• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Apmācības programma specializēto sociālās rehabilitācijas iestāžu darbiniekiem, kas strādā ar bērniem, kuri atkarīgi no psihoaktīvām vielām. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 12.06.2003., Nr. 88 https://www.vestnesis.lv/ta/id/76140

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ekonomikas ministrijas informācija

Par darījumiem privatizācijas sertifikātu tirgū

Vēl šajā numurā

12.06.2003., Nr. 88

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Labklājības ministrija

Apmācības programma specializēto sociālās rehabilitācijas iestāžu darbiniekiem, kas strādā ar bērniem, kuri atkarīgi no psihoaktīvām vielām

Apstiprinu: labklājības ministre D.Staķe

Rīgā 2003. gada 6. jūnijā

Saskaņots: ar Veselības ministriju

(2003.gada 3.jūnija

vēstule Nr.AT-01-09/1502)

 

Izdota saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr. 246 “Kārtība, kādā no psihoaktīvām vielām atkarīgie bērni saņem sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, un prasības sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējiem” 15.punktu

 

1. Programmas mērķauditorija

Sociālie darbinieki, psihologi, pedagogi, ārstniecības personas un citi speciālisti (turpmāk — speciālisti), kas strādā vai gatavojas darbam ar bērniem, kas ir atkarīgi no psihoaktīvām vielām, sociālās rehabilitācijas institūcijās.

 

2. Programmas mērķis

Speciālistu, kas strādā ar bērniem, kas atkarīgi no psihoaktīvām vielām, profesionālā līmeņa paaugstināšana.

Konceptuāli pamatotas sistemātiskas pieejas sociālās rehabilitācijas procesam attīstīšana un ieviešana.

1. Sniegt speciālo teorētisko un praktisko zināšanu klāstu, kas nepieciešams bērnu rehabilitācijas institūcijas darbiniekiem.

2. Veidot izpratni par atkarības cēloņiem, sekām un pazīmēm.

3. Apmācības procesā veidot prasmes un iemaņas, kas nepieciešamas, strādājot bērnu rehabilitācijas institūcijās.

4. Sniegt priekšstatu par optimāli funkcionējošu multidisciplināru speciālistu sociālās rehabilitācijas komandu.

 

 

3. Apmācības ilgums

120 stundas (74 stundas teorijai, 46 stundas praksei). Kurss tiek sadalīts pa dienām un grupēts pēc organizatoru iespējām.

 

 

4. Kursa materiāli

Pasniedzēju kursa materiālu apkopojums.

 

 

5. Pasniedzēji

Kursu vada pasniedzēji, kuri sagatavojuši kādu no kursa saturā iekļautajām tēmām un kuriem ir teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas attiecīgajā tematā.

 

 

6. Klausītāju grupas lielums

Optimālais kursa dalībnieku skaits ir 6-12 cilvēki.

 

 

7. Metodes

Lekcijas, diskusijas, darbs grupās, situāciju analīze, lomu spēles, sociodinamiski treniņi.

 

 

8. Programmā iekļauto tēmu izklāsts:

Stundu skaita ziņā attiecīgajam tematam iespējamas korekcijas

Temats

Stundu skaits

Kas jāzina

Kas jāprot

Sociālā

pedagoģija un

deviantoloģija

8

1.Sociālās lomas

2.Sociālās uzvedības struktūras saistība ar sociālām normām

3.Deviāciju būtība

4.Sociālās normas un deviācijas saistībā ar atkarības problēmām

Izprast sociālo lomu būtību un deviāciju

Likumdošana

3

1.Alkohola un narkotiku valsts politika

2.Alkohola un narkotiku piedāvājuma ierobežošanas tiesiskie aspekti

3.Alkohola un narkotiku pieprasījuma samazināšanas tiesiskie aspekti

1.Orientēties nepieciešamajos normatīvajos aktos

2.Izprast dažādu institūciju sadarbību

3.Izskaidrot savas tiesības un pienākumus

Vecumposmu

psiholoģija

8

1.Dažāda vecuma jauniešu, pusaudžu psiholoģiskās īpatnības

2.Temperamentu, rakstura veidi, veidošanās mehānismi, iespējamās novirzes no normas

1.Izprast katra vecumposma īpatnības

2.Prast atšķirt bērna uzvedības iemeslus, ņemot vērā rakstura un temperamenta īpatnības

3.Sadarboties ar ģimeni

Fizioloģija un atkarības vielu ietekme

3

1.Pusaudžu un jauniešu fizioloģiskās attīstības īpatnības

2.Atkarības vielu ietekme uz organismu

Izprast un ņemt vērā fizioloģiskās īpatnības un atkarības vielu ietekmi uz pusaudžu un jauniešu organismiem

