• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumi Nr. 226 "Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 6.05.2003., Nr. 66 https://www.vestnesis.lv/ta/id/74478

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ministru kabineta noteikumi Nr.227

Valsts sanitārās inspekcijas nolikums

Vēl šajā numurā

06.05.2003., Nr. 66

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 226

Pieņemts: 29.04.2003.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Ministru kabineta noteikumi Nr.226

Rīgā 2003.gada 29.aprīlī (prot. Nr.23, 42.§)

Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu

Izdoti saskaņā ar Dzelzceļa pārvadājumu likuma 49.panta ceturto daļu

I. Vispārīgais jautājums

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā Latvijas Republikai saistošajos starptautiskajos līgumos paredzētie bīstamo kravu pārvadāšanas noteikumi piemērojami iekšzemes dzelzceļa pārvadājumos;

1.2. bīstamo kravu klasifikāciju un bīstamās kravas, kuras atļauts pārvadāt pa dzelzceļu;

1.3. kārtību, kādā vagonus un konteinerus sagatavo bīstamo kravu pārvadājumiem;

1.4. pavadzīmes noformēšanas kārtību;

1.5. bīstamo kravu pieņemšanas un izsniegšanas kārtību.

II. Kārtība, kādā Latvijas Republikai saistošajos starptautiskajos līgumos paredzētie bīstamo kravu pārvadāšanas noteikumi piemērojami iekšzemes dzelzceļa pārvadājumos

2. Iekšzemes dzelzceļa pārvadājumos piemēro šādus Latvijas Republikai saistošus starptautiskos līgumus, kuri regulē bīstamo kravu pārvadājumus:

2.1. Nolīguma par starptautisko dzelzceļa kravu satiksmi (SMGS) 2.pielikumu “Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi”, izņemot tā pirmās daļas VI nodaļu “Cisternu, no kurām izkrautas bīstamās kravas, pārvadāšanas nosacījumi”, otrās daļas 5.1.7.1.2.apakšpunkta pēdējo teikumu, 2.2.pielikuma 3.sadaļu, 2.10. un 2.11.pielikumu (turpmāk — SMGS 2.pielikums). Lai nodrošinātu papildu drošības pasākumus bīstamo kravu pārvadājumos, piemēro arī šādus dokumentus, ko paredz vienošanās, kas noslēgtas saskaņā ar SMGS 2.pielikuma pirmās daļas 1.10.apakšpunktu:

2.1.1. “Avārijas kartītes pa NVS, Latvijas Republikas, Lietuvas Republikas un Igaunijas Republikas dzelzceļiem pārvadājamām bīstamām kravām”;

2.1.2. “Ar bīstamām kravām piekrauto vagonu minimālās piesega normas, iekļaujot tos vilcienos un manevru laikā. To nolaišanas no šķirošanas uzkalniem nosacījumi”;

2.2. Konvencijas par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) B papildinājuma (CIM) I pielikuma “Bīstamo kravu starptautisko dzelzceļa pārvadājumu noteikumi (RID)” nosacījumus attiecībā uz bīstamo kravu klasifikāciju, iepakojumu un konteineriem (turpmāk — RID noteikumi).

3. SMGS 2.pielikuma otrās daļas 1.6.apakšpunkta nosacījumi attiecas arī uz 1.klases bīstamo kravu pārvadāšanu konteinerā.

4. SMGS 2.pielikuma otrās daļas 4.1.5.2.1.apakšpunkta nosacījumi attiecas uz bīstamo kravu pārvadāšanu segtajos vagonos.

5. SMGS 2.pielikuma otrās daļas 5.2.6.1.1.apakšpunktā paredzētajā gadījumā, nosūtītājs saskaņo ar publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvadātāju, kā nostiprināmas bīstamo kravu pārvadāšanas laikā ventilējamo vagonu lūkas un kā veicama vagonu apdare, lai bīstamo kravu aizsargātu no dzirkstelēm.

6. SMGS 2.pielikuma 2.8.pielikuma prasības attiecas arī uz cita veida vagoniem un konteineriem, ja to nosaka publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs.

7. Uz vagoniem un konteineriem izvieto SMGS 2.pielikumā noteiktās attiecīgās bīstamības zīmes, kurās starp bīstamības simbolu un klases numuru uz balta taisnstūrveida pamata norāda avārijas kartītes numuru (ciparu augstums 100 mm). Bīstamības klases numuru norāda ar cipariem, kuru augstums ir 50 mm.

8. Ja konstatē pretrunas starp SMGS 2.pielikumu un RID noteikumiem, piemēro SMGS 2.pielikuma nosacījumus.

III. Bīstamo kravu klasifikācija un bīstamās kravas, kuras atļauts pārvadāt pa dzelzceļu

9. Bīstamās kravas iedala šādās klasēs:

9.1. sprāgstošas vielas un izstrādājumi — 1.klase;

9.2. gāzes — 2.klase;

9.3. viegli uzliesmojoši šķidrumi — 3.klase;

9.4. viegli uzliesmojošas cietas vielas un materiāli — 4.1.klase;

9.5. vielas, kuras var pašaizdegties, — 4.2.klase;

9.6. vielas, kuras, saskaroties ar ūdeni, izdala uzliesmojošas gāzes, — 4.3.klase;

9.7. oksidējošas vielas — 5.1.klase;

9.8. organiskie peroksīdi — 5.2.klase;

9.9. indīgas vielas — 6.1.klase;

9.10. infekciozas vielas — 6.2.klase;

9.11. radioaktīvi materiāli — 7.klase;

9.12. kodīgas vielas — 8.klase;

9.13. pārējās bīstamās vielas un izstrādājumi — 9.klase.

10. Pa dzelzceļu pieļaujama tādu bīstamo kravu pārvadāšana, kuras atļauts pārvadāt saskaņā ar SMGS 2.pielikumu vai RID noteikumiem.

