Finanšu un kapitāla tirgus komisijas padomes lēmums Nr. 191
(prot. Nr. 35 3. p.) Rīgā 2003. gada 29. augustā
Par “Apdrošinātāju un ārvalstu pārapdrošinātāju darbību reglamentējošo Finanšu un kapitāla tirgus komisijas atļauju saņemšanas, paziņojumu izdarīšanas, dokumentu saskaņošanas un informācijas sniegšanas noteikumu” apstiprināšanu
Pamatojoties uz Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likuma 20. panta otro daļu, 24. panta 2. un 7. punktu, 26. panta pirmo un otro daļu, 28. pantu, 28.1 panta pirmo un otro daļu, 30. panta pirmo un otro daļu, 34., 35. pantu, 54. panta trešo daļu, 55. panta pirmo daļu, 62. panta otro daļu, 65. panta pirmo un trešo daļu, 73. panta pirmo daļu un 104.1 pantu un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas likuma 6. panta 1. punktu, 7. panta 1. punktu un 17. panta 2. punktu,
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas padome
n o l e m j:
Apstiprināt “Apdrošinātāju un ārvalstu pārapdrošinātāju darbību reglamentējošo Finanšu un kapitāla tirgus komisijas atļauju saņemšanas, paziņojumu izdarīšanas, dokumentu saskaņošanas un informācijas sniegšanas noteikumus” (pielikumā).
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas priekšsēdētājs U. Cērps
Apdrošinātāju un ārvalstu pārapdrošinātāju darbību reglamentējošo finanšu un kapitāla tirgus komisijas atļauju saņemšanas, paziņojumu izdarīšanas, dokumentu saskaņošanas un informācijas sniegšanas noteikumi
1. Vispārīgie jautājumi
1.1. “Apdrošinātāju un ārvalstu pārapdrošinātāju darbību reglamentējošo Finanšu un kapitāla tirgus komisijas atļauju saņemšanas, paziņojumu izdarīšanas, dokumentu saskaņošanas un informācijas sniegšanas noteikumi” (tālāk tekstā – noteikumi) izstrādāti saskaņā ar Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumu un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas likumu.
1.2. Noteikumi nosaka kārtību, kādā:
1.2.1. Finanšu un kapitāla tirgus komisija (tālāk tekstā – Komisija) izsniedz apdrošinātājam atļauju:
1.2.1.1. apdrošināšanas sabiedrības valdes priekšsēdētājam, valdes priekšsēdētāja vietniekam, iekšējā audita (revīzijas) dienesta vadītājam (sabiedrības kontrolierim), galvenajam aktuāram, ārvalsts apdrošinātāja filiāles vadītājam un galvenajam aktuāram sākt pildīt savus pienākumus,
1.2.1.2. veikt reorganizāciju,
1.2.1.3. nodot visus apdrošināšanas līgumus vai daļu no tiem pilnībā citam apdrošinātājam,
1.2.1.4. likvidācijas procesa uzsākšanai,
1.2.1.5. aizņēmuma līguma noteikumu grozīšanai, ja pašu līdzekļu aprēķinā apdrošināšanas sabiedrība iekļauj subordinēto kapitālu,
1.2.1.6. beztermiņa priekšrocību akciju atmaksai, ja pašu līdzekļu aprēķinā apdrošināšanas sabiedrība iekļauj beztermiņa priekšrocību akcijas ar dividenžu uzkrāšanu;
1.2.2. Apdrošinātājs saskaņo:
1.2.2.1. finansiālā stāvokļa uzlabošanas plānu, ja apdrošinātāja pašu līdzekļu summa ir mazāka par aprēķināto maksātspējas normu vai garantijas fondu,
1.2.2.2. dividenžu izmaksu, ja ziņojumā, ko devis zvērināts revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība, kura pārbaudījusi gada pārskatu, ir piezīmes;
1.2.3. Apdrošinātājs informē Komisiju:
1.2.3.1. par pašu līdzekļu samazināšanās iemesliem,
1.2.3.2. par apdrošinātāja padomes vai valdes sastāva maiņu,
1.2.3.3. par visiem apstākļiem, kuri var būtiski ietekmēt apdrošinātāja turpmāko darbību,
1.2.3.4. par ciešām attiecībām,
1.2.3.5. par grozījumiem un izmaiņām dokumentos un informācijā, kas bija iesniegta Komisijai;
1.2.4. Persona iesniedz Komisijai iesniegumu par vēlmi iegūt, palielināt, samazināt vai izbeigt būtisku līdzdalību apdrošināšanas sabiedrībā;
1.2.5. Apdrošināšanas sabiedrība iesniedz Komisijai iesniegumu par personas būtiskas līdzdalības apdrošināšanas sabiedrībā iegūšanu, palielināšanu, samazināšanu vai izbeigšanu, kam pievienots apdrošināšanas sabiedrības akcionāru saraksts;
1.2.6. Ārvalstu pārapdrošinātājs paziņo Komisijai par savas pārstāvniecības vai pastāvīgās pārstāvniecības atvēršanu Latvijas Republikā.
