Par vēlēšanos un prasmi izskaidrot
Pirmsreferenduma informēšanas pasākumu vadības grupas vadītāja Ramona Umblija:
Sabiedrības informēšanas kampaņa, kas sākusies 5. maijā, ir tautas kampaņa. Šis nosaukums nav radies dekoratīvu iemeslu vai nejaušības dēļ, bet pamatojoties uz socioloģisko pētījumu rezultātiem - iedzīvotāji skaidri pauduši vēlmi iegūt objektīvu informāciju par Eiropas Savienību (ES) un pieņemt atbildīgu lēmumu referendumā par Latvijas pievienošanos ES. Tautas kampaņas uzdevums ir izskaidrot, mudināt diskutēt, pārdomāt un izlemt. Sabiedriskās domas aptaujas liecina, ka ļaudis vēlas uzklausīt neatkarīgu, zinošu ekspertu viedokļus par ieguvumiem un riskiem, Latvijai iestājoties ES, sabiedrība grib dzirdēt viedokļu līderu domas un attieksmi. No visām ES kandidātvalstīm Latvija ir vienīgā, kur oficiāla informēšanas kampaņa par pievienošanos ES sākas pusgadu pirms referenduma. Būdami pārliecināti, ka demokrātiskas valsts iedzīvotājiem vispirms jādara zināms tas, par ko viņus aicina balsot, un tikai tad aicināt pieņemt konkrētu viedokli, vadības grupa Latvija Eiropā izvēlējusies organizēt informatīvu, nevis aģitēšanas kampaņu. Smadzeņu skalošana mums šķita neētiska un nepieņemama.
Tā kā Latvijas iedzīvotāji 8. Saeimā ievēlēja Latvijas dalību ES atbalstošas partijas, vadības grupa tomēr neizslēdz iespēju pēdējās kampaņas dienās pirms referenduma aktīvi un pārliecinoši aicināt pieņemt pozitīvu lēmumu par Latvijas pievienošanos ES. Lai ļautu sabiedrībai gūt priekšstatu par 20. septembra balsojuma ietekmi uz Latvijas nākotni, vadības grupa ir pasūtījusi SIA “Konsorts” veikt pētījumu par Latvijas attīstības scenārijiem un perspektīvām, iestājoties ES vai paliekot ārpus tās. Lai šādi scenāriji būtu pamatoti un ticami, to izstrādei nepieciešama dziļa un profesionāla analīze. Jāņem vērā, ka Latvijai austrumos un rietumos ir divi lieli valstu bloki - ES un NVS, un atkarībā no 20. septembra referenduma rezultātiem šiem blokiem būs lielāka vai mazāka ietekme uz procesiem Latvijā. Ar valsts attīstības scenārijiem iedzīvotāji varēs iepazīties jau jūnijā, kā arī uzklausīt ekspertu un izteikt savus viedokļus. Domāju, ka tas var būt viens no izšķirošajiem argumentiem pieņemot savu balsojuma lēmumu.
Tautas kampaņā liela loma atvēlēta ekspertiem, kas spēj atbildēt uz dažādiem iedzīvotājus interesējošiem jautājumiem par Latvijas dalību ES un sniegt objektīvu informāciju. Tieša saikne ar iedzīvotājiem ļaus ne tikai uzdot jautājumus, bet arī apmainīties viedokļiem. Eksperti piedalīsies arī masu mediju rīkotās diskusijās, apmeklēs īpaši organizētus seminārus par dažādiem ar Latvijas dalību saistītiem tematiem. Medijiem tautas kampaņā ir nozīmīga loma, jo ar to starpniecību iespējams uzrunāt lielu sabiedrības daļu un tie bauda cilvēku uzticību.
Arī reklāmai būs sava loma iedzīvotāju informēšanā un diskusiju veicināšanā, jo ar tās palīdzību iespējams cilvēkiem par ES vēstīt emocionāli, ne tikai racionāli. Jo ES nozīmē ne tikai racionālus ieguvumus, bet arī iemieso vērtības - brīvību, labklājību un stabilitāti. Mēs vēlamies, lai tautas kampaņa būtu daudzkrāsaina, interesanta un uzrunātu atšķirīgas iedzīvotāju grupas - pirmspensijas un pensijas vecuma cilvēkus, lauku iedzīvotājus, jauniešus, darba ņēmējus u.c.
Tautas kampaņa būs informējoši un informatīvi izklaidējoši pasākumi visā Latvijā, iesaistot šajā lielajā projektā iedzīvotājus, kā arī nevalstiskās organizācijas, pašvaldības, valsts iestādes un citas institūcijas. Jau maijā sākas ekspertu tikšanās ar iedzīvotājiem, darba ņēmējiem, studentiem un citu sabiedrības grupu pārstāvjiem. Tautas kampaņa ilgs līdz 20. septembrim, kad paredzēta tautas nobalsošana par Latvijas iestāšanos ES.
“NEATKARĪGĀ RĪTA AVĪZE”; pēc R. Umblijas raksta “Tautas kampaņas uzdevums ir izskaidrot”