11. Ja bīstamajai kravai šo noteikumu 2.1.1.apakšpunktā minētajā dokumentā nav norādīta attiecīga avārijas kartīte, nosūtītājs izstrādā tāda paša parauga avārijas kartīti un to pievieno pavadzīmei.

IV. Vagonu un konteineru sagatavošana bīstamo kravu pārvadājumiem

12. Sagatavojot vagonus un konteinerus bīstamo kravu pārvadājumiem, ievēro Ministru kabineta 2002.gada 4.novembra noteikumus Nr.506 “Noteikumi par kravu pieņemšanu pārvadāšanai pa dzelzceļu”, kā arī šo noteikumu II un IV nodaļas prasības.

13. Ja bīstamo kravu paredzēts pārvadāt universālā konteinerā, tās pārvadāšanai izmanto konteinerus ar metāla korpusu.

14. Pirms bīstamās kravas iekraušanas vagonā nosūtītājs iesniedz pārvadātājam rakstisku pieteikumu par privātvagona vai pārvadātāja iznomāta vagona tehnisko apkopi. Pārvadātājs nosaka pieteikumā norādītā vagona piemērotību bīstamo kravu pārvadāšanai, pārbaudot tā gaitas daļas, riteņpārus, bukšu mezglus, rāmi, bremžu un triecienvilces ierīces.

15. Nosūtītājs nosaka privātvagona vai pārvadātāja iznomāta vagona virsbūves (grīdas, sienu apšuvuma, jumta, durvju, lūku vāku, armatūras un aprīkojuma) un privātkonteinera korpusa tehnisko stāvokli un piemērotību konkrētas bīstamās kravas pārvadāšanai, kā arī pārliecinās, ka vagona, konteinera lūku vāki blīvi pieguļ un vagons vai konteiners ir iztīrīts atbilstoši konkrētas bīstamās kravas pārvadāšanas prasībām.

16. Nosūtītājs ir atbildīgs par sekām, kas radušās specializētā privātvagona, pārvadātāja iznomāta vagona vai cisternkonteinera armatūras un aprīkojuma dēļ, ja tas nav bijis tehniskā lietošanas kārtībā.

17. Pārvadātājs bīstamo kravu iekraušanai iekšzemes dzelzceļa pārvadājumos padod vagonus, kuriem plānotais remonts paredzēts ne agrāk kā pēc 15 dienām, bet starptautiskajos dzelzceļa pārvadājumos — vagonus, kuriem plānotais remonts paredzēts ne agrāk kā pēc 30 dienām.

18. Ja vagons ir tādā pašā krāsā kā SMGS 2.pielikumā vai RID noteikumos norādītās bīstamības zīmes pamats vai plāksnīte, uz kuras ir bīstamības identifikācijas kods (turpmāk — oranžā plāksnīte) un Apvienoto Nāciju Organizācijas (turpmāk — ANO) numurs, nosūtītājs iezīmē 30 mm platu baltas krāsas joslu ap piestiprinātās zīmes vai oranžās plāksnītes malām.

19. Bīstamības zīmes uzkrāso vai piestiprina:

19.1. segtajiem vagoniem — durvju vidū abās vagona pusēs;

19.2. konteineriem un cisternkonteineriem — zem konteinera numura uz sānu sienām, galos un augšpusē.

20. Vagonam, kurā pārvadā konteinerus ar bīstamām kravām, bīstamības zīmes un oranžās plāksnītes var nepiestiprināt, ja tās redzamas uz vagonā iekrautajiem konteineriem. Ja bīstamības zīmes un oranžās plāksnītes uz konteineriem nav redzamas, nosūtītājs vai pārvadātājs (atkarībā no tā, kurš iekrauj konteinerus vagonā) tās piestiprina vagonam.

21. Uz konkrētas bīstamās kravas pārvadāšanai specializēta vagona un konteinera (universālais vai speciālais vagons (konteiners), kas paredzēts konkrētas kravas vai kravu grupas pārvadāšanai un uz kura ir trafaretuzraksts ar tās nosaukumu) bīstamības zīmes un oranžās plāksnītes attēlu krāso ar krāsu, kura ir noturīga pret vides iedarbību. Pēc vagonu un konteineru izkraušanas tās nenoņem un neaizsedz.

22. Ja pārvadātāja vagonus nomā konkrētu bīstamo kravu vai kravu grupas pārvadāšanai, uz vagona virs bīstamības zīmes novieto uzrakstu ar kravas vai kravu grupas nosaukumu (burtu augstums — 15 cm). Zem bīstamības zīmes visā durvju platumā novieto uzrakstu “Citas kravas neiekraut” vai “Piekraut tikai pieraksta stacijā” (burtu augstums — 10 cm). Pa kreisi no durvīm novieto uzrakstu

“Noma. ______________________________ . Steidzami nosūtīt atpakaļ uz

(nomnieka nosaukums)

_______________________________________________________________”.

(vagona pieraksta stacijas un dzelzceļa nosaukums)

23. 1.klases bīstamo kravu pārvadāšanai nav atļauts izmantot vagonus, kuriem ir pārejas laukumi un rokas bremzes (stāvbremzes), izņemot gadījumus, kad kravu pārvadā pārvadātāja nodrošinātas apsardzes pavadībā. 1.klases bīstamās kravas iekrauj vagonos, kas aprīkoti ar kompozīciju materiāla bremžu klučiem, kuru biezums nav mazāks par 30 mm.

24. Žurnālā, kura paraugu nosaka publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs, pārvadātājs izdara attiecīgus ierakstus par vagona tehnisko apskati un piemērotību 1.klases bīstamo kravu pārvadāšanai, norādot arī datus par automātisko bremžu ieslēgšanu vai izslēgšanu, pēdējā remonta datumu un vietu, un apliecina to ar parakstu.

