• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Lai pildītos valsts kase, augtu valsts labklājība. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 23.07.2003., Nr. 107 https://www.vestnesis.lv/ta/id/77469

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par Daugavpils perspektīvām

Vēl šajā numurā

23.07.2003., Nr. 107

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Lai pildītos valsts kase, augtu valsts labklājība

Valsts ieņēmumu dienests pirmajā pusgadā:

Par pievienotās vērtības nodokļa administrēšanu un nodokļu auditu

Viens no Valsts ieņēmuma dienesta (VID) uzdevumiem ir valsts nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu iekasēšana atbilstoši nodokļu maksātāja saimnieciskai darbībai un nodokļu likumu prasībām. Lai pārliecinātos, ka nodokļu maksātājs ir pareizi aprēķinājis, laikā veicis precīzus valsts nodokļu, nodevu un citus valsts noteiktos maksājumus valsts budžetā, VID veic regulārus kontroles pasākumus.

Pievienotās vērtības nodokļa administrēšana

2003. gada pirmajā pusgadā 6628 ar PVN apliekamajām personām, kuras termiņā nebija iesniegušas PVN deklarācijas, tika nosūtīti atgādinājumi un brīdinājumi, pēc kuru saņemšanas 3548 ar PVN apliekamās personas iesniegušas PVN deklarācijas. Saimnieciskās darbības veikšanas vietās apsekotas 2389 ar PVN apliekamās personas, kuras termiņā nebija iesniegušas PVN deklarācijas.

Atbilstoši Ministra kabineta 16.04.2002. noteikumos Nr.156 “Kārtība, kādā Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības izslēgt personu no Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistra” paredzētajai kārtībai, 2003. gada pirmajā pusgadā no ar PVN apliekamo personu reģistra izslēgtas 1706 ar PVN apliekamās personas.

2003. gada pirmajā pusgadā VID teritoriālās iestādes ir veikušas PVN deklarāciju ticamības pārbaudes 40 643 nodokļu maksātājiem, kas ir 79 % no kopējā ar PVN apliekamo personu skaita. PVN deklarāciju ticamības pārbaudes veiktas 220 634 PVN deklarācijām, un tas ir sešas reizes vairāk nekā 2002. gada pirmajā pusgadā. PVN deklarāciju ticamības pārbaužu rezultātā konstatēts, ka 5987 ar PVN apliekamajām personām ir nepieciešams veikt papildu kontroles pasākumus.

Sakarā ar PVN pārmaksu atmaksu pieprasījumiem 2003. gada pirmajā pusgadā ir veiktas 16 544 datu ticamības pārbaudes 5764 ar PVN apliekamajām personām. Konstatējot uzrādītajā informācijā datu neatbilstības, VID teritoriālās iestādes ir veikušas 3660 citus kontroles pasākumus (apsekošanas, tematiskās pārbaudes, daļējos vai vienkāršos PVN auditus).

2003. gada pirmajā pusgadā PVN pārmaksas atmaksātas Ls 91,54 milj. apmērā, t.sk. Ls 0,15 milj. nodokļu maksātājiem ar augstu uzticamības pakāpi, Ls 72,65 milj. pēc veiktajām datu ticamības pārbaudēm, Ls 6,47 milj. pēc nodokļu audita, Ls 11,35 milj. pēc citiem kontroles pasākumiem un Ls 0,92 milj. citu iemeslu dēļ.

Šā gada pirmajā pusgadā pieņemti lēmumi atteikt PVN pārmaksu atmaksu Ls 7,1 milj. apmērā jeb 7 % no pieprasītās summas. Galvenie PVN pārmaksu atmaksu atteikšanas iemesli: 36 % gadījumu atmaksa atteikta pēc PVN audita, 19 % atteikta pārmaksu atmaksa par summām, kas pārsniedz 18% no veikto ar PVN apliekamo darījumu kopējās vērtības, 16 % — pieprasīta PVN pārmaksas atmaksa, kuras reāli nav, un 13% — saskaņā ar likuma “Par pievienotās vērtības nodokli” 12. panta divpadsmito daļu, kad taksācijas perioda darījumu vērtība, kurai piemērojama 0% likme, nepārsniedz 50 % no kopējās apliekamo darījumu vērtības.

Par PVN pārmaksu pārbaudēs konstatētajiem pārkāpumiem VID teritoriālās iestādes ir nosūtījušas materiālus VID Finanšu policijas pārvaldei krimināllietas ierosināšanai par 46 ar PVN apliekamajām personām par PVN summu Ls 4 milj. apmērā.

 

Nodokļu audits

2003. gada pirmajā pusgadā VID teritoriālās iestādes veikušas 1388 nodokļu auditus, no kuriem 1254 auditi (90 %) veikti juridiskajām personām, bet 134 auditi (10 %) – fiziskajām personām. VID teritoriālās iestādes nodokļu auditos aprēķinājušas Ls 51,2 milj., t.sk. Ls 49,9 milj. ir aprēķināts juridisko personu nodokļu auditos jeb 98% no kopējās nodokļu auditos aprēķinātās summas un Ls 1,3 milj. ir aprēķināts fizisko personu nodokļu auditos jeb 2%.

