacījumus (tai skaitā veic naftas produktu nedeklarētu vai citādu ievešanu valstī, neievērojot normatīvajos aktos noteikto ievešanas kārtību vai neizpildot attiecīgās muitas procedūras; veic naftas produktu nereģistrētu vai citādu ražošanu, neievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību, kādā atļauta naftas produktu ražošana; veic naftas produktu iezīmēšanu (marķēšanu), piegādi vai izmantošanu, neievērojot šajā likumā vai normatīvajos aktos noteikto kārtību; veic jebkuras citas darbības ar naftas produktiem, par kuriem nav samaksāts nodoklis saskaņā ar šo likumu), Valsts ieņēmumu dienests bezstrīdus kārtībā par labu valsts budžetam piedzen atbilstoši šā likuma 6.panta pirmajā daļā noteiktajām likmēm nesamaksātās nodokļa summas un soda naudu saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām”.”

4. Izteikt pielikumu šādā redakcijā:

 

“Likuma “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” pielikums

 

Preces, kurām piemērojams likumā “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” noteiktais akcīzes nodoklis

1. Preces, kurām piemēro svinu nesaturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem un komponentiem noteikto akcīzes nodokli:

1.1. benzols;

1.2. toluols;

1.3. ksilols;

1.4. aromātisko ogļūdeņražu maisījumi, no kuru tilpuma ne mazāk par 65 % (ieskaitot zudumus) destilē 250 °C (ASTM D 86 metode):

1.4.1. izmantošanai par enerģētisko vai sildīšanas kurināmo;

1.4.2. citām vajadzībām;

1.5. neattīrītās vieglās eļļas, no kuru tilpuma 90 % vai vairāk pārtvaicējami līdz 200 °C, un pārējās;

1.6. dabiskais gāzes kondensāts;

1.7. vieglās eļļas un preparāti:

1.7.1. specifiskiem pārstrādes procesiem;

1.7.2. ķīmiskām pārvērtībām procesos (izņemot specifiskus pārstrādes procesus);

1.7.3. citām vajadzībām:

1.7.3.1. speciālie benzīni (lakbenzīns (baltais spirts) un pārējie);

1.7.3.2. motorbenzīni (izņemot aviācijas benzīnu) ar svina saturu ne vairāk kā 0,013 g/l;

1.7.3.3. spirta tipa reaktīvā degviela;

1.7.3.4. pārējās vieglās eļļas;

1.7.3.5. naftas produkti ar svina saturu ne vairāk kā 0,013 g/l, kuriem muitas kontrolē akcīzes preču noliktavā tiek pievienots etilspirts, kas iegūts no lauksaimniecības izejvielām, dehidratēts (ar spirta saturu vismaz 99,5 tilpumprocenti) un denaturēts (turpmāk – etilspirts), vai etilspirta atvasinājums ETBE (atsevišķi vai kopā ar etilspirtu);

1.8. metanols (metilspirts);

1.9. zemākie alkil–trešbutilēteri (metil–trešbutilēteris (MTBE) un etil–trešbutilēteris (ETBE));

1.10. antidetonācijas sastāvi (izņemot sastāvus, kas veidoti uz svina savienojumu pamata);

1.11. organiskie saliktie šķīdinātāji un atšķaidītāji, gatavi krāsu un laku noņemšanas sastāvi (izņemot sastāvus, kas veidoti uz butilacetāta pamata);

1.12. pārējās gatavās piedevas bezsvina benzīniem.

2. Preces, kurām piemēro svinu saturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem un komponentiem noteikto akcīzes nodokli:

2.1. motorbenzīni:

2.1.1. aviācijas benzīns;

2.1.2. pārējie motorbenzīni, kuros svina saturs ir vairāk nekā 0,013 g/l;

2.1.3. naftas produktiem, kuros svina saturs ir vairāk nekā 0,013 g/l un kuriem muitas kontrolē akcīzes preču noliktavā tiek pievienots etilspirts, kas iegūts no lauksaimniecības izejvielām, dehidratēts (ar spirta saturu vismaz 99,5 tilpumprocenti) un denaturēts (turpmāk — etilspirts), vai etilspirta atvasinājums ETBE (atsevišķi vai kopā ar etilspirtu);

2.2. antidetonācijas sastāvi, kas veidoti uz svina savienojumu pamata;

2.3. pārējās gatavās piedevas svinu saturošiem benzīniem.