25. Pirms 1.klases bīstamo kravu iekraušanas nosūtītājs:

25.1. aizver vagona sānu un jumta lūkas un nostiprina jumta lūkas no iekšpuses ar stiepli un latu saskaņā ar kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskajiem noteikumiem;

25.2. publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja noteiktajā kārtībā aiztaisa atstarpes segto vagonu (konteineru) durvju un lūku ailās un vagonu (konteineru) spraugas ar sulfātcelulozi (izmantojot šķidro stiklu), koka līstēm (izmantojot tūbas blīves) vai stikla audumu un ugunsdrošu līmi.

26. Pirms vagonu padošanas tādu 1.klases bīstamo kravu iekraušanai, kuras pārvadājot vagonu automātiskās bremzes nepieciešams izslēgt, pārvadātājs aizver vagona bremžu maģistrāles atvienošanas krānu, nostiprina to ar stiepli un plombē.

27. Ja manevru darbu laikā stacijā un pievedceļos vagonu automātiskās bremzes jāieslēdz, vagoniem, kuros iekrautas tādas 1.klases bīstamās kravas, kuras pārvadājot vagonu automātiskās bremzes nepieciešams izslēgt, tās izslēdz pēc vagonu iekļaušanas vilciena sastāvā un vilciena automātisko bremžu ieslēgšanas. Stacijā pienākušajiem vagoniem automātiskās bremzes ieslēdz pirms vagonu atkabināšanas no vilciena. Ministru kabineta 1999.gada 27.aprīļa noteikumos Nr.148 “Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi” minētajā stacijas tehniskās rīcības aktā noteikts, vai vagonu automātiskās bremzes nepieciešams izslēgt, veicot manevru darbu attiecīgajā stacijā un pievedceļos.

28. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs nosaka to bīstamo kravu sarakstu, pirms kuru iekraušanas nosūtītājs sagatavo vagonus un konteinerus atbilstoši ugunsdrošības prasībām, kā arī vagonu un konteineru sagatavošanas paņēmienus.

29. Nosūtītājs pārliecinās, ka vagonu (konteineru) sagatavošanā izmantojamie materiāli ir ķīmiski neaktīvi attiecībā uz pārvadājamo kravu.

30. Specializētos vagonus, kuri paredzēti 1.klases bīstamo kravu pārvadāšanai, aprīko ar ierīcēm kravu nostiprināšanai atbilstoši nosūtītāja izstrādātajām prasībām. Tukšiem specializētajiem vagoniem nosūtītājs plombē durvis un uzliek tām savijumus. Ja lūkas aprīkotas ar ierīcēm plombu uzlikšanai, arī tās plombē un uzliek tām savijumus. Specializētos vagonus drīkst izmantot tikai atbilstoši trafaretuzrakstam uz vagona.

31. Pirms vagonu piekraušanas ar lopbarības raušiem (ANO numurs 1386, ANO numurs 2217), kas nav iesaiņoti tarā, vagonus tīra, mazgā un izžāvē.

32. 5.1.klases bīstamajām kravām paredzētos vagonus pilnīgi iztīra no pārvadātās kravas atlikumiem un putekļiem vai izmazgā. Vagonos nedrīkst būt eļļas vai eļļu saturošu vielu paliekas.

V. Pavadzīmes noformēšanas kārtība

33. Noformējot pavadzīmi bīstamās kravas pārvadājumam pa dzelzceļu, ievēro Ministru kabineta 2001.gada 18.decembra noteikumus Nr.533 “Noteikumi par pavadzīmes aizpildīšanas kārtību dzelzceļa kravu pārvadājumos”, SMGS 2.pielikumu un šīs nodaļas prasības.

34. Pavadzīmes ailē “Kravas nosaukums” nosūtītājs papildus ieraksta burtus “AK” un norāda avārijas kartītes numuru. Ja pārvadājamai bīstamajai kravai šo noteikumu 2.1.1.apakšpunktā minētajā dokumentā attiecīga avārijas kartīte nav norādīta, nosūtītājs pavadzīmes ailē “Kravas nosaukums” izdara ierakstu “AK pievienota” un pievieno pavadzīmei paša izstrādāto avārijas kartīti.

35. Nosūtītājs pavadzīmes attiecīgajā ailē iespiež attiecīgajai bīstamajai kravai paredzētos sarkanas krāsas spiedogus saskaņā ar SMGS 2.pielikumu un šo noteikumu 2.1.2.apakšpunktā minēto dokumentu. Ja konstatē pretrunas starp SMGS 2.pielikuma un šo noteikumu 2.1.2.apakšpunktā minētā dokumenta prasībām attiecībā uz pavadzīmē iespiežamajiem spiedogiem, pavadzīmē iespiež tos spiedogus, kuru norādes vairāk nodrošina kustības drošību un kravas saglabāšanu, kā arī vairāk samazina risku cilvēka dzīvībai, veselībai, personas mantai vai videi. Pārvadātājs iespiež tādus pašus spiedogus arī vagonu lapā.

36. Ja kravas pārvadāšanas pieteikumā norādīta bīstamā krava, kas nav norādīta šo noteikumu 2.1.2.apakšpunktā minētajā dokumentā, pārvadātājs nosaka, kādi papildu spiedogi iespiežami pavadzīmē. Spiedogus par vagonu minimālajām piesega normām 1.klases bīstamajām kravām pārvadātājs nosaka atbilstoši normatīvā akta prasībām, kas regulē vilcienu kustību un manevru darbus. Pavadzīmē papildus iespiežamos spiedogus pārvadātājs saskaņo ar publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju. Nosūtītājs iespiež pavadzīmes attiecīgajā ailē pārvadātāja noteiktos spiedogus sarkanā krāsā.

37. Nododot pārvadāšanai iekšzemes pārvadājumos vai nosūtot ārpus Latvijas Republikas teritorijas tādu 1.klases bīstamo kravu, kurai šo noteikumu 2.1.1.apakšpunktā minētajā dokumentā paredzēts nosacītais kravas numurs, nosūtītājs to norāda arī pavadzīmes ailē “Kravas nosaukums” (izņemot gadījumu, ja, nosūtot kravu ārpus Latvijas Republikas teritorijas, vienošanās ar ārvalstu dzelzceļiem paredz citādi) un atbild par nosacītā kravas numura pareizību.