Nodokļu auditos aprēķinātās summas attiecība pret VID administrēto nodokļu ieņēmumiem budžetā 2003. gada pirmajā pusgadā ir 5,9% (2002. gadā – 6,5%, 2001. gadā – 4%, 2000. gadā – 6,2%).

Izvērtējot nodokļu veidus, kuros papildus veikti aprēķini, vislielākais īpatsvars ir pievienotās vērtības nodoklim – Ls 21,9 milj., kas ir 43% no nodokļu auditos aprēķinātās summas (Ls 51,2 milj). Nodokļu auditos papildus aprēķināts iedzīvotāju ienākuma nodoklis Ls 1,7 milj. apmērā, kas ir 2% no nodokļu auditos aprēķinātās summas. Vislielāko īpatsvaru — 50% (Ls 25,4 milj.) kopējā papildus aprēķinātajā summā veido soda naudas saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 32.pantu – par deklarācijās vai nodokļu aprēķinos samazināto nodokļu summu.

2003. gada pirmajā pusgadā no 1388 nodokļu auditiem rezultatīvi ir bijuši 1047 auditi (rezultativitāte — 75 %).

 

Par valsts amatpersonu darbību kontroli

Saskaņā ar valsts un pašvaldību iestāžu vadītāju VID iesniegtajiem valsts amatpersonu sarakstiem šā gada 1.jūlijā reģistrēto valsts amatpersonu skaits ir 49 164 amatpersonas. Šī gada 1. janvāri tādu bija 46 085, kas ir par 3079 amatpersonu mazāk.

2003.gada 1.pusgadā VID ir iesniegtas 52 582 valsts amatpersonas (turpmāk tekstā – v/a) deklarācijas, no tām 46 356 ir ikgadējās deklarācijas, 4397 deklarācijas iesniegtas, stājoties amatā, 8 deklarācijas iesniegtas par pirmo gadu pēc amata pienākumu pildīšanas, 9 deklarācijas iesniegtas par otro gadu pēc amata pienākumu pildīšanas. Beidzot pildīt amata pienākumus 2003.gada pirmajā pusgadā, valsts amatpersonas deklarācijas iesniedza 1812 amatpersonas.

Kopumā šā gada pirmajā pusgadā veiktas 225 valsts amatpersonu deklarāciju pārbaudes. Konstatēti 54 administratīvie pārkāpumi, un iekasētas soda naudas 662 latu apmērā. Veicot pārbaudes, konstatēti 47 gadījumi, kad v/a deklarācijas nav iesniegtas noteiktajā kārtībā. 28 gadījumos par šiem pārkāpumiem iekasēts naudas sods 392 lati, 19 gadījumos izteikts mutvārdu aizrādījums. Nepatiesu ziņu norādīšana v/a deklarācijā konstatēta trīs gadījumos, un uzlikts naudas sods – 60 lati. Vienā gadījumā atklāta valsts amatpersonai noteikto ierobežojumu pārkāpšana un izteikts mutvārdu aizrādījums. Trijos gadījumos konstatēta dāvanu pieņemšanas ierobežojuma pārkāpšana, un iekasēts naudas sods Ls 210.

Sešos gadījumos materiāli par valsts amatpersonām nodoti VID Galvenajai nodokļu pārvaldei, lai pieprasītu papilddeklarāciju izvērtēšanu, pamatojoties uz likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 22. pantu.

Šā gada pirmajā pusgadā veikta arī 31 pārbaude valsts un pašvaldību institūcijās par valsts amatpersonu sarakstu aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību (t. sk., 18 plānotās un 13 neplānotās pārbaudes), un konstatēti 14 administratīvie pārkāpumi. Iekasēta soda nauda 150 latu apmērā.

Valsts amatpersonu sarakstu vai to grozījumu neiesniegšana un to personu neiekļaušana valsts amatpersonu sarakstos, kuras atbilst valsts amatpersonu amatam, konstatēta četros gadījumos – vienā gadījumā uzlikts naudas sods 50 latu apmērā, vienā gadījumā izteikts mutvārdu aizrādījums, un divos gadījumos pārkāpums novērsts, neuzsākot lietvedību.

Trīs gadījumos konstatēta valsts amatpersonu sarakstu vai to grozījumu neiesniegšana. Šie pārkāpumi novērsti, neuzsākot lietvedību.

Trīs gadījumos konstatēta to personu neiekļaušana valsts amatpersonu sarakstos, kuras atbilst valsts amatpersonu amatam, tāpēc divos gadījumos aprēķināts naudas sods 100 latu apmērā, un vienā gadījumā pārkāpums novērsts, neuzsākot lietvedību.

Valsts amatpersonu sarakstu vai to grozījumu neiesniegšana un vienlaikus to personu neiekļaušana valsts amatpersonu sarakstos, kuras atbilst valsts amatpersonu amatam, konstatēta vienā gadījumā. Pārkāpums novērsts, neuzsākot lietvedību. Trīs reizes konstatēta amatpersonu neiekļaušana valsts amatpersonu sarakstos. Minētie pārkāpumi novērsti, neuzsākot lietvedību.

Astoņas lietas par valsts amatpersonām nosūtītas izziņas izdarīšanai attiecīgajām tiesībsargājošajām institūcijām.