3. Preces, kurām piemēro petrolejai, tās aizstājējproduktiem un komponentiem noteikto akcīzes nodokli:

3.1. vidējās eļļas specifiskiem pārstrādes procesiem;

3.2. vidējās eļļas ķīmiskām pārvērtībām procesos;

3.3. vidējās eļļas citām vajadzībām.

4. Preces, kurām piemēro dīzeļdegvielai (gāzeļļai), tās aizstājējproduktiem un komponentiem noteikto akcīzes nodokli:

4.1. gaistošās eļļas (gāzeļļas) specifiskiem pārstrādes procesiem;

4.2. gaistošās eļļas (gāzeļļas) ķīmiskām pārvērtībām procesos;

4.3. gaistošās eļļas (gāzeļļas) citām vajadzībām;

4.4. degvieleļļas, to aizstājējprodukti un komponenti, kuru kolorimetriskais indekss ir mazāks par 2,0 un kinemātiskā viskozitāte 50 °C ir mazāka par 25 cSt;

4.5. dīzeļdegviela (gāzeļļa), kurai muitas kontrolē akcīzes preču noliktavā tiek pievienota biodīzeļdegviela;

4.6. pārējās gatavās piedevas dīzeļdegvielām.

5. Preces, kurām piemēro degvieleļļai, tās aizstājējproduktiem un komponentiem noteikto akcīzes nodokli:

5.1. degvieleļļas specifiskiem pārstrādes procesiem;

5.2. degvieleļļas ķīmiskām pārvērtībām procesos;

5.3. degvieleļļas citām vajadzībām;

5.4. degvieleļļas, to aizstājējprodukti un komponenti, kuru kolorimetriskais indekss ir vienāds ar 2,0 vai lielāks vai kinemātiskā viskozitāte 50 °C ir vienāda ar 25 cSt vai lielāka.

6. Preces, kurām piemēro naftas gāzēm un citiem gāzveida ogļūdeņražiem noteikto akcīzes nodokli:

6.1. sašķidrinātas naftas gāzes un pārējie gāzveida ogļūdeņraži:

6.1.1. propāns;

6.1.2. butāni;

6.1.3. etilēns, propilēns, butilēns un butadiēns;

6.1.4. pārējie (izņemot dabasgāzi);

6.2. naftas gāzes un pārējie gāzveida ogļūdeņraži gāzveida stāvoklī (izņemot dabasgāzi);

6.3. acikliskie ogļūdeņraži:

6.3.1. piesātinātie ogļūdeņraži, kas paredzēti izmantošanai par enerģētisko vai sildīšanas kurināmo;

6.3.2. nepiesātinātais butēns (butilēns) un tā izomēri, kas paredzēti izmantošanai par enerģētisko vai sildīšanas kurināmo.”

 

 

Par likumprojektu

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?

1. Pašreizējās situācijas raksturojums.

1. Metilspirts (metanols) (turpmāk — metanols) ir produkts, ko var piejaukt degvielai, tas ir, to var izmantot degvielas ražošanā kā benzīna komponentu. Atbilstoši likumam “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” ar akcīzes nodokli apliek metanolu tajā gadījumā, ja to izmanto par degvielu, par kurināmo vai par to aizstājējproduktu vai komponentu vai arī izmanto naftas produktu ražošanā. Taču, ja nav paredzēts metanolu izmantot par degvielu vai degvielas ražošanā, tad, ievedot to, tas tiek deklarēts citādi nekā produkts, ko izmanto naftas produktu ražošanā, un akcīzes nodokli nepiemēro. Piemēram, to var izmantot par izejvielu citu preču (izņemot naftas produktu) ražošanai. Tādējādi akcīzes nodokļa nomaksa par metanolu ir atkarīga no tā, kā šo produktu deklarē ievedot. Līdz ar to teorētiski pastāv iespēja, ka šādu deklarēšanas kārtību varētu izmantot ļaunprātīgi, mēģinot izvairīties no akcīzes nodokļa nomaksas — ievedot un deklarējot metanolu citādi nekā produktu, ko izmanto naftas produktu ražošanā, un pēcāk to piejaucot naftas produktiem (benzīnam). Lai novērstu to, ka metanolu var dažādi deklarēt, ir nepieciešams konkrēti noteikt, ka akcīzes nodoklis ir noteikti piemērojams metanolam.