1.3. Šo noteikumu 1.2.4. un 1.2.5. punkts neattiecas uz savstarpējās apdrošināšanas kooperatīvajām biedrībām.
1.4. Latvijas Republikā izstrādātie un apstiprinātie dokumenti un to kopijas jānoformē saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta apstiprināto dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumu prasībām.
1.5. Ārvalstu fizisko un juridisko personu dokumentiem jābūt legalizētiem, ja vien Latvijas Republikas likumos vai Latvijas Republikas Saeimas apstiprinātajos starptautiskajos līgumos nav noteikta cita kārtība. Dokumentiem svešvalodās jābūt ar notariāli apliecinātu tulkojumu latviešu valodā.
1.6. Par personām, kas, pieņemot būtiskus lēmumus apdrošinātāja vārdā, radīs apdrošinātājam civiltiesiskas saistības, šo noteikumu izpratnē ir uzskatāmas – prokūrists un citas personas, kuras, pieņemot būtiskus lēmumus apdrošinātāja vārdā, ir atbildīgas par apdrošinātāja risku parakstīšanu, pārapdrošināšanu vai ieguldījumu veikšanu.
2. Apdrošinātāja valdes priekšsēdētāja, valdes priekšsēdētāja vietnieka, iekšējā audita (revīzijas) dienesta vadītāja (sabiedrības kontroliera), galvenā aktuāra, ārvalsts apdrošinātāja filiāles vadītāja un galvenā aktuāra apstiprināšana amatā
2.1. Lai apstiprinātu amatā apdrošinātāja valdes priekšsēdētāju, tā vietnieku, iekšējā audita (revīzijas) dienesta vadītāju (sabiedrības kontrolieri), galveno aktuāru, ārvalsts apdrošinātāja filiāles vadītāju un galveno aktuāru, apdrošinātājam jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti:
2.1.1. apdrošinātāja pilnvarotas amatpersonas parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti;
2.1.2. apdrošinātāja kompetentas pārvaldes institūcijas sapulces (sēdes) protokola kopija vai izraksts ar lēmumu par personas kā kandidāta iecelšanu pienākumu pildīšanai vai kompetentas amatpersonas lēmuma par personas iecelšanu attiecīgajā amatā kopija;
2.1.3. amatpersonas kandidatūru raksturojoši dokumenti: paziņojums (1. pielikums), izvērsta profesionālā biogrāfija (CV – vismaz par pēdējiem 10 gadiem, norādot arī ieņemamos amatus un veiktās funkcijas), personu apliecinoša dokumenta lapas, kurā norādīts vārds, uzvārds, personas kods un fotogrāfija, kopija vai ieceļošanai Latvijas Republikā derīga personu apliecinoša dokumenta lapas, kurā norādīts vārds, uzvārds, personas kods vai, ja tāds nav piešķirts, dzimšanas datums, kā arī dokumenta izdevējiestāde, kopija un izglītības dokuments. Vēlama arī ieteikuma vēstule (rekomendācija) no iepriekšējās vai esošās darbavietas;
2.1.4. pēc Komisijas pieprasījuma – citi dokumenti vai to kopijas, kas apliecina, ka ievērota normatīvajos aktos un statūtos noteiktā kārtība personas kā kandidāta izvirzīšanai amatam.
2.2. Lai apstiprinātu amatā galveno aktuāru, apdrošinātājs papildus šo noteikumu 2.1. punktā noteiktajiem dokumentiem iesniedz šādus dokumentus:
2.2.1. galvenā aktuāra amata kandidāta izglītības dokumentu kopijas;
2.2.2. izziņu no tādas aktuāru profesionālās asociācijas, kura ir Starptautiskās aktuāru asociācijas (International Actuarial Association) locekle, par galvenā aktuāra amata kandidāta dalību šajā asociācijā;
2.2.3. izziņu par tiesībām pildīt galvenā aktuāra pienākumus citā valstī, ja galvenā aktuāra amata kandidāts ir citas valsts aktuāru profesionālās asociācijas biedrs.