 

Par tematiskajām pārbaudēm un citiem kontroles pasākumiem

Tematiskās pārbaudes

2003. gada pirmajā pusgadā VID teritoriālās iestādes un VID Akcīzes preču pārvalde (turpmāk – VID APP) pavisam veikušas 11 751 tematisko pārbaudi, no tām 6661 tematiskajā pārbaudē konstatēti pārkāpumi. Tematisko pārbaužu rezultativitāte ir 57%, kas, salīdzinot ar 2002. gada pirmo pusgadu (52%), ir paaugstinājusies.

Tematiskās pārbaudes veiktas 9250 nodokļu maksātājiem, t.sk. 8575 juridiskajām personām (7% no NMR reģistrēto juridisko personu skaita), un 675 fiziskajām personām.

Mazumtirdzniecības pārbaudes rezultatīvas bijušas 63% gadījumu. Šajās pārbaudēs visbiežāk konstatēti pārkāpumi, kuri saistīti ar preču uzskaites un preču pavadzīmju aprites kārtības neievērošanu (1659 gadījumos), un ieņēmumu nereģistrēšana (432), kā arī pārkāpumi, kas saistīti ar kases aparātu lietošanu (2908). Par mazumtirdzniecības pārbaudēs konstatētajiem pārkāpumiem 2227 gadījumos saskaņā ar Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksu ir piemērots naudas sods — Ls 205,7 tūkst. apmērā. Naudas soda vidējais apmērs bija Ls 92. Naudas sods piemērots 58% gadījumu, kad mazumtirdzniecības pārbaudēs konstatēti pārkāpumi.

Darba devēju pārbaudes rezultatīvas bijušas 7% gadījumu. Šajās pārbaudēs visbiežāk konstatēti pārkāpumi, kad netiek aprēķināti un/vai maksāti nodokļi no darbinieku darba algām (270 gadījumos), kad nav noslēgti darba līgumi (181). 326 gadījumos par darba devēju pārbaudēs konstatētajiem pārkāpumiem piemērots administratīvais sods Ls 19,8 tūkst. apmērā.

Veiktas 3207 uzņēmumu grāmatvedības uzskaites pārbaudes. VID teritoriālās iestādes ir konstatējušas, ka 1113 gadījumos grāmatvedība uzņēmumos netiek kārtota atbilstoši normatīvo aktu prasībām. Par šiem konstatētajiem pārkāpumiem saskaņā ar Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksu naudas sods piemērots 512 gadījumos Ls 51,9 tūkst. apmērā.

Veiktas 2307 darbību ar akcīzes precēm pārbaudes. Pārkāpumi konstatēti 383 gadījumos (rezultativitāte – 17%). Galvenokārt netiek ievēroti alkohola aprites noteikumi (177 gadījumos), kā arī tabakas un tabakas izstrādājumu aprites noteikumi (124). Naudas sods par konstatētajiem pārkāpumiem piemērots 61% jeb 233 gadījumos Ls 23,7 tūkst. apmērā. Saskaņā ar Alkohola aprites likumu 21 gadījumā par konstatētajiem pārkāpumiem tika piemērots naudas sods Ls 2,1 tūkst. apmērā.

Pārbaudēs tiek pievērsta uzmanība preču pavadzīmju – rēķinu noformēšanas, uzskaites, anulēšanas un uzglabāšanas kārtības ievērošanai. Veikta 1741 šāda pārbaude, pārkāpumi konstatēti 452 pārbaudēs.

2003. gada pirmajā pusgadā par tematiskajās pārbaudēs konstatētajiem pārkāpumiem 4008 gadījumos saskaņā ar Latvijas administratīvo pārkāpumu kodeksu piemērots naudas sods Ls 374,9 tūkst. apmērā. Naudas sods, salīdzinot ar 2002.gada pirmo pusgadu, piemērots par 1217 gadījumiem vairāk (par 43%), arī piemērotā naudas soda summa ir par Ls 84,1 tūkst. lielāka (par 29%). Tematiskajās pārbaudēs piemērotā naudas soda vidējais lielums bija Ls 94 (2002. gada pirmajā pusgadā – Ls 104).

Brīdinājumi par saimnieciskās darbības apturēšanu saskaņā ar MK 26.10.1999. noteikumiem Nr.363 “Kārtība, kādā apturama saimnieciskā darbība, ja nav nodrošināta ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu pareiza un pilnīga uzskaite” izteikti 1055 gadījumos, kas ir par 10% vairāk nekā 2002. gada pirmajā pusgadā (953). Brīdinājumi par saimnieciskās darbības apturēšanu ir izteikti 16% gadījumu, kad tematiskajās pārbaudēs konstatēti pārkāpumi. Pārsvarā (73%) tie ir izteikti par pārkāpumiem mazumtirdzniecības pārbaudēs. Bet saskaņā ar šiem noteikumiem saimnieciskā darbība speciālās pārbaudes veikšanai apturēta 35 gadījumos jeb pusotras reizes vairāk nekā 2002. gada pirmajā pusgadā (25).

 

Citi kontroles pasākumi

Saskaņā ar Ministru kabineta 26.09.2000. noteikumiem Nr. 331 “Kārtība, kādā Valsts ieņēmumu dienests uz aprēķina pamata nosaka fizisko personu apliekamo ienākumu” VID teritoriālās iestādes 2003. gada pirmajā pusgadā ir pieprasījušas papildu deklarācijas 41 fiziskajai personai. Apliekamā ienākuma aprēķins (audits) ir veikts 45 fiziskajām personām, kuras ir iesniegušas papildu deklarācijas, papildus aprēķinot Ls 1,2 milj.