38. Šo noteikumu 66.punktā paredzētajā gadījumā nosūtītājs pavadzīmes ailē “Kravas nosaukums” ieraksta atzīmi “Tukšs konteiners pēc _______________

(kravas nosaukums)

pārvadāšanas iztīrīts, drošs”, kā arī norāda konteinera apstrādes veidu, ja tā veikta.

39. Šo noteikumu 67.punktā paredzētajā gadījumā, ja nav veikta vagona neitralizācija (dezinfekcija, degazācija), nosūtītājs attiecīgajā pavadzīmes ailē norāda, kāda krava pārvadāta vagonā, ANO numuru, bīstamības klasi, avārijas kartītes numuru (vai kartīti pievieno pavadzīmei) un iespiež pavadzīmes attiecīgajā ailē pārvadātajai kravai paredzētos spiedogus.

40. Šo noteikumu 68.punktā paredzētajā gadījumā nosūtītājs pavadzīmes ailē “Kravas nosaukums” ieraksta atzīmi “Tukšs vagons (konteiners) pēc

_______________________________________________________________

(kravas nosaukums, ANO numurs, bīstamības klase)

pārvadāšanas”, kā arī pavadzīmes attiecīgajā ailē iespiež pārvadātajai kravai paredzētos spiedogus un norāda avārijas kartītes numuru (vai kartīti pievieno pavadzīmei).

41. Šo noteikumu 69.punktā paredzētajā gadījumā nosūtītājs pavadzīmes ailē “Kravas nosaukums” ieraksta atzīmi “Atdodamā tara pēc _______________

(kravas nosaukums)

pārvadāšanas iztīrīta, droša”.

42. Šo noteikumu 70.punktā paredzētajā gadījumā pavadzīmē ieraksta atzīmes un iespiež spiedogus, kādi nepieciešami, pārvadājot attiecīgo bīstamo kravu, un norāda avārijas kartītes numuru (vai kartīti pievieno pavadzīmei).

43. Ja šo noteikumu 75.punktā paredzētajā gadījumā kravas apsardzi nodrošina nosūtītājs vai saņēmējs, nosūtītājs norāda pavadzīmes ailē “Kravas nosaukums” attiecīgo personu vārdu, uzvārdu, kā arī personas kodu iekšzemes pārvadājumos un pases numuru starptautiskajos pārvadājumos. Nosūtītājs pavadzīmes ailē “Kravas nosaukums” ieraksta atzīmi “Ar krāsns apkuri”, ja vagonos, kuros brauc attiecīgās personas, ir krāsns apkures ierīces.

44. Šo noteikumu 76.punktā paredzētajā gadījumā atzīmi “Ar krāsns apkuri” pavadzīmē neieraksta.

VI. Bīstamo kravu pieņemšana un izsniegšana

45. Pieņemot pārvadāšanai un izsniedzot bīstamās kravas, ievēro Ministru kabineta 2002.gada 4.novembra noteikumus Nr.506 “Noteikumi par kravu pieņemšanu pārvadāšanai pa dzelzceļu”, Ministru kabineta 2003.gada 8.aprīļa noteikumus Nr.158 “Kravas izsniegšanas noteikumi”, SMGS 2.pielikumu un šajā nodaļā noteiktās prasības.

46. Vagonsūtījumos pārvadājamās bīstamās kravas pieņem un izsniedz pievedceļos, sīksūtījumos un konteinersūtījumos pārvadājamās bīstamās kravas — staciju koplietošanas vietās un pievedceļos.

47. Universālajos vagonos vagonsūtījumos pārvadājamās bīstamās kravas (izņemot 1.klases bīstamās kravas) var pieņemt un izsniegt staciju koplietošanas vietās (saskaņojot to ar publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju), ja kravas iekraušana notiek tieši no automašīnas vagonā un izkraušana — no vagona automašīnā un ja tiek veikti attiecīgi drošības pasākumi.

48. Bīstamās kravas nav atļauts iesniegt pārvadāšanai tādos sūtījuma veidos un vagonos, kuri nav paredzēti SMGS 2.pielikumā. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs nosaka tās bīstamās kravas, kuras pārvadā specializētos vagonos (neatkarīgi no to piederības), kā arī kādos gadījumos un kādā krāsā krāsojami specializētie vagoni un kādi trafaretuzraksti uz tiem norādāmi.

49. Bīstamās kravas tara un iesaiņojums nedrīkst būt bojāts un pieļaut kravas noplūdi vai izbiršanu. Nosūtītājs bīstamo kravu iesaiņojumam un tarai izmanto tādus materiālus, kas ir ķīmiski neitrāli attiecībā uz kravu.

50. Saņēmējs ar bīstamām kravām piekrautus pienākušos vagonus no stacijas nekavējoties pieņem uz pievedceļa.

51. Saņēmējs bīstamās kravas sīksūtījumos un konteinerus, kuros iekrautas bīstamās kravas, izved no stacijas 24 stundu laikā kopš brīža, kad saņemts paziņojums par kravas pienākšanu.

52. Ja stikla tarā ievietotas bīstamās kravas paredzēts iekraut vagonā vai konteinerā divās vai vairāk kārtās, tās liek izturīgās koka, polimēra vai metāla kastēs. Ja stikla tarā ievietotu bīstamo kravu paredzēts pārvadāt sīksūtījumos, to liek aizvākojamās koka kastēs bez spraugām.

53. Ja metāla vai polimēra kannās vai kārbās ievietotas bīstamās kravas paredzēts iekraut vagonā vai konteinerā divās vai vairāk kārtās, tās liek koka kastēs vai latu režģa kastēs.