3. Apdrošinātāja reorganizācija
3.1. Lai Komisija atļautu reorganizēt apdrošinātāju, katra reorganizācijas procesā iesaistītā komercsabiedrība iesniedz Komisijai šādus dokumentus:
3.1.1. vadītāja parakstītu Komisijai adresētu iesniegumu, kurā uzskaitīti visi tam pievienotie dokumenti;
3.1.2. pēc reorganizācijas pabeigšanas par stāvokli pirmajā darbības dienā sagatavotu darbību turpinošā apdrošinātāja bilanci;
3.1.3. reorganizācijas plānu;
3.1.4. apliecinājumu par to, ka apdrošinātājs ir izpildījis visas apdrošināšanas līgumos paredzētās saistības, ja, veicot apdrošinātāja reorganizāciju, tas tiek pārreģistrēts par citu komercsabiedrību, kas neveic apdrošināšanu.
3.2. Savstarpējās apdrošināšanas kooperatīvās biedrības reorganizācija notiek saskaņā ar Komerclikuma XV sadaļas noteikumiem.
4. Apdrošināšanas līgumu vai daļas no tiem pilnībā nodošana citam apdrošinātājam
4.1. Lai saņemtu atļauju visu noslēgto apdrošināšanas līgumu vai to daļas (tālāk tekstā – apdrošināšanas portfelis) nodošanai:
4.1.1. apdrošinātājam, kurš nodod apdrošināšanas portfeli, jāiesniedz Komisijai:
4.1.1.1. apdrošinātāja vadītāja parakstīts iesniegums par apdrošināšanas portfeļa nodošanu, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti,
4.1.1.2. apdrošinātāja vadītāja apliecināta statūtos pilnvarotās institūcijas sēdes, kurā pieņemts lēmums nodot apdrošināšanas portfeli, protokola kopija,
4.1.1.3. nododamā apdrošināšanas portfeļa apdrošināšanas polišu saraksts, sagrupējot apdrošināšanas polises pa apdrošināšanas veidiem,
4.1.1.4. nododamā apdrošināšanas portfeļa atbilstošo tehnisko rezervju aprēķins,
4.1.1.5. izvērsts nododamo tehnisko rezervju ieguldījumu (aktīvu) saraksts atbilstoši tehnisko rezervju aprēķinam;
4.1.2. apdrošinātājam, kurš pieņem apdrošināšanas portfeli, jāiesniedz Komisijai:
4.1.2.1. apdrošinātāja vadītāja parakstīts iesniegums par apdrošināšanas portfeļa pieņemšanu, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti,
4.1.2.2. vadītāja apliecināta statūtos pilnvarotās institūcijas sēdes, kurā pieņemts lēmums par apdrošināšanas portfeļa pieņemšanu, protokola kopija,
4.1.2.3. darbības plāns pieņemtā apdrošināšanas portfeļa apkalpošanai,
4.1.2.4. maksātspējas normas aprēķins, ievērojot pieņemto apdrošināšanas portfeli,
4.1.2.5. ja apdrošināšanas portfelis tiek pieņemts bez atbilstošo tehnisko rezervju ieguldījumiem – tehnisko rezervju atjaunošanas plāns, norādot līdzekļu avotu,
4.1.2.6. līgums par apdrošināšanas portfeļa nodošanu.
4.2. Līgumā par apdrošināšanas portfeļa nodošanu nosaka apdrošināšanas saistību nodošanas kārtību, līguma pušu saistības un paredz nosacījumu, ka apdrošināšanas līgumu nodošana iespējama tikai pēc Komisijas atļaujas saņemšanas.
5. Apdrošinātāja likvidācija
5.1. Lai Komisija atļautu likvidācijas procesa uzsākšanu, apdrošinātājs iesniedz Komisijai šādus dokumentus:
5.1.1. vadītāja parakstītu Komisijai adresētu iesniegumu, kurā uzskaitīti visi tam pievienotie dokumenti;
5.1.2. likvidācijas procesa plānu;
5.1.3. likvidācijas procesa sākumbilanci ar valdes un padomes ziņojumiem par apdrošinātāja mantas un saistību stāvokli un prognozējamajiem likvidācijas rezultātiem.