VID teritoriālās iestādes 2003. gada pirmajā pusgadā ir saņēmušas 5357 iesniegumus no lauksaimniecības produkcijas ražotājiem par akcīzes nodokļa atmaksu par izlietoto dīzeļdegvielu Ls 1375,4 tūkst. apmērā, pārbaudīti 5848 iesniegumi (t.sk. 2002.gadā iesniegtie). Pārbaudot akcīzes nodokļa atmaksas pamatotību, 393 pārbaudēs konstatēti pārkāpumi, kā rezultātā samazināta akcīzes nodokļa atmaksa Ls 32,0 tūkst. apmērā.

2003. gada pirmajā pusgadā VID teritoriālās iestādes par akcīzes nodokļu atmaksu ir saņēmušas 40 iesniegumus Ls 398,1 tūkst. apmērā no tiem uzņēmumiem, kuri degvieleļļu izmanto par kurināmo. Pārbaudīti 38 iesniegumi, un konstatēts viens pārkāpums, tādējādi akcīzes nodokļa atmaksa samazināta par Ls 0,6 tūkst.

VID teritoriālās iestādes 2003. gada pirmajā pusgadā par iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksu sakarā ar pievienotiem dokumentiem par attaisnotiem izdevumiem (medicīnas un izglītības) ir saņēmušas 100 143 gada ienākumu deklarācijas, no kurām pārbaudītas 74 104 deklarācijas jeb 74%, konstatējot pārkāpumus 7792 deklarācijās. Bez tam ir iesniegtas 36 679 gada ienākumu deklarācijas, kas samazina aprēķināto un iemaksāto iedzīvotāju ienākuma nodokli. No šīm iesniegtajām deklarācijām pārbaudītas ir 22 195 jeb 61%, un konstatēti pārkāpumi 2751 deklarācijā. Konstatēto pārkāpumu dēļ 2003. gada pirmajā pusgadā iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksa tika samazināta par Ls 82 tūkst.

Saņemts 2261 iesniegums par uzņēmumu ienākuma nodokļa pārmaksas atmaksām, no kuriem pārbaudīti 1748 iesniegumi (77%), konstatējot 68 pārkāpumus.

Par pārējo nodokļu pārmaksu atmaksu, t.sk. PVN atmaksa ārvalstu pārstāvniecībām un ar tām saistītām personām, kā arī par preču piegādēm vai pakalpojumiem, par kuriem samaksāts no ārvalstu neatmaksājamās tehniskās palīdzības, šajā periodā ir saņemti 1907 iesniegumi, kurus pārbaudot (tajā skaitā arī 2002. gadā saņemtos), pārkāpums konstatēts 301 gadījumā. Pārbaužu rezultātā samazināta atmaksa par Ls 34,8 tūkst.

Lai pārliecinātos par darījumu faktisko būtību un apjomu, kā arī varētu konstatēt faktu, vai darījums faktiski ir noticis starp nodokļu maksātājiem, VID teritoriālās iestādes 2003. gada pirmajā pusgadā pēc citu VID teritoriālo iestāžu pieprasījuma ir veikušas 3679 pretpārbaudes, kas ir 74 % no šajā periodā saņemtajiem pretpārbaužu pieprasījumiem, un 2218 pretpārbaudes savu kontroles funkciju nodrošināšanai. Darījumi nav apstiprinājušies 459 gadījumos Ls 6,9 milj. apmērā.

Lai kontrolētu nodokļu bāzi un lai VID rīcībā būtu informācija par nodokļu maksātāju saimnieciskās darbības patiesajiem apjomiem, 2003. gada pirmajā pusgadā VID teritoriālās iestādes ir veikušas 197 saimnieciskās darbības novērošanas 134 nodokļu maksātājiem saskaņā ar MK 20.06.2000. noteikumiem Nr.200 “Kārtība, kādā Valsts ieņēmumu dienests uz aprēķina pamata nosaka nodokļu maksājuma lielumu”.

Lai iegūtu vispusīgāku informāciju par nodokļu maksātāju, tā darbību un lai pārliecinātos par nodokļu maksātāju sniegto informāciju, VID teritoriālās iestādes veic nodokļu maksātāju apsekošanas. Nodokļu maksātāju apsekošanas tiek veiktas arī tajos gadījumos, kad laikus netiek iesniegti pārskati/deklarācijas vai ir nodokļu parādi. VID teritoriālās iestādes 2003. gada pirmajā pusgadā ir veikušas 13 652 apsekošanas 11 772 nodokļu maksātājiem. No visu apsekošanu skaita visvairāk ir apsekoti jaunreģistrētie uzņēmumi – 4137 apsekošanas (30%), nodokļu maksātāji, kuri neievēro pārskatu/deklarāciju iesniegšanas disciplīnu – 3189 apsekošanas (23%) un nodokļu maksātāji, kuriem ir nodokļu parādi – 1364 apsekošanas (10%).

