Par 2004.gada budžetu pavadošo likumprojektu “Par akcīzes nodokli”
Ministru kabinets kā 2004.gada budžetu pavadošo likumprojektu ir akceptējis Finanšu ministrijas sagatavoto likumprojektu “Par akcīzes nodokli”. Jaunais likums paredz apvienot daudzos pašreizējos akcīzes nodokļa likumus, kā arī to pilnībā saskaņot ar ES direktīvu prasībām harmonizējamām akcīzes precēm — naftas produktiem, tabakas izstrādājumiem un alkoholiskajiem dzērieniem (arī alu).
Likumprojekts pagaidām neparedz akcīzes nodokļa likmes palielinājumu nevienai preču grupai, vienīgi alum paredz mainīt akcīzes nodokļa likmes noteikšanu un piemērošanu — līdz šim piemērojamo akcīzes nodokļa likmi alum, kas ir fiksēta pa alus grupām ar noteiktu spirta saturu, rēķinot par 100 litriem alus, paredz aizstāt ar konkrētu akcīzes nodokļa likmi par absolūtā spirta satura vienu tilpumprocentu, rēķinot par 100 litriem alus. Tādējādi maksājamais akcīzes nodokļa apmērs alum (par 100 litriem) tiks aprēķināts pēc likmes 1,16 lati par katru absolūtā spirta satura vienu tilpumprocentu, kas izteikts ar precizitāti līdz vienai desmitdaļai, bet ne mazāk kā 2 lati par 100 litriem alus.
Pašlaik Latvijas akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem ir zemākas nekā ES direktīvā noteiktā minimālā likme, tādēļ paredzams, ka no 2004.gada 1.maija benzīna un dīzeļdegvielas akcīzes likmes nāksies palielināt.
Šobrīd akcīzes nodokļa piemērošanu regulē pieci atsevišķi likumi — “Par akcīzes nodokli”, “Par akcīzes nodokli naftas produktiem”, “Par akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem”, “Par akcīzes nodokli tabakas izstrādājumiem” un “Par akcīzes nodokli alum”. Minētie likumi satur daudzas identiskas normas. Sākotnēji šie likumi tika pieņemti atsevišķi katrai akcīzes preču grupai, lai varētu pakāpeniski ieviest ES prasības, piemērojot tās praksē konkrētajiem nodokļa maksātājiem. Ar 2004.gada 1.maiju, kad Latvija iestāsies ES, ir nepieciešams vienlaikus novērst visas atlikušās neatbilstības ES prasībām akcīzes nodokļa jomā attiecībā uz harmonizējamām akcīzes precēm — naftas produktiem, tabakas izstrādājumiem un alkoholiskajiem dzērieniem (arī alu). Tādēļ visos akcīzes nodokli regulējošajos likumos ir jāiestrādā tās ES likumdošanas aktu prasības, kuras nav iespējams ieviest pirms Latvijas iestāšanās ES un kuras saistītas ar akcīzes preču apriti ES vienotajā tirgū. Ņemot vērā minēto, vairs nav racionāla pamatojuma saglabāt atsevišķus likumus katrai akcīzes preču grupai.
Likumprojekts paredz ieviest šādas ES prasības:
• jaunu akcīzes nodokļa maksātāju veidu ieviešana — apstiprināts tirgotājs, neapstiprināts tirgotājs, nodokļa maksātāja pārstāvis, pārsūtītājtirgotājs;
• akcīzes preču aprites nosacījumi starp ES dalībvalstīm (precizētas normas par akcīzes preču pārvietošanu, nodrošinājumiem un pavaddokumentiem, kā arī akcīzes nodokļa maksāšanu);
• akcīzes nodokļa un muitas procedūru nodalīšana naftas produktiem (šobrīd naftas produktu imports Latvijā, izvešana no akcīzes preču noliktavas vai izmantošana akcīzes preču noliktavā, kā arī galvojuma iesniegšana notiek saskaņā ar muitas normatīvajiem aktiem);
• atbilstoši direktīvu prasībām precizētas tabakas izstrādājumu definīcijas;
• precizēti vairāki akcīzes nodokļa atbrīvojumi:
1) paredzēts atbrīvojums no nodokļa akcīzes precēm, ko piegādā starptautiskajām organizācijām, NATO spēkiem un diplomātiskajām pārstāvniecībām;
2) precizēti akcīzes preču daudzumi, ko fiziskās personas var ievest Latvijā, nemaksājot akcīzes nodokli;
3) paredzēts nodokļa atbrīvojums naftas produktiem, kurus neizmanto kā degvielu vai kurināmo (šobrīd ar nodokli netiek aplikti naftas produkti, kas tiek izmantoti par izejvielu produkcijas ražošanas (pārstrādes) tehnoloģiskajā procesā);
4) atcelts nodokļa atbrīvojums spirtam, ko izmanto veterinārmedicīnas vajadzībām;
5) nodokļa atbrīvojums spirtam, ko izmanto medicīnas un farmaceitiskās rūpniecības vajadzībām, sašaurināts — paredzēts nodokļa atbrīvojums spirtam, ko izmanto ārstniecības iestādēs un aptiekās, kā arī spirtam, ko izmanto tikai to medikamentu ražošanai, kas minēti ES direktīvā 65/65/EEC.
