Par izglītību katram
Latvijas Lauksaimniecības universitātē (LLU) 27. un 28.martā notiks starptautiska zinātniska konference “Lauku vide, izglītība, personība”. To rīko LLU Izglītības un mājsaimniecības institūts. Konferences rīcības komitejā ir pārstāvji no ASV, Igaunijas, Latvijas, Lielbritānijas, Lietuvas, Polijas, Somijas un Vācijas.
Iecerēts, ka aktīvi konferences darbā piedalīsies 102 zinātnieki. Tās plenārsēdē, projektu prezentācijās un piecās sekcijās 74 referātus nolasīs 11 valstu pārstāvji, tai skaitā 23 ārzemju zinātnieki. Latviju pārstāvēs 9 valsts augstskolu docētāji, kā arī Latvijas Amatniecības kameras, Valsts jaunatnes iniciatīvu centra darbinieki un vairāku vispārizglītojošo skolu pedagogi. Tikko LLU izdevusi 300 lappušu rakstu krājumu, kurā publicēti pilni referātu teksti.
Viens no nozīmīgākajiem konferencē pārstāvētajiem virzieniem ir izglītība Eiropas Savienības kontekstā, tostarp patērētājizglītības attīstība. Par to plenārsēdē referēs Vestfālenes Vilhelma universitātes profesore Irmintrauta Riharca, Londonas Metropolitēna universitātes profesors Maiks Kitsons, bet projektus prezentēs Austrijas, Dānijas un Lielbritānijas zinātnieki.
LLU mācībspēku un doktorantu pētījumos dominējošu vietu ieņem izglītība Latvijas laukiem, īpaši profesionālā izglītība, kā arī lauku skolu problēmas. Tās risināsies sekcijā “Izglītība laukiem”. Paredzēts, ka tur ar referātu uzstāsies LLU rektors Pēteris Bušmanis, kā arī Igaunijas un Lietuvas zinātnieki.
Latvijas laukos mīt 32 procenti mūsu valsts iedzīvotāju, bet, ieskaitot rajonu pilsētas, turpat puse — 49 . Neraugoties uz saimnieciskās darbības samazinājumu, lauki dod izejvielas vairāk nekā divām piektdaļām valsts eksporta. Laukos notiekošo izmaiņu rezultātā turpmākos 5 līdz 10 gados lauksaimniecībā nodarbināto skaits var samazināties gandrīz trīs reizes, tādēļ daļai laucinieku laikus jāpārkvalificējas darbībai citās jomās. Demogrāfiskā krīze ļoti būtiski apdraud lauku skolu pastāvēšanu. Intelektuālais potenciāls un to veidojošā izglītība ir viens no pašiem būtiskākajiem faktoriem konkurētspējīgai saimnieciskai darbībai laukos un lauku kultūrvides saglabāšanā un attīstībā. Tāpēc ļoti nozīmīgs konferences uzdevums ir veicināt izglītības attīstību laukos, pilnveidojot šīs attīstības zinātniskos pamatus.
Konference iezīmēs pieeju maiņu izglītības problēmu risināšanā, un vairāki referenti raksturos personības attīstības ekoloģiju, kas ļauj integrēt bioloģijas, sociālo zinātņu un humanitāro zinātņu atziņas izglītības pētījumos. Raksturīgi, ka vairākos referātos skartas līdz šim mazpazīstamas tēmas, piemēram, memetika — jauna zinātne, kas veidojas bioloģijas, psiholoģijas un izziņas teorijas apvienojumā, vai akmeoloģija — zinātne par pieauguša cilvēka attīstības specifiku.
Jelgavā pulcējušies zinātnieki, pārņemot citās valstīs uzkrāto pieredzi, meklēs ceļus, kā risināt Latvijas laukos samilzušās izglītības problēmas.
Prof. Dr. sc. ing., Dr.paed. Ludis Pēks — “Latvijas Vēstnesim”