2003. gada pirmajā pusgadā 3125 nodokļu maksātājiem, kuri neiesniedz pārskatus vai ir iesnieguši tukšus pārskatus “Ziņojums par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no darba ņēmēju darba ienākumiem un iedzīvotāju ienākuma nodokli”, nosūtīti paziņojumi, atgādinājumi iesniegt pārskatus un samaksāt budžetā laikus nenomaksātās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas. Pēc šo paziņojumu saņemšanas 1045 nodokļu maksātāji (jeb 33 %) iesniedza 2758 pārskatus par kopējo summu Ls 175,9 tūkst, bet 146 nodokļu maksātājiem, kas termiņā neiesniedza pārskatus, tika pieņemts lēmums veikt aprēķinu. Tika aprēķinātas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas Ls 32,6 tūkst. apmērā un soda nauda Ls 32,1 tūkst. apmērā.

 

Par Galvenās muitas pārvaldes darbu

Muitas un nodokļu saistību izpilde

2003. gada 1. pusgadā muitas iestādēs kopbudžetā ir aprēķināti muitas maksājumi 279,9 milj. latu apmērā, kas par 2,6 % pārsniedz plānoto.

Pamatbudžetā ir aprēķināti muitas maksājumi 278,7 milj. latu apmērā, kas par 2,7% pārsniedz plānoto.

2003.gada 1. pusgadā noteiktā muitas nodokļa plāna izpilde ir pārsniegta par 23% un aprēķināts 9,1 milj. latu.

Akcīzes nodokļa aprēķinātie ieņēmumi 2003.gada 1. pusgadā ir 95,85% no plānotā, kas ir 61,9 milj. latu.

Dabas resursu nodokļa aprēķinātie ieņēmumi 2003.gada 1. pusgadā ir 85,1% no plānotā, kas ir 2,19 milj. latu.

PVN aprēķinātie ieņēmumi 2003. gada 1. pusgadā par 4,2% pārsniedz plānoto un kopā ir 206,7 milj. latu.

 

Muitas darbība kontroles jomā

Transporta līdzekļu un kravu (preču) kontrole

2003. gada 1. pusgadā VID reģionālo iestāžu muitas pārvaldēs veikta 433 441 transporta līdzekļu pārbaude, no kurām rezultatīvas — 2798, kā rezultātā aprēķināti nodokļi un naudas sodi 468 tūkst. latu apmērā.

Kontroles pasākumi muitas noteikumu pārkāpumu novēršanas jomā

2003. gada 1. pusgadā muitas noteikumu pārkāpumu novēršanas jomā par izdarītajiem pārkāpumiem muitas jomā tika sastādīti 1153 administratīvā pārkāpuma protokoli, uzlikti naudas sodi — 80 tūkst. latu apmērā, aprēķinātas soda naudas — 392 tūkst. latu apmērā un papildus aprēķināti muitas maksājumi — 1,039 milj. latu apmērā. Papildus tika aprēķināti nodokļi 1,08 milj. latu apmērā, par muitas parādiem tika aprēķināta soda nauda 71,99 tūkst. latu apmērā. Preču konfiskācija notikusi 269 gadījumos. Notikuši 5 narkotiku apkarošanas pasākumi un 7 narkotisko vielu un psihotropo vielu aizturēšanas gadījumi. Savukārt novērstais kaitējums nenotikušā eksporta gadījumā ir Ls 164 468,33.

Šā gada 1. pusgadā par muitas noteikumu pārkāpumu izdarīšanu saistībā ar alkoholiskajiem dzērieniem sastādīti 86 administratīvā pārkāpuma protokoli, ar tabakas izstrādājumiem — 63, ar naftas produktiem — 78 un saistībā ar pārtikas precēm — 110 administratīvā pārkāpuma protokoli.

No 2003.gada 18.marta līdz 30.aprīlim VID reģionālo iestāžu muitas iestādes veica pastiprinātas kontroles pasākumus (ieskaitot preču svēršanu) noteiktām lauksaimniecības preču grupām — gaļa un tās izstrādājumi (02.preču grupa), piens un piena izstrādājumi (0401.—0406.preču pozīcija), cukurs (1701.preču pozīcija). Minētajā laika posmā muitas iestādes veica 2525 pārbaudes pāri valsts robežai un muitas noliktavās deklarētajām lauksaimniecības precēm, kuru rezultātā tika papildus aprēķināti muitas maksājumi 20,73 tūkstoši latu. Kontroles pasākumu rezultātā sastādīti pieci administratīvā pārkāpuma protokoli, uzlikti naudas sodi 0,47 tūkstoši latu un konfiscētas 0,35 tonnas cukura.

Saskaņā ar VID Galvenās muitas pārvaldes un Pārtikas un veterinārā dienesta Sanitārās robežinspekcijas vienošanos jau no šī gada marta tiek veikta 100% pārtikas un lauksaimniecības preču svēršana ar svaru sistēmām aprīkotajos autoceļu robežkontroles punktos.

