Par nākamā gada “nulles” budžetu
Finanšu ministrija ir sākusi darbu pie nākamā gada “nulles” budžeta izstrādes – iesniegšanai Ministru kabinetā (MK) ir sagatavots ziņojums par valsts budžeta veidošanas un sastādīšanas procesa pilnveidošanu un optimizēšanu. Tā ir būtiski jauna pieeja budžeta veidošanai, lai tiktu pārbaudīta visu budžeta līdzekļu izlietošanas efektivitāte, novēršot līdzekļu nelietderīgu izmantošanu.
“Nulles” budžeta cikls, pēc FM ieteikuma, ietvertu budžeta izdevumu pārvērtēšanu trīs līmeņos:
1) budžeta programmu pārskatīšana ministriju līmenī – katra ministrija un cita centrālā valsts iestāde pārskatītu savas budžeta programmas (apakšprogrammas), sagatavojot optimizācijas priekšlikumus;
2) ikgadēja budžeta programmu centralizēta pārskatīšana – īpaša darba grupa ik gadus pārskatītu kādu daļu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta programmu (apakšprogrammu) ar tādu aprēķinu, lai vidēja termiņa ietvaros tiktu pārskatīta katra valsts budžeta programma;
3) no 2004. līdz 2008. gadam veicama fundamentāla nozaru politikas pārskatīšana, lai izvērtētu nozaru politikas īstenošanas atbilstību valdības prioritātēm.
Finanšu ministrija ziņojumā valdībai ir detalizēti aprakstījusi pašreizējo situāciju budžeta veidošanā un esošos problēmjautājumus: netiek izvērtēta un noteikta jauno tiesību aktu ietekme uz valsts budžetu attiecībā uz pieejamiem valsts budžeta resursiem, makroekonomiskās attīstības scenārijs nekalpo par pamatu lēmumu pieņemšanai par pieejamajiem resursiem prioritāšu īstenošanai, ministriju programmu izvērtēšana līdz šim ir bijusi vairāk formāla, joprojām ir liels speciālo budžetu īpatsvars; ministrijām nav izstrādāti stratēģiskie darbības dokumenti. Ziņojumā iekļauti FM jaunie priekšlikumi “nulles” budžeta cikla sākšanai, kas būtiski mainītu budžeta plānošanas sistēmu, un izklāstīta citu valstu pieredze budžeta plānošanā un izdevumu efektivitātes vērtēšanā, kas ņemta vērā, gatavojot priekšlikumus par “nulles” budžeta ciklu Latvijā un valsts budžeta sagatavošanas procesu 2004.gadam.
Īstenojot “nulles” budžeta ciklu, tiktu nodrošināta pamatīga un daudzpusēja budžeta izdevumu pārskatīšana, analizējot veicamās funkcijas un tām nepieciešamo finansējuma apjomu, kā arī meklējot līdzekļu ekonomijas iespējas un papildu finansējumu prioritāriem pasākumiem.
Ieviešot ”nulles” budžeta ciklu, 2004.gada valsts budžeta veidošanas posmi būtu:
• makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas attīstības scenārija izstrāde un pieņemšana Ministru kabinetā;
• budžeta programmu pārskatīšana ministriju līmenī;
• budžeta programmu centralizēta pārskatīšana MK noteiktajām programmām (FM iesaka pārskatīšanai uz 2004.gadu 6 valsts pamatbudžeta programmas (apakšprogrammas) un 11 valsts speciālos budžetus);
• fundamentālo nozaru politikas pārskatīšana saistībā ar valsts aģentūru vērtēšanas un izveidošanas procesu;
• valsts pamatbudžeta bāzes izdevumu noteikšana ar MK lēmumu;
• esošās likumdošanas izvērtēšana, t.sk. tiesību aktos noteikto funkciju/uzdevumu apzināšana un grozījumu sagatavošana, ja tādi nepieciešami;
• budžeta prioritāšu paketes 2004.gadam un vidējam termiņam 2004.-2008.gadam apstiprināšana MK;
• valsts pamatbudžeta izdevumu mērķa griestu un valsts speciālā budžeta kontrolskaitļu 2004.gadam noteikšana ar MK lēmumu.
Pēc FM ieteikuma, lai būtu iespējams efektīvi strādāt jau pie 2004.gada valsts budžeta saskaņā ar jaunajiem principiem, Ministru kabinetam jau aprīlī būtu jāapstiprina pārskatāmās valsts pamatbudžeta programmas (apakšprogrammas) un valsts speciālie budžeti, kā arī jāuzdod pārskatīt 2003.gadā fundamentālo nozaru politiku saistībā ar valsts aģentūru veidošanas (vērtēšanas) procesu atbilstoši valsts aģentūru vērtēšanas laika ietvaram.
Finanšu ministrijas preses dienests