Frakciju viedokļi
Pēc 2003.gada 10.aprīļa sēdes
Latvijas Radio tiešajā raidījumā
A.Brigmanis (Zaļo un Zemnieku savienības frakcija): Kā vienu no būtiskākajiem šīs dienas Saeimas sēdes darba kārtības jautājumiem mēs uzskatām Ingrīdas Circenes apstiprināšanu veselības ministra amatā, gūstot arī nedalītu mūsu frakcijas atbalstu. Šonedēļ mēs tikāmies ar Circenes kundzi un pārliecinājāmies par viņas kompetenci un vēlmi sakārtot veselības sistēmu valstī. Mēs uzskatām, ka tā ir laba izvēle, un novēlam jaunajai ministrei labus panākumus šajā grūtajā darbā.
Šodien tika skatīts jautājums par Centrālās vēlēšanu komisijas sastāvu nākamajiem četriem gadiem, un arī mūsu frakcija atbalstīja Cimdara kunga kandidatūru komisijas priekšsēdētāja amatā. Zaļo un Zemnieku savienības pārstāvis šajā Centrālajā vēlēšanu komisijā būs Aivars Berķis.
Šonedēļ Zaļo un Zemnieku savienība skatīja jautājumu par finansējuma — viena miljona apmērā — izlietojuma lietderību sabiedrības informēšanas kampaņai pirms referenduma par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā. Šīs kampaņas vadītājai Umblijas kundzei esam pieprasījuši detalizētu pārskatu par šīs naudas plānoto izlietojumu.
Vēl ļoti būtisks jautājums ir par dažādu mācību iestāžu pakļautību Izglītības un zinātnes ministrijai. Zaļo un Zemnieku savienība uzskata, ka Latvijas Lauksaimniecības universitāte, Bulduru dārzkopības vidusskola un Kandavas tehnikums ir jāsaglabā Zemkopības ministrijas pakļautībā, bet Rīgas Stradiņa universitāte — Veselības ministrijas pārraudzībā. Šie ir ļoti būtiski jautājumi, kuru izvērtēšanai ir nepieciešams laiks un pieredzējušu speciālistu padomi.
M.Grīnblats (apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija): Mūsu apvienības deputāti ir gandarīti, ka pieņemti ilgi gatavotie grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas ļauj Nacionālajai radio un televīzijas padomei piemērot sankcijas pret elektroniskajiem masu saziņas līdzekļiem — privātajām radio un televīzijas stacijām, kas pārkāpj likumu. Kā zināms, šādi likumu pārkāpumi bieži vien ir saistīti ar valsts valodas prasību neievērošanu, un šos sodus nepiemēroja tāpēc, ka ceļš no rosinātāja — Nacionālās radio un televīzijas padomes — līdz galīgai soda uzlikšanai parasti bija tik garš, ka šādus sodus vispār nekad neskatīja. Tātad pieņemts ir tas, par ko vairākus gadus diskutēts, kā arī vairākkārt atlikts.
Mēs arī šonedēļ tikāmies ar jauno veselības ministra kandidāti Ingrīdu Circeni. Mūsu partijā ir daudz ar medicīnu saistītu cilvēku, tāpēc mums bija profesionāla saruna gan par mazo lauku slimnīcu tālāko likteni, gan par to, cik plaši Circenes kundze redz iespēju pielietot privātās apdrošināšanas sabiedrības medicīnas budžeta dalīšanā, kur mūsu attieksme ir piesardzīgāka. Mēs uzmanīgi tam visam sekosim līdzi, lai ieceres nekļūtu visaptverošas, tādējādi tām nenākot par labu pacientiem. Mēs pārliecinājāmies, ka kopumā ir vēlme aktīvi darboties, un ceram, ka, salīdzinot ar iepriekšējo ministru, attieksme pret nozari būs diplomātiskāka.
Saeimas Nacionālās drošības komisija ir saņēmusi lēmuma projektu par Nacionālās drošības padomes izvirzīto Satversmes aizsardzības biroja direktora amata kandidātu Kažociņa kungu. Saeima gaidīs vienīgi to, lai piepildītos visi tie tiesiskie nosacījumi saistībā ar pilsonību un pielaidi valsts noslēpumam, kuri vajadzīgi, lai par kandidātu, kurš atstājis ļoti profesionāla, lietišķa un godprātīga cilvēka iespaidu, varētu lemt plenārsēdē.