Pamatojoties uz Ministru kabineta 2003. gada 20. maija noteikumiem Nr.270 “Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada 2.jūlija noteikumos Nr.246 “Noteikumi par valsts robežas šķērsošanas vietu noteikšanu un robežkontroles punktu un robežpārejas punktu izvietojumu uz Latvijas Republikas valsts robežas””, visu pārtikas kravu caurlaišana notiek caur tiem robežkontroles punktiem, kur ir auto svari, tas ir, visi robežkontroles punkti, izņemot robežkontroles punktu “Medumi”, “Subate”, “Veclaicene” un “Vientuļi”. Tāpēc VID reģionālās muitas iestādes var nodrošināt visu pārtikas un lauksaimniecības preču kravu, kuras tiek ievestas Latvijas Republikā, svēršanu un salīdzināšanu ar pavaddokumentiem.

2003. gada 1. pusgadā ir apmācīti 100 muitas ierēdņi narkotisko vielu identifikācijas un kontroles jomā.

Panākta reģionālo MNPND atbildīgo par narkotisko vielu kontrabandas apkarošanu muitas darbinieku funkciju nošķiršana, nosakot pamatfunkciju — cīņa pret narkotisko, psihotropo vielu un prekursoru nelegālu apriti pāri LR robežai.

Sadarbībā ar Valsts robežsardzi veikta viena starptautiska operācija.

GMP narkotiku apkarošanas jomā piedalās šādos projektos:

— “Phare” Reģionālais narkotiku projekts;

— “Phare” 2000. gada Nacionālās programmas projektā LE00.10.02 “Latvijas narkotiku kontroles un narkomānijas profilakses stratēģijas pilnveidošana un ieviešana atbilstoši ES ieteikumiem”.

GMP ir ieviesta datu analīzes un vizualizācijas datorprogramma, un darbam ar šo programmu ir apmācītas Muitas noteikumu pārkāpumu novēršanas struktūrvienību un Muitas kriminālpārvaldes muitas amatpersonas.

GMP 2003. gada 1. pusgadā ir sagatavojusi 14 riska profilus ievietošanai ASYCUDA sistēmā.

Sadarbībā ar VID Mācību organizācijas daļu ir apmācītas 36 GMP Muitas noteikumu pārkāpumu novēršanas daļas muitas amatpersonas par riska apzināšanu un novērtēšanu.

Intelektuālā īpašuma

aizsardzības jomā

GMP ir sagatavojusi, iesniegusi un Saeima akceptējusi grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 201.12 panta 2.daļā.

Ir veikti 5 kontrafakto un pirātisko preču aizturēšanas gadījumi.

Pēcmuitošanas pārbaužu jomā

2003. gada 1. pusgadā ir veiktas 48 plānotās uzņēmumu pēcmuitošanas pārbaudes, t.i., 71% no kopējā 68 uzņēmumu pēcmuitošanas pārbaužu skaita, t.sk. 40 uzņēmumiem, kuru uzņēmējdarbība ir saistīta ar pārtikas vai akcīzes preču tirdzniecības darījumiem. Pārbaužu rezultātā ir aprēķināti muitas maksājumi 721 tūkst. latu. Kopējā pārbaužu rezultativitāte ir 92%. Aprēķinātā summa uz vienu pēcmuitošanas pārbaudēs nodarbināto ir 17,59 tūkst. latu.

2003.gada 1. pusgadā veiktas 66 uzņēmumu pēcmuitošanas pārbaudes, kuru pārbaudes periods muitas lietās ir vienāds vai lielāks par 1 gadu.

GMP 2003. gada 1. pusgadā patstāvīgi un sadarbībā ar VID reģionālo iestāžu Muitas pārvalžu Pēcmuitošanas pārbaužu daļām veica 6 neplānotas pēcmuitošanas pārbaudes, kā rezultātā aprēķināti Ls 252 287,53.

Pavisam kopā 2003. gada 1. pusgadā tika veiktas arī 408 pēcmuitošanas pārbaudes, kuru rezultātā tika aprēķināts muitas parāds 543,97 tūkst. latu, no tā muitas nodoklis ir 90,54 tūkst. latu, akcīzes nodoklis — 113,91 tūkst. latu, dabas resursu nodoklis — 7,28 tūkst. latu un pievienotās vērtības nodoklis — 332,23 tūkst. latu. Par muitas parādu aprēķināta soda nauda 436,59 tūkst. latu.

Līdz 2003. gada 4. jūnijam sagatavoti 32 VID rīkojumi par muitas noliktavām (m/n) — 9 par jaunu m/n turēšanas atļauju piešķiršanu, 9 par m/n turēšanas atļaujas anulēšanu, 9 par grozījumiem m/n turēšanas atļaujā, 2 par m/n darbības apturēšanu un 1 par m/n darbības atjaunošanu. Savukārt 2 rīkojumi par m/n turētāja tiesību un saistību nodošanu.

921 juridiskai personai tika apturētas IM/EK operācijas, no kurām 29 juridiskām personām tika atjaunotas.

15 fiziskām personām tika apturētas IM/EK operācijas, no kurām 2 fiziskām personām tās tika atjaunotas.

Sagatavots un izsniegts 441 preču identifikācijas atzinums, tai skaitā par naftas produktiem — 225; par alu — 43; par preču atbilstību LKN kodam — 73.

Par nenoslēgtajām tranzīta muitas procedūrām T1, TIR karnetes papildus aprēķināti 164,7 tūkst. latu un iekasēti 85,72 tūkst. latu.