6. Izmaiņas pašu līdzekļos
6.1. Apdrošinātājs nekavējoties informē Komisiju, iesniedzot rakstveida iesniegumu, kurā norāda pašu līdzekļu samazināšanās iemeslus, ja tie samazinās par 10 procentiem un vairāk salīdzinājumā ar Komisijai iesniegtajā iepriekšējā finanšu pārskatā norādīto apmēru.
6.2. Lai saņemtu atļauju aizņēmuma līguma noteikumu grozīšanai, ja pašu līdzekļu aprēķinā apdrošināšanas sabiedrība iekļauj subordinēto kapitālu, apdrošināšanas sabiedrībai jāiesniedz Komisijai:
6.2.1. apdrošināšanas sabiedrības pilnvarotas amatpersonas parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti;
6.2.2. aizdevuma līguma grozījumi.
6.3. Lai saņemtu atļauju beztermiņa priekšrocību akciju atmaksai, ja pašu līdzekļu aprēķinā apdrošināšanas sabiedrība iekļauj beztermiņa priekšrocību akcijas ar dividenžu uzkrāšanu, apdrošināšanas sabiedrībai jāiesniedz Komisijai apdrošināšanas sabiedrības pilnvarotas amatpersonas parakstīts Komisijai adresēts iesniegums, kuram pievienota apdrošināšanas sabiedrības aprēķinātā maksātspējas norma pēc beztermiņa priekšrocību akciju atmaksas.
6.4. Ja apdrošinātāja pašu līdzekļu summa ir mazāka par aprēķināto maksātspējas normu, bet lielāka par garantijas fondu, apdrošinātājs nekavējoties iesniedz saskaņošanai Komisijā finansiālā stāvokļa uzlabošanas plānu pašu līdzekļu summas atjaunošanai līdz aprēķinātajai maksātspējas normai.
6.5. Ja apdrošinātāja pašu līdzekļu summa ir mazāka par garantijas fondu, apdrošinātājs nekavējoties iesniedz saskaņošanai Komisijā finansiālā stāvokļa uzlabošanas plānu pašu līdzekļu summas tūlītējai atjaunošanai līdz garantijas fonda apmēram.
7. Dividenžu izmaksa
Ja ziņojumā, ko devis zvērināts revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība, kura pārbaudījusi gada pārskatu, ir piezīmes, pirms dividenžu izmaksas apdrošinātājs iesniedz saskaņošanai Komisijai informāciju par paredzamo izmaksājamo dividenžu apmēru un paskaidrojumus par zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības piezīmēm.
8. Apdrošinātāja padomes vai valdes sastāva vai personu, kas, pieņemot būtiskus lēmumus apdrošinātāja vārdā, rada apdrošinātājam civiltiesiskas saistības, maiņa
8.1. Mainoties apdrošināšanas sabiedrības padomes vai valdes sastāvam vai personām, kas, pieņemot būtiskus lēmumus apdrošinātāja vārdā, rada apdrošinātājam civiltiesiskas saistības, apdrošināšanas sabiedrībai 10 darba dienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas un reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā (Komercreģistrā) jāiesniedz Komisijai dokuments vai tā kopija, kas apliecina padomes vai valdes locekļu sastāva grozījumus vai personas maiņas, kas, pieņemot būtiskus lēmumus apdrošinātāja vārdā, rada apdrošinātājam civiltiesiskas saistības, spēkā stāšanos.
8.2. Lai Komisija pārliecinātos par apdrošināšanas sabiedrības padomes vai valdes locekļu vai personu, kas, pieņemot būtiskus lēmumus apdrošinātāja vārdā, rada apdrošinātājam civiltiesiskas saistības, par kurām informācija Komisijai nebija sniegta iepriekš, atbilstību Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likuma prasībām, apdrošināšanas sabiedrība iesniedz Komisijai padomes un valdes locekļu un personu, kas, pieņemot būtiskus lēmumus apdrošinātāja vārdā, rada apdrošinātājam civiltiesiskas saistības, paziņojumu (1. pielikums), izvērstu profesionālo biogrāfiju (CV – vismaz par pēdējiem 10 gadiem, norādot arī ieņemamos amatus un veiktās funkcijas), rezidentiem – personu apliecinoša dokumenta lapas, kurā norādīts vārds, uzvārds, personas kods un fotogrāfija, kopiju, nerezidentiem – ieceļošanai Latvijas Republikā derīga personu apliecinoša dokumenta lapas, kurā norādīts vārds, uzvārds, personas kods vai, ja tāds nav piešķirts, dzimšanas datums, kā arī dokumenta izdevējiestāde, kopiju un izglītības dokumentu kopijas.