Šodien tika noraidīti vairāki kreiso spēku priekšlikumi, kuru mērķis, grozot Satversmi, bija rīkot tautas nobalsošanu jeb referendumu arī par Latvijas iestāšanos NATO. Mūsuprāt, tas ir pilnīgi lieki, jo tauta ir uzticējusies tieši tām politiskajām partijām, kas atklāti atbalsta Latvijas iestāšanos NATO. Mēs esam apmierināti, ka šis process ir tuvu noslēgumam.
Tika noraidīti arī opozīcijas priekšlikumi, kas paredzēja nepilsoņiem piešķirt tiesības iegādāties zemi īpašumā. Mūsuprāt, Pilsonības likums šobrīd ir tik liberāls, ka katram ir iespēja šo pilsonību iegūt, ja vien viņš nav kūtrs apgūt latviešu valodu.
Skatot grozījumus “Likumā par ostām”, tomēr tika atrasts kompromisa variants — personas, kuru īpašumtiesības uz zemi ostas teritorijā ir atzītas, bet kuras dažādu iemeslu dēļ nav varējušas to saņemt, tomēr varēs pretendēt uz līdzvērtīgu zemi vai kompensācijas sertifikātiem. Bet diskusija par to vēl būs, skatot likumprojektu galīgajā lasījumā.
J.Stalidzāne (Latvijas Pirmās partijas frakcija): Arī Latvijas Pirmā partija šonedēļ frakcijas sēdē tikās ar jauno veselības ministra amata kandidāti Ingrīdu Circeni, lai pārliecinātos par viņas spējām veikt šo ļoti atbildīgo uzdevumu. Mēs ļoti labi saprotam, ka veselības aprūpe ir viena no būtiskākajām mūsu valstī sakārtojamajām lietām. Tā kā Circenes kundze atstāja labu iespaidu ar savām zināšanām medicīnas sakārtošanas jomā un arī mūsu partijas biedrs Jānis Zaržeckis izteica piekrišanu dažādos veidos palīdzēt Circenes kundzei veikt šo ļoti smago darbu, tad arī Latvijas Pirmā partija atbalstīja šo kandidatūru. Mēs novēlam Circenes kundzei veiksmi šajā darbā.
Ļoti būtisks šodien bija arī jautājums par Centrālās vēlēšanu komisijas sastāvu. Mums ir ļoti patīkami, ka komisijas priekšsēdētājs arī nākamos četrus gadus būs līdzšinējais priekšsēdētājs Arnis Cimdars. Komisiju turpmāk gaida ļoti nopietns darbs, kas saistīts ar referenduma sagatavošanu par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā, kā arī nākamajām pašvaldību vēlēšanām. Tāpēc esam gandarīti par Arņa Cimdara ievēlēšanu komisijas priekšsēdētāja amatā, jo viņš pārzina visas ar vēlēšanu un referendumu rīkošanu saistītās lietas. Latvijas Pirmo partiju Centrālajā vēlēšanu komisijā pārstāvēs Juris Kokins. Novēlam komisijai veiksmīgu un arī precīzu darbu.
Šodien plenārsēdē pirmajā lasījumā steidzamības kārtā tika izskatīts likumprojekts “Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanas likums”. Var jau būt, ka tas bija jāatzīst par steidzamu, taču jāsaprot, ka šis stikla kalns prasīs ārkārtīgi lielus līdzekļus. Tāpēc ir ļoti nopietni jāseko līdzi tam, lai tehniski šim objektam būtu vajadzīgā atdeve visā Latvijā saistībā ar informācijas tehnoloģijām un informācijas pieejamību — paralēli šīs ēkas būvei ir jādomā arī par šo tehnoloģiju attīstību, kā arī par to, kādi līdzekļi šī projekta ietvaros tiks atvēlēti šo tehnoloģiju ieviešanai.
Ļoti nenopietni bija opozīcijas iesniegtie priekšlikumi grozījumiem Satversmē, kas nosaka referenduma norisi par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā. Taču kopumā mūsu partija šo likumprojektu atbalstīja.