Iekšējās kontroles jomā

2003. gada 1. pusgadā veiktas darba kārtības noteikumu ievērošanas pārbaudes GMP un VID reģionālo iestāžu Muitas pārvalžu struktūrvienībās.

Pārbaudēs konstatēti darba kārtības noteikumu pārkāpumi, kā rezultātā 3 muitas amatpersonām piemēroti disciplinārsodi.

2003.gada 1.pusgadā ir veiktas 63 pārbaudes, t.sk. — 4 pēc vadības norādījumiem, 5 dienesta pārbaudes, 15 darba kārtības noteikumu pārbaudes (t.sk. 9 — muitas kontroles punktos), 18 disciplinārlietas, savukārt bijusi arī 21 cita veida pārbaude.

Pārbaužu rezultātā 28 muitas amatpersonām piemēroti disciplinārsodi (piezīme — 7, rājiens — 8, pazemināšana amatā — 2, algas samazināšana — 1, atbrīvošana no amata — 8). Ierosinātas 12 disciplinārlietas.

Veikto pārbaužu rezultātā ir sniegti priekšlikumi par izmaiņām darba organizācijā.

Saskaņā ar 2002. gada muitas rīcības plānā noteiktiem uzdevumiem VID reģionālo iestāžu Muitas pārvaldēs tika veikta analīze par augsta korupcijas riska darbavietām. Pamatojoties uz šiem datiem, VID reģionālās muitas iestādes veic pasākumus, lai mazinātu korupcijas risku noteiktajās sfērās, izstrādājot iekšējās kontroles pasākumu plānus ar definētiem kritērijiem kontroles veikšanai. 2003. gada 1. pusgadā ir veikti 5 iekšējie auditi.

Muitas laboratorija

Saņemta Latvijas Nacionālā akreditācijas biroja akreditācijas apliecība par to, ka laboratorija ir kompetenta veikt testēšanu atbilstoši standarta LVS EN ISO/IEC 17025 prasībām naftas produktu, etilspirtu saturošu un gaistošu organisku šķīdumu ķīmiskā un fizikāli ķīmiskā testēšanā.

Veiktas 1094 preču paraugu testēšanas.

Sniegts 231 atzinums par marķētās degvielas atbilstību.

Apgūta marķiera SOLVENT YELLOW 124 noteikšana.

 

Pakalpojumu kvalitātes pilnveidošanas pasākumi

GMP ir sagatavojusi 27 priekšlikumus grozījumiem normatīvajos aktos muitas jomā.

Personām ir sniegtas 5112 konsultācijas muitas lietās.

Izsniegtas dokumentu elektroniskās deklarēšanas atļaujas 256 uzņēmumiem, kā arī sniegtas 270 konsultācijas par muitas deklarāciju iesniegšanu elektroniskā veidā.

Uzsākta CMIS apakšsistēmas RISKS programmatūras testēšana.

Aktualizēti 27 riska profili ASYCUDA sistēmā.

Veikta informācijas analīze par 873 informācijas ievadīšanas gadījumiem tranzīta procedūru pabeigšanas jomā.

GMP izskatīti pieteikumi un pieņemti lēmumi par 47 datorlietotāju pieteikumiem izmaiņām datu noliktavu sistēmā.

Lai uzlabotu muitas datu starpprogrammu apmaiņas ātrdarbību un kvalitāti, ir veikta serveru skaita optimizācija (samazināts līdz 10).

Ir izskatīti un sniegti 4 atzinumi par a/s “Dati” izstrādātajām muitas IS papildināšanas programmprasību specifikācijām.

Muitas modernizācijas jomā

Izsludināts atklāts konkurss par TARIC datu bāzes satura un TARIC lietotāju rokasgrāmatas tulkošanai

Sagatavots darba uzdevums “Phare” konkursa izsludināšanai un nosūtīts FM Centrālajai finanšu un kontraktu vienībai.

Š.g. 5. maijā Ankarā tika parakstīts Latvijas Republikas valdības un Turcijas Republikas valdības līgums par sadarbību un savstarpējo palīdzību muitas lietās. Līgums sekmēs ciešāku sadarbību starp Latvijas un Turcijas muitu dienestiem, īpaši informācijas apmaiņas jomā un muitas noteikumu pārkāpumu novēršanā, izmeklēšanā un apkarošanā.

Š.g. 25. aprīlī Briselē tika parakstīts Saprašanās memorands starp Eiropas Kopienu un Latvijas Republiku par Latvijas dalību Kopienas programmā “Customs 2007”, kā rezultātā tiks veicināta un paplašināta sadarbība starp ES dalībvalstu un kandidātvalstu muitu administrācijām. Šī programma ar dažādu pasākumu palīdzību nodrošina ES tiesību aktu vienlīdzīgu piemērošanu muitas jomā visās dalībvalstīs.

Sagatavota “Phare” 2002. gada projekta “Muitas administratīvās kapacitātes stiprināšana, ieviešot muitas darbības stratēģiju, un ES savstarpēji savietojamas datu bāzes”, abi twinning covenant, kas iesniegti izvērtēšanai Eiropas Komisijas delegācijai Latvijā.

Sagatavoti “Phare Twinning Light” projektu pieteikumi “Muitas analītiskā darba uzlabošana” un “Pēcmuitošanas pārbaužu darba uzlabošana”, kas 2003. gada 7.maijā atbalstīti Eiropas Savienības “Phare Twinning Light” 2003. gada programmas sagatavošanas darba grupas sanāksmē.