54. Maisos vai gofrēta kartona kastēs ievietotas bīstamās kravas, ja attiecīgs iesaiņojums paredzēts SMGS 2.pielikumā un RID noteikumos, nodod pārvadāšanai vagonsūtījumos un konteinersūtījumos. Maisos ievietotas bīstamās kravas, kuras nodod pārvadāšanai sīksūtījumos, iesaiņo cietā transporta tarā (metāla vai finiera tvertnēs, mucās, koka vai metāla kastēs).

55. Bīstamās kravas, kuras atļauts pārvadāt konteineros, iesaiņo tāpat kā nododot pārvadāšanai segtajos vagonos.

56. Ja šķidras bīstamās kravas nodod pārvadāšanai vagonsūtījumos, nosūtītājs iekrauj vagonos arī tukšo taru (ne mazāk kā 1 % no kravas vietām).

57. Nosūtītājs uz katras kravas vietas norāda kravas nosaukumu (iesaiņojot vienā kravas vietā kopā vairākas bīstamās kravas, norāda katras kravas nosaukumu), ANO numuru un, ja to nosaka pārvadātājs, arī avārijas kartītes numuru.

58. Ja tara vai iesaiņojums ir tādā pašā krāsā kā bīstamības zīmes pamata krāsa, zīmi novieto uz kontrastaina pamata. Ja kravai ir vairāki bīstamības veidi, uz taras novieto katram bīstamības veidam atbilstošas zīmes.

59. Ja kravas vietā kopā iesaiņo dažādu klašu bīstamās kravas, uz kravas vietas novieto katrai kravai atbilstošas bīstamības zīmes.

60. Bīstamām kravām, kuras nodod pārvadāšanai transporta paketēs, bīstamības zīmes novieto gan uz iesaiņojuma, gan uz paketēm, ja saformētajā paketē nav redzamas uz iesaiņojuma novietotās bīstamības zīmes.

61. Bīstamās kravas, izņemot 1., 6.2. un 7.klases bīstamās kravas, var pārvadāt kopā ar cita veida kravām vienā vagonā vai konteinerā, ievērojot šo noteikumu pielikumā minētos nosacījumus.

62. Nosūtītājs bīstamās kravas iekrauj vagonos un konteineros, kas ir tehniskā lietošanas kārtībā un no kuriem iztīrītas iepriekš pārvadātās kravas atlikumi un atkritumi.

63. Ja bīstamās kravas pārvadāšanai specializētu vagonu nosūta remontā, vagona nosūtītājs, valdītājs vai nomnieks pirms nosūtīšanas nodrošina tā mazgāšanu un neitralizāciju (dezinfekciju, degazāciju). Pavadzīmei pievieno rakstisku apliecinājumu par vagona apstrādi. Minēto apliecinājumu izsniedz komercsabiedrība, kura saņēmusi attiecīgu licenci un veikusi vagona apstrādi, vai vagonu nosūtītājs, valdītājs vai nomnieks, ja vagona apstrādei attiecīga licence saskaņā ar normatīvajiem aktiem nav nepieciešama.

64. Ar ūdenstransportu pienākušo vai dubultoperācijās piekrauto konteineru tehnisko apskati pārvadātājs veic, pieņemot tos pārvadāšanai.

65. Ja bīstamās kravas pārvadāšanai specializētam vagonam beidzas nomas termiņš, nomnieks nodrošina tā tīrīšanu, mazgāšanu un neitralizāciju (dezinfekciju, degazāciju), kā arī noņem vai aizkrāso trafaretuzrakstus. Nomnieks iesniedz pārvadātājam rakstisku apliecinājumu par vagona apstrādi, ko izsniegusi komercsabiedrība, kura saņēmusi attiecīgu licenci un veikusi vagona apstrādi, vai arī vagona apstrādi rakstiski apliecina pats un apliecinājumu iesniedz pārvadātājam, ja vagona apstrādei attiecīga licence saskaņā ar normatīvajiem aktiem nav nepieciešama.

66. Tukšu bīstamās kravas pārvadāšanai specializētu konteineru nosūtītājs nodod pārvadāšanai iztīrītu (no ārpuses un iekšpuses) un, ja nepieciešams, arī attiecīgi apstrādātu (no ārpuses tāpat kā no iekšpuses).

67. Tukšu bīstamās kravas pārvadāšanai specializētu vagonu (izņemot cisternas) nosūtītājs nodod pārvadāšanai pilnībā iztīrītu no pārvadātās kravas atlikumiem. Vagona neitralizāciju (dezinfekciju, degazāciju) var neveikt. Pārvadātājs, saskaņojot to ar publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju, nosaka, kādus tukšus specializētos vagonus (izņemot cisternas) pieņem pārvadāšanai plombētus ar nosūtītāja plombām.

68. Tukšu bīstamās kravas pārvadāšanai specializētu vagonu un konteineru, kuru pēc izkraušanas, ja to pieļauj vagona, konteinera vai produkcijas tehniskie noteikumi, pilnīgi neattīra (paliek atlikušo gāzu spiediens vai pārvadājamās kravas atlikumi), nodod pārvadāšanai atbilstoši tajā pārvadātās kravas pārvadāšanas nosacījumiem.

69. Pēc bīstamās kravas izkraušanas tukšo taru (izņemot pārvadājamu specializētos vai pārvadātāja iznomātos vagonos) nodod pārvadāšanai kā kravu, kas nav bīstama, ja tara notīrīta un neitralizēta no iekšpuses un ārpuses un no tās noņemtas bīstamības zīmes. Nosūtītājs rakstiski apliecina pārvadātājam, ka tara ir neitralizēta (dezinficēta, degazēta) un nav bīstama.

70. Ja tukšā tara nav iztīrīta vai neitralizēta (dezinficēta, degazēta), nododot pārvadāšanai, tās atvērtās daļas aizver un taru marķē ar tādām pašām bīstamības zīmēm kā pilnu.

71. Ja bīstamā krava pārvadāta specializētos vai pārvadātāja iznomātos vagonos, neiztīrīto tukšo taru pieņem pārvadāšanai tādos pašos vagonos atbilstoši tiem pašiem nosacījumiem, kas attiecas uz pārvadātās kravas pieņemšanu pārvadāšanai. Nosūtītājs neiztīrīto tukšo taru notīra tikai no ārpuses un blīvi aizver tās atveramās daļas.