9. Apstākļi, kuri var būtiski ietekmēt apdrošinātāja turpmāko darbību
Apdrošinātājs nekavējoties rakstveidā informē Komisiju par visiem apstākļiem, kuri var būtiski ietekmēt apdrošinātāja turpmāko darbību.
10. Informācijas par ciešām attiecībām sniegšana
10.1. Apdrošinātājs, iesniedzot Komisijai dokumentus par licences apdrošināšanas veikšanai saņemšanu, iesniedz Komisijai rakstveida paziņojumu par personām, ar kurām tam ir ciešas attiecības.
10.2. Par ciešo attiecību izveidošanos vai izmaiņām tajās apdrošinātājs rakstveidā paziņo Komisijai ne vēlāk kā 30 dienas pēc ciešo attiecību izveidošanās vai izmaiņām tajās.
10.3. Paziņojumā par personām, ar kurām apdrošinātājam ir ciešas attiecības, norāda:
10.3.1. par fiziskajām personām:
10.3.1.1. rezidentiem – vārdu, uzvārdu, personas kodu un ciešo attiecību veidu,
10.3.1.2. nerezidentiem – vārdu, uzvārdu, dzimšanas gadu un vietu, ciešo attiecību veidu;
10.3.2. par komercsabiedrībām – firmu (nosaukumu), reģistrācijas numuru un vietu, ciešo attiecību veidu.
10.4. Par ciešām attiecībām dalības veidā apdrošinātājs paziņo Komisijai tikai tādā gadījumā, ja:
10.4.1. ieguldījums dod iespēju īstenot ietekmi uz komercsabiedrības vadību vai finanšu politiku;
10.4.2. ieguldījums nav klasificējams kā tirdzniecības nolūkā turēts vai pārdošanai pieejams aktīvs.
10.5. Apdrošinātājs sagatavo pārskatu par personām, ar kurām tam ir ciešas attiecības, un to katru gadu līdz 1. februārim rakstveidā iesniedz Komisijai par stāvokli iepriekšējā gada 31. decembrī. Saistība ar personām, kurām ir ciešas attiecības ar apdrošinātāju, attēlojama grafiski vai iesniedzama saraksta veidā.
11. Grozījumi un izmaiņas dokumentos un informācijā, kas bija iesniegta komisijai
11. Apdrošinātājs iesniedz Komisijai informāciju un dokumentus par grozījumiem un izmaiņām dokumentos un informācijā, kas bija iesniegta Komisijai, šādos gadījumos:
11.1. Apdrošinātājs iesniedz Komisijai statūtus (nolikumu) vai to grozījumus 10 darba dienu laikā pēc to reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā (Komercreģistrā) ar atzīmi par reģistrāciju.
11.2. Apdrošinātājam ne vēlāk kā 10 darba dienu laikā pēc apdrošinātāja nosaukuma (firmas) maiņas reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā (Komercreģistrā) jāiesniedz Komisijai dokumenti licences pārreģistrācijai.
11.3. Apdrošinātājam ne vēlāk kā 10 darba dienu laikā pēc kārtējā akciju laidiena beigām un paziņojuma par pamatkapitāla pilnīgu apmaksu iesniegšanas Uzņēmumu reģistram (Komercreģistram) paziņojuma kopija ar Uzņēmumu reģistra (Komercreģistra) atzīmi par tā saņemšanu, kā arī apdrošinātāja akcionāru saraksts, kurā norādīts katra akcionāra laidienā apmaksāto akciju kopskaits, t.sk. balsstiesīgo akciju skaits, kopējā akciju nominālvērtība un līdzdalības apmērs procentos no apmaksātā pamatkapitāla, jāiesniedz Komisijai.
11.4. Pēc atļaujas apdrošinātāja amatpersonu apstiprināšanai amatā saņemšanas apdrošinātājam ne vēlāk kā 10 darba dienu laikā pēc to reģistrācijas Uzņēmumu reģistrā (Komercreģistrā) dokuments vai tā kopija, kas apliecina grozījumu par amatpersonas apstiprināšanu amatā spēkā stāšanos, jāiesniedz Komisijai.