Sagatavots projekta pieteikums Nīderlandes palīdzības programmā Matra “Muitošana un muitas kontrole uz Eiropas Savienības iekšējās un ārējās robežas pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā”.

“Phare” 2001. gada projekta “Kontroles infrastruktūra ostās un uz dzelzceļa” ietvaros pabeigta dinamisko dzelzceļa svaru uzstādīšana Indras muitas kontroles punktā (turpmāk — MKP), Kārsavas MKP un Zilupes MKP, kā arī platformas svaru uzstādīšana Liepājas ostā.

Sagatavota Rīgas brīvostas MKP mobilās rentgena iekārtas specifikācija, 2003. gada 9. jūlijā izsludināts starptautisks konkurss mobilās rentgena iekārtas piegādei. Sagatavoti būvniecības konkursu dokumenti kontroles infrastruktūras būvniecībai Rīgas brīvostas MKP, Ventspils brīvostas MKP, Daugavpils dzelzceļa stacijas MKP un Rēzeknes dzelzceļa stacijas MKP, kas iesniegti Finanšu ministrijas Centrālajai finanšu un kontraktu vienībai un EK delegācijai.

“Phare” 2001.gada Nacionālās programmas projektā “Nodokļu un muitas administrācijas institucionālā stiprināšana” sagatavota tehniskā specifikācija mobilās muitas laboratorijas, specifiskā muitas laboratorijas analītiskā aprīkojuma u.c. muitas aprīkojuma piegādei, iesniegta izvērtēšanai EK delegācijai Latvijā.

 

Par Muitas kriminālpārvaldes darbu

Krimināllietu izmeklēšana

VID Muitas kriminālpārvaldē (MKrP) ir 34 darbinieki. 5 MKrP darbinieki jau gadu pastāvīgi veic darbu tā sauktajā Mangaļsalas krimināllietā.

Pašreiz MKrP lietvedībā esošo krimināllietu skaits uz vienu izziņas izdarītāju ir liels (virs 10 lietām), un tam ir tendence pieaugt. Krimināllietu izmeklēšanas darbs tiek turpināts, kā arī tiks turpināts darbs jau izveidotajās izmeklēšanas grupās.

Šogad minētās pārvaldes darbinieki ir ierosinājuši 17 krimināllietas. MKrP darbinieki šā gada pirmajā pusgadā ir nosūtījuši kriminālvajāšanas uzsākšanai 7 krimināllietas un vienu krimināllietu nosūtījuši citām tiesību aizsardzības iestādēm. Papildu izmeklēšanas veikšanai saņemtas 2 krimināllietas un 2 gadījumos pieņemts lēmums par atteikšanos ierosināt krimināllietu. Pašreiz Muitas kriminālpārvaldes lietvedībā atrodas 67 lietas.

Krimināllietu izmeklēšanas laikā izņemtas — 5 vieglās automašīnas (Ls 78 226 vērtībā), cigarešu kartona sagataves — Ls 6 546 vērtībā, 47 500 kg cukura, 162 050 kg metāllūžņu, 24 kastes medikamentu un psihotropo vielu, kā arī 900 litri spirta.

Krimināllietu izmeklēšanas rezultātā novērstais kaitējums — 288 000 tūkst. latu.

 

Administratīvā prakse

Administratīvā prakse ir būtiska MKrP darba sastāvdaļa, jo izziņas iestādes uzdevums ir ne tikai izmeklēt noziedzīgus nodarījumus, bet arī veikt profilakses pasākumus.

2003. gada 1. pusgadā MKrP darbinieki, veicot 78 pārbaudes, ir sastādījuši 40 administratīvā pārkāpuma protokolus. Sastādīto protokolu rezultātā izņemtas sadzīves preces Ls 134 316 vērtībā, stikla trauki Ls 2563 vērtībā un 82196 kg gaļas.

Pamatojoties uz MKrP sniegto informāciju, Akcīzes preču pārvaldē anulētas dažādas licences 3 uzņēmumiem, kuri veica nelikumīgi ievestas degvielas legalizāciju. Viena tāda uzņēmuma legalizētās degvielas ikmēneša apjoms sasniedza 2 000 000 litru.

Pašlaik prioritātes MKrP darbībā ir cīņa ar naftas produktu, pārtikas produktu, konvencionāli aizliegto preču un citu vērtību kontrabandu. Šo uzdevumu sasniegšanai tiks pastiprināti profilaktiskie, pirmstiesas izmeklēšanas un operatīvi taktiskie pasākumi, izmantojot Latvijas likumdošanā paredzētās administratīvās, kriminālprocesuālās un operatīvās darbības.

Izmantojot esošos resursus, tiks veikta pastiprināta informācijas vākšana par Latvijas muitas robežai pāri pārvietotiem konvencionāli aizliegtiem priekšmetiem un precēm, kā arī citām vērtībām. Tiks veikta analīze, salīdzinot datus ar citu Latvijas un ārvalstu tiesību aizsardzības institūciju rīcībā esošo informāciju, kā arī iegūstot informāciju citos likumā paredzētos veidos.

 

VID Komunikācijas nodaļa

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!