72. Iekraujot mucās, kannās vai tvertnēs ievietotu bīstamo kravu vagonā vairākās kārtās, kravas grēdu stabilitātes nodrošināšanai un iesaiņojuma aizsargāšanai pret bojājumiem starp kārtām nosūtītājs nepieciešamā daudzumā liek dēļus, kuru biezums nav mazāks par 20 mm.

73. Nosūtītājs bīstamo kravu nostiprināšanai vagonos un konteineros izmanto tādus materiālus, kuri ir ķīmiski neaktīvi attiecībā uz pārvadājamo kravu. Nostiprinot tādu bīstamo kravu, kas var radīt pašuzliesmojošus maisījumus, izmanto nedegošus vai ar uguns aizsargvielu piesūcinātus materiālus.

74. Tādu 1.klases bīstamo kravu, kurai šo noteikumu 2.1.1.apakšpunktā minētajā dokumentā paredzēts nosacītais kravas numurs, nodošanas stacijā pieņem no ārvalstu dzelzceļiem pārvadāšanai Latvijas teritorijā, ja nosacītais kravas numurs norādīts pavadzīmē un attiecīgo valstu dzelzceļi nav vienojušies citādi.

75. Vagonus ar 1.klases bīstamo kravu to kustības un stāvēšanas laikā pastāvīgi apsargā nosūtītāja, saņēmēja vai pārvadātāja nodrošināta bruņota apsardze. Nosūtītāja vai saņēmēja nodrošināto apsardzi izvieto atsevišķā vagonā, kas piemērots cilvēku un dienesta dzīvnieku pārvadāšanai, un tajā aizliegts braukt citām personām, izņemot pavadoņus, kuru pavadībā pārvadā kravu.

76. Ja 1.klases bīstamās kravas pārvadā specializētā vienlaidmetāla vagonā, kurā ir paredzēts nodalījums pavadoņiem un nosūtītāja vai saņēmēja nodrošinātai apsardzei, minētās personas drīkst braukt vienā vagonā ar kravu. Nodalījumu aprīko ar apsildes ierīcēm, kuras nepieļauj dzirksteļu nokļūšanu atmosfērā vai kuras automātiski izslēdzas, ja rodas elektriskās apsildes bojājums, kā arī ar ugunsdzēšanas līdzekļiem. Apsildes ierīču konstrukciju un uzstādīšanas vietu nosūtītājs vai saņēmējs saskaņo ar pārvadātāju. Nosūtītājs pirms kravas iekraušanas pārbauda ierīču esību un derīgumu.

77. Ja 1.klases bīstamās kravas pārvadāšanai specializētu vagonu aprīko ar elektroiekārtām, tām jābūt sprādziendrošām.

78. Pārvadātājs nosaka tās 1.klases bīstamās kravas, kuras pārvadā pārvadātāja bruņotas apsardzes pavadībā.

79. 1.klases bīstamās kravas var pieņemt pārvadāšanai vaļējā ritošā sastāvā, ja to pieļauj attiecīgās produkcijas tehniskā dokumentācija un nosūtītājs to ir saskaņojis ar publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju.

80. 1.klases bīstamās kravas vienā vagonā, konteinerā vai vairākos konteineros, kuri iekrauti vienā vagonā, aizliegts pārvadāt kopā ar:

80.1. citu klašu bīstamajām kravām;

80.2. šķidrām kravām, kas nav bīstamas, eļļām vai naftas produktiem neatkarīgi no to iesaiņojuma vai taras.

81. 1.klases bīstamās kravas nepieņem pārvadāšanai sīksūtījumos un pārvadātāja universālajos konteineros.

82. Rasējumus par 1.klases bīstamo kravu novietošanu un nostiprināšanu vaļējā ritošā sastāvā, segtajos vagonos un konteineros izstrādā nosūtītājs atbilstoši kravu iekraušanas un nostiprināšanas tehniskajiem noteikumiem. Rasējumi tiek apstiprināti publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja noteiktajā kārtībā. Rasējuma par kravu novietošanu un nostiprināšanu vaļējā ritošā sastāvā vienam eksemplāram jābūt pie pārvadātāja. Rasējums par kravu novietošanu un nostiprināšanu segtajos vagonos vai konteineros paliek pie nosūtītāja, un pārvadātājs ir tiesīgs pieprasīt to uzrādīt.

83. Izstrādājot rasējumus par 1.klases bīstamo kravu novietošanu un nostiprināšanu vagonos un konteineros, ņem vērā norādījumus par kravas vietu skaitu un izvietošanas paņēmieniem (ja tie doti kravas tehniskajā dokumentācijā), kā arī ievēro šādas prasības:

83.1. kravas vietas izvieto vienmērīgi pa visu vagona laukumu cieši vienu pie otras;

83.2. kastes un mucas novieto vagonā tā, lai kastu vāki un mucu aizgriežņi būtu vērsti uz augšu;

83.3. munīciju vagonos liek tā, lai izstrādājuma garenass būtu perpendikulāra vagona garenasij. Ja tas nav iespējams munīcijas izmēru dēļ, munīciju vagonos liek tā, lai izstrādājuma garenass būtu paralēla vagona garenasij;

83.4. kravas vietas, kuras ir vieglāk mehāniski deformēt, vagonā izvieto tā, lai tās iekrauj beidzamās un izkrauj pirmās;

83.5. segto vagonu durvju ailas kravas grēdu augstumā aizsprosto ar koka vairogiem.

84. Nosūtītājs ir atbildīgs par kravas pareizu iekraušanu vagonos un konteineros. Pārvadātājs pārbauda kravas iekraušanas un nostiprināšanas pareizību vaļējā ritošā sastāvā, ārēji apskatot kravas novietojuma un nostiprinājuma redzamo daļu.