Medicīna un atkarības vielas

2

1.Pirmās palīdzības sniegšanas pamatprincipi

2.Veselību un dzīvību apdraudoši stāvokļi

3.Atkarības vielu ietekmes pazīmes un palīdzība

1.Mācēt veikt pirmās palīdzības sniegšanu

2.Prast atpazīt atkarības vielu lietošanu un prast to pārbaudīt

Saskarsme

14

1.Faktori, kas veicina saskarsmi

2.Neefektīvi saskarsmes veidi, iemesli

3.Vispārējie konflikta risināšanas ceļi

4.Krīžu veidi, attīstības posmi un to risināšana

1.Organizēt saskarsmei labvēlīgu vidi

2.Veidot kontaktus ar jauniešiem

3.Apgūt prasmi risināt konfliktus

4.Apgūt prasmi adekvāti reaģēt nestandarta situācijās

Darbs ar ģimeni

10

1.Ģimene — tās psiholoģiskie aspekti

* Ģimenes sistēma, kurā ir atkarības problēma

* Lomas ģimenē

* Līdzatkarības fenomens

2.Sadarbības veidi ar ģimeni rehabilitējošās institūcijās

Veidot labvēlīgu vidi saskarsmei ar jaunieša ģimeni un iespēju robežās iesaistīt rehabilitācijas procesā

Biopsihosociālais atkarības modelis

14

1.Izpratne par tieksmi

2.Atkarības rašanās un attīstības iespējamie faktori

*Bioloģiskais aspekts

*Psiholoģiskais aspekts

*Sociālais, kultūras un garīgais aspekts

Ievākt anamnēzi un novērtēt situāciju;

prast koriģēt pusaudžu uzvedību, mainīt uzvedības stereotipus

1.Grupa kā psihoterapeitiska struktūra; grupas terapijas jēdziens

2.Zaudējums un atkarība; piesaistīšanās; Separācija; Atkarība no objekta

3.Atkarība un sociālās lomas; atkarība un attīstība, ceļi uz ieguvumu

Prakse

12

 

46

1.Grupas terapijas teorētiskie pamati; Drošības izjūta — respekts — atbildība — simbolisks pamats terapeitiskas grupas funkcionēšanai; “Glābēju piramīda”; Atkarība kā dzīves kvalitāte

2.Psihoterapeitiskie zaudējuma aspekti; Jēdziena “zaudējums” subjektīvais un objektīvais komponents

3.Cilvēka dzīves lomas, sociālo lomu dinamika; “Drāmas trīsstūris” Teorētisko nodarbību laikā iegūto prasmju praktiska pielietošana sociālās rehabilitācijas institūcijā

1.Mērķtiecīgi virzīt terapeitisko procesu

2.Optimizēt savas funkcijas rehabilitācijas komandā

3.Sniegt un saņemt psiholoģisko pašpalīdzību darbinieku grupā

4.Virzīt cilvēcisko attiecību treniņu grupā

Novērtēt savu kompetenci, izvērtēt savus resursus darbā ar atkarīgajiem jauniešiem

Prakse nozīmē teorētisko un treniņnodarbību laikā iegūto prasmju un iemaņu pielietošanu reāli funkcionējošā pusaudžu grupā. Prakses nodarbību dalībnieks plāno, patstāvīgi vada un piedalās interpersonālajā analīzē.

Apmācības dalībnieks raksta prakses dienasgrāmatu.

 

9. Prakse pusaudžu grupā

Veicamās darbības:

1. Grupu sapulču (rīta un vakara aplis) organizēšana, vadība;

2. Dienas norišu plānošana saskaņā ar režīmu;

3. Atbildība un darbs noteiktā darba terapijas grupā;

4. Pašpalīdzības plāna sastādīšana konkrētam pusaudzim – konkrēta uzvedības problēma, ieteikumi tās risinājumam;

5. Nodarbības vadīšana ar psiholoģisku vai sociodinamisku ievirzi;

6. Konfliktsituācijas risinājums;

7. Darbs ar recidīva profilaksi grupā, individuāli;

8. Ģimenes dienas nodarbības sagatavošana;

9. Atpūtas organizēšana – sports, “gastronomiskas” aktivitātes u.c.;

10. Tēmas sapulces organizēšana un vadīšana.

 

10. Prakses dienasgrāmata

Tiek rakstīta pēc shēmas:

Notikumi › novērojumi › saskatītās problēmsituācijas › risinājumi › paša rīcība › personiskās izjūtas

Prakses dienasgrāmata ir palīgs prasmju un iemaņu analīzē.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības departamenta direktore S. Baltiņa

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!