Pašlaik vieglos automobiļus un motociklus apliek ar akcīzes nodokli saskaņā ar likumu “Par akcīzes nodokli”. Taču vieglie automobiļi un motocikli nav tipiskas akcīzes preces (patēriņa preces), jo tie ir ilglaicīgi lietojami. Uz vieglajiem automobiļiem un motocikliem nevar attiecināt akcīzes nodokļa vispārējos principus. Nodoklis automobiļiem un motocikliem ES pagaidām nav harmonizēts, un katra dalībvalsts to administrē pēc saviem principiem. Ņemot to vērā, Finanšu ministrija ir izstrādājusi atsevišķu likumprojektu “Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli”, kas regulēs šāda nodokļa piemērošanu un kas arī ir iekļauts budžeta likumprojektu paketē. Likumprojekts paredz automašīnas un motociklus turpmāk vairs neaplikt ar akcīzes nodokli, bet gan ar vieglo automobiļu un motociklu nodokli. Taču ne nodokļa aprēķināšanas principus, ne arī likmes nav paredzēts mainīt.
Akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem augstā eiro maiņas kursa dēļ pašlaik neatbilst ES direktīvā noteiktajam minimālajam līmenim. Pagaidām likumprojektā šīs likmes ir atstātas nemainītas (šobrīd spēkā esošā likuma “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” noteiktajā līmenī). Lai novērstu valūtu kursu ietekmi uz nodokļa likmēm, ES direktīva 92/82/EEK nosaka īpašu kārtību, kādā dalībvalstīs noteiktās nodokļa likmes tiek salīdzinātas ar ES minimālo līmeni. Proti, katru gadu oktobra pirmajā darbadienā pēc noteiktā oficiālā eiro kursa nodokļa likmes, kas noteiktas nacionālajā valūtā, tiek salīdzinātas ar ES minimālajām nodokļa likmēm eiro un nepieciešamības gadījumā attiecīgi precizētas.
Līdz ar to arī likumprojektā “Par akcīzes nodokli” noteiktās akcīzes nodokļa likmes, ņemot vērā Latvijas Bankas noteikto eiro maiņas kursu šā gada 1.oktobrī, būtu jāsalīdzina ar ES noteikto minimālo līmeni. Nepieciešamības gadījumā paaugstinātās akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem būtu jāiekļauj likumprojektā pirms tā nosūtīšanas uz Saeimu vai atkarībā no likumprojekta izskatīšanas gaitas jāiesniedz attiecīgi priekšlikumi Saeimā. Precizētās — palielinātās — akcīzes nodokļa likmes benzīnam un dīzeļdegvielai Latvijā stātos spēkā no 2004.gada 1.maija, kad Latvija kļūtu ES dalībvalsts.
Pašlaik Latvijā akcīzes nodokļa likmes ir:
1) svinu nesaturošam benzīnam —160 latu par 1000 litriem;
2) svinu saturošam benzīnam — 210 latu par 1000 litriem;
3) dīzeļdegvielai — 100 latu par 1000 litriem;
4) naftas gāzēm — 50 latu par 1000 kilogramiem.
ES direktīvā 92/82/EEC ir noteiktas šādas minimālās akcīzes nodokļa likmes:
1) svinu nesaturošam benzīnam — 287 eiro (186 lati pēc LB kursa 26.09.2003) par 1000 litriem;
2) svinu saturošam benzīnam — 337 eiro (218 latu) par 1000 litriem;
3) dīzeļdegvielai — 245 eiro (159 lati) par 1000 litriem;
4) naftas gāzēm — 100 eiro (64,8 lati) par 1000 kilogramiem.
Tā kā lats ir piesaistīts SDR valūtu grozam, eiro kursa svārstības tieši ietekmē to, vai akcīzes nodokļa likmes Latvijā atbilst ES noteiktajām minimālajām likmēm. Tā, piemēram, neilgi pēc eiro ieviešanas, kad tā kurss bija zems, akcīzes nodokļa likme benzīnam Latvijā jau atbilda ES direktīvu prasībām. Akcīzes nodokļa likmes Latvijā atkarībā no eiro kursa svārstībām pret latu varētu tikt precizētas ik gadu līdz brīdim, kad Latvija iestāsies eirozonā un lats tiks nomainīts pret eiro.
Ieviešot ES prasības akcīzes nodokļa jomā, Latvijas uzņēmējiem tiks radīti vienlīdzīgi konkurences apstākļi ar citu ES dalībvalstu uzņēmējiem, kā arī tiks vienkāršota akcīzes preču pārvietošana no un uz citām ES dalībvalstīm — vairs nepastāvēs importa/eksporta procedūras, kas lielā mērā atvieglos uzņēmumu ikdienas darbu.
Finanšu ministrijas preses dienests