2. Regulāri tiek grozīti kodi starptautiskajā Harmonizētajā sistēmā. Saskaņā ar šiem grozījumiem tiek precizēta arī Latvijas Kombinētā nomenklatūra un attiecīgie preču kodi. Ņemot to vērā, ir nepieciešams noteikt citādu ar akcīzes nodokli apliekamo preču uzskaitījumu.

2. Normatīvā akta projekta būtība.

Likumprojektā ietvertās izmaiņas aptver divas galvenās problēmas:

1) metanols tiek fiksēts kā ar akcīzes nodokli obligāti apliekams produkts. Ja metanolu ir paredzēts izmantot kā izejvielu citu preču ražošanai (izņemot naftas produktu ražošanai), tad tam nepiemēro akcīzes nodokli, ja ir ievērota Ministru kabineta noteiktā kārtība, kādā naftas produkti tiek piegādāti uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kuri tos izmanto par izejvielu, un ievedot tas ir atbilstoši deklarēts;

2) likuma pielikumā tiek atstāts preču, kurām piemēro akcīzes nodokli, saraksts, izslēdzot konkrētos preču kodus. Veicot grozījumus likuma pielikumā, bija nepieciešams veikt labojumus arī likuma 3.pantā un 17.pantā.

3. Cita informācija.

Nav.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi.

Tiek ierobežota iespēja ievest nelegālu metanolu kā naftas produktu komponentu un to pievienot naftas produktiem, nesamaksājot akcīzes nodokli par to.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu.

Samazina iespēju ievest nelegālu metanolu kā naftas produktu komponentu un to pievienot naftas produktiem, nesamaksājot akcīzes nodokli par to. Tādējādi metanolam kā naftas produktu komponentam tiek radīti vienādi nosacījumi degvielas tirgū.

3. Sociālo seku izvērtējums.

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi.

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija.

Nav.

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?

(tūkst. latu)

             Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

                  1

2003

2004

2005

2006

2004.– 2008.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Akcīzes nodokļa par naftas produktiem ieņēmumu izmaiņas:

480

640

640

640

640

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Nav

3. Finansiālā ietekme

480

640

640

640

640

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Nav

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: Akcīzes nodokļa par naftas produktiem ieņēmumu izmaiņas: Viena kalendārā gada laikā aptuveni ieved 11–12 tūkst. tonnu metanola (metilspirta) brīvam apgrozījumam. Piemērojot visam metanolam (metilspirtam) akcīzes nodokli, tā ievedamais apjoms brīvam apgrozījumam varētu būtiski samazināties. Metanols, kuru ir paredzēts izmantot kā izejvielu citu preču (izņemot naftas produktu) ražošanai, ir atbrīvots no akcīzes nodokļa Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

480  640  640  640  640
6. Cita informācija. Nav.

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

Nav.

 

 

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?

1. Saistības pret Eiropas Savienību.

Eiropas Savienība paredz harmonizēt akcīzes nodokli naftas produktiem. Likumprojekts ir saistīts ar Eiropas Savienības direktīvu 92/81/EEC par akcīzes nodokļu struktūras saskaņošanu attiecībā uz minerāleļļām.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums:

1.tabula

Attiecīgie EK normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar.

2.tabula

 

Latvijas normatīvā

Eiropas Savienības

Atbilstības pakāpe

Komentāri

 

akta projekta norma

normatīvais akts un

(atbilst/neatbilst)

 
 

(attiecīgā panta,

attiecīgā panta Nr.

   
 

punkta Nr.)

     

Likumprojekta 1.

Eiropas Savienības

     Atbilst

 

un 4.pants

direktīvas 92/81/EEC

     
 

2.pants

     

 

5. Cita informācija.

Nav.

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas.

Ir notikušas konsultācijas ar Latvijas Degvielas tirgotāju asociāciju jautājumā par metanola aplikšanu ar akcīzes nodokli.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta).

Atbalsta.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis.

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija.

Nav.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses un (vai) pašvaldības puses — vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām, kā arī nepaplašinās esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu.

Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā — pēc tā pieņemšanas Saeimā vispirms tas tiks izsludināts, publicējot oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, pēc izsludināšanas oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” tas tiks publicēts arī “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo.

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

4. Cita informācija.

Nav.

Finanšu ministrs V.Dombrovskis

 

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!