12. Būtiska līdzdalība
12.1. Personai, kura vēlas iegūt būtisku līdzdalību vai palielināt būtisku līdzdalību apdrošināšanas sabiedrībā (tālāk šīs nodaļas tekstā – persona), sasniedzot vai pārsniedzot 20, 33 vai 50 procentus no apdrošināšanas sabiedrības pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita, vai apdrošināšanas sabiedrība kļūst par šīs personas meitas sabiedrību, par to iepriekš rakstveidā jāpaziņo, iesniedzot Komisijai iesniegumu, kurā norāda iegūstamo līdzdalības apmēru procentos no apdrošināšanas sabiedrības pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita.
12.2. Komisija 15 dienu laikā pēc 12.1. punktā minētā iesnieguma saņemšanas izvērtē tās rīcībā esošo informāciju, lai spriestu par personas finanšu stāvokli un reputāciju. Ja Komisijas rīcībā nav šādas informācijas, tā pieprasa:
12.2.1. ziņas par personu:
12.2.1.1. personu identificējoša dokumenta kopiju (fiziskajām personām rezidentiem – personu apliecinoša dokumenta lapas, kurā norādīts personas kods un fotogrāfija, kopiju; fiziskajām personām nerezidentiem – ieceļošanai Latvijas Republikā derīga personu apliecinoša dokumenta lapas, kurā norādīts vārds, uzvārds, personas kods vai, ja tāds nav piešķirts, dzimšanas datums, kā arī dokumenta izdevējiestāde, kopiju; komercsabiedrībām (tikai nerezidentiem) – reģistrācijas apliecības vai cita veida attiecīgajā ārvalstī spēkā esoša identificējoša (reģistrāciju apliecinoša) dokumenta kopiju; citām personām – cita veida identificējoša dokumenta kopiju),
12.2.1.2. dokumentus par finansiālo stāvokli, kuri ļauj pārliecināties par brīva kapitāla pietiekamību apmaksāto akciju apmērā: Latvijas Republikas komercsabiedrībām – Valsts ieņēmumu dienesta (tālāk tekstā – VID) attiecīgā rajona nodaļas ne ātrāk kā pirms trim mēnešiem izsniegtu izziņu, ka komercsabiedrībai nav nodokļu parādu, un pēdējo divu darbības gadu auditētu gada pārskatu kopijas ar VID atzīmi par saņemšanu (nav jāiesniedz, ja tie jau iesniegti Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā); ārvalstu komercsabiedrībām – pēdējo divu darbības gadu auditētu gada pārskatu kopijas; fiziskajām personām: rezidentiem – VID apliecinātu gada ienākumu deklarācijas kopiju (nav jāiesniedz, ja Komisijai ir iespēja to saņemt attiecīgajā VID teritoriālajā iestādē), nerezidentiem – attiecīgās nodokļu administrācijas iestādes apliecinātu nodokļu (ienākumu) deklarācijas kopiju, vai citus brīva kapitāla pietiekamību apliecinošus dokumentus un dokumentus, kas apliecina minēto līdzekļu (kapitāla) tiesisku izcelsmi;
12.2.2. ziņas par personas – komercsabiedrības – īpašniekiem, līdz ir iegūta informācija par īpašniekiem – fiziskajām personām, kurām pieder būtiska līdzdalība, visu šo personas īpašnieku (fizisko, juridisko un citu personu) identificējošo dokumentu kopijas un ziņas par šo īpašnieku būtisku līdzdalību citās komercsabiedrībās, norādot to nosaukumu (firmu), juridisko adresi un līdzdalības apmēru (summa un procenti no pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita). Ja persona vai tās īpašnieks ir publiska akciju sabiedrība, sniedz ziņas tikai par tiem publiskās akciju sabiedrības akcionāriem, kuriem tajā pieder būtiska līdzdalība;
12.2.3. ziņas par personas būtisku līdzdalību citās komercsabiedrībās, norādot to nosaukumu (firmu), juridisko adresi, reģistrācijas numuru un vietu, līdzdalības apmēru, kā arī īpaši norādot, ja komercsabiedrība ir kredītiestāde, apdrošinātājs, finanšu iestāde vai finanšu pārvaldītājsabiedrība.