85. Nosūtītājs 1.klases bīstamo kravu izvieto un nostiprina tarā tā, lai nepieļautu tās pārvietošanos tarā, bet transporta paketi veido tā, lai nepieļautu kravas vienību pārvietošanos paketē. Nosūtītājs ir atbildīgs par kravas vietu iesaiņošanas un marķēšanas pareizību.

86. 1.klases bīstamo kravu, kuru pārvadā pārvadātāja nodrošinātas apsardzes pavadībā, nosūtītāja nodrošināta apsardze apsargā līdz brīdim, kad piekrautu vagonu nodod pārvadātājam, bet saņēmēja nodrošināta apsardze — no brīža, kad pieņem no pārvadātāja izkraušanai pienākušu vagonu.

87. 1.klases bīstamo kravu, kuru pārvadā pārvadātāja nodrošinātas apsardzes pavadībā, minētā apsardze apsargā no brīža, kad kravu pieņem pārvadāšanai, līdz kravas nodošanai saņēmējam. Kravas apsardzi pārvadātāja nodrošināta apsardze uzsāk un izbeidz vagonu pieņemšanas un nodošanas vietās, kas noteiktas līgumā par vagonu padošanu un novākšanu.

88. Nosūtītājs izstrādā norādījumus par nosūtītāja vai saņēmēja nodrošinātās apsardzes rīcību konkrētas 1.klases bīstamās kravas pārvadāšanas laikā (tajā skaitā par rīcību, atrodoties vagonos un uz sliežu ceļiem, avārijas situācijās un gadījumos, ja piekrautus vagonus atkabina ceļā, kā arī par darba aizsardzības un ugunsdrošības pasākumiem un pārvadātāja darbinieku pielaišanu apsargājamiem vagoniem, lai veiktu to tehnisko apkopi, komercapskati, remontu un manevru darbu). Nosūtītājs ar norādījumiem iepazīstina attiecīgās personas.

89. Nosūtītājs izsniedz nosūtītāja vai saņēmēja nodrošinātajai apsardzei individuālās aizsardzības, pirmās palīdzības sniegšanas, ugunsdzēšanas un signalizēšanas līdzekļus, kā arī elektriskos akumulatoru lukturus.

90. Nosūtītājs iepazīstina nosūtītāja vai saņēmēja nodrošināto apsardzi ar dzelzceļa transportā noteiktajiem signāliem un to lietošanu, kad vilcienu nepieciešams nekavējoties apstādināt.

91. Ar 1.klases bīstamajām kravām piekrautus bojātus vagonus, kurus padod uz sliežu ceļiem remontēt vai pārkraut, apsargā nosūtītāja, saņēmēja vai pārvadātāja nodrošināta apsardze.

92. Ja stacijā konstatē vagonu, kurā iekrautajai 1.klases bīstamajai kravai nosūtītājs vai saņēmējs nav nodrošinājis apsardzi, pārvadātājs kravai nekavējoties nodrošina apsardzi.

93. Nostiprinot vagonā 1.klases bīstamo kravu, izmanto instrumentus, ar kuriem strādājot nešķiļas dzirksteles. Nostiprinot kravu vagonā, taru nedrīkst grūst, sist vai spiest.

94. Nosūtītājs pēc 1.klases bīstamās kravas iekraušanas vagonu plombē tikai tad, kad ir pārliecinājies, ka krava izvietota un nostiprināta atbilstoši rasējumam par kravu izvietošanu un nostiprināšanu.

95. Pārvadātājs nekavējoties paziņo saņēmējam par 1.klases bīstamās kravas pienākšanu galastacijā un, kad saņēmējs noformējis kravas saņemšanu, nekavējoties paziņo laiku, kad vagoni tiks padoti izkraušanai.

96. Saņēmējam ir šādi pienākumi:

96.1. pieņemt vagonus, kuros iekrautas 1.klases bīstamās kravas un kuri padodami uz pievedceļa, ne vēlāk kā divas stundas pēc vagonu pienākšanas stacijā;

96.2. laikus sagatavot izkraušanas līdzekļus un vietu, kurā 1.klases bīstamā krava izkraujama no vagona;

96.3. ja pievedceļā paredzēta 1.klases bīstamās kravas iekraušana, izkraušana vai pārkraušana vienlaikus vairākās vietās, tās izvieto vienu no otras vismaz 125 m attālumā.

97. Iekraušanas un izkraušanas darbos ievēro ugunsdrošības normatīvos aktus.

98. Iekraušanas un izkraušanas vietās nosūtītājs un saņēmējs nodrošina ugunsdzēšanas līdzekļus atkarībā no konkrētas 1.klases bīstamās kravas īpašībām un avārijas kartītē norādītās informācijas.

99. Iekraujot un izkraujot 1.klases bīstamo kravu, pie vagoniem nedrīkst atrasties nepiederošas personas, kā arī liels kravas daudzums.

100. Automašīnas, ar kurām pieved vai izved 1.klases bīstamo kravu, nedrīkst atrasties tuvāk par 25 m no vagona, izņemot laikposmu, kad krava no automašīnas tiek iekrauta vagonā vai no vagona izkrauta automašīnā. Autokrāvējus, kuru darbināšanai izmanto iekšdedzes dzinējus, aprīko ar ugunsdzēšamajiem aparātiem un dzirksteļu slāpētājiem, kā arī virs izpūtējiem piestiprina speciālu vairogu. Aizliegts iekraut un izkraut kravas ar autoceltņiem, kuriem nav dzirksteļu slāpētāju, un elektroceltņiem, kuriem nav zemējuma.

101. Manevru darbos ar vagoniem, kuros iekrautas 1.klases bīstamās kravas, aizliegta lokomotīvju ekspluatācija bez tehniskā lietošanas kārtībā esošiem dzirksteļu slāpētājiem.

102. Iekraujot un izkraujot 1.klases bīstamo kravu, kā arī apkalpojot vai remontējot vagonu, kurā tā iekrauta, aizliegta atklātas uguns vai liesmas un petrolejas vai sveču lukturu izmantošana, gāzes metināšana un elektrometināšana.