A.Bartaševičs (Tautas saskaņas partijas frakcija): Esam ļoti sarūgtināti par valdošo frakciju attieksmi pret mūsu iesniegto likumprojektu “Grozījumi likumā “Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās””, jo vairākums to neatbalstīja, kaut gan tur bija daudz vērtīgu domu. Principā mēs piedāvājām liberalizēt zemes tirgu pilsētās. Kā zināms, jau nākamajā gadā mēs kļūsim par Eiropas Savienības dalībvalsti, un Eiropas līgums nosaka, ka arī Latvijā jābūt brīvai kapitāla kustībai. Tas attiecas arī uz zemes tirgu — Eiropas Savienības pilsoņiem jābūt tādām pašām tiesībām kā Latvijas pilsoņiem, iegādājoties zemi Latvijā, arī pilsētās. Slikti, ka netika atbalstīta mūsu doma par tādu pašu tiesību piešķiršanu kā pilsoņiem, iegādājoties zemi pilsētās. Šajā gadījumā jau nav tādu argumentu, kādi bija, apspriežot likumu “Par zemes privatizāciju lauku apvidos”, ka lauksaimniecības un mežu zemes jāsaglabā pilsoņu īpašumā.
Nākamais, par ko gribu runāt, ir grozījumi Satversmē, jo netika atbalstīts mūsu priekšlikums par nepieciešamību rīkot referendumu arī par Latvijas iestāšanos NATO — dalību militārā aliansē. Mēs uzskatām, ka šis jautājums skar Latvijas suverenitāti — Latvija to var zaudēt, jo pēc līguma ratificēšanas ar NATO mūsu valstij būs jāpiedalās militārās akcijās citās valstīs, un savukārt alianse varēs piedalīties šādās akcijās arī mūsu zemē.
Vēl runāšu par Centrālās vēlēšanu komisijas locekļu ievēlēšanu. Valdošās partijas atkal parādīja savu nekonsekvenci, izstumjot vienu komisijas locekli — apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” pārstāvi, kaut gan parasti Centrālajā vēlēšanu komisijā ir pārstāvētas visas frakcijas. Tā ir slikta prakse, tā sākās ar jaunās valdības veidošanu un turpinās līdz pat šim brīdim.
S.Mellupe (frakcija “Jaunais laiks”): Frakcija “Jaunais laiks” par svarīgāko šīs nedēļas notikumu uzskata jaunās veselības ministres Ingrīdas Circenes apstiprināšanu amatā. Partija “Jaunais laiks” joprojām ir atbildīga par saviem solījumiem veselības aprūpes sistēmas sakārtošanā, jo līdz šim tā ir bijusi neapmierinoša. Tāpēc mēs ļoti atbildīgi izvērtējām mūsu izvirzīto kandidatūru veselības ministra amatam, un šodien Circenes kundze tika apstiprināta.
Kā vēl vienu ļoti svarīgu lietu es atzīmēšu Jūras kodeksa pieņemšanu otrajā lasījumā. Tas ir ļoti apjomīgs likumprojekts. Pirmajā lasījumā tas tika pieņemts pagājušajā gadā — 7.Saeimas laikā, un arī galīgajā lasījumā tam vajadzēja būt pieņemtam jau iepriekšējās Saeimas laikā. Tas ir dokuments, kas regulē ne tikai ar kuģniecību saistītas lietas, bet arī braukšanu pa upēm un jūrām ar laivām un ūdensmotocikliem. Kodekss ir akūti nepieciešams, jo tas ir mūsu solījums Eiropas Savienībai, un beidzot šis likumprojekts ir pieņemts otrajā lasījumā.
Vēl gribu atzīmēt likumprojektu “Parlamentārās izmeklēšanas komisiju likums”. Tā ir Satversmē noteikta deputātu tiesība veidot parlamentārās izmeklēšanas komisijas. Kā zināms no iepriekšējās Saeimas, šīs komisijas bieži vien tika skaļi veidotas. Pēc tam bija tikpat skaļi gala ziņojumi, bet rezultāta bieži vien nebija nekāda. Arī sabiedrībā ir bijusi diskusija par šādu komisiju nepieciešamību un lietderību. Ja Satversmē deputātiem ir noteiktas tādas tiesības, tad likumdevējiem ir tiesības veikt parlamentāru izmeklēšanu, kas bieži vien tiek jaukta. Tātad šodien šis likumprojekts tika atbalstīts otrajā lasījumā. Tagad likumprojektā pretruna starp likumdevēja un tiesu varu ir pilnīgi nošķirta, un tiek uzsvērts, ka deputātiem ir tiesības veidot izmeklēšanas komisijas, bet tikai parlamentāras izmeklēšanas veikšanai.
Vēl runāšu par vēl vienu frakcijai “Jaunais laiks” ļoti svarīgu jautājumu. Šodien tika noraidīts Tautas partijas priekšlikums grozījumiem Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā. Kārtējo reizi diezgan asi tika kritizēts Ministru prezidents Einars Repše, kurš vēloties sagrābt varu savās rokās. Es tomēr gribu informēt, kāpēc KNAB tiek nodots premjera pārraudzībā. Es uzsveru šo vārdu “pārraudzībā”, nevis pakļautībā. Jebkura iestāde valstī darbojas saskaņā ar likumu, nevis pēc kādas amatpersonas vai iestādes, kuras pārraudzībā tā atrodas, rīkojumiem. Pirmkārt, KNAB nodot premjera pārraudzībā ir iespējams saskaņā ar Satversmi, jo tās 58.pants nosaka, ka Ministru kabinets uzrauga valsts pārvaldes iestādes. Savukārt Valsts pārvaldes iekārtas likums nosaka, ka Ministru kabineta locekļi savu darbību veic ar attiecīgu Ministru kabineta locekļu starpniecību. Premjers ir tieši tāds pats Ministru kabineta loceklis kā tieslietu ministrs vai kāds cits. Iepriekšējā Saeimā tieši Tautas partija virzīja šo likumprojektu, nosakot, ka KNAB ir tieslietu ministra pakļautībā. Šodien šis vienkārši ir kārtējais mēģinājums Ministru prezidentam pārmest pārlieku lielas varas sagrābšanu savās rokās.
R.Pīks (Tautas partijas frakcija): Tā kā mana cienījamā kolēģe Solvita Mellupe savu uzstāšanos noslēdza ar Tautas partijas iesniegto priekšlikumu grozījumiem Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā, tad sākšu ar komentāru, kādēļ mēs to darījām.
Pirmkārt, Mellupes kundze bija neprecīza. Tieši Tautas partija 7.Saeimā iesniedza priekšlikumu, kas paredz, ka KNAB ir neatkarīga valsts iestāde un atrodas Ministru kabineta pārraudzībā. Es domāju, ka tieši šī neatkarība būtu tālāk jānostiprina Satversmē, kā tas ir, piemēram, ar Valsts kontroli. Pašlaik tiek darīts gluži pretējais. Birojs tiek nodots tiešā Ministru prezidenta pārraudzībā. Un šī ir jau piektā iestāde, kas jaunās valdības laikā tiek nodota Ministru prezidenta pārraudzībā. Ko nozīmē pārraudzība? Pati par sevi pārraudzība jau nenozīmē neko sliktu. Bet, ņemot vērā šo pieredzi, Ministru prezidentam Repšes kungam ļoti bieži vispirms izsakot spriedumus un tikai pēc tam tiem piemeklējot pamatojumus, turklāt šie spriedumi bieži vien tiek izteikti, maigi sakot, aizgājušo laiku propagandas stilā — tas un tas ir slikts, tas un tas man nepatīk, tad šajā gadījumā liela daļa valsts iestāžu darbinieku zināmā mērā jau ir iebaidīti. Skaidrs, ka ir bīstami būt pārraudzībā galvenajai valsts kontroles iestādei, kurai ir jākontrolē ne tikai korupcijas gadījumi, bet arī partijas. Arī Ministru prezidents ir partijas vadītājs, un šeit mēs saskatām būtisku pretrunu ar pašu likumu un šī Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja uzdevumiem. Tādēļ mēs ierosinājām papildināt likumu ar konkrētu formulējumu, ka KNAB ir neatkarīga iestāde, un neviens tā darbā nedrīkst iejaukties. Jā, tas jau ir skaidrs, ka nedrīkst iejaukties. Bet tomēr, ja tas ir nostiprināts likumā, tad iejaukšanās gadījumam var būt citas sekas. Diemžēl pozīcija to ļoti solidāri noraidīja. Domāju, ka viņiem kādreiz nāksies šo kļūdu labot, jo tas ir nedemokrātiski un neatbilstoši demokrātiskai valstij. Tā ir tikai šī brīža vajadzība.
Otrkārt, šodien tika pieņemts ļoti svarīgs lēmums — amatā apstiprināta veselības ministre Ingrīda Circene. Mums pret Circenes kundzi nav nekādu iebilžu — viņa liekas visnotaļ enerģisks un simpātisks cilvēks. Bet ir cita lieta. Nav konkrētas darbības programmas. Valdības deklarācijā ir minēts par veselības aizsardzības reformu, bet nekā konkrēta. Iepriekšējā “Jaunā laika” veselības ministra Āra Audera plānotā reforma ir absolūti pretēja tam, par ko izteikusies Circenes kundze. Tāpēc atbalstīt ministru bez programmas tikai tāpēc, ka viņš ir kārtīgs un enerģisks cilvēks, būtu vieglprātīgi.
Saeimas preses dienests