12.3. Ja apdrošināšanas sabiedrības akcionāri vai to īpašnieki (mātesuzņēmumi), kuri tieši vai netieši iegūst būtisku līdzdalību 20 un vairāk procentu apmērā no apdrošināšanas sabiedrības pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita, ir ārvalstu kredītiestāde, apdrošinātājs vai finanšu iestāde, tad tiem papildus 12.2. punktā minētajiem dokumentiem Komisija ir tiesīga pieprasīt iesniegt attiecīgās ārvalsts kredītiestāžu, apdrošinātāju vai finanšu iestāžu uzraudzības institūcijas apliecinājumu par to, ka tā veic kredītiestāžu, apdrošinātāju un finanšu iestāžu uzraudzību, pamatojoties uz konsolidētiem finanšu pārskatiem, ka attiecīgās ārvalsts spēkā esošie normatīvie akti ļauj kredītiestāžu, apdrošinātāju vai finanšu iestāžu uzraudzības institūcijai sniegt citas valsts kredītiestāžu, apdrošinātāju vai finanšu iestāžu uzraudzības institūcijai un saņemt no tās kredītiestāžu, apdrošinātāju vai finanšu iestāžu finanšu pārskatus un citu informāciju apjomā, kāds nepieciešams uzraudzības funkciju veikšanai, un ka attiecīgās ārvalsts normatīvie akti paredz atbildību par neizpaužamas informācijas izpaušanu.
12.4. Ja persona vēlas izbeigt savu būtisko līdzdalību apdrošināšanas sabiedrībā, tā par šādu lēmumu iepriekš rakstveidā paziņo, iesniedzot iesniegumu Komisijai. Iesniegumā norāda personai paliekošo apdrošināšanas sabiedrības pamatkapitāla daļu vai balsstiesīgo akciju skaitu procentos. Ja persona vēlas samazināt savu būtisko līdzdalību zem 20, 33 vai 50 procentiem no apdrošināšanas sabiedrības pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita vai apdrošināšanas sabiedrība pārstāj būt šīs personas meitas sabiedrība, tā par šādu lēmumu iepriekš rakstveidā paziņo, iesniedzot iesniegumu Komisijai.
12.5. Apdrošināšanas sabiedrība nekavējoties, tiklīdz par to ir uzzinājusi, rakstveidā paziņo, iesniedzot iesniegumu Komisijai, par ikvienas personas būtiskas līdzdalības iegūšanu, palielināšanu vai samazināšanu. Iesniegumā norāda attiecīgās personas līdzdalības apmēru procentos no apdrošināšanas sabiedrības pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita vai informāciju par būtiskas līdzdalības izbeigšanu.
12.6. Apdrošināšanas sabiedrība, likumā noteiktajā kārtībā iesniedzot Komisijai gada pārskatu, vienlaikus iesniedz arī visu to akcionāru sarakstu, kuriem pieder būtiska līdzdalība apdrošināšanas sabiedrībā. Tajā norāda saskaņā ar likumu akcionāru sapulcei sagatavojamajā akcionāru sarakstā ietveramo informāciju un attiecīgo akcionāru būtiskas līdzdalības apmēru procentos no apdrošināšanas sabiedrības pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita (2. pielikums) pārskata gada beigās.
12.7. Ja apdrošināšanas sabiedrība tieši vai netieši ieguvusi, palielinājusi vai samazinājusi būtisku līdzdalību citā komercsabiedrībā, tā 10 darba dienu laikā par to informē Komisiju, norādot komercsabiedrības nosaukumu (firmu), juridisko adresi, reģistrācijas numuru un vietu, līdzdalības apmēru, kā arī īpaši norādot, ja komercsabiedrība ir apdrošinātājs, kredītiestāde, finanšu iestāde vai finanšu pārvaldītājsabiedrība.
13. Ārvalstu pārapdrošinātāja pārstāvniecības vai pastāvīgās pārstāvniecības atvēršana Latvijas Republikā
13.1. Ārvalstu pārapdrošinātāja pārstāvniecībai vai pastāvīgajai pārstāvniecībai (tālāk tekstā – pārstāvniecība) pirms darbības uzsākšanas Latvijas Republikā Komisijai jāiesniedz šādi dokumenti:
13.1.1. ārvalstu pārapdrošinātāja vadītāja parakstīts Komisijai adresēts paziņojums par pārstāvniecības atvēršanu, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti;
13.1.2. apliecināta dokumenta kopija, kas apstiprina pārstāvniecības reģistrēšanas faktu Komercreģistrā;
13.1.3. paziņojums par pārstāvniecības vadītāju (3. pielikums).
13.2. Ja pārstāvniecību slēdz vai notiek tās vadītāju maiņa, pārstāvniecības pilnvarota amatpersona par to nekavējoties ziņo Komisijai. Pārstāvniecības vadītāja maiņas gadījumā jāiesniedz noteikumu 13.1.3. punktā noteiktais paziņojums.
14. Iesniegumu un paziņojumu izskatīšanas kārtība
14.1. Iesniegumu vai paziņojumu un tam pievienotos dokumentus apdrošinātājs iesniedz Komisijai.
14.2. Ja iesniegumu izskatīšanas laikā noteikumu 2., 3., 4., 5., 6., 7., 10. un 12. punktā minētajos dokumentos tiek izdarīti grozījumi, apdrošinātājs nekavējoties iesniedz Komisijai attiecīgos precizētos dokumentus.
14.3. Gadījumā, ja apdrošinātāja iesniegtie dokumenti nesniedz pilnīgu priekšstatu par normatīvajos aktos noteikto prasību atļaujas saņemšanai vai dokumentu saskaņošanai izpildi, Komisijai ir tiesības no apdrošinātāja pieprasīt papildu informāciju, norādot tās iesniegšanas termiņu.
14.4. Apdrošinātājs var nesniegt Komisijai dokumentus, kas iepriekš jau tika iesniegti Komisijai un tajos netika izdarīti grozījumi līdz atkārtotas iesniegšanas brīdim. Šajā gadījumā apdrošinātājs informē Komisiju par pieprasāmo dokumentu iepriekšējo iesniegšanu.
14.5. Komisija šo noteikumu 2.1., 2.2., 3.1., 5.1., 6.2., 6.3., 6.4., 6.5., 7. un 10.1. punktā noteiktos iesniegumus vai paziņojumus izskata 30 kalendāro dienu laikā pēc visu nepieciešamo atbilstoši normatīvo aktu prasībām sagatavotu dokumentu saņemšanas.
14.6. Komisija šo noteikumu 4.1. punktā noteiktos iesniegumus izskata četru mēnešu laikā pēc visu nepieciešamo atbilstoši normatīvo aktu prasībām sagatavotu dokumentu saņemšanas.
14.7. Komisija šo noteikumu 12.1. punktā noteiktos iesniegumus izskata trīs mēnešu laikā pēc visu nepieciešamo atbilstoši normatīvo aktu prasībām sagatavotu dokumentu saņemšanas.
14.8. Lēmumu par apstiprināšanu vai atteikumu apstiprināšanai amatā šo noteikumu 1.2.1.1. punktā noteiktajos gadījumos pieņem Komisijas padome. Lēmumu par atteikumu izsniegt atļauju vai saskaņojumu šo noteikumu 1.2.1.2. –1.2.1.6., 1.2.2.1., 1.2.2.2., 1.2.3.4. un 1.2.4. punktā noteiktajos gadījumos pieņem Komisijas padome.
14.9. Personas, kuras kandidē uz apdrošinātāja valdes priekšsēdētāja, tā vietnieka, iekšējā audita (revīzijas) dienesta vadītāja (sabiedrības kontroliera), galvenā aktuāra, ārvalsts apdrošinātāja filiāles vadītāja un galvenā aktuāra amatu, pirms viņu kandidatūru izskatīšanas Komisijas padomē var tikt uzaicinātas uz pārrunām Komisijā.
14.10. Komisija izsniedz Komisijas padomes lēmumu trīs darba dienu laikā pēc attiecīgā lēmuma pieņemšanas.
15. Noslēguma jautājumi
15.1. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē ar Komisijas padomes 02.11.2001. lēmumu Nr. 17/3 apstiprinātie “Apdrošinātāju darbību reglamentējošo Finanšu un kapitāla tirgus komisijas atļauju saņemšanas un paziņojumu izdarīšanas noteikumi”.
15.2. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē ar Komisijas padomes 30.11.2001. lēmumu Nr. 21/5 apstiprinātie “Apdrošināšanas līgumu (apdrošināšanas portfeļa) nodošanas citam apdrošinātājam noteikumi”.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvām 73/239/EEC, 84/641/EEC, 88/357/EEC, 92/49/EEC, 95/26/EC, 2001/17/EC, 2002/13/EC un 2002/83/EC.
1.pielikums
2.pielikums
3.pielikums