Par neatliekamo medicīnisko palīdzību
Pašreizējā situācijā ar neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu valstī un ģimenes ārstu darbu ir aktualizējies jautājums par iesaistīto pušu savstarpējās atbildības sadali. Tāpēc nav pieļaujama situācija, kad atbildību iespējams novirzīt no viena dienesta vai institūcijas uz otru.
Pašlaik Veselības ministrija strādā pie vairākiem risinājumiem, kā būtu iespējams uzlabot neatliekamās medicīniskās palīdzības un ģimenes ārstu darbu.
Pirmkārt, dažādi tiek traktēti un interpretēti normatīvie akti. Pašlaik ministrijā tiek pārskatīti un izvērtēti divi normatīvie akti par neatliekamās palīdzības sniegšanas kārtību un finansēšanas noteikumiem.
Otrkārt, līdz ar veselības aprūpes darbinieku darba algas palielināšanu šā gada septembrī tiks pārslēgti arī viņu darba līgumi. Ar jaunajiem līgumiem ir paredzēts noteikt konkrētāku un lielāku medicīnas darbinieku atbildību.
Treškārt, tiek meklētas iespējas realizēt veselības ministres Ingrīdas Circenes ieceri, vairāku ģimenes ārstu pacientiem izveidot vienu informatīvo tālruni, pa kuru pacienti varētu meklēt palīdzību un saņemt konsultāciju, kā rīkoties un kur griezties situācijās, kas viņiem liekas kritiskas. Septembrī noslēgtajos medicīnas darbinieku darba līgumos ir iecerēts iekļaut vienošanos par telefoniskas pieejamības nodrošināšanu pacientiem līdz desmitiem vakarā. Kā maksas pakalpojums varētu būt ģimenes ārstu mājas vizītes pie pacienta pēc darba laika beigām.
Cilvēks nenoliedzami pats nevar izvērtēt, kad ir nepieciešams saukt ātro palīdzību, tādēļ Veselības ministrija uzskata, ka svarīgs posms ir profesionāli neatliekamās medicīniskās palīdzības dispečeri, kas pacientam norādītu, kāda veida palīdzība viņam ir nepieciešama. Šajā posmā ir jāaktualizē arī primārās veselības aprūpes speciālistu atbildība.
Ir svarīgi sniegt iedzīvotājiem informāciju par neatliekamās medicīniskās palīdzības izmaksām un gadījumiem, kad cilvēkam ir nepieciešams izsaukt neatliekamo palīdzību.
Veselības ministrija atgādina, ka iedzīvotājiem ir jāsaņem neatliekamā medicīniskā palīdzība ārpus ģimenes ārsta darba laika tādā kārtībā, kā to nosaka normatīvie akti par neatliekamās medicīniskās palīdzības saņemšanu. Normatīvie akti ir tendēti uz to, ka akūta nepieciešamā medicīniskā palīdzība iedzīvotājiem ir jāsaņem bez maksas, respektīvi, par neatliekamo medicīnisko palīdzību pacienta iemaksa nav jāmaksā.
Ja cilvēks noteiktu iemeslu dēļ nevar vai nevēlas griezties pie ģimenes ārsta, bet izsauc ātro palīdzību un šis gadījums nav neatliekamā palīdzība, tad šis izsaukums uzskatāms par ārstniecības personas mājas vizīti.
Veselības ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa