Par 2004.gada budžeta veidošanu
Ministru kabinets 29.aprīļa sēdē ir akceptējis Finanšu ministrijas iesniegto “Ziņojumu par valsts budžeta veidošanas un sastādīšanas procesa pilnveidošanu un optimizēšanu” un pieņēmis rīkojumu par valsts budžeta 2004.gadam veidošanas un sastādīšanas procesa pilnveidošanu un optimizēšanu. Tā ir būtiski jauna pieeja budžeta veidošanai, lai tiktu pārbaudīta visu budžeta līdzekļu izlietošanas efektivitāte, novēršot līdzekļu nelietderīgu izmantošanu.
Īstenojot jauno pieeju budžeta veidošanā jeb tā saucamo nulles budžeta ciklu, tiktu nodrošināta pamatīga un daudzpusēja budžeta izdevumu pārskatīšana, analizējot veicamās funkcijas un tām nepieciešamo finansējuma apjomu, kā arī meklējot līdzekļu ekonomijas iespējas un papildu finansējumu prioritāriem pasākumiem.
Nulles budžeta cikls ietvers budžeta izdevumu pārvērtēšanu trijos līmeņos:
1) budžeta programmu pārskatīšana ministriju līmenī – katra ministrija un cita centrālā valsts iestāde pārskatīs savas budžeta programmas (apakšprogrammas), sagatavojot optimizācijas priekšlikumus;
2) ikgadēja budžeta programmu centralizēta pārskatīšana – īpaša darba grupa katru gadu pārskatīs kādu daļu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu budžeta programmu (apakšprogrammu) ar tādu aprēķinu, lai vidēja termiņa ietvaros tiktu pārskatīta katra valsts budžeta programma;
3) laikā no 2004. līdz 2008. gadam veicama fundamentāla nozaru politikas pārskatīšana, lai izvērtētu nozaru politikas īstenošanas atbilstību valdības prioritātēm.
Ministru kabinets nolēma:
1) uzdot ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm līdz 5.maijam iesniegt Finanšu ministrijā sarakstu ar savām budžeta programmām un apakšprogrammām, kas tiks izvērtētas ministriju līmenī;
2) centralizētai pārskatīšanai programmu un apakšprogrammu līmenī nodot:
Aizsardzības ministrijai — programmu “Nacionālie bruņotie spēki”;
Ekonomikas ministrijai — programmu “Patērētāju tiesību aizsardzības centrs”, programmu “Valsts energoinspekcija”;
Finanšu ministrijai – programmas “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” apakšprogrammu “Valsts nodokļu administrēšanas un muitas politikas nodrošināšana”;
Zemkopības ministrijai — programmas “Atbalsts lauksaimniecības un lauku integrētai un konkurētspējīgai attīstībai” apakšprogrammu “Subsīdijas lauksaimniecības produkcijas ražotājiem”;
Tieslietu ministrijai — programmu “Maksātnespējīgo darba devēju darbinieku prasījumu apmierināšana”;
Kultūras ministrijai — programmas “Kultūra” apakšprogrammu “Teātru darbība”, programmas “Izglītība” apakšprogrammu “Augstākā izglītība”;
3) noteikt šādus pārskatāmos valsts speciālos budžetus:
Ekonomikas ministrijai – Centrālā dzīvojamo māju privatizācijas komisija;
Izglītības un zinātnes ministrijai – Augstas klases sasniegumu sports, Studējošo un studiju kreditēšana;
Zemkopības ministrijai – Zivju fonds;
Satiksmes ministrijai – Valsts autoceļu fonds, Ostu attīstības fonds, Pasažieru izlidošanas nodeva;
Vides ministrijai – Vides aizsardzības fonds;
Kultūras ministrijai – Kultūrkapitāla fonds;
Veselības ministrijai – Valsts speciālais veselības aprūpes budžets;
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai – Mājokļu aģentūra;
4) 2003.gadā veikt fundamentālo nozaru politikas pārskatīšanu saistībā ar valsts aģentūru veidošanas (vērtēšanas) procesu atbilstoši valsts aģentūru vērtēšanas laika ietvaram.
MK noteica arī vispārējo 2004.gada valsts budžeta likuma veidošanas grafiku, paredzot, ka budžeta likumprojekta galavariants tiks iesniegts valdībā līdz šā gada 11.septembrim.
Finanšu ministrijas preses dienests