103. 2.klases bīstamo kravu nosūtītājs iesniedz pārvadāšanai lietošanas kārtībā esošos balonos ar diviem gumijas aizsarggredzeniem, kuru biezums nav mazāks par 25 mm.

104. Balonus ar 2.klases bīstamo kravu krauj vagonā horizontāli ar balonu aizsarguzvāžņiem uz vienu pusi. Vagonos var iekraut balonus bez aizsarggredzeniem, ja kravu nodod pārvadāšanai vagonsūtījumos un starp katru balonu rindu liek dēļu starplikas, kurās izgrieztas ligzdas baloniem.

105. Balonus ar 2.klases bīstamo kravu var likt vagonā vertikāli, ja tiem ir aizsarggredzeni un tos novieto cieši vienu blakus otram tā, lai tiktu novērsta balonu pārvietošanās vai gāšanās. Vagonu durvju ailas norobežo ar dēļiem, kuru biezums nav mazāks par 40 mm.

106. Balonus ar uzliesmojošām gāzēm vai indīgām uzliesmojošām gāzēm liek un nostiprina vagonā tā, lai novērstu balonu saskaršanos vienam ar otru un vagona konstrukcijas metāla daļām. Dēļus, kurus izmanto balonu nostiprināšanai, apstrādā ar pretuguns sastāvu.

107. Balonus ar oksidējošām gāzēm aizliegts iekraut vagonos, kuros ir eļļas vai eļļu saturošu vielu paliekas.

108. Pirms metanola (ANO numurs 1230) iekraušanas vagona grīdu nokaisa ar 100 mm biezu sausu smilšu kārtu. Vagona iekšpusē pa grīdas perimetru stingri piesit vai citādi piestiprina pie vagona grīdas 150 mm augstu plāksni.

109. Pārvadāšanai sīksūtījumos pieņem drošos sērkociņus (ANO numurs 1944), kuri ievietoti finiera kastēs.

110. Nosūtītājs veic pasākumus, lai aizsargātu pret samitrināšanos tarā neievietotus lopbarības raušus (ANO numurs 1386, ANO numurs 2217). Kravas temperatūra iekraušanas laikā nedrīkst pārsniegt 30 °C.

111. Dzīvsudrabu (ANO numurs 2809) pārvadāšanai sīksūtījumos pieņem hermētiski noslēgtos tērauda balonos, kurus liek kastu paliktņos un aizplombē ar nosūtītāja plombām. Sīksūtījumos pēc dzīvsudraba (ANO numurs 2809) izkraušanas tukšo taru pieņem pārvadāšanai atbilstoši nosacījumiem, kuri attiecas uz pārvadātās kravas pieņemšanu pārvadāšanai.

112. Ja no pārvadātāja vagoniem vai ārvalstu dzelzceļa vagoniem izkrautas kravas, kurām atbilstoši SMGS 2.pielikumam pavadzīmē iespiežams spiedogs “Indīgs” vai “Kodīgs”, vai 6.2.klases vai 9.klases bīstamās kravas (izņemot kravas ar ANO numuru 2990, 3072, 3090, 3091, 3268), saņēmējs, nododot pārvadātājam minētos vagonus, iesniedz tam rakstisku apliecinājumu par vagonu apstrādi, ko izsniegusi komercsabiedrība, kura saņēmusi attiecīgu licenci un veikusi vagonu apstrādi, vai arī vagonu apstrādi rakstiski apliecina pats saņēmējs un apliecinājumu iesniedz pārvadātājam, ja vagonu apstrādei attiecīga licence saskaņā ar normatīvajiem aktiem nav nepieciešama. Apliecinājumu var neiesniegt, ja pēc saņēmēja lūguma kravas izkraušana notikusi pārvadātāja klātbūtnē un saņēmējs un pārvadātājs nav konstatējuši kravas izbiršanu vai noplūdi un ir atzinuši, ka vagonu apstrāde nav nepieciešama, to apliecinot ar attiecīgo personu parakstiem pārvadātāja noteiktajā dokumentā.

113. Pēc 7.klases bīstamo kravu izkraušanas no vagoniem saņēmējs nodrošina vagonu dezaktivāciju, ja tā nepieciešama, un iesniedz pārvadātājam rakstisku apliecinājumu, ka radioaktīvo materiālu daudzums uz vagonu virsmas tā iekšpusē un ārpusē nepārsniedz pieļaujamās normas, kas noteiktas normatīvajos aktos.

Ministru prezidents E.Repše

Satiksmes ministrs R.Zīle

Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2003.gada 7.maiju.

 

Pielikums

Ministru kabineta

2003.gada 29.aprīļa noteikumiem Nr.226

Nosacījumi bīstamo kravu (izņemot 1., 6.2. un 7.klases bīstamās kravas) un kravu, kas nav bīstamas, pārvadāšanai vienā vagonā vai konteinerā

Nr. p.k.

Kravas, kas nav bīstamas

Bīstamības zīmes

2.2

3

4.1

4.2

4.3

5.1

5.2

6.1

8

9

1.

Augu eļļas un tauki

+

+

2.

Kažokādu un zvērādu izstrādājumi, āda un citas vērtīgas kravas

3.

Rakstāmpapīra izstrādājumi un grāmatas

4.

Elektrotehnikas un precīzās mehānikas piederumi

+

+

+

+

5.

Ķīmiski farmaceitiskās, ārstniecības, parfimērijas un kosmētikas preces

+

6.

Mājas iedzīves lietas (priekšmeti), rotaļlietas

7.

Pārtikas un lopbarības labības produkti

8.

Citas nebīstamās kravas

+

+

+

+

+

Apzīmējumi.

+ Drīkst pārvadāt vienā vagonā vai konteinerā.

– Aizliegts pārvadāt vienā vagonā vai konteinerā.

Satiksmes ministrs R